آموزش کامل توییتر

آموزش کامل توییتر: ۱۲ نکته کلیدی برای داشتن یک حساب کاربری تاثیرگذار

فهرست مطالب پنهان

امروزه شبکه‌های اجتماعی به یکی از اصلی‌ترین کانال‌های خبری و اطلاع‌رسانی تبدیل شده‌اند. یکی از قدیمی‌ترین شبکه‌های اجتماعی که سال‌هاست در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است، شبکه اجتماعی توییتر است. توییتر یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. سرعت انتقال اخبار در توییتر بسیار بالا است. بسیاری از افراد تأثیرگذار و از جمله بزرگ‌ترین سیاستمداران جهان نیز از این شبکه اجتماعی به طور مرتب استفاده می‌کنند. شاید آموزش کامل توییتر بحثی باشد که کمتر در مورد آن صحبت شده باشد اما با توجه به اهمیت این شبکه اجتماعی بهتر است که به این موضوع پرداخته شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به تازگی به اهمیت استفاده از این شبکه اجتماعی پی برده‌اید، تا آخر این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله آموزش کامل توییتر و تمامی نکات ضروری برای استفاده از این شبکه اجتماعی محبوب آورده شده است.

آشنایی با توییتر و تاریخچه آن

شاید بهتر باشد قبل از هر چیزی ابتدا معرفی از توییتر و نحوه پیدایش آن داشته باشیم:
در سال ۲۰۰۶ جک دورسی، بنیانگذار توییتر، ایده‌ای برای ایجاد یک بستر ارتباطی مبتنی بر پیام کوتاه در سر داشت . این ایده که در ابتدا بسیار شبیه به یک بستر ارسال پیام کوتاه بود، با تشکیل جلسات طوفان فکری متعدد تا حدود بسیار زیادی تکامل یافت تا اینکه بالاخره در ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ میلادی جک دورسی اولین توییت خود را نوشت: (( همین الان twitter خود را راه اندازی کردم)).
جالب است بدانید که توییتر به معنی جیک‌جیک است و همین نام‌گذاری توانسته نگاه‌های جالبی را نسبت به توییتر ایجاد کند. توییتر یک شبکه اجتماعی ساده بود که از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت. بستری که تا مدت‌ها در آن تنها امکان بیان جملات تا ۲۰۰ کلمه مجاز بود. یعنی باید همه چیز کوتاه باشد و مفید!

 

توییتر

توییتر در این چند سال همواره رشدی نمایی داشته و با آپدیت‌های مختلف سعی در هماهنگی با تکنولوژی‌های جدید داشته است. رشد توییتر در ۱۰ سال گذشته به صورت نمایی بوده است.
یکی از نکاتی که باعث اهمیت بیشتر توییتر شده است، فراهم بودن امکانی برای انتشار مطالبی جدی و یا غیرجدی است. یعنی همانطور که رئیس جمهوران کشورهای مختلف در آن از مسائلی مهم و اساسی سخن می‌گویند، افراد دیگری نیز می‌توانند در رابطه با مسائلی طنز و غیرجدی مطالبی بنویسند.

چگونه یک حساب توییتر داشته باشیم؟

گام اول برای توییتری شدن، ایجاد یک حساب توییتر است. ابتدا باید برنامه توییتر را دانلود کنید. با توجه به اینکه توییتر در کشور ایران فیلتر است، برای استفاده آن نیاز به یک فیلترشکن خواهید داشت. پس از ورود به برنامه بر روی گزینه نام‌نویسی کلیک کنید.
سپس اطلاعات خود را تکمیل کرده و پس از دریافت کد تأیید وارد حساب کاربری‌تان می‌شوید!

اصطلاحات رایج در توییتر

شما وارد هر کشوری که شوید، باید زبان آن را بلد باشید! شبکه‌های اجتماعی نیز مانند کشورها هستند. اصطلاحاتی مخصوص به خود دارند که برای دوام و بقا در این محیط‌ها باید با این اصطلاحات آشنا شوید! در زیر فهرستی از اصطلاحات رایج توییتری که حتماً باید جزوی از یک مقاله آموزش کامل توییتر باشد را برایتان آورده‌ایم:

توییت (Tweet)

راهنمای استفاده از توییتر
توییت در واقع پیام یا مطلبی است که در توییتر توسط افراد نوشته می‌شود. اگر قصد ارسال مطلبی به عنوان توییت را داشته باشید، می‌توانید با کلیلک بر روی نوشته‌ی What’s happening? و نوشتن مطلب خود در آن بخش و کلیک بر روی Tweet آن را ارسال کنید.

