انواع بازاریابی دیجیتال

انواع بازاریابی دیجیتال: همیشه در کنار مخاطبان هدفتان باشید

یکی از جدیدترین و البته موفق‌ترین شیوه‌های بازاریابی نوین، بازاریابی دیجیتال نام دارد. همان طور که از نام آن نیز مشخص است، بازاریابی دیجیتال در فضایی کاملاً متفاوت با گونه سنتی خود جریان داشته و متکی بر ابزار دیجیتال است. در این مطلب قصد داریم تا در کنار معرفی انواع بازاریابی دیجیتال، شیوه صحیح استفاده از هر یک را نیز شرح دهیم. برای آشنایی بیشتر با این روش‌ها تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معرفی انواع بازاریابی دیجیتال

میزان استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی توسط کاربران آنها به شدت رو به افزایش است. مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهند که مردم برخی از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا روزانه ۱۱ ساعت از زمان خود را پای این لوازم الکتریکی صرف می‌کنند. همین مسئله نشان‌گر این است که در عصر مدرن و فناوری‌محور امروز، با استفاده از فضای دیجیتال بهتر و راحت‌تر می‌توان به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کرد. در ادامه به معرفی انواع بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از آنها، می‌توانید گزینه‌های متناسب کسب و کار خود را انتخاب نمایید. این روش‌ها عبارتند از:

 

۱- بهینه‌سازی در موتور جست‌و‌جو (سئو)

توجه به سئو باعث بهبود رتبه شما در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو شده و بازدید ارگانیک شما را از این طریق افزایش می‌دهد. هر چه وب‌سایت شما از لحاظ محتوایی و فنی بیشتر به رعایت قوانین و شرایط مورد نظر گوگل و دیگر موتورهای جست‌و‌جو بپردازد، نام شما در قسمت‌های ابتدایی لیست نتایج موتور جست‌و‌جو نمایش داده خواهد شد. در نتیجه احتمال کلیک بر روی لینک و هدایت کاربران به سمت وب‌سایت شما نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت. بهینه‌سازی SEO یکی از بهترین روش‌های افزایش بازدید وب‌سایت و جذب کاربر جدید به شمار می‌رود.

۲- بازاریابی در موتورهای جست‌وجو

در حال حاضر سرویس‌هایی مانند Google AdWords برای گوگل و Bing Ads برای بینگ، حاضرند تا با دریافت مبلغ مشخصی لینک وب‌سایت شما را در ابتدای صفحه نتایج جست‌وجوی خود به نمایش بگذارند. مبلغ تعیین شده برای این گونه از بازاریابی ممکن است بر اساس تعداد کلیک‌های کاربران بر روی لینک و یا عمومیت کلمه کلیدی مورد استفاده متغیر باشد. شبکه‌های اجتماعی نیز به سادگی با اقتباس از این مورد از انواع بازاریابی دیجیتال، به ازای دریافت مبلغ مشخصی محتوای شما را برای کاربران هدف‌تان به نمایش می‌گذارند.

۳- بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بستری ایجاد کرده‌اند که به کمک آن می‌توانید ارتباط صمیمی و نزدیک‌تری با مخاطبان خود داشته باشید. از طریق این بستر می‌توانید بازخورد مشتریان خود را دریافت کرده و به بهبود خدمات و محصولات خود بپردازید. در کنار همه این موارد، تولید محتوای با کیفیت در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند میزان آگاهی عمومی از برند شما را افزایش داده و مخاطبان بیشتری را به سمت کسب و کار شما هدایت کند. نکته مهم این مورد از انواع بازاریابی دیجیتال در رایگان بودن آن نهفته است. تنها هزینه کسب و کارها در استفاده انواع بازاریابی دیجیتالی، هزینه زمانی برای تولید محتوا و مدیریت رفتار با مخاطبان‌شان است.

 

بیشتر بخوانید: چگونه یک برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی ایجاد کنیم؟

 

۴- بازاریابی محتوایی

تولید محتوای با کیفیت و مفید چه به صورت متنی و چه به صورت بصری برای کاربران دنیای دیجیتال جذاب است. در صورتی که وب‌سایت شما دارای یک صفحه مجزا برای مطالب وبلاگ است، می‌توانید با توجه به ترندهای روز و همچنین نیاز کاربران خود، به تولید محتوا پرداخته و از این طریق برای کسب و کارتان بازاریابی کنید. (بازاریابی محتوایی به صورت متنی ارتباط نزدیکی با مورد اول این مطلب، یعنی بهینه‌سازی در موتورهای جست‌و‌جو دارد). تولید منظم محتوای کاربردی و اصولی چه به صورت متنی و چه به صورت تصویری و چه به صورت ویدئویی یا صوتی می‌تواند توجه مخاطبان را به سمت شما جلب کند.

