تکنیک های بازاریابی دیجیتال

تکنیک های بازاریابی دیجیتال برای افزایش فروش از زبان متخصصان این حوزه

در دهه اخیر استفاده از اینترنت چه از طریق گوشی‌های هوشمند و چه از طریق رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌‌‌ها رشدی انفجاری و نمایی داشته است. کاربران از دستگاه‌های الکتریکی خود به عنوان پنجره‌ای برای اتصال به دنیای اطراف خود استفاده می‌کنند و همین موضوع یک فرصت عالی را پیش روی کسب‌وکارها قرار می‌دهد. اما متأسفانه، بسیاری از شرکت‌ها با بی‌اطلاعی از تکنیک های بازاریابی دیجیتال وارد فضای آنلاین نشده و یا مسیر اشتباهی را در آن پیش می‌گیرند. اما این موضوع با کمی آموزش و تحقیق به سادگی قابل حل است.

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ۱۶ مورد از تکنیک‌های مورد استفاده شرکت‌های بزرگ و موفق در دنیای بازاریابی دیجیتال از زبان افراد خبره و متخصص بپردازیم. با استفاده از این تکنیک‌ها قادر خواهید بود تا در فضای آنلاین، تأثیر بسزایی بر روی مخاطبان هدف خود بگذارید. برای آشنایی با این روش‌ها، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تکنیک های بازاریابی دیجیتال برای افزایش فروش

در حال حاضر تکنیک‌های بسیاری برای افزایش فروش در دنیای دیجیتالی ارائه شده‌اند. با این وجود برخی از این روش‌ها نسبت به دیگران اهمیت و تأثیر بیشتری دارند. در این لیست سعی کرده‌ایم تا به مهم‌ترین و مؤثرترین تکنیک های بازاریابی دیجیتال از زبان افراد متخصص در این زمینه بپردازیم. از تکنیک‌های بازاریابی شخصی‌شده گرفته تا توجه به سرعت وب‌سایت و به‌روزرسانی مکرر آن، همگی در این مقاله به صورت کامل‌تری اشاره شده‌اند. این تکنیک‌های مهم به شرح زیر هستند:

۱- کانال‌های فعال فروش خود را تقویت کنید.

حتی در شرایط خاص و متفاوت امروزی، برای مصرف‌کنندگان مهم است که از توان تأمین نیازهای خود توسط تجارت شما اطمینان حاصل کنند. به همین منظور بهتر است تا تمرکز خود بر روی کانال‌های فعال فروش را افزایش داده و به تمام پیام‌های دریافتی از دنیای بازاریابی دیجیتالی خود توجه کنید تا به اشتباه مصرف‌کنندگان را به سمت کانال‌های غیرفعال هدایت نکنید. (میشل کاردینال، آژانس Rain the Growth )

۲- مطمئن شوید که محتوای شما ارزشمند و ارزش‌آفرین است.

به عنوان یک بازاریاب، مهم است تا فعالیت‌های تبلیغاتی خود در دنیای دیجیتال را برای مردم متمایز و خاص‌تر کنید تا توجه آنها به سمت شما جلب شود. مهم نیست که محتوای شما یک نمونه ناب ایجاد شده و یا یک محتوای قدیمی ولی اصلاح شده باشد؛ تنها کافی است تا از ارزشمند بودن آن اطمینان حاصل کنید. یک محتوای ارزشمند و ارزش‌آفرین به صورت ارگانیک پخش شده و در یاد مخاطبان باقی می‌ماند. استفاده از مطالب مختلف برای هدف قرار دادن مخاطبان خاص در مقایسه با کمپین‌های تبلیغاتی در همین اندازه، روش مؤثرتری است. ( هنری کورکوفسکی، شرکت One WiFi )

۳- مخاطبان را در نظر بگیرید.

شرایط موجود باعث شده تا بازاریابی دیجیتال و موبایلی رشد انفجاری داشته باشد. لحظه‌ای به مخاطبان خود فکر کنید؛ اغلب آنها در خانه کار می‌کنند و از دوستان و خانواده خود به دور هستند. بازاریابان دیجیتالی موفق نه‌ تنها در طول این بحران و بیماری جهانی قادر به ایجاد محتوای متنوع هستند، بلکه قادرند تا محتوای خود را با توجه به نگرش فعلی مخاطبان خود تطبیق دهند. ( پاتریک نیچ، شرکت بازاریابی NewPoint Marketing )

۴- در دسترس باشید.

