آموزش دیجیتال مارکتینگ

آموزش دیجیتال مارکتینگ: ۵ حوزه اساسی که باید آنها را شناخت

دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتالی مفهومی کاملاً شناخته شده در دنیای کسب‌و‌کارها و فروش است. همان طور که از نام این عبارت نیز برمی‌آید، دیجیتال مارکتینگ اشاره به بازاریابی در دنیای دیجیتال و با استفاده از ابزار خاص آن را دارد. با توجه به گسترش فضای دیجیتالی و جاری شدن سیل مخاطبان به این فضا، اهمیت بازاریابی دیجیتالی نیز بیش از پیش نمایان شده است. از این رو در این مطلب قصد داریم تا نقشه راهی برای آموزش دیجیتال مارکتینگ را ارائه نموده و بخش‌های مختلف و متنوع این حوزه را بررسی نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این حوزه مفید و جدید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

حوزه‌های اساسی در آموزش دیجیتال مارکتینگ

برای تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتالی موفق باید مهارت‌های لازم را فرا گرفته و با ابزارهای موجود در این زمینه آشنایی داشته باشید. با این حال اولین قدم در آموزش دیجیتال مارکتینگ، شناسایی بخش‌های مختلف آن است. در ادامه این مطلب نگاهی به هر یک از بخش‌های اصلی این حوزه خواهیم داشت.

بازاریابی موتورهای جست‌و‌جو

موتورهای جست‌و‌جو اصلی‌ترین راه ورود مخاطبان به وب‌سایت‌ها به شمار می‌روند. از همین رو در بخش ابتدایی آموزش دیجیتال مارکتینگ به معرفی این حوزه خواهیم پرداخت. در حالت کلی بازاریابی موتورهای جست‌و‌جو به ۲ بخش اصلی بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو (SEO) و تبلیغات در نتایج جست‌و‌جو تقسیم می‌شود.

بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو که در دنیای بازاریابی دیجیتال به سئو شهرت دارد، مربوط به بهینه‌سازی یک سایت از لحاظ محتوایی و فنی است. به صورتی که این وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جست‌و‌جویی مانند گوگل در رتبه‌های ابتدایی قرار گرفته و موفق به جذب مخاطبان بیشتری شود.

تبلیغات در صفحه نتایج جست‌و‌جو نیز یکی دیگر از زیرشاخه‌های بازاریابی موتورهای جست‌و‌جو به حساب می‌آید. در این حالت بازاریابان می‌توانند با استفاده از سرویس‌هایی نظیر Google Ads کلمه کلیدی مورد نظر را انتخاب کرده و محتوای وب‌سایت خود را در قسمت ابتدایی نتایج مربوط به این کلمه در گوگل قرار دهند. در این روش با هر کلیکی که از طرف مخاطبان صورت بگیرد، گوگل مبلغ مشخصی را از شخص تبلیغ کننده دریافت خواهد کرد. از این رو چنین روشی با نام تبلیغات به ازای کلیک (یا به اختصار PPC) شناخته می‌شود.

 

بازاریابی محتوایی

یکی دیگر از اصلی‌ترین بخش‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی محتوایی اختصاص دارد. بازاریابی محتوایی مبحث بسیار عظیم و جذابی است که نسبت به سایر بخش‌های دیجیتال مارکتینگ، بیشتر شناخته شده است. در این روش بازاریابان دیجیتالی با ارائه محتوایی جذاب و اصولی و البته با استفاده از استراتژی‌های محتوایی خاص خود، مخاطبان هدف را به سمت مورد نظرشان هدایت می‌کنند. تولید محتوا برای بازاریابی می‌تواند به صورت یک مقاله در یک وبلاگ و یا حتی آماده‌سازی و انتشار پست‌هایی در یک صفحه اینستاگرام (و یا هر پلتفرم اجتماعی دیگری) باشد.

البته باید در نظر داشت که در بازاریابی و تولید محتوا، رعایت اصول سئو نیز اهمیت بسیاری دارد. در واقع می‌توان گفت که بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو و بازاریابی محتوایی پیوند بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. یک بازاریاب دیجیتال که از طریق تولید محتوا اقدام به جذب مخاطبان هدف خود می‌کند، باید در محتوا و مقالات خود به نکاتی که از نظر موتورهای جست‌و‌جو مهم هستند، توجه کند.

