کتاب مدیریت زمان

معرفی کتاب مدیریت زمان: راهکارهایی برای افزایش ساعات شبانه‌روز!

یکی از مشکلات مشترک اغلب افراد امروزی کمبود وقت برای رسیدگی به کارهای مهم روزانه است. اما در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد که این مشکل چندان معقول و منصفانه نیست! ما در هر روز ۲۴ ساعت تمام زمان داریم. اگر ۱۰ ساعت از این مدت را به انجام امور ضروری مانند استراحت و غذا خوردن اختصاص داده و (حداکثر) ۸ ساعت از آن را برای انجام کارهای حرفه‌ای و شغلی در نظر بگیریم، باز هم ۶ ساعت کامل برای خودمان خواهیم داشت. اما معمولاً این اتفاق رخ نمی‌دهد و بیشتر ما در انتهای روز از کمبود زمان کافی برای رسیدگی به کارهای مهم و شخصی شکایت داریم. اما چرا؟ کتاب مدیریت زمان به خوبی پاسخ این مسئله را می‌دهد.

کتاب مدیریت زمان یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های برایان تریسی است که سعی در حل مشکل کمبود زمان و رها شدن از چنگال کارهای بی‌اهمیت زمان‌بر را دارد. با مطالعه این کتاب تحسین شده روش‌ها و تکنیک‌های بسیاری برای افزایش بهره‌وری از زمان خواهید آموخت. در این مقاله به صورت مختتصر به معرفی بخش‌هایی از این کتاب می‌پردازیم. اگر شما نیز در مدیریت ارزشمندترین دارایی خود دچار مشکل هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی کتاب مدیریت زمان: انجام بیشترین کار در کمترین زمان ممکن

مدیریت زمان کلید رسیدن به هر موفقیتی است. بی دلیل نیست که اجداد و نیاکان ما ارزش زمان را برابر با طلا می‌دانستند. برایان تریسی که سابقه‌ای طولانی و درخشان در نوشتن کتاب‌های مربوط به موفقیت شخصی دارد، در این کتاب به مقوله مدیریت زمان پرداخته و در این بین تکنیک‌هایی را نیز برای افزایش بهره‌وری روزانه معرفی کرده است. با مطالعه کتاب مدیریت زمان متوجه خواهید شد که چه کارهای بی‌اهمیت و وقت‌گیری مانند یک زالو به جان زمان ارزشمند ما افتاده‌اند و برای رهایی از آن‌ها چه اقداماتی باید انجام دهیم. در ادامه به جزئیات بیشتری از این کتاب می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید: پیش به سمت یک زندگی و شغل رضایت‌بخش

دو ساعت وقت بیشتر در هر روز!

تعجب نکنید! بدون شک مطالعه کتاب مدیریت زمان باعث نخواهد شد تا زمان روزانه شما به ۲۶ ساعت برسد! بلکه این کتاب با خالی کردن بخش‌هایی از فعالیت روزانه، ۲ ساعت بیشتر در هر روز را برای شما به ارمغان می‌آورد. فصل اول این کتاب به صورت جامع به بررسی جنبه روانشناختی مدیریت زمان پرداخته است. برایان تریسی در فصل اول این کتاب خود کاملاً بر روی آماده‌سازی ذهنی مخاطب خود تمرکز کرده است. زیرا اولین قدم برای شروع فرآیند ارزشمند و مهم مدیریت زمان، ایجاد یک آمادگی ذهنی درونی و کامل است.

 

در ابتدای این فصل ۳ مانع و باور نادرست بزرگ و اصلی ذهنی در برابر مدیریت زمان معرفی شده است.

مانع اول مربوط به نگرانی در مورد کاهش حالت طبیعی و خودانگیختگی لازم برای انجام کارها می‌شود. اغلب ما تصور می‌کنیم که مدیریت زمان و برنامه‌ریزی دقیق برای انجام کارهای روزانه، ما را تبدیل به انسان‌هایی سرد و انعطاف‌ناپذیر و حتی موجودی شبیه به روبات خواهد کرد! در حالی که این باور به هیچ وجه درست نبوده و بیشتر به یک عذر و بهانه شباهت دارد.

