بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی چیست وچگونه باعث جذب مخاطبان هدف می‌شود؟

بازاریابی چریکی یک تاکتیک بازاریابی است که در آن یک کسب‌وکار از تعاملی غافلگیرانه و یا غیر متعارف به منظور تبلیغ یک محصول یا خدمت خود استفاده می‌کند. این نوع بازاریابی که برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۸۰ مطرح شد، بودجه کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و بر گروه‌های کوچک‌تری متمرکز است که وظیفه دارند تبلیغ موردنظر را در یک مکان خاص و نه از طریق تبلیغات گسترده در رسانه‌ها منتشر کنند. در این نوع بازاریابی، کسب‌وکارها موضوع موردنظرشان را از طریق بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان پخش می‌کنند. بنابراین به صورت رایگان به طیف گسترده‌ای از مخاطبان دسترسی پیدا می‌کنند. درگیر کردن احساسات مصرف‌کننده از فاکتورهای مهم بازاریابی چریکی است. البته باید توجه داشت که استفاده از این تاکتیک برای همه نوع کالاها و خدمات ممکن نیست.

بازاریابی چریکی در کجاها برگزار می‌شود؟

بازاریابی چریکی در اماکن عمومی از جمله خیابان‌ها ، کنسرت‌ها ، پارک‌های عمومی ، رویدادهای ورزشی، جشنواره‌ها، سواحل و مراکز خرید برگزار می شود تا بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند. لذا باید به این نکته توجه شود که یکی از عناصر اصلی بازاریابی چریکی انتخاب زمان و مکان مناسب به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی قانونی است.

در ادامه به بررسی مزایای این نوع بازاریابی می‌پردازیم

  • کم‌هزینه بودن، ویژگی محبوب برای بازاریابان!

آنچه که باعث می‌شود بازاریان از بازاریابی چریکی بیشتر خوششان بیاید، ماهیت کم‌هزینه بودن آن است.

  • اجازه‌ی کامل برای اجرای ایده‌های خلاقانه!

بازاریابی چریکی بیشتر از هرچیزی نیازمند خلاقیت است و همین موضوع باعث جذابیت این نوع بازاریابی شده است.

  • توسعه‌ی آن دهان به دهان است.

بازاریابی چریکی به بازاریابی دهان به دهان تکیه دارد ، که از قدرتمندترین ابزارها در بازاریابی در نظر گرفته می‌شود. هیچ چیز بهتر از این نیست که مردم بخواهند به خواست خود درباره تبلیغات شما صحبت کنند.

بیشتر بخوانید: بازایابی دهان به دهان چیست؟ چگونه باعث افزایش فروش می‌شود؟

اما بازاریابی چریکی به لحاظ دسته‌بندی به ۴  نوع تقسیم می‌شود که در زیر به آن اشاره کرده‌ایم.

انواع بازاریابی چریکی

  • بازاریابی در فضای باز

در این نوع، چیزی را به محیط‌های شهری اضافه می کند. به عنوان مثال مانند قرار دادن قرار دادن کارهای موقت هنری در پیاده‌روها و خیابان‌ها از جمله بازاریابی چریکی در فضای باز است.

  • بازاریابی در فضای داخلی

این نوع نیز مشابه بازاریابی چریکی در فضای باز است. با این تفاوت که فقط در مکان‌های سرپوشیده مانند ایستگاه‌های مترو، مغازه‌ها و ساختمان‌های مختلف در دانشگاه انجام می‌شود.

  • بازاریابی در یک رویداد

گاهی کسب‌وکارها در رویدادهایی مانند کنسرت یا یک مسابقه‌ی ورزشی با یک روش متفاوت به صورتی که باعث جلب توجه مخاطبان شود، به تبلیغ محصول یا خدمت خود می‌پردازند.

  • بازاریابی تجربی

این نوع، شامل هر ۳ مورد فوق می‌شود و فقط نیازمند تعامل عموم مردم با برند است.

حال پس از همه‌ی توضیحاتی که ارائه شد، چک لیستی از کارهایی که هنگام چینش استراتژی بازاریابی چریکی باید انجام دهید، در زیر آورده شده‌اند. این چک لیست به شما کمک می‌کند تا مراحل اجرای بازاریابی چریکی را گام به گام جلو بروید.

چک لیست استراتژی بازاریابی چریکی

۱ ) اهداف خود را تعیین کنید.