بیش از ۵۰ درصد از جست‌وجوهای صوتی در سال ۲۰۲۰ توسط فرمان صوتی انجام می‌گیرند. این موضوع نشان می‌دهد که نه تنها بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای جست‌وجوی صوتی اهمیت ویژه‌ای دارد، بلکه باید به صورت مداوم بر فهرست‌ها و اطلاعات ثبت‌شده در Google My Business که اولین اطلاعات را از کسب‌وکار شما به مخاطبان می‌دهند، نظارت داشته باشید و آنها را مدیریت کنید. ( لورا کول، شرکت Vivial )

 

تکنیک های بازاریابی دیجیتال

۵- یک نیروی قدرتمند دیجیتالی پرورش دهید.

قوانین بازاریابی دیجیتالی مستقیم سال‌ها است که تغییری نداشته‌اند. با این حال فناوری‌های جدید همچنان در حال تکامل و پیشرفت هستند. پیشنهاد می‌کنم که در گروه و سازمان خود فردی را پیدا کنید که از دنیای بازاریابی مستقیم و یا دیجیتال اطلاعات کافی را داشته باشد. پس از یافتن چنین فردی، بر روی توانمندسازی توانایی‌های او تمرکز کرده تا با کمک تجربه، اطلاعات و ابتکار خود، شرکت شما را به پیش ببرد. از آنجایی که چنین شخصی وظیفه مهمی در مسیر حرکت شرکت شما خواهد داشت، بهتر است به صورت کامل پشتیبانی خود از او را اعلام کنید. ( کارل فرمونت، Quigley-Simpson )

۶- رفتار کاربران خود را تجزیه و تحلیل کنید.

یک رویکرد بازاریابی کاربر محور روشی برای موفقیت در طولانی‌مدت است. در این راستا تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در وب‌سایت شما و صفحات مخصوص آن، می‌تواند جزو تکنیک های بازاریابی دیجیتال مهم و اساسی به شمار آید. ابزارهایی مانند Google Analytics و Crazy Egg می‌تواند داده‌های بسیار مفید و سودمندی را در مورد مدت زمان حضور کاربر در وب‌سایت، پیمایش آن و اقدامات انجام گرفته در داخل سایت ارائه کند. شما می‌توانید از این داده‌های مفید برای شخصی‌سازی کمپین‌های خود برای کسب نتایج بهتر استفاده کنید. ( آجای پراساد، GMR Web Team )

بیشتر بخوانید: ابزارهای دیجیتال مارکتینگ: هر آنچه که یک بازاریاب دیجیتالی باید بشناسد

۷- مانند یک شخص رفتار کنید، نه یک برند!

آیا به دنبال تکنیک های بازاریابی دیجیتال برای استادی در رسانه‌های اجتماعی هستید؟ برای این کار بهتر است به جای برندها، به زندگی افراد مشهور نگاه کرده و ایده بگیرید. محیط دیجیتالی نیاز به یک لحن و رویکرد خاص دارد. هنگامی که شما با یک برند موفق و مشهور طرف هستید، همواره احساس خواهید کرد که طرف مقابل شما یک انسان است؛ نه یک برند خشک و خالی! ( کیت ویدنر، SRW )

بیشتر بخوانید: بازاریابی شخصی شده: راه حلی برای بازگرداندن لذت از دست رفته تبلیغات

۸- بر روی بازاریابی مکالمه‌ای و شخصی تمرکز کنید

چت‌بات‌های مختلفی نظیر گزینه‌های مورد استفاده در Facebook Messenger به برندها امکان برقراری تعامل معناداری را با مشتریان خود می‌دهند. با استفاده از این ابزار، قادر خواهید بود به مرحله بازاریابی یک به یک دست یابید. انعطاف‌پذیری چت‌بات‌ها به شما این امکان را می‌دهد که نام تجاری خود را برای مخاطبان‌تان شخصی‌سازی کنید. همچنین کاربران می‌توانند به روشی سرگرم‌کننده، آسان و مفید با برند شما در ارتباط باشند. علاوه بر این، چت‌بات‌ها به شما کمک خواهند کرد تا اطلاعات و سؤالات مهم کاربران خود را جمع‌آوری کرده و پاسخ آنها را به شکل یک مقاله و یا کتاب هدیه در کنار خرید محصول به کاربران و خریدارانتان ارائه کنید.