بیشتر بخوانید: ۳۰ منبع عالی برای آموزش بازاریابی محتوایی

 

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

همان‌طور که مشاهده کردید، بازاریابی دیجیتال مباحث بسیار مختلف و متنوعی را پوشش می‌دهد. پس در شرایطی که قصد استفاده از چند حوزه به صورت همزمان را داشته باشید، باید همه آنها به صورت منظمی ارائه شده و هدف واحدی را دنبال کنند. هدف از بازاریابی درونگرا این است که از مسیر مشترک و هدفمند فعالیت‌های مختلف بازاریابی دیجیتال اطمینان حاصل کنیم.

بیشتر بخوانید: بازاریابی درون گرا چیست و چه تفاوت‌هایی با بازاریابی برون گرا دارد؟

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

تصور دنیای امروزی بدون حضور شبکه‌های اجتماعی بسیار دشوار و حتی محال است. تأثیر این شبکه‌های اجتماعی در هر گوشه و کناری از زندگی انسان امروزی حس می‌شود. از آنجایی که مخاطبان هدف اغلب کسب‌و‌کارها در این شبکه‌های مجازی وجود دارند، بازاریابی در چنین فضاهایی بسیار با اهمیت‌تر شده است. حتی می‌توان گفت که ظهور و گسترش شبکه‌های اجتماعی، زیربنای ظهور بازاریابی دیجیتال به شمار می‌رود.

همان گونه که از نام آن نیز پیدا است، حوزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به هدف قرار دادن مخاطبان عظیم موجود در این شبکه‌ها می‌پردازد. در این حوزه باید به خوبی با سلیقه مخاطبان هر یک از شبکه‌های اجتماعی (مانند فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و…) آشنا بوده و محتوای خود را مطابق میل آنها تنظیم کنید. در حالت عمومی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نقطه پیوند بازاریابی محتوایی و فروش به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: چگونه یک برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی ایجاد کنیم؟

 

بازاریابی ایمیلی

آخرین مبحثی که در آموزش دیجیتال مارکتینگ به آن خواهیم پرداخت، بازاریابی ایمیلی است. برخلاف تصور عموم، بازاریابی ایمیلی همچنان به عنوان یک راهکار فعال و موثر در دنیای تبلیغات شناخته می‌شود. با استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی مناسب و به موقع می‌توانید بازدید کنندگان وب‌سایت خود را به مشتری تبدیل کده و وفاداری مشتریان سابق خود را نیز افزایش دهید. برای اجرای موفقیت‌آمیز این سبک از بازاریابی دیجیتال باید کاملاً مخاطبان هدف خود را بشناسید. زیرا در صورتی که ایمیل‌های شما به مخاطبان نادرستی ارسال شوند، عاقبتی به جز انتقال به پوشه ایمیل‌های اسپم در انتظار آنها نخواهد بود!

سایر بخش‌های بازاریابی دیجیتالی بر روی جذب مخاطبان جدید تمرکز دارند. اما ایمیل مارکتینگ به نوعی پیشنهاد نهایی را مطرح کرده و به یک خرید و یا هدف مستقیم می‌انجامد. به همین دلیل است که برای معرفی این روش تا به این لحظه از مقاله منتظر مانده بودیم!

 

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای بازاریابی ایمیلی که نیاز است تا هر کسب‌وکاری بداند

 

دیجیتالی بیاندیشید!

در این مقاله سعی داشتیم تا نگاهی به مباحث مهم در آموزش دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم. همان‌طور که مشاهده کردید، بازاریابی دیجیتال مبحث بسیار گسترده‌ای است و زیرمجموعه‌های بسیاری را در دل خود دارد. هر یک از این زیرمجموعه‌ها می‌تواند در زمان و مکان مناسب به عنوان یک راهکار مطلوب ظاهر شود. اکنون انتخاب رویکردها و نحوه استفاده صحیح از هرکدام، به استراتژی محتوایی و تصمیمات شما بستگی دارد.

در صورتی که به مباحث مختلف بازاریابی دیجیتالی علاقه‌مندید، مقالات وبلاگ شبتا می‌توانند برای شما جذاب و کاربردی باشند. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد بازاریابی دیجیتالی، تیم تولید محتوای شبتا مشتاقانه آماده پاسخگویی به شما است. تنها کافی است تا سوال مورد نظر خود را از قسمت نظرات هر مطلب برای ما ارسال نمایید.