ریتوییت (Retweet)

در توییتر این امکان وجود دارد که افراد توییت‌های دیگران را دوباره در صفحه خود به اشتراک بگذارند. این کار را اصظلاحاً ریتوییت کردن می‌گویند. هرچه توییتی بیشتر ریتوییت شدن، امکان دیده‌ شدن آن بالا می‌رود.

هشتگ‌ (#)

یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های توییتر هشتگ‌های آن است. هشتگ نقشی اساسی در دیده شدن توییت‌ها ایقا می‌کند. افراد وقتی می‌خواهند درباره یک موضوع مشترک صحبت کنند، از هشتگ‌های مشخصی استفاده می‌کنند. هشتگ با نماد # نشان داده می‌شود. وقتی افراد در قسمت جستجو هشتگ خاصی را جستجو می‌کنند، تمامی مطالب شامل آن هشتگ برایشان نشان داده می‌شود. از این رو انتخاب هشتگ‌های مناسب به شما در بیشتر دیده شدن و شناخته شدن‌تان کمک می‌کند.

پروفایل (Profile)

نمایه شما صفحه اختصاص یافته به شما در توییتر است. در این صفحه تمامی توییت‌های شما و نیز مشخصات شما به دیگر کاربران نمایش داده می‌شود.

دنبال کننده‌ها و دنبال شونده‌ها (followes/ followings)

توییتر محلی برای ارتباط با دیگران است و این ارتباط‌گیری از طریق دنبال کردن افراد صورت می‌گیرد.

منشن کردن (@)

منشن کردن افراد در توییتر با استفاده از @ صورت می‌گیرد. منشن کردن به نشانه این است که شما آن فرد را مخاطب خود قرار داده‌اید.

جستجو در توییتر (Search)

برای دنبال کردن افراد خاص و یا هشتگ‌های مدنظرتان می‌توانید نام آن‌ها را در قسمت جستجو تایپ کنید.

ترند شدن

همه روزه موضوعات یا توییت‌هایی وجود دارند که در زمینه یا مبحث خاصی ارسال شده و به خاطر مشارکت‌های بالا در منطقه خود، به عنوان توییت ترند انتخاب می‌شوند. ترندها از پرکاربردترین ابزارهای توییتر در زمینه اطلاع رسانی یا خبررسانی شناخته می‌شوند.

توییتر برای کسب‌وکارها

در دنیای امروزی که کسب‌وکارها از روش‌های متفاوتی برای جذب مخاطبان‌شان استفاده می‌کنند، شبکه اجتماعی توییتر نیز، با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال، به عنوان بستری مناسب برای تعامل و ارتباط با مخاطب شناخته می‌شود. با توجه به اینکه افراد بسیار زیادی در ایران نیز از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند لذا حضور کسب‌وکارهای ایرانی در توییتر بسیار اهمیت دارد. از توییتر نیز مانند هر بستر دیگری می‌توانید برای تبلیغ کالا یا خدمات خود استفاده کنید. اما باید حواس‌تان باشد که مانند سایر شبکه‌های اجتماعی، تمرکز اصلی‌تان بر روی جذب مخاطب و تعامل با وی از طریق آگاهی بخشی و ارائه محتواهای مفید باشد.

۱۲ نکته که به کسب‌وکارها در داشتن یک صفحه حساب کاربری تأثیرگذار کمک خواهد کرد

اگر قرارمان این است که آموزش کامل توییتر را در این مطلب ببینید، قطعاً باید این بخش نیز در این مطلب وجود داشته باشد. در زیر ۱۲ تکنیکی که باید درباره توییتر بدانید، آورده شده است:

۱) به صورت مکرر و در ساعات مختلف توییت بگذارید

این نکته مخصوصاً اوایل شروع به حضورتان بسیار مهم است. در مراحل ابتدایی، هیچ چیزی به اندازه اینکه هر چند وقت یک بار توییت کنید مهم نیست. همچنین باید توجه داشته باشید که دنبال‌کنندگان شما همگی همزمان توییتر را چک نمی‌کنند. به عنوان مثال برخی از افراد صبح‌ها قبل از شروع کار، برخی در ساعات میانی کار و برخی نیز شب‌ها توییتر را بررسی می‌کنند. لذا مهم است که در زمان‌های مختلف توییت بگذارید.

