کتاب زبان بدن

معرفی کتاب زبان بدن: هنر فراگیری الفبای تأثیرگذارترین زبان جهان

شاید از شنیدن این نکته متعجب شوید، اما در طول روز بیشترین اطلاعاتی که بین انسان‌ها رد و بدل می‌شود نه از طریق ارتباط کلامی، بلکه از طریق ارتباط بینایی و حرکات خودآگاه و ناخودآگاه بدن است. درست متوجه شده‌اید! بدن انسان‌ها نیز زبان خاص و جهان‌شمول خود را دارد. نکته جالب زبان بدن در این است که هیچ کلمه‌ای به صورت مستقیم بیان نشده و به صورت مستقیم ضمیر ناهشیار شخص مقابل را هدف می‌گیرد. پس بدون شک آموختن چنین زبانی ارزش بالایی دارد. اما چگونه می‌توان این دانش ارزشمند را کسب کرد؟ از طریق مشاهده، تجربه و صد البته کتاب‌ها. تاکنون کتاب‌های بسیاری در این خصوص به چاپ رسیده که کتاب زبان بدن اثر آلن پیز یکی از جامع‌ترین و بهترین آنها به شمار می‌رود.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این کتاب پرداخته و نگاهی به محتوای کلی آن داشته باشیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: اصول موفقیت در زندگی: ۱۳ اصلی که سبب موفقیت در زندگی شما می‌شود

 

معرفی کتاب زبان بدن: رمز و راز تأثیرگذاری بر ضمیر ناخودآگاه دیگران

هنر آموختن زبان بدن می‌تواند تأثیرات شگفت‌انگیزی در زندگی شما ایجاد کند. شما چه در یک رابطه عاطفی و چه در یک ملاقات کاری و تجاری از زبان غیرمستقیم بدن خود استفاده می‌کنید. اگر تاکنون از این موضوع آگاهی نداشتید، بهتر است از این پس حواس خود را بیشتر جمع کنید. چه بسا استفاده صحیح از این زبان غیرمستقیم بتواند شما را به اهداف مورد نظرتان در برخورد با افراد دیگر برساند. اما اگر در یافتن نقطه آغازی برای این زبان شگفت‌آور سردرگم شدید، جای نگرانی نیست. چرا که کتاب زبان بدن آلن پیز دقیقاً با همین هدف تألیف و منتشر شده است!

هر یک از فصل‌های این کتاب ۹۴ صفحه‌ای بر روی موضوع خاص و متفاوتی تمرکز داشته و سعی دارد تا به بهترین نحو ممکن الفبای زبان ناپیدای بدن را به شما آموزش دهد. در ادامه توضیح مختصری در مورد چند فصل ابتدایی آن ارائه خواهیم کرد.

فصل اول: چهارچوب کلی

در فصل اول کتاب زبان بدن به تعریف چهارچوب کلی و الفبای این زبان پرداخته شده است. با مطالعه این بخش می‌توانید با حالت کلی حرکات هر یک از اعضای بدن از جمله دست‌ها، پاها، سر، شانه و سایر اعضا آشنا شده و آماده یادگیری بیشتر در مورد جزئیات آنها باشید. پرداختن به برخی از علائم اساسی و همچنین برخی دیگر از علائم ذاتی، اکتسابی، ژنتیکی و فرهنگی جزو مهم‌ترین مباحثی به شمار می‌رود که در این فصل بیان شده است.

 

فصل دوم: قلمروها و حریم‌ها

اگر اهل مستندهای مربوط به زندگی حیوانات باشید، قطعاً با فرآیند تعیین قلمرو مخصوص توسط هر یک از آنها آشنایی دارید. هر یک از حیوانات و مخصوصاً حیواناتی که زندگی اجتماعی دارند، قلمرو مشخصی برای خود تعیین می‌کنند و در صورتی که حیوان هم‌نوع دیگری به این قلمرو تجاوز کند، حالتی تهاجمی به خود می‌گیرند. جالب است بدانید که این موضوع دقیقاً در مورد انسان‌ها و روابط شان نیز صدق می‌کند. همه ما به صورت نامحسوس فضایی را به عنوان قلمرو شخصی در اطراف بدن خود در نظر گرفته‌ایم که فقط افراد آشنا و مجاز حق ورود به آن را دارند.

