استراتژی بازاریابی نمایشگاهی

۳ دلیل اساسی که شما را برای داشتن استراتژی مناسب بازاریابی نمایشگاهی متقاعد می‌کنند

نمایشگاه‌ها یکی از بهترین بسترهای ممکن برای بازاریابی و رشد انفجاری یک کسب‌وکار هستند. هر ساله نمایشگاه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف برگزار شده و کسب‌وکارها و سازمان‌های آن حوزه از آخرین محصولات و دستاوردهای خود رونمایی می‌کنند. حضور سیل عظیمی از جمعیت و مخاطبان هدف مرتبط با یک حوزه خاص، پدیده بازاریابی نمایشگاهی را به وجود آورده است. همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است، بازاریابی نمایشگاهی با تکیه‌ بر متمرکز شدن مخاطبان هدف، در یک بازه زمانی کوتاه و با هزینه‌ای معقول می‌تواند یک کسب‌وکار را به مشتریانش معرفی کند.

حال سؤال اینجاست که با وجود قدرت عظیم این سبک از بازاریابی، چرا اغلب کسب‌وکارها نمی‌توانند استفاده مناسبی از آن کرده و حداکثر بهره را از آن نمی‌برند؟ در ادامه در بخش‌های مختلف و اساسی به این موضوع خواهیم پرداخت. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که پیش‌ازاین تجربه ناامیدکننده‌ای از بازاریابی در یک فضای نمایشگاهی را داشته و یا قصد نمایش کسب‌وکار خود در چنین فضایی را دارند، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: بررسی استراتژی بازاریابی رویدادی: بفرمایید یک فنجان قهوه رایگان میل کنید!

چرا بازاریابی نمایشگاهی بدون یک استراتژی، اتلاف هزینه است؟

همان‌طور که گفتیم، همه‌ ساله با برپایی نمایشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف، کسب‌وکارهای بسیاری برای گرفتن یک غرفه در آنها هجوم می‌آورند. اغلب بازاریابان کسب‌وکارها بودجه قابل‌توجهی را برای این بازه کوتاه‌مدت در نظر گرفته و انتظار دست‌یابی به نتایج موردنظر خود را دارند. اما این بودجه هرچند قابل‌توجه بدون وجود یک استراتژی و برنامه‌ریزی مناسب چیزی به ‌جز اتلاف هزینه نخواهد بود. اما چرا بودجه کافی نمی‌تواند موفقیت این سبک از بازاریابی را تضمین کند؟ در ادامه ۳ دلیل قانع‌کننده برای پاسخ به این سؤال ارائه می‌کنیم:

دلیل اول: بدون یک پیش رویداد، کسی از حضور شما در نمایشگاه اطلاعی نخواهد داشت.

جذب مشتریان بیشتر برای افزایش فروش و نرخ تبدیل ضروری است. از طرفی بازاریابان اطلاع دارند که در نمایشگاه‌های شلوغ، امکان جذب مشتریان جدید، بیشتر خواهد بود. برای همین اغلب در تلاش برای شرکت در نمایشگاه‌های شلوغ و با هزینه بیشتر هستند. در نگاه اول انتظار می‌رود که تنها شرکت در یک نمایشگاه بزرگ و شلوغ‌تر، می‌تواند نرخ جذب بالای مشتری را تضمین کند؛ اما همان‌طور که احتمالاً تا به این لحظه نیز حدس زده‌اید، همیشه این‌طور نیست! اما چرا؟

برای پاسخ به این سؤال، مخاطبان نمایشگاه را به ۲ دسته فرضی تقسیم می‌کنیم. دسته اول شامل افرادی است که از حضور شما در نمایشگاه اطلاع داشته و بازدید از غرفه شما را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، یکی از اهداف اصلی این گروه بازدید از غرفه و محصولات شما است. اما دسته دوم شامل افرادی است که کاملاً از حضور شما در نمایشگاه بی‌اطلاع بوده و صرفاً به دلیل علاقه خود به حوزه برگزاری نمایشگاه اقدام به بازدید عمومی از آن می‌کنند.

اغلب بازاریابان به‌ اشتباه به ‌جای تمرکز بر روی دسته اول، سعی در جذب حداکثری مشتری از دسته عمومی دوم را دارند. این در حالی است که شانس جذب افرادی که با آمادگی ذهنی اقدام به حضور و بازدید از غرفه شما کرده‌اند، بسیار بیشتر از گروه دوم است. در نتیجه همواره پیش از آغاز نمایشگاه، از طریق برگزاری یک پیش رویداد حضور خود را به اطلاع افراد علاقه‌مند به حوزه کاری‌تان برسانید.