۲) بیش از اندازه توییت نکنید!

همانطور که ارسال توییت در زمان‌های مختلف مهم است، زیاده‌روی نکردن در این مورد نیز اهمیت بسیاری دارد. ممکن است مخاطبان شما از ارسال توییت‌های زیاد توسط شما آزرده خاطر شوند. یک راه مناسب برای بررسی این نکته توجه به تعامل کاربران با شما است. اگر متوجه شوید که با افزایش توییت‌هایتان ، میزان مشارکت مخاطبان با شما کاهش یافت، بهتر است در تعداد توییت‌ها تجدید نظر کنید.

۳) با مخاطبان خود تعامل کنید!

اگر بخواهیم به یکی از اصول اساسی آموزش کامل توییتر اشاره کنیم، قطعاً تعامل با مخاطب خواهد بود. یادتان باشد که توییتر صرفاً فضایی برای تولید و توزیع محتوا نیست. ممکن است که برندهای بزرگ فقط برای اطلاع‌رسانی از صفحه توییتر خود استفاده کنند اما اگر هدف شما جذب مشتری و تعامل با مخاطبان خود است، حتماً باید با مخاطبان خود تعامل کنید. به عنوان مثال می‌توانید هشتگ‌های خاصی را برای ترند شدن در نظر بگیرید. همچنین به توییت‌های مخاطبانتان با ریتوییت پاسخ دهید.

۴) از ترندها برای دیده شدن استفاده کنید.

 

آموزش توییتر

یک راه ساده برای بیشتر دیده شدن و تعامل این است که نسبت به ترندهای مختلف عکس‌العمل نشان دهید. ترندهای مرتبط یکی از موضوعاتی است که حتماً باید به آن‌ها عکس‌العمل نشان دهید. اما صرفاً نیاز نیست که به موضوعات مرتبط با کسب‌وکارتان عکس‌العمل نشان دهید. به عنوان مثال بسیاری از برندها و سازمان‌ها برای حمایت از جنبش‌هایی مانند جنبش‌های حمایت از زنان، توییت‌هایی را ارسال می‌کنند.
برای شرکت در مکالمات حول موضوعات پرطرفدار، نترسید. به یاد داشته باشید که هنگام توییت حول ترندها لزوماً نیازی به مرتبط بودن مستقیم موضوع با محصولات و خدمات شما وجود ندارد. شما حتی می‌توانید یک توتییت خنده‌دار و یا جالب را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

۵) برنامه‌ای استراتژیک برای حضور در توییتر داشته باشید.

توییتر هم مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی نیازمند یک برنامه استراتژیک است. لذا توصیه اساسی ما به شما این است که حتماً برنامه‌ای برای حضور و رشد خود در این شبکه اجتماعی داشته باشید.

۶) برای تصمیم‌گیری از داده‌هایتان استفاده کنید.

هنگامی که می‌خواهید تغییراتی در در استراتژی خود ایجاد کنید، بر چه اساسی عمل می‌کنید؟ آیا فقط غریزی تصمیم می‌گیرید یا اینکه به آنالیز داده‌هایتان می‌پردازید؟ اگر فقط به غریزه خود مراجعه می‌کنید باید بگوییم که در اشتباه هستید. غریزه و احساسات به تنهایی می‌توانند مانع از تصمیم‌گیری‌های درست شوند. لذا به جای انجام کارها از روی احساسات، ساعاتی وقت گذاشته و تا به تجزیه و تحلیل توییتر خود با توجه به داده‌هایتان بپردازید. سپس بر اساس داده‌های خود برنامه‌ای برای نزدیک شدن به اهداف‌تان تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی ابزارهای توییتر: ۸ ابزار توییتری که باید امتحانشان کنید

۷) الگوهای گرافیکی برای استفاده ایجاد کنید!