برای مثال تصور کنید که در یک خیابان مشغول قدم زدن هستید. از سمت رو به رو شخص غریبه‌ای به شما نزدیک می‌شود. اگر همین مسیر را ادامه دهید، احتمالاً با فاصله کمی از کنار آن شخص عبور خواهید کرد. در این صورت چه کاری انجام می‌دهید؟ به احتمال زیاد کمی مسیر خود را تغییر خواهید داد تا این فاصله افزایش یابد. این فاصله همان حریم شما است. به عنوان مثال دیگر می‌توانید به نحوه قرار گیری وضعیت بدن خود در هنگام دست دادن با یک فرد غریبه و یا صمیمی‌ترین دوستتان را با یکدیگر مقایسه کنید تا حفاظت از حریم خصوصی برایتان بیشتر نمایان شود. فصل دوم کتاب زبان بدن به صورت کامل به تشریح قلمرو و حریم خصوصی هر شخص و نقش آن در تعاملات اجتماعی می‌پردازد.

فصل سوم: علائم کف دست

دست دادن در هنگام ملاقات یکی از فرهنگ‌های عمومی و رایج بین انسان‌ها در سرتاسر کره زمین است. اما آیا می‌دانستید که نحوه همین دست دادن ساده تا چه اندازه می‌تواند شخصیت افراد و یا حتی طرز فکر آنها را لو دهد؟! درست است. هر بار که شما با شخص دیگری دست می‌دهید، اطلاعات بسیاری به صورت ناخودآگاه بین شما رد و بدل می‌شود. این اطلاعات می‌تواند از شدت فشار، زاویه دست، حالت نگه داشتن آن و چندین نشانه عجیب و کوچک دیگر انتقال یابد.

 

آموزش زبان بدن

اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. نحوه نگه داشتن کف دست در حالت عادی نیز حاوی اطلاعات بسیار مهمی است. به عنوان مثال افراد برای نشان دادن حالت صلح یا تسلیم شدن، کف دست خود را نمایش می‌دهند. این کار ریشه در رفتار اجداد ما داشته و رفتاری ژنتیکی به شمار می‌رود. چرا که در دوران باستان نشان دادن کف دست‌ها به معنای عدم حمل سلاح تلقی می‌شد. اگر دوست دارید تا در مورد نشانه‌ها و پیام‌های منتقل شده از طریق کف دست بیشتر بدانید، مطالعه فصل سوم کتاب زبان بدن را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب فوق ستاره فروش شوید: راهنمایی جامع برای موفقیت تضمینی در فروش

 

آموختن زبان بدن در چه مواردی کاربرد دارد؟

همان طور که مشاهده کردید، بدن انسان‌ها حتی قادر است تا بیشتر از زبان و سخن آنها پیام ارسال کند. هر حرکتی که در طول روز و در تعامل با دیگران انجام می‌دهید، می‌تواند اطلاعات بسیاری را به آنها منتقل کند که شاید حتی بعضی از این اطلاعات با سخنان شما در تضاد باشند. در نتیجه یادگیری زبان بدن از دو جهت اهمیت دارد. جهت اول مربوط به کنترل الفبای بدن خود و انتقال پیام‌های مستقیم به ضمیر ناهشیار دیگران و جهت دوم آن مربوط به درک و توجه به زبان بدن دیگران می‌شود.

یادگیری زبان بدن می‌تواند برای تمامی تعامل‌های مستقیم با انسان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. برای شما اگر شما به عنوان یک مالک کسب‌و‌کار وظیفه مذاکره با افراد مهم خارج از شرکت خود را داشته باشید، یادگیری این زبان می‌تواند بسیار کمک رسان شما باشد. همچنین اگر شغل شما به گونه‌ای است که ارائه حضوری در آن اهمیت دارد، آموختن این هنر بسیار کاربردی خواهد بود. در حالت کلی مطالعه کتاب زبان بدن برای تمامی افرادی که قصد برقراری تعامل موثرتری با دیگران دارند، توصیه می‌شود.

آیا تجربه مطالعه این کتاب یا آموختن زبان بدن به شیوه‌های دیگر را دارید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.