 

بازاریابی در نمایشگاه

دلیل دوم: بدون استراتژی بازاریابی نمایشگاهی شناختی از مشتریان خود نخواهید داشت.

یکی از پایه‌های مهم بازاریابی و جذب مشتری، شناسایی مشتریان هدف و تمرکز بر روی آنها است. این در حالی است که شناخت ویژگی‌های مشتریان ایده‌آل بدون داشتن یک استراتژی بازاریابی نمایشگاهی مناسب و اصولی امکان‌پذیر نخواهد بود. عدم شناسایی مشتریان هدف به این معنا است که شما اطلاعی از انگیزه‌ها، آرزوها، ترس‌ها، نگرانی‌ها، مشکلات و همچنین اولویت مشتریان بالقوه و مناسب خود ندارید. در نتیجه قادر نخواهید بود تا محصولات مناسب آنها را به بهترین و مناسب‌ترین شکل ممکن ارائه کنید و بدون شک نرخ جذب مشتری کسب‌وکار نیز کاهش خواهد یافت. اما این مسئله نیز به سادگی قابل‌حل است.

تصور کنید که در طی چند روز، حدود ۳۰ هزار نفر از نمایشگاهی که در آن حاضر هستید، بازدید می‌کنند. قطعاً همه این ۳۰ هزار نفر مشتریان ایده‌آل شما نخواهند بود ( و حتی اگر باشند نیز امکان پاسخگویی به همه آنها وجود ندارد )! پس چگونه باید از بین این جمعیت عظیم، افرادی که بیشترین شانس تبدیل شدن به یک مشتری را دارند جذب کرد؟ با شناخت پرسونای مخاطب!

اگر شما با سلیقه، دغدغه‌ها و نیازهای مخاطبان خود آشنا باشید، دست بسیار بازی در جذب آنها خواهید داشت. برای مثال استفاده از رنگ‌های محبوب مخاطبان هدف در تزئین غرفه، افزودن شعارهای تبلیغاتی که نشان از آگاهی شما از مشکلات مخاطبان و تلاش برای حل آنها دارد و هزاران تغییر بزرگ و کوچک دیگر، می‌تواند مشتریان ایده‌آل شما را همانند یک آهنربای قدرتمند و کاربردی از دل سیل جمعیت بازدیدکنندگان به سمت شما بکشد.

بیشتر بخوانید: ده مرحله از مراحل استراتژی بازاریابی کسب و کارها

دلیل سوم: بدون برنامه بازاریابی قادر به استفاده از فرصت‌های پس از نمایشگاه نخواهید بود.

فراموش نکنید که همه چیز در پیش رویداد و روزهای برگزاری نمایشگاه خلاصه نمی‌شود؛ بلکه اصلی‌ترین مسیر بازاریابی نمایشگاهی پس از اتمام این دو بخش آغاز خواهد شد! در طول نمایشگاه ممکن است شما موفق به جمع‌آوری اطلاعات مشتریان علاقه‌مند به محصولات و خدمات خود شده باشید. اما چگونه باید از این اطلاعات بیشترین استفاده را برد و نتیجه مطلوب نهایی را کسب کرد؟ اینجا است که استراتژی بازاریابی نمایشگاهی بار دیگر اهمیت خود را به رخ می‌کشد.

چنانچه شما از اطلاعات به دست آمده خود در طول نمایشگاه به درستی استفاده نکنید، تمام زحمات و هزینه‌های اختصاص یافته شما برای شرکت در نمایشگاه به هدر خواهد رفت. پس در هنگام تدوین استراتژی‌های خود، حتماً به نوع اطلاعات مورد نیاز برای دریافت از مخاطبان علاقه‌مند توجه کرده و برنامه دقیقی برای استفاده مناسب از آنها داشته باشید.

 

بازاریابی نمایشگاهی

نمایشگاه می‌تواند یک سکوی پرتاب باشد؛ اما اگر …

همان‌طور که گفته شد، نمایشگاه‌ها با گرد هم آوردن سیل بزرگی از مخاطبان علاقه‌مند به یک حوزه، می‌توانند سکوی پرتابی برای کسب‌وکارهای کوچک و با پتانسیل پیشرفت باشند. اما این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که بازاریابان کسب‌وکارها، استراتژی مناسب برای بازاریابی نمایشگاهی خود را تدوین کرده باشند.

در این مطلب به ۳ دلیل اصلی اهمیت تدوین یک استراتژی خوب برای شرکت در نمایشگاه پرداختیم. به نظر شما غفلت از هر یک از این بخش‌های ارائه‌شده، چه تبعات دیگری ممکن است به همراه داشته باشد؟ نظرات و تجربیات خود را در این خصوص با ما و سایر کاربران شبتا به اشتراک بگذارید.

با اقتباس از وب‌سایت entrepreneur