باشگاه مشتریان: فرصتی مناسب برای قدردانی از وفاداری کاربران

برای آن‌که با مفهوم باشگاه مشتریان و مزایای آن آشنا شوید شاید بد نباشد که بحث را با یک مثال شروع کنیم. آیا تاکنون به هواداران یک تیم ورزشی توجه کرده‌اید؟ اغلب آنها عاشقانه به تیم خود وفادار هستند و سعی در هم‌نظر کردن دیگران با خود را دارند. به عبارت دیگر  نوعی احساس تعلق در تک تک وجود این هواداران قابل مشاهده است  در مقابل باشگاه ورزشی نیز  از این احساس تعلق و وفاداری قدردانی نموده و همواره به بهانه‌های مختلفی سعی در ایجاد رضایت در میان هواداران خود را دارد.  این مسئله باعث ایجاد یک چرخه مثبت می‌شود؛ چرخه‌ای که روز به روز بر میزان علاقه وفاداری و علاقه مشتریان و همچنین اعتبار تیم می‌افزاید.

اما چنین اتفاق خوش‌آیندی تنها به تیم‌های ورزشی خلاصه نمی‌شود! کسب و کارها نیز می‌توانند با اقدامی مشابه، از مزایای مشابهی استفاده نمایند. چگونه؟ با ایجاد باشگاه مشتریان!

 

باشگاه مشتریان: وفادار و هم‌صدا همانند یک تیم ورزشی

ایجاد باشگاه مشتریان یکی از استراتژی‌های محبوب و داغ امروزی به منظور مدیریت رفتار مشتری است. هدف اصلی از ایجاد این فضا، رفع نیازهای مشتریان، جمع‌آوری اطلاعات و بازخوردهای و البته افزایش وفاداری و ایجاد احساس تعلق در میان آنها است. امروزه کسب و کارها و سازمان‌های بزرگی مانند شاتل (با راه‌اندازی باشگاه مشتریان شاتل) در حال بهره‌مندی از مزایای این استراتژی قدرتمند هستند.  ایجاد چنین فضایی یک بازی دو سر برد هم برای کسب و کارها و هم برای مشتریان خواهد بود.

حال که بحث به اینجا رسید اجازه بدهید مقداری بیشتر به ابعاد این موضوع بپردازیم.

 

باشگاه مشتریان همانند یک باشگاه ورزشی

مزایای باشگاه مشتریان برای کسب و کارها

حال ممکن است از خود بپرسید که این استراتژی محبوب چه مزایایی برای کسب و کار ما خواهد داشت؟ در ادامه به این سوال شما پاسخ می‌دهیم:

  • جمع‌آوری اطلاعات کاربران: باشگاه مشتریان امکان جمع‌آوری اطلاعات بیشتری از کاربران را فراهم می‌کند. این اطلاعات در موارد بسیاری ازجمله استراتژی‌های بازاریابی و ایجاد کمپین‌ها اهمیت خواهد داشت. در یک باشگاه شما می‌توانید به صورت اختیاری سوالات بیشتری در مورد علایق و سلیقه مشتریان‌تان طرح کرده و به ازای پاسخگویی به آن سوالات، هدایای کوچکی نیز در نظر بگیرید.
  • افزایش احساس تعلق: کلمه باشگاه باعث ایجاد احساس همبستگی و تعلق در مشتریان می‌شود. از لحاظ روانشناسی، انسان موجودی اجتماعی است و همین مسئله باعث شده تا قرار گرفتن در گروه‌های اجتماعی برای او جذاب باشد. این استراتژی نیز بر ذات اجتماعی انسان تکیه دارد. هنگامی که مشتریان شما در فضایی حتی به صورت مجازی دور هم جمع می‌شوند، احساس تعلق بسیاری نسبت به برند شما یافته و خود را با دیگر مشتریان هم‌نظر و هم‌صدا می‌بینند.
  • افزایش وفاداری: ایجاد باشگاه مشتریان به شما این امکان را می‌دهد که بر اساس فعالیت‌ها و سابقه، مشتریان وفادار خود را شناسایی کرده و هدایایی برای آنها در نظر بگیرید. در نتیجه مشتریان شما از ارزشی که برند برای وفاداری آنها قائل است، آگاه می‌شوند.
  • تبدیل مشتریان به سفیر برند: یکی از موثرترین استراتژی‌های بازاریابی، تبلیغات شفاهی است. به عبارت ساده‌تر افراد بیش از هر چیزی به توصیه‌های دوستان و آشنایان خود اعتماد می‌کنند. از طرف دیگر مشتریان وفادار بهترین سفیران و مبلغان کسب و کار شما خواهند بود. پس بدون پرداخت هزینه‌های گزاف می‌توانید از یکی از کارآمدترین شیوه‌های بازاریابی بهره‌مند شده و مشتریان خود را افزایش دهید. همچنین ارائه طرح‌های تشویقی برای افراد دعوت کننده و دعوت شونده نیز یکی دیگر از روش‌های استفاده از این استراتژی است.
  • استفاده از اعتبار اجتماعی باشگاه: تعداد اعضای کاربران باشگاه مشتریان می‌تواند به عنوان یک اعتبار اجتماعی فوق‌العاده برای شما عمل کند. با نمایش تعداد اعضای باشگاه خود در وب‌سایت، می‌توانید هویت و محبوبیت خود را به رخ حریفان کشیده و کاربران بیشتری را به جمع خانواده خود دعوت کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه در هزینه‌های بازاریابی دیجیتال خود صرفه‌جویی کنیم؟