تنظیم الگوهای گرافیکی به کمک همه ابزارهایی مانند Canva یا Adobe Spark بسیار ساده است. یک الگو را برای نقل قول انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. به عنوان مثال نیویورک‌تایمز همواره از الگوی زیر برای توییت‌های خود استفاده می‌کند.

۸) از بات‌ها و برنامه‌های خودکار بیش از اندازه استفاده نکنید!

کنترل خودکار شبکه‌های اجتماعی جنبه‌های خوب و بدی دارد. به عنوان مثال استفاده از ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای ارسال خودکار توییت‌ها می‌تواند مفید باشد. از طرفی ارسال پیام‌های مستقیم و به صورت خودکار برای دنبال‌کنندگان باعث آزار آن‌ها و نیز اسپم شدن می‌شود. لذا هرگز پیام‌هایی خودکار و با تعداد زیاد ارسال نکنید. همچنین هرگز از بات‌ها برای پاسخ‌دهی به پیام‌های شکایت مشتریان استفاده نکنید.

۹) از کسب‌وکارهای دیگر الهام بگیرید اما هرگز تقلید نکنید!

ممکن است هنگام شروع به کار خود و استراتژی چیمی خود کمی تجزیه و تحلیل درباره رفتار رقبای خود انجام دهید. این کار برای تشخیص استراتژی‌های موفق از ناموفق بسیار مهم است. حتی ممکن است در ابتدای کارتان از رقبای خود الهام بگیرید! الهام گرفتن هیچ اشکالی ندارد اما مشکل از آن ‌جایی شروع می‌شود که شما به جای الهام گرفتن از آنچه دیگر کسب‌وکارهای موفق انجام می‌دهند، کل استراتژی آن‌ها را کپی می‌کنید.
به عنوان مثال ممکن است شوخ‌طبعی برای یک کسب‌وکار لحنی خوشایند باشد اما در مورد شما کاملاً برعکس جواب دهد. لذا باید با توجه به شخصیت برند خود استراتژی خود را بچینید.

۱۰) عنوان‌هایی متناسب با فضای توییتر برای معرفی پست‌های وبلاگ خود داشته باشید.

اگر قصد معرفی پستی از وبلاگ خود را دارید، لازم نیست حتماً فقط از عنوان پست وبلاگ برای توییت خود استفاده کنید. می‌توانید آن را متفاوت کرده و با توجه به سلیقه‌ی دنبال کنندگان‌تان شخصی‌سازی کنید.

۱۱) موفقیت استراتژی خود را محدود با تعداد دنبال کنندگانتان نسنجید!

در روزهای ابتدایی توییتر و قبل از اینکه ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها در دسترس باشد، یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای سنجش موفقیت استراتژی شمردن تعداد دنبال کننده‌ها بود. امروزه دیگر این یک معیار درست برای ارزیابی موفقیت نیست. موارد مختلفی چون نرخ تعامل، زمان عکس‌العمل نشان دادن مخاطب به توییت در بررسی موفقیت استراتژی بسیار اهمیت یافته‌اند.

۱۲) از اشتراک‌گذاری ویدیوها غافل نشوید.

در دنیایی که نرخ درگیری مخاطبان با کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی روزبه‌روز در حال کاهش است، برندها همواره به دنبال راه‌هایی برای دسترسی به مخاطبان خود هستند. یکی از بهترین استراتژی‌ها استفاده از ویدیوها می‌باشد. با توجه به این موضوع که ۸۲٪ از کاربران توییتر محتوای ویدئویی را تماشا می‌کنند، بهتر است به اشتراک گذاری ویدیوهای متناسب پرداخته شود.

تویتیر شبکه اجتماعی خاص و با کاربران ویژه

در این مقاله سعی کردیم تا یک مطلب در رابطه با آموزش کامل توییتر که برای کسب‌وکارها نیز مفید باشد، ارائه دهیم. کسب‌وکارهای ایرانی بسیاری نیز در توییتر فعالیت کرده و ارتباط خوبی با مشتریان خود دارند. تقریباً استارتاپ‌های موفق همگی به اهمیت این شبکه پی برده‌اند. به نظر شما موفق‌ترین کسب‌وکارهای ایرانی و یا خارجی حاضر در توییتر کدام‌ها هستند؟

با اقتباس از سایت 

sproutsocial