پرسونال برندینگ

پرسونال برندینگ چیست؟ ۷ قانون طلایی برای یک پرسونال برندیگ موفق

پرسونال برندینگ چیست؟ دلیل اهمیت آن چیست؟ اصول اساسی پرسونال برندینگ کدام‌ند و چگونه می‌توان برند شخصی خود را ساخت؟

امروزه که پرسونال برندینگ به یکی از بخش‌های مهم موفقیت کاری افراد تبدیل شده است، سؤالات بسیاری پیرامون آن در ذهن‌ها شکل گرفته است. سؤالاتی که اساسی‌ترین آن‌ها را در ابتدای سخن‌مان آورده‌ایم. اما جواب این سؤالات چیست؟ اگر به دنبال پاسخ هر کدام از این سؤال‌ها هستید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم جواب تمامی سؤالات مهم پیرامون پرسونال برندینگ را بدهیم و شما را به طور کامل با پرسونال برندینگ آشنا کنیم. برای شروع ابتدا تعریفی را ارائه می‌دهیم:

پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ تلاشی آگاهانه برای تبلیغ و شناساندن خود است. منظور از این تبلیغ در واقع آشنا کردن دیگران با مهارت‌ها ، تجارب و شخصیت شما است. پرسونال برندینگ روایتگری از داستان منحصربفرد شما است. پرسونال برندینگ در واقع مشهور کردن خود در مسائلی است که دوست دارید با آنها شناخته شوید. در نهایت، هدف از پرسونال برندینگ این است که بتوانید پیامی را منتقل کرده و کسب درآمد کنید.

دلیل اهمیت پرسونال برندینگ چیست؟

تعریف پرسونال برندینگ

پرسونال برندینگ در بعضی شرایط می‌تواند نقشی حیاتی در تداوم حرفه‌ی شما داشته باشد. شما می‌توانید از برند شخصی‌تان، برای نشان دادن دانش و مهارت خود در زمینه تخصصی‌تان استفاده کنید. در دنیای رقابتی شناساندن هر چه بهتر خود به مشتریان قدیمی و مخاطبان جدید می‌تواند برگ برنده شما در جذب مشتری بیشتر باشد. پرسونال برندینگ این امکان را فراهم می‌کند که دیگران شما را آنطور که شما می‌خواهید بشناسند.

پرسونال برندینگ به شما کمک می کند تا از دیگران متمایز شوید. اگر شما بتوانید در ایجاد برند شخصی خود درست و موفق عمل کنید، کمتر در برابر اخبار نادرست و غلط متضرر خواهید بود. پرسونال برندینگ این فرصت را به شما می‌دهد تا نقاط قوت و احساسات خود را برجسته کنید. با این کار مردم باور می‌کنند که شما را بهتر می‌شناسند. نتیجه‌ی این باور، اعتماد بیشتر مردم به شما خواهد بود. این اعتماد هم از جانب کسانی که شما را از نزدیک می‌شناسند و هم از طرف کسانی که تا به حال با شما ملاقاتی نداشته‌اند، حس می‌شود. برند شخصی باعث می‌شود تا شما شناخته‌تر از هر چیزی، حتی محصولات موفق خود باشید. به عنوان مثال ایلان ماسک با پرسونال برندینگ قوی و موفق خود توانسته بیشتر از تسلا بر سر زبان‌ها بیفتد.

چگونه می‌توان برند شخصی خود را ساخت؟

حال که درباره مفهوم پرسونال برندینگ و نیز اهمیت آن صحبت کردیم، نوبت به بررسی چگونگی ساخت برند شخصی می‌رسد. پرسونال برندینگ کار ساده‌ای نیست و نیازمند زمان و همت کافی است. تمامی افراد موفق در این زمینه‌ها ماه‌ها و سال‌ها برای ساخت یک برند شخصی موفق، تلاش کرده‌اند. در ادامه ۷ قانونی را که به شما در ساخت یک برند شخصی موفق کمک بسیاری خواهند کرد، برای‌تان توضیح داده‌ایم:

۷ قانون طلایی پرسونال برندینگ

در  زیر ۷ قانونی که در ادامه برای ساخت برند شخصی موفق باید رعایت کنید را برایتان آورده‌ایم. این قوانین، اصلی‌ترین مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه شود. بیشتر این قوانین در سایت فوربز نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

۱) متمرکز باشید

اولین و اصلی‌ترین چیزی که باید رعایت شود، مشخص کردن زمینه موردنظرتان است. منظورمان این است که باید یک حیطه‌ای را مشخص کرده و در آن به فعالیت بپردازید. پرداختن به موضوعات مختلف و نظر دادن در حیطه‌های متفاوت معمولاً تخصصی بودن شما را زیر سؤال می‌برد. در صورتی که زمینه تخصصی خود را مشخص کنید، مخاطبان خود را نیز معین ساخته و راحت‌تر می‌توانید به مخاطبان خود دسترسی داشته باشید.