۲ ) ابتکاری بیافرینید.

۳ ) آن را مشارکتی کنید.

۴ ) از اشیاء طبیعی و فرهنگ محلی استفاده کنید.

۵) پیش از انجام فعالیت خود، مکان‌های مورد نظر را شناسایی کنید.

۶ ) اطمینان حاصل کنید که مفهوم ابتکاری‌تان با موقعیت برند سازگاری دارد.

۷ ) مفهوم ابتکاری را با پیام برند ادغام کنید.

۸ ) مردم را خوشحال و سودمند کنید.

۹ )  همه چیز را برای اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی مستند کنید.

۱۰ ) نتایج را اندازه‌گیری کنید.

در ادامه برای آشنایی بهتر با این نوع بازاریابی و نیز دیدن نمونه‌های موفق، عکس‌های مختلف مربوط به کسب‌وکارهای متفاوت در سراسر جهان، آورده شده است.

مک دونالدز یکی از بهترین اجرا کننده‌های این نوع بازاریابی است.

مثال بازاریابی چریکی
در سطح شهر تصویری از سیب‌زمینی‌های معروف مک‌دونالد به عنوان خطوط عابر پیاده به تصویر کشیده شده است.

 

بازاریابی چریکی در فضای باز
در این تصویر از یک قهوه بزرگ در سطح شهر استفاده شده است و بخاری‌های متصاعد شده از آن نیز جلب توجه می‌کند.

 

در زیر یکی چند نمونه از نمونه‌های موفق بازاریابی چریکی در محیط بیرون را مشاهده می‌کنید.

 

نمونه بازاریابی چریکی
شکلات‌های Mars به عنوان بدنه یک تریلی که در شهرهای مختلف در حال تردد است، طراحی شده است.

Windex نیز در تبلیغ زیر بسیار موفق المان‌های بازاریابی چریکی را رعایت کرده و تبلیغی موُثر اجرا کرده است.

 

مثال بازاریابی چریکی

IWC نیز در اتوبوس‌های شهری چنین تبلیغ جذابی را تعبیه کرده است. بر روی دستگیره‌ها “همین حالا امتحان کن”نوشته شده است. قطعا این تبلیغ نظر تمامی افراد را به خود جلب می‌کند و مثالی موفق از این نوع بازاریابی است.

 

نمونه بازاریابی چریکی

و در آخر به تبلیغی جذاب در محیط‌های بسته اشاره می‌کنیم. این نوع تبلیغات که بیشتر در مراکز خرید استفاده می‌شود، به دلیل تراکم بالا افراد در این مراکز می‌تواند مخاطبان بسیاری را با خود درگیر کند.

بازاریابی چریکی: بازاریابی جذاب ولی پرریسک

این بازاریابی یک روش بسیار مؤثر برای دستیابی به اهداف خاص است ، به ویژه هنگامی که در مورد آگاهی از برند، علاقه، مشارکت و محتوا صحبت می‌شود و همانطور که اشاره شد؛ با فاکتورهایی مانند ایده‌های خلاق، مرتبط و جلب توجه که فراتر از هنجارهای تبلیغاتی برند در فضاهای عمومی است، شناخته می‌شود. اما خوب این نوع بازاریابی جنبه‌های منفی هم می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال از آنجایی که غالباً اسرارآمیزی در مورد کمپین‌های بازاریابی چریکی وجود دارد، چرا که این رمز و راز است که اغلب می‌تواند توجه برانگیزد، گاهی این عدم وضوح منجر به تفسیرهای نادرستی از سوی مخاطبان می‌شود. لذا لازم است هنگام تصمیم‌گیری درباره‌ی یک کمپین تبلیغاتی، جوانب مختلف را در نظر گرفت.

در مجموع می‌توان گفت که این بازاریابی، گونه‌ای از انواع بازاریابی است که با خلاقیت و تبلیغات غیرمتعارف سر و کار دارد. برای داشتن بازاریابی چریکی موفق باید درباره‌ی آن فکر شده و جوانب مختلف سنجیده شود. این نوع از بازاریابی در سراسر جهان بسیار جذاب بوده و در ایران نیز گاهی مورد توجه کسب‌وکارها قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه این نوع بازاریابی چندان در ایران رایج و متداول نیست، نظر شما در مورد این نوع بازاریابی چیست و شما چه مثال‌هایی از این نوع بازاریابی در ایران می‌توانید ارائه دهید؟

منبع

altterrain