آنالیز اینستاگرام

آنالیز اینستاگرام: ابزاری برای هدایت کسب و کار و کمپین‌های دیجیتالی

اگر شما صاحب یک حساب کاربری تجاری در اینستاگرام باشید، از اهمیت آنالیز داده‌ها آگاه خواهید بود. بسیاری از کسب و کارهای آنلاین قادرند تا با استفاده از این داده‌های به دست آمده از مشتریان، سلیقه مشتریان خود را شناسایی کرده و محتوای پست‌ها و حتی نوع محصولات و خدمات ارائه شده خود را به سمت دلخواه مشتریان هدایت کنند. از همین رو می‌توان دریافت که آنالیز اینستاگرام تا چه اندازه‌ای برای کسب و کارهای مختلف مهم و ضروری است.

در این مطلب قصد داریم تا ۴ شیوه مختلف و موثر آنالیز اینستاگرام را به شما معرفی کنیم. هر کدام از این تکنیک‌ها کاملاً رایگان بوده و هر کاربری به صورت رایگان و با در اختیار داشتن یک حساب تجاری اینستاگرام می‌تواند از این روش‌ها استفاده کند. برای آشنایی بیشتر با هر یک از این متد و تکنیک‌ها، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

روش‌های کاربردی برای آنالیز اینستاگرام

بر خلاف اغلب شبکه‌های اجتماعی که تحلیل و تجزیه آن‌ها نیازمند ابزار خاصی است، شبکه اجتماعی اینستاگرام به صورت رایگان ابزاری با عنوان Insights را در اختیار کاربران خود قرار داده است که به کمک آن می‌توان داده‌های یک حساب کاربری را تحلیل و تجزیه کرد. البته لازم به ذکر است که این ابزار تنها در اختیار حساب‌های تجاری قرار داشته و در صورتی که شما وضعیت حساب کاربری خود را از تجاری ( Business) به شخصی تغییر دهید، دیگر به ابزار Insights دسترسی نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از بیزینس پروفایل اینستاگرام برای کسب‌وکارها

 

دسترسی به این ابزار آنالیز اینستاگرام از سه قسمت مختلف امکان پذیر است. برای دسترسی به این قسمت از طریق صفحه حساب خود، می‌توانید بر روی شکل نمودار مانند در گوشه سمت راست صفحه ضربه بزنید.

آنالیز اینستاگرام

اگر قصد مشاهده داده‌های مربوط به یک پست خاص را داشته باشید، با مراجعه به پست گزینه Insights در گوشه پایین سمت چپ تصویر قابل مشاهده خواهد بود.

 

تجزیه و تحلیل اینستاگرام

همچنین برای مشاهده و تجزیه و تحلیل داده‌های یک استوری، پس از باز کردن آن بر روی نام و تصاویر افراد مشاهده کننده استوری ضربه بزنید.

 

حساب تجاری اینستاگرام

با هر کدام از این روش‌ها قادر به استفاده از ابزار آنالیز اینستاگرام خواهید بود. اولین داده‌ای که در این قسمت برای شما به نمایش درخواهد آمد، تعداد پست‌ها و افراد دنبال‌کننده پیچ و همچنین تغییرات هر یک از آن‌ها در ۷ روز گذشته است. با حرکت به سمت پایین صفحه نیز نموداری از میزان بازدید پست‌ها در هر یک از ۷ روز هفته مشاهده خواهید کرد. این نمودار می‌تواند شما را در انتخاب روزهای مناسب برای ارسال پست‌های مختلف راهنمایی کند. اکنون که با نحوه دسترسی به ابزار Insights آشنا شدید، به بررسی نکات مهم در مورد آنالیز اینستاگرام در حساب‌های تجاری می‌پردازیم.

۱- تحلیل جمعیت و رفتار کاربران

در صفحه اصلی قسمت Insights با مراجعه به بخش‌های پایین‌تر صفحه به قسمتی به نام Followers خواهید رسید. این بخش اطلاعات بسیار کاربردی و مفیدی در مورد دنبال‌کنندگان صفحه در اختیار شما قرار خواهد داد. لازم به ذکر است که برای نمایش اطلاعات در این بخش حداقل به ۱۰۰ نفر دنبال‌کننده احتیاج خواهید داشت. اگر قصد دریافت اطلاعات بیشتری در مورد دنبال‌کنندگان صفحه خود دارید، با کلیک بر روی گزینه See More داده‌های مفید بیشتری برای شما ارائه خواهد شد. در این بخش قادر خواهید بود تا اطلاعات کامل‌تری از جنسیت، رده سنی، مکان‌ها و همچنین زمان‌های فعالیت و آنلاین بودن عمده کاربران خود را مشاهده کنید.