۲) داستان‌سرایی کنید

یکی از کارهایی که در صورت انجام آن مخاطبان بیشتری را جذب خواهید کرد، داستان‌گویی است. بهتر است اینگونه بیان کنیم که اگر برند شخصی شما داستانی را روایت نمی‌کند، بسیاری از مخاطبان خود را از دست داده بدانید. پرسونال برندینگ نباید به طور مستقیم تعریف و تبلیغ محصول یا خدمت شما باشد. از خودتان باید بگویید. البته این نکته را در نظر بگیرید که داستان‌سرایی شما باید برای مخاطبان هدف‌تان جذاب باشد. یکی از بهترین روش‌های داستان‌گویی، ضبط ویدیوها می‌باشد.

۳) برای شکست آماده باشید

شکست سخت است و همه ما از آن اجتناب می‌کنیم. اما شکست طبیعی‌ترین چیزی است که در مسیر موفقیت تجربه می‌شود. تقریباً تمامی افراد موفق در مسیر خود شکست را تجربه کرده‌اند. شاید اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها با بقیه در این بوده که ناامید نشده‌اند. اگر برای داشتن یک برند شخصی برجسته مصمم هستید، باید خود را برای رویارویی با شکست‌های این مسیر آماده کنید.

۴) تأثیری مثبت داشته باشید

پس از ایجاد برند شخصی یکی از مسائل اساسی که باید به آن توجه شود، حفظ آن است. در پرسونال برندینگ سالم‌ترین و طبیعی‌ترین روش برای رشد، ایجاد تأثیرات مثبت در دیگران و کمک به آنها است. به عنوان مثال اگر شما یک عکاس هستید، می‌توانید آموزش‌هایی کوتاه و کاربردی درباره‌ی ویرایش عکس ارائه دهید.

۵) با عقاید پرسونال برندینگ خود زندگی کنید.

منظور از زندگی کردن این است که زندگی خود را در راستای نگرش‌هایی که در برندسازی شخصی خود به کار برده‌اید، پیش ببرید. به چیزهایی که می‌گویید واقعاً عمل کنید. از اعتقاداتی سخن بگویید که در زندگی شخصی خود نیز برای آنها ارزش قائل هستید، یعنی فقط شعار ندهید.

۶) کاری کنید تا دیگران نیز داستان شما را تعریف کنند.

پرسونال برندینگ چیست

بهترین نوع تبلیغات، تبلیغات دهان به دهان است. وقتی حرف شما در دهان‌ها می‌چرخد و داستان‌تان گفته می‌شود، بیشتر شناخته می‌شوید. این شناخته شدن از طریق دیگران، آن هم بدون پرداخت هزینه‌ای، شاید بهترین نوع تبلیغ باشد. برای اینکه دیگران داستان شما را بیان کنند، باید داستانی جذاب داشته باشید. شاید بیشتر از موضوع داستان، نحوه ارائه داستان‌تان است که می‌تواند میزان جذابیتش را مشخص کند. برای اینکه بتوانید داستانی جذاب ارائه دهید، می‌توانید ویدیوهای افراد موفق در این زمینه را نگاه کرده و متناسب با موقعیت خود از آنها ایده بگیرید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی دهان به دهان چیست؟ چگونه باعث افزایش فروش می‌شود؟

۷) استراتژی محتوایی داشته باشید.

علاوه بر اینکه باید محتواهایی متناسب با هدف‌تان تولید کنید، باید یک استراتژی محتوایی نیز داشته باشید. برای چیدن یک استراتژی محتوایی، ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه نوعی از محتوا ( متن، ویدیو، پادکست و… ) را می‌خواهید تولید کنید و سپس باید برنامه‌ای مشخص برای تولید آن داشته باشید.

برندسازی شخصی پروسه‌ای زمانبر ولی ماندگار

در پایان باید بگوییم که برندسازی شخصی ( Personal Branding ) پروسه‌ای زمان‌بر بوده ولی در صورتی که خودتان باشید و کاملاً اصیل برخورد کنید، سخت نخواهد بود. از اینکه خودتان باشید، نترسید. به خودتان و مهارت‌هایتان اعتماد کرده و گام‌هایتان را محکم بردارید.

آیا می‌توانید یک نمونه موفق پرسونال برندینگ در ایران را نام ببرید؟ آیا سابقه پرسونال برندینگ برای خودتان یا شخص دیگر را داشته‌اید و با چه مشکلاتی مواجه بودید؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

forbes