بازاریابی استراتژیک

تعریف بازاریابی استراتژیک و نقش آن در یک کسب و کار

در طی چند سال گذشته، بازاریابی استراتژیک محبوبیت بیشتری در سازمان‌ها یافته است. با این حال هنوز هم ابهاماتی در مورد اینکه بازاریابی استراتژیک دقیقاً به چه معنی است و چه نقشی در سازمان‌ها ایفا می‌کند وجود دارد. این مقاله قصد دارد هر آنچه را که می‌خواهید بدانید را به شما یاد دهد.

بازاریابی استراتژیک چیست؟

بازاریابی استراتژیک روشی است که از طریق آن یک سازمان تفاوت‌های خود را از طریق تمرکز بر نقات قوت خود در یک رقابت رقم می‌زند تا بتواند خدمات و ارزش بهتری را برای مشتریان خود فراهم کند. در مجموع هدف بازاریابی استراتژیک بهبود موقعیت شرکت در رقابت از طریق برآورده کردن انتظارات مشتریان است.

به کار گیری بازاریابی استراتژیک شامل ۳ سوال می‌شود:

کجا باید رقابت کنیم؟

چگونه رقابت کنیم؟

چه زمانی رقابت کنیم؟

زمانی که این سوالات پاسخ داده شدند، فاز بازاریابی استراتژیک می‌تواند آغاز گردد.

فازهای که در فرایند بازاریابی استراتژیک دخیل هستند شامل این موارد هستند:

بیشتر بخوانید: انواع استراتژی در مدیریت استراتژیک

فاز برنامه ریزی: در این فاز جنبه‌های مختلف یک سازمان نظیر نقات قوت و ضعف آن و تکنولوژی آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین وضعیت کلی یک سازمان نیز به مدیریت ارائه می‌شود. این شامل ۴  جز است که شامل این موارد است:

  • تحلیل SWOT: این روش نقات قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدید های مربوط به سازمان را ارزیابی می‌کند. نتایج این تحلیل به توسعه پروپوزال بازاریابی استراتژیک برای سازمان کمک می‌کند.
  • استراتژی ترکیبی بازاریابی: زمانی که تحلیل SWOT انجام شد، یک استراتژی ترکیبی بازاریابی مناسب آماده می‌شود. استراتژی ترکیبی بازاریابی شامل ترکیب کردن و تحلیل انواع متنوعی از اجزا است که به تقوبت برند شرکت و فروش محصولات یا خدمات آن کمک می‌کند. نگاهی به جدول استراتژی ترکیبی بازاریابی بیندازید:
محصول مکان پروموشن قیمت افراد
ویژگی کانال تمرین سطح قیمت جذب نیرو
کیفیت ارائه مشوق انعطاف پذیری تمرین
بسته بندی موقعیت مکانی نوع تبلیغات تخفیف انگیزه بخشی
ضمانت انتقال تبلیغات کمک هزینه هدایا
برند نگهداری اهداف شرایط قیمت کار تیمی
خدمات پس از فروش تبدیل استراتژی برند ارزش درک شده تحقیق
  • تعیین اهداف محصول و بازاریابی: تعیین اهداف محصول یکی از بهترین روش برای موفق شدن در عرضه محصول جدید است. محصول باید به نحوی وارد بازار شود که برای مشتری غیرقابل صرف‌نظر کردن باشد.
  • چهار حرف P در بازار یابی: زمانی که اهداف بازاریابی مشخص شد، چهار P بازاریابی مطرح می‌شود: قیمت، مکان، محصول و پروموشن.

بیشتر بخوانید: ۷p آمیخته بازاریابی

فاز به کار گیری: برنامه بازاریابی استراتژیک در این فاز به کار گرفته می‌شود و شامل ۴ جز است:

  • جمع آوری منابع: جمع کردن سرمایه مورد نیاز برای توسعه و پیشرفت محصولات جدید
  • سلسه مراتب بازاریابی: سلسله مراتب بازاریابی باید در نظر گرفته شود تا از به کار گیری مناسب برنامه‌ها اطمینان حاصل شود.
  • فرمول بندی جداول زمانی: آماده کردن جداول زمانی در دوره‌های زمانی ویژه که برای وظائف اختصاص داده شده‌اند.
  • اجرای برنامه: این مرحله باید به نحو احسن اجرا شود.

فاز ارزیابی: در این فاز، برنامه نسبت به اهداف محصول ارزیابی می‌شود تا این اطمینان حاصل شود که این اهدف به درستی تنظیم شده‌اند یا نه. در غیر این صورت تیم بازاریابی مجبور است که برنامه را اصلاح کرده و بهبود بخشد تا جایی که اختلافی بین برنامه و اهداف وجود نداشته باشد.