این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از جمعیت و رفتار دنبال‌کنندگان خود داشته باشید. در نتیجه قادر خواهید بود تا میزان موفقیت خودتان را در جذب مخاطبان هدف به سمت صفحه بسنجید. همچنین این اطلاعات ارائه شده برای آنالیز اینستاگرام می‌توانند شما را در ایجاد تبلیغات مفید و موثر برای دنبال‌کنندگانتان یاری کنند.

۲- آنالیز داده‌های مربوط به پست‌ها

ابزار تجزیه و تحلیل اینستاگرام امکان بررسی یک پست به صورت مجزا را نیز فراهم کرده است. با این حال می‌توانید آمار کلی پست‌های مختلف خود را نیز در کنار یکدیگر مشاهده کرده و به مقایسه آن‌ها بپردازید. در حالت پیش‌فرض اینستاگرام آمار ۳ پست اخیر شما را به صورت یکجا نمایش می‌دهد. برای دسترسی به پست‌های پیشین نیز می‌توانید بر روی گزینه See More ضربه بزنید.

در این بخش عددی در زیر هر یک از پست‌ها نمایش داده شده که تعداد بازدیدها از آن پست در یک سال اخیر را نمایش می‌دهد. اگر تنها قصد مشاهده و مقایسه پست‌های خاصی را دارید، فیلترهایی مانند نوع محتوا (تصاویر، فیلم‌ها و …)، بخش‌های قابل سنجش (از لحاظ تعداد کامنت‌ها، تعاملات، بازدیدها، لایک‌ها و…) و همچنین زمان (۷ روز، ۳۰ روز، ۳ ماه اخیر و…) در اختیار شما قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال اگر قصد بررسی پست‌های خود برای یک کمپین را دارید، می‌توانید فیلتر زمانی آن‌ها را بر روی تاریخ آغاز کمپین خود تنظیم کرده و تحلیل دقیق‌تری از روند کمپین خود داشته باشید.

 

تحلیل اینستاگرام

علاوه بر این، امکان آنالیز یک پست به صورت انحصاری نیز وجود دارد. داده‌های مربوط به یک پست شامل تعداد لایک و کامنت‌ها، تعداد تعاملات و بازدیدها، اقدامات خاص افراد پس از مشاهده پست، تعداد کاربران جذب شده از طریق هشتگ‌ها و بسیاری دیگر از اطلاعات مفید و کاربردی در این زمینه می‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی هشتگ‌های محبوب اینستاگرام: مخاطبان هدف را به سادگی به سمت خود جذب کنید

 

۳- آنالیز داده‌های استوری اینستاگرام

همانند پست‌ها، امکان تجزیه و تحلیل استوری‌های اینستاگرام چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی امکان‌پذیر است. در این بخش از آنالیز اینستاگرام می‌توانید به فیلترهای زمان (۲۴ ساعت اخیر، ۷ روز اخیر و یا ۱۴ روز اخیر) و همچنین مشاهده اقداماتی از جمله رفتن به استوری بعدی، رفتن به استوری قبلی، خروج از استوری، پاسخ دادن و غیره از جانب کاربران دسترسی داشته باشید. لازم به ذکر است که در حال حاضر اینستاگرام ابزاری برای تجزیه و تحلیل داده‌های Instagram Live ارائه نمی‌دهد.

اگر قصد مشاهده داده‌های مربوط به یک استوری خاص را داشته باشید، با ضربه زدن بر روی گزینه Seen By در گوشه پایین سمت چپ صفحه از این امکان بهره‌مند شوید. همانند آنالیز پست در این قسمت نیز اطلاعاتی در مورد رفتار کاربران و تعداد مشاهدات و تعاملات آن‌ها ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: بازاریابی در اینستاگرام: تکنیک‌هایی برای موفقیت

 

آنالیز بهتر، تعامل بیشتر

آنالیز اینستاگرام می‌تواند تحول بزرگی در مسیر کسب و کار و کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال شما داشته باشد. در صورتی که بتوانید از این ابزار رایگان و کاربردی به درستی استفاده کنید، می‌توانید در حوزه بازاریابی دیجیتال حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشید. به نظر شما کدام بخش از داده‌های مربوط به آنالیز اینستاگرام بیش از بقیه مهم و قابل توجه است؟ چه راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری در استفاده از این ابزار می‌شناسید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.