مانع دوم مربوط به برنامه‌ریزی ذهنی منفی است که ریشه در نحوه برخورد و تربیت در دوران نوجوانی و کودکی ما دارد. اگر در این دوران همواره با جملاتی شبیه به «تو هیچ وقت کارهایت را به موقع انجام نمی‌دهی» مواجه شده باشید، ممکن است باوری شبیه به «من همینم که هستم!» در شما ایجاد شده و احساس کنید رفتار شما اجتناب‌ ناپذیر است. در حالی که همین مورد یکی از مانع‌های پنهانی است که باعث هدر رفتن زمان طلایی ما در دوران بزرگ‌سالی می‌شود.

مانع ذهنی سوم معرفی شده در کتاب مدیریت زمان باورهای خود محدود کننده ما هستند. برخی از ما عدم توانایی در مدیریت زمان را به مسائل ژنتیکی و فطری خود ارتباط داده و با همین باورهای نادرست، باورهای ذهنی غلطی در خود ایجاد می‌کنیم. برایان تریسی این ۳ باور نادرست را به صورت مفصل شرح داده و برای هر یک از آنها راهکارهای سودمند و موثری ارائه می‌کند. بخش اول این کتاب به معرفی کامل موانع ذهنی و اقدامات لازم برای آمادگی درونی جهت مدیریت زمان پرداخته است. پس از رسیدن به یک انگیزه و آمادگی درونی واقعی، وارد بخش‌هایی با تکنیک‌های عملی خواهید شد.

آیا همه کارها به یک اندازه اهمیت دارند؟

در بخشی از کتاب مدیریت زمان داستان یک روزنامه‌نگاری شرح داده می‌شود که پس از بازگشت از یک مسافرت ۲ هفته‌ای، با بیش از ۷۰۰ ایمیل مختلف رو به رو می‌شود. وی با خود می‌اندیشد که بررسی تک به تک ایمیل‌ها و پاسخگویی به آنها به چندین ساعت و روز زمان احتیاج دارد. در نتیجه با یک تصمیم فوری همه ایمیل‌های رسیده را حذف می‌کند! هنگامی که از این روزنامه‌نگار درباره علت این اقدام او سوال می‌شود، در پاسخ می‌گوید که اگر در بین این ایمیل‌ها مورد مهمی وجود داشته باشد، شخص ارسال کننده مجدداً آن را برایم خواهد فرستاد.

در کمال تعجب همین اتفاق نیز رخ داد. حدود ۱۰ درصد از ایمیل‌ها تقریباً پس از یک هفته دوباره ارسال شدند و ظاهرا مابقی آنها از اهمیت کافی برخوردار نبودند. این خبرنگار با این اقدام بخش عظیمی از وقت خود را نجات داد! در بخش‌هایی از کتاب مدیریت زمان به اهمیت اولویت‌بندی کارها و همچنین نحوه مدیریت ایمیل‌ها، تماس‌ها، جلسات و غیره پرداخته شده و تکنیک‌هایی برای هر کدام نیز معرفی شده است. هر یک از این موارد در فصل جداگانه‌ای مورد بحث قرار گرفته است. با مطالعه این بخش‌ها نگرانی‌هایتان از بابت بسیاری از موارد زمان‌بر و وقت‌گیر برطرف خواهد شد.

 

کتاب برایان تریسی

ارزش زمان چیزی فراتر از حد تصور است!

هر فعالیت روزانه ما بخشی از زمان ارزشمند را به خود اختصاص می‌دهد. اما واقعاً چه اندازه از آن‌ها مفید و ضروری هستند. برای مثال مطالعه این مقاله (که شاید حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه از وقت ارزشمند شما را گرفت) تا چه اندازه‌ای مهم و تأثیر گذار بود؟ امیدواریم که محتوای این مطلب ارزش صرف وقت برای آن را داشته باشد!

کتاب مدیریت زمان یک کتاب متفاوت و کاربردی است که در ۲۱ فصل مختلف سعی در ارائه راهکاری برای افزایش بهره‌وری در طول روز و ایجاد زمان کافی برای رسیدگی به هر یک از فعالیت‌های حرفه‌ای و شخصی را دارد. اگر تجربه مطالعه این کتاب را دارید، نظر شما در مورد آن چیست؟ چه کتاب های دیگری در مورد مدیریت زمان می‌شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر کاربران شبتا به اشتراک بگذارید.