 

تکنیک های بازاریابی آنلاین

۹- از بازاریابی بین کانالی استفاده کنید.

از آنجایی که مصرف‌کنندگان عمده وقت خود را در فضای آنلاین سپری می‌کنند، بازاریابی آنلاین نیز با پیشرفت و رشد عظیمی مواجه شده است. این روزها تبلیغات در هر گوشه و کنار زندگی ما به چشم می‌خورد. در هنگام باز کردن یک نرم‌افزار یا وب‌سایت، در شبکه‌های اجتماعی و حتی در میان ایمیل‌های شخصی خود، انبوهی از پیام‌های تبلیغاتی وجود دارند. در این میان برخی از تکنیک های بازاریابی دیجیتالی ازجمله ارسال ایمیل شخصی‌سازی شده و مستقیم می‌تواند معجزه کند. ایمیل مارکتینگ همواره بخش انتهایی قیف بازاریابی را هدف می‌گیرد. در صورتی که بتوانید با این ابزار حسی شخصی و اختصاصی در مخاطبانتان ایجاد کنید، حجم فروشتان به شدت افزایش خواهد داد. ( لوری پایکین، NaviStone )

۱۰- از متخصصان یاد بگیرید.

دیجیتال مارکتینگ یک راه حل واضح و مشخص برای هر صنف و کسب‌وکاری نیست. اگر قصد بهره‌مندی از این دنیای عظیم و سودمند را دارید، بهتر است از یک متخصص کمک و راهنمایی بگیرید. در هنگام صحبت با متخصص، کاملاً درباره وضعیت کسب‌وکار و اهداف خود صادق باشید. در نتیجه آن شخص متخصص می‌تواند راهکارهای بهتری برای استفاده از ظرفیت‌های هرچه بیشتر دنیای بازاریابی دیجیتال را برای دست‌یابی به اهداف مورد نظرتان ارائه کند. (  استفن کلینر، Bloom Ads Global Media Group )

۱۱- از خبرنامه‌های ایمیلی استفاده کنید.

یک خبرنامه ایمیلی به سادگی می‌تواند تفاوت‌های اساسی بین یک تجارت و کسب‌وکار را با سایرین رقم بزند. این روزها ایمیل به عنوان یک ابزار ارتباطی برای ارسال پیام‌های شخصی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در عوض این ابزار بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و به نظر می‌رسد نقش آن در حال کم‌رنگ شدن است. اما خبرنامه‌ها با اطلاعات مفید و شخصی‌سازی شده خود، تفاوت بزرگ این بازی را رقم می‌زنند. خبرنامه صدای برند شما است و می‌تواند تأثیر بسیار بزرگی را از خود به جا بگذارد. ( آمیت ناگاراجان، rasa.io )

بیشتر بخوانید: سرویس ایمیل مارکتینگ: بهترین شیوه برای ارائه پیشنهاد نهایی به مخاطب

۱۲- مسئولیت اجتماعی خود را به اشتراک بگذارید

صحبت در مورد نقش و رسالت شما در رسانه‌های اجتماعی، یکی از بهترین تکنیک های بازاریابی دیجیتال برای رشد محتوای اجتماعی شما است. برای مثال اگر کسب‌وکار شما در حال کمک به بیمارستان‌های محلی برای تأمین وعده‌های غذایی بیماران است، این موضوع را به مشتریان خود اطلاع داده و نیت صادقانه و بدون چشم‌داشت خود را به آنها اثبات کنید. ( سلیمان تیموتی، OneIMS )

 

بازاریابی موبایلی

۱۳- سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهید.

برخلاف تصور اغلب کاربران، سرعت سایت تنها به سئو آن مربوط نیست! میزان این سرعت ارتباطی کاملاً مستقیم و تنگاتنگی با نرخ تبدیل ( یا همان CVR ) دارد. با افزایش سرعت سایت، از شانس بیشتری برای جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری برخوردار خواهید بود. این مورد نقش مهمی در تبلیغات کلیکی نیز دارد. به عنوان مثال اگر با استفاده از گوگل ادز قصد تبلیغات در صفحه نتایج جست‌وجو را دارید، بهتر است سرعت وب‌سایت شما قابل قبول باشد. چرا که پس از هر کلیک کاربران، شما ناچار به پرداخت هزینه‌ به ازای بازدید از صفحه‌ای خواهید شد که مشتریان هیچ‌گاه محتوای آن را مشاهده نکرده‌اند. همچنین سرعت بارگذاری صفحه نقش مهمی در جذب کاربرانی که با استفاده از گوشی خود به وب‌گردی می‌پردازند، خواهد داشت. ( نینا هیل، Digital Marketing Agency )

۱۴- از صفحات مخصوص موبایل استفاده کنید.