 

چگونه یک باشگاه مشتریان فعال و موفق داشته باشیم؟

به طور معمول باشگاه‌های مشتریان برای افزایش تعامل و رضایت کاربران، فعالیت‌ها و خدمات متنوعی را برای آنها تعریف می‌کنند. در ادامه به معرفی چند مثال از این موارد می‌پردازیم. با استفاده از ایده‌های زیر می‌توانید جوی پویا و فعال ایجاد کرده و به اهدافی که از پیاده‌سازی این استراتژی دارید، نزدیک‌تر شوید.

  • تخصیص امتیاز بر اساس فعالیت‌های مختلف: یکی از رایج‌ترین فعالیت باشگاه‌های مشتریان، اختصاص امتیازاتی بر اساس فعالیت کاربران آن است. برای مثال در صورتی که شما مدیریت یک فروشگاه را به عهده داشته باشید، می‌توانید به ازای هر خرید با قیمت معین، امتیاز تعیین شده‌ای را به حساب باشگاه مشتریان‌تان اختصاص دهید. این امتیازها میزان فعالیت هر کاربر را مشخص نموده و می‌توانید جوایزی را در ازای رسیدن به سطح امتیاز خاص تعیین کنید.
  • دلیلی برای مراجعه روزانه به باشگاه ارائه کنید: استراتژی باشگاه مشتریان می‌تواند ترافیک بازدید از وب‌سایت شما را نیز افزایش دهد. برای مثال اگر برای مراجعه روزانه کاربران به صفحه خود در باشگاه، جوایز خاص (برای مثال شرکت در قرعه‌کشی روزانه، دریافت امتیاز مراجعه و غیره) تعریف کنید، همه روزه کاربران چند دقیقه از زمان خود را در وب‌سایت شما صرف خواهند کرد.
  • خدمات خود را با تخفیف ویژه ارائه دهید: مشتریان وفادار شما باید تفاوتی با سایر خریداران و کاربران عادی داشته باشند! با ارائه تخفیف‌های ویژه در این باشگاه می‌‌توانید از وفاداری مشتریان‌تان به نحو احسن قدردانی کرده و دیگران را تشویق به عضویت و استفاده از خدمات ارزنده باشگاه کنید.
  • از شیوه‌های گیمیفیکیشن استفاده کنید: گیمیفیکیشن (یا بازی‌وار سازی) روشی است که المان‌های مفرح و جذاب دنیای بازی‌ها را وارد فعالیت‌های جدی‌تر می‌کند. اختصاص امتیاز به ازای انجام فعالیت‌های تعیین شده زیر مجموعه گیمیفیکیشن به شمار می‌روند. با مطالعه بیشتر در مورد پیاده‌سازی این سبک می‌توانید فضای باشگاه خود را جذاب، مفید و هیجان‌انگیزتر کنید.

 

باشگاه مشتریان

مشتریان ارزنده‌ترین دارایی شما هستند.

باشگاه مشتریان فرصتی عالی برای قدردانی از وفاداری و اعتماد مشتریان به شما است. همان طور که مشاهده کردید، این استراتژی از جنبه‌های مختلفی چه برای مشتریان فعلی و بالقوه و چه برای خود کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است. پس اگر به دنبال کسب رضایت مشتریان وفادار خود هستید، با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از المان‌های جذاب و مناسب، از همین امروز به فکر راه‌اندازی باشگاه کاربران خود باشید.

به نظر شما باشگاه مشتریان چه مزایای دیگری می‌تواند برای کسب و کارها داشته باشد؟ به عنوان یک مشتری کدام بخش از این باشگاه‌ها برای شما جذابیت داشته و باعث افزایش علاقه و وفاداری‌تان به برند می‌شود؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران شبتا به اشتراک بگذارید.