بیشتر بخوانید: ۳۰ منبع عالی برای آموزش بازاریابی محتوایی

 

۵- بازاریابی وابسته (پورسانتی)

یکی دیگر از گزینه‌های محبوب انواع بازاریابی دیجیتال، بازاریابی وابسته نام دارد. این سیستم بازاریابی که گاهی با نام سیستم همکاری در فروش نیز شناخته می‌شود، به همکاری یک فروشنده با چند وب‌سایت یا کسب و کار دیگر اشاره دارد. برای مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه باشید، می‌توانید با همکاری چند وب‌سایت پربازدید وظیفه تبلیغات برخی از محصولات خود را به آنها سپرده و به ازای هر فروشی که از طریق این وب‌سایت‌ها صورت می‌گیرد، مبلغ مشخصی را به عنوان پورسانت به آنها اهدا کنید. یکی از نکات مثبت این سبک از بازاریابی، عدم نیاز به سرمایه اولیه برای تبلیغات و همچنین عدم وجود احتمال ضرر مالی است.

بیشتر بخوانید: همکاری در فروش: یک سیستم دو سر برد در دنیای کسب و کار

 

۶- اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از جدیدترین مدل‌های بازاریابی دیجیتالی است که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یا اسنپ‌چت جریان دارد. برخی از کسب و کارها ترجیح می‌دهند تا تبلیغات خود را از طریق افراد محبوب و پرطرفدار در این شبکه‌ها انجام داده و از این طریق به سرعت نام خود را بر روی زبان‌ها بیاندازند. اینفلوئنسر مارکتینگ به شیوه‌های مختلفی قابل اجرا است. برای مثال ارائه مستقیم تبلیغ از زبان شخص مورد نظر و یا تبلیغات به صورت غیرمستقیم (مانند قرار دادن محصول شما در یک عکس به ظاهر عادی در کنار آن شخص) ازجمله روش‌های آن به شمار می‌روند.

 

۷- بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی امکان دسترسی به مشتریان هدف از طریق ایمیل را فراهم می‌کند. شما می‌توانید با جمع‌آوری ایمیل مخاطبان خود به واسطه عضویت در خبرنامه‌ها، ارسال یک فایل و یا روش‌های دیگر، به پایگاه داده‌ای از ایمیل مشتریان هدف دسترسی داشته باشید. با در اختیار داشتن چنین پایگاه داده‌ای، امکان اطلاع رسانی از رونمایی از یک محصول، ارائه سرویس جدید و یا ترویج کمپین‌های تبلیغاتی از طریق ارسال ایمیل امکان‌پذیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای بازاریابی ایمیلی که نیاز است تا هر کسب‌وکاری بداند

 

۸- بازاریابی ویروسی (وایرال مارکتینگ)

گاهی ممکن است یک پست عجیب، خنده‌دار و یا حاوی موضوع یا خبری داغ به شدت در میان کاربران یک شبکه اجتماعی دست به دست شده و به اشتراک گذاشته شود. این نوع از انواع بازاریابی دیجیتال، به بازاریابی ویروسی (یا همان وایرال مارکتینگ) شهرت دارد. بازاریابی ویروسی می‌تواند در مدت زمان کوتاهی آمار بازدید از یک وب‌سایت یا تعداد دنبال کنندگان یک صفحه در شبکه اجتماعی را افزایش دهد.

چه روشی برای کسب و کار شما مناسب‌تر است؟

در این مطلب به معرفی ۸ مورد از انواع بازاریابی دیجیتال پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید، دنیای دیجیتال دسترسی به مشتریان هدف را بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از هر زمان دیگری کرده است. تنها کافی است تا با توجه به نوع کسب و کار و مخاطبان خود، یک یا چند مورد از انواع بازاریابی معرفی شده در این مقاله را انتخاب کرده و بر روی آنها تمرکز کنید. به نظر شما هر یک از مدل‌های فوق برای چه نوع کسب و کاری مناسب‌ترند؟ جای چه مدل دیگری در این لیست خالی است؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران شبتا به اشتراک بگذارید.