اگر وب‌سایت شما از وجود صفحات مخصوص موبایل ( یا همان AMP ) برای کاربران مخصوص این دستگاه‌ها بی‌بهره باشد، قطعاً شاهد نتایج منفی آن در موتور جست‌وجوی گوگل خواهید بود. به ویژه این تأثیر در هنگام جست‌وجو با استفاده از تلفن همراه، بیشتر خود را نشان خواهد داد. در دهه گذشته تغییرات عظیمی در دنیای گوشی‌های هوشمند به وجود آمده است. بنابراین طراحی صفحات خاص مخصوص گوشی‌های موبایل یکی از آینده‌دارترین تکنیک های بازاریابی دیجیتال و سرمایه‌گذاری موفق برای سبقت گرفتن از رقبا است. اگر تا به امروز وب‌سایت شما صفحات مخصوص کاربران موبایل ندارد، هرچه سریع‌تر شخصی را استخدام کنید تا این امکان را به وب‌سایت‌تان اضافه کند.

بیشتر بخوانید: تعریف بازاریابی موبایل و رایج‌ترین انوع آن

۱۵- وب‌سایت‌تان را به صورت منظم به‌روزرسانی کنید.

یکی از تکنیک های بازاریابی دیجیتال، به روز کردن وب‌سایت به صورت مرتب است. شما باید صفحات مهمی مانند صفحه اصلی، صفحه فرود و بخش‌های پشتیبانی و فروش خود را مرتباً آپدیت کنید. این کار باعث خواهد شد تا افراد بیشتری در مسیر مورد نظرتان حرکت کرده و میزان فروش آنلاین شما بیشتر شود. برای مثال اگر مدیریت وب‌سایت یک رستوران را به عهده دارید، باید همواره اطلاعات موجود در قسمت‌های بالایی وب‌سایت خود را به روز نگه داشته و لینکی برای سفارش آنلاین در آن قرار دهید. ( جاناتان دورانته، Expandify Marketing Inc )

۱۶- هر چیز ممکنی را در محیط موبایلی آزمایش کنید.

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که می‌توان برای اطمینان از موفقیت انجام داد، داشتن یک بستر آزمایشی برای موبایل است. با داشتن چنین بستری دیگر نگران نحوه نمایش وب‌سایت خود در دستگاه‌های مختلف نبوده و همواره خیال‌تان از این بابت آسوده خواهد بود. یکپارچگی نحوه نمایش وب‌سایت در پلتفرم‌های دیجیتالی مختلف مانند گوشی‌های هوشمند، یارانه‌ها و تبلت‌ها یک نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است و حتماً باید مورد توجه واقع شود. ( جان جیمز، Ignited Results )

 

تکنیک های بازاریابی دیجیتال جدید

تکنیک مورد علاقه شما چیست؟

در این مقاله نگاهی به تکنیک های بازاریابی دیجیتال از زبان متخصصان این حوزه در شرکت‌های مختلف پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، اغلب متخصصان حوزه‌های دیجیتالی بر این باور هستند که در سال‌های اخیر، رشد تعداد کاربران فضای آنلاین و به ویژه کاربران گوشی‌های همراه، صنعت بازاریابی را دگرگون کرده است. در این دوران بازاریابی مستقیم و آفلاین قدرت کمتری برای جذب مخاطبان بالقوه دارد. اما این مسئله نه یک خبر ناامید کننده، بلکه یک خبر خوب و امیدبخش برای کسب‌وکارهایی است که قصد ورود و پیشرفت در فضای آنلاین را دارند.

به نظر شما هر یک از تکنیک‌های معرفی شده در این مقاله چه تأثیری در میزان فروش آنلاین و موفقیت در دیجیتال مارکتینگ دارند؟ چه موارد دیگری را می‌توان به این لیست بلند و بالا اضافه کرد؟ نظرات و تجربیات خود را از فعالیت در این حوزه، با ما و سایر کاربران شبتا به اشتراک بگذارید.

ترجمه از وب‌سایت forbes