برخی از خط مشی‌ها که کمک می‌کند مطمئن شویم که فاز برنامه ریزی بازاریابی استراتژیک موفقیت آمیز بوده است شامل این موارد هستند:

  • اهدافی را تعیین کنید که قابل تحقق بوده و قابل ارزیابی باشند.
  • برنامه را پس از انجام تحلیل دقیقی از بازار و رقبا آماده کنید.
  • برنامه آماده شده باید دقیق و به سادگی قابل فهم باشد.
  • مطمئن شوید که برنامه و اهداف تعیین شده متناسب با نیازهای مصرف کننده باشد.

زمانی که در حال آماده کردن برنامه بازاریابی استراتژیک هستید، بسیار مهم است که از برخی مسائلی که ممکن است پیش بیاید آگاه باشید. این موارد بدین ترتیب است:

  • کمبود نیروی کار ماهر
  • در نظر گرفتن نیازمندهای مصرف کننده بدون انجام تحقیق کافی
  • تغییر جمعیتی مشتریان
  • مدیریت مسائل
  • تحلیل SWOT نادرست
  • مسائل موجود در اجرای تحقیق بازاریابی
  • با هم اشتباه انداختن نتایج بازاریابی بدست آمده
  • مسائل بودجه

اهمیت بازاریابی استراتژیک در یک سازمان

کمک به ارزیابی محیط کنونی: بازاریابی استراتژیک به ارزیابی موقعیت و عملکرد یک شرکت کمک می‌کند. بسیار مهم است که بدانیم چه منابعی در حال حاضر در دسترس شرکت قرار دارد. داده‌های جمع شده کمک می‌کنند تا نحوه عملکرد شرکت را در محیط رقابتی متوجه شویم. این همچنین به شرکت در برنامه ریزی فعالیت‌های بازاریابی استراتژیک در آینده کمک خواهد کرد.

تعریف بازاریابی استراتژیک

کمک به تعیین اهداف بازاریابی مشخص: داشتن برنامه بازاریابی استراتژیک کمک می‌کند تا اهداف بازاریابی استراتژیک قابل دستیابی تعیین کنیم. اهداف باید چارچوب زمانی مشخصی داشته و قابل دستیابی باشند.

توسعه محصول: برنامه بازاریابی استراتژیک کمک می‌کند تا محصولات و خدماتی ارائه دهیم که سودآور باشند. این بدین دلیل است که برنامه بازاریابی استراتژیک با تحلیل SWOT سازمان، تحلیل بازاری مصرف کنندگان و روند موجود در بازار شروع می‌شود. سپس این اطلاعات برای ایجاد محصولات یا خدمات بهینه استفاده می‌شوند.

تفاوت بین بازاریابی استراتژیک و استراتژی بازاریابی

هرچند که گاهاً افراد این دو واژه را به جای هم استفاده می‌کنند، اما در حقیقت این ۲  واژه با هم متفاوت هستند. برای درک بهتر آن، برخی از تفاوت‌های بین استراتژی بازاریابی و بازاریابی استراتژیک مطرح شده است..

بازاریابی استراتژیک استراتژی بازاریابی
بازاریابی استراتژیک روشی است که از طریق آن یک سازمان تفاوت‌های خود را با رقبا از طریق تمرکز بر نقاط قوت خود رقم می‎زند تا خدمات و ارزش بهتری را برای مصرف کنندگان خود فراهم کند. یک برنامه برای شرکت است تا افراد را در نظر گرفته و آنها را به مشتریان محصولات و خدمات شرکت تبدیل کند
این فرایند برنامه ریزی است و شامل سه فاز است. این برنامه شامل به کار گیری یک استراتژی از پیش تعریف شده است.
به سطوح مدیریتی مربوط است چرا که شامل تعیین بودجه، تخصیص منابع و بهبود کیفیت محصول است. این استراتژی شامل مدیریت سطوح بالا نمی‌شود، این استراتژی تنها شامل ایجاد استراتژی‌های بازاریابی برای محصول یا خدمات به خصوصی است. استراتژی‌ها می‌تواند شامل برنامه‌های پیشبرد، توزیع و قیمت محصول است.
تمام اهداف بازاریابی شرکت را پوشش می‌دهد و تمام محصولات را در بر می‌گیرد. محدود به اهداف بازاریابی و استراتژی یک محصول یا یک خدمت منحصر به فرد است.
فرایندی است که برای رسیدن به اهداف شرکت به کار گرفته می‌شود. بخشی از یک استراتژی عملیاتی برای رسیدن به اهداف شرکت است.
بازاریابی استراتژیک فاکتورهای مختلفی را تحلیل می‌کند نظیر: عملکرد شرکت، محیط رقابتی، رقبا و رفتار جمعیتی مصرف کنندگان به منظور دستیابی به اهداف شرکت. استراتژی بازاریابی بر روی محصولات و خدمات یک سازمان و موقعیت آنها نسبت به جذب مشتری تمرکز می‌کند.

آیا تا به حال اقدام به تدوین برنامه بازاریابی استراتژیک سازمان خود کرده‌اید؟ چه نکات دیگری باید در تدوین آن مد نظر داشته باشیم؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

berlinsbi