بازاریابی رویدادی

بررسی استراتژی بازاریابی رویدادی: بفرمایید یک فنجان قهوه رایگان میل کنید!

ممکن است گاهی وقت‌ها که در خیابان مشغول قدم زدن هستید، بازاریابانی را مشاهده کرده باشید که به شما پیشنهاد تست بوی عطر، طعم یک نوع قهوه، بیسکوئیت و یا هر چیز دیگری را ارائه کنند. بسیاری از افراد با تست این محصولات، به شدت شیفته آن شده و به مشتریان دائمی محصول تبدیل می‌شوند. این نوع بازاریابی، مثالی از بازاریابی رویدادی است که امروزه به صورت فزاینده‌ای با هدف جذب مشتری توسط کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل به بررسی این استراتژی پرداخته و شما را بیشتر با ماهیت و جزئیات آن آشنا کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مفهوم بازاریابی رویدادی

بازاریابی رویدادی یک استراتژی است که در آن فروشندگان طی یک اتفاق و رویداد غیر معمول ارتباط مستقیم و رو در رویی با مشتریان بالقوه خود برقرار می‌کنند. این رویداد می‌تواند شامل بازارهای تجاری، کنسرت‌ها، رویدادهای ورزشی، نمایشگاه‌ها و یا یک غرفه کوچک کنار خیابان باشد. در روزگاری که مشتریان پادشاه کسب و کارها به شمار می‌روند، این استراتژی در تلاش است تا با ارائه یک فرصت رایگان تجربه استفاده از محصولات و خدمات خود را به مشتریان بالقوه چشانده و آنها را ترغیب به خرید و استفاده از محصولات و خدمات خود کند.

بازاریابی رویدادی چیزی فراتر از ارائه اطلاعات بیشتر در مورد یک سرویس و یا محصول است. این سبک از بازاریابی به جای ارائه اطلاعات، فرصت استفاده از محصولات را در قالب نمونه‌های رایگان، تخفیف‌ها و سایر روش‌ها به مشتری عرضه می‌کند. بر خلاف بازاریابی سنتی که در آن تبلیغات یک امر عمومی و برای همه است، در این استراتژی تنها بر روی مشتریان بالقوه تمرکز می‌شود. در این سبک از بازاریابی، شرکت‌ها ابتدا برای شناسایی مشتریان هدف خود تلاش کرده و سپس با ایجاد تجربه‌ای به یاد ماندنی در آنها، باعث افزایش انگیزه و ترغیب برای خرید محصولات خود می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین راه های جذب مشتری برای کسب و کارهای کوچک

 

در حالت کلی بازاریابی رویدادی به دو دسته فیزیکی و آنلاین تقسیم می‌شود که در ادامه به هر یک از آنها می‌پردازیم:

انواع بازاریابی رویدادی فیزیکی

۱- بازارها و نمایشگاه‌های تجاری

ویکی‌پدیا نمایشگاه‌های تجاری را به این صورت تعریف می‌کند: «نمایشگاه‌هایی که در آن شرکت‌های خاص آخرین محصولات و خدمات خود را به نمایش می‌گذارند». بازاریابان کسب و کارها می‌توانند با شرکت در چنین نمایشگاهی (که از قضا مخاطبان آن شامل مشتریان هدف‌شان می‌شود)، به مشتریان بالقوه فرصت بهره‌مندی از محصولات و خدمات خود را ارائه کنند.

 

۲- کنفرانس‌ها و سمینارها

کنفرانس و سمینارها برنامه‌هایی هستند که توسط یک کسب و کار برای تبلیغ و ترویج پیشنهادات خود برگزار می‌شود. در این موارد مشتریان هدف با کسب اطلاع از برنامه و محتوای آن اقدام به ثبت‌نام نموده و در همایش شرکت می‌کنند. در این بین ممکن است نمونه کوچکی از محصول و یا سرویس یک کسب و کار در اختیار شرکت کنندگان نیز قرار بگیرد. با این وجود، ارائه یک محتوای ارزشمند و مفید در کنفرانس بسیار اهمیت داشته و بر خلاف نمایشگاه‌های تجاری، هدف آن تنها ارائه محصولات و خدمات نیست.

۳- جلسات

بر خلاف کنفرانس‌ها و سمینارها که شرکت در آن برای عموم مردم آزاد است، شرکت‌کنندگان جلسات را اغلب مدیران صنایع، مدیران سطح بالای کسب و کارها و مقامات دولتی تشکیل می‌دهند. به طور معمول در هر جلسه سخنرانان مهمی شرکت می‌کنند. جلسات از نظر محتوا و اهمیت بسیار بالاتر از سمینارها بوده و در مقیاس‌های بسیار کوچک‌تری برگزار می‌شوند. معرفی و ارائه آخرین دستاوردهای یک صنعت به منظور کسب حمایت، از اصلی‌ترین اهداف یک جلسه تجاری است.

 

انواع بازاریابی رویدادی آنلاین

۱- پخش مستقیم رویداد

همان طور که از نام این سبک نیز پیدا است، در این استراتژی به پخش مستقیم و زنده یک رویداد برای مشتریان بالقوه پرداخته می‌شود. این نوع از بازاریابی رویدادی برای افرادی است که علی‌رغم میل باطنی برای حضور در رویداد، قادر به شرکت و حضور فیزیکی در آن نیستند.

۲- وبینار

وبینارها در واقع سمینارهایی هستند که به صورت آنلاین و از طریق وب برگزار می‌شوند (کلمه وبینار متشکل از دو کلمه وب و سمینار است). وبینارها می‌توانند به صورت زنده و یا بازپخش برگزار شده و شامل پنل‌هایی چون ارائه، بحث، سوال و جواب و حتی کارگاه باشند. وبینارهای تجاری با موضوع خدمات و یا محصولات یک کسب و کار که وبینار را سازمان داده است، صورت می‌گیرند.

 

بازاریابی رویدادی آنلاین

۳- رویدادهای مجازی

آخرین نوع از بازاریابی رویدادی آنلاین شامل رویدادهای مجازی می‌شود. در این سبک از رویدادها، شرکت‌کنندگان به صورت مجازی در فضایی قرار می‌گیرند که کاملاً حال و هوای یک رویداد واقعی و فیزیکی را دارد. شرکت در رویدادهایی با پخش زنده و امکان تعامل، یکی از انواع رویدادهای مجازی است. همچنین برخی شرکت‌کنندگان که قادر به حضور فیزیکی در رویداد مورد نظر نبوده‌اند، می‌توانند به صورت مجازی از غرفه‌ها بازدید کرده و به کسب اطلاعات و حتی طرح سوالات مورد نظر خود بپردازند.

بیشتر بخوانید: چگونه در دنیای آنلاین اعتماد بسازیم؟

 

آثار و نتایج بازاریابی رویدادی

بر اساس گزارش‌های صورت گرفته، ۸۰ درصد از بازاریابان معتقدند که بازاریابی رویدادی جزو موفق‌ترین کانال‌های بازاریابی است. همچنین تحقیقات صورت گرفته دیگری نشان می‌دهد که به طور متوسط ۵۸ درصد از مصرف‌کنندگانی که در چنین رویدادی شرکت می‌کنند، به خرید محصول ترغیب شده و تبدیل به مشتری می‌شوند. علاوه بر این ۴۴ درصد از بازاریابان ادعا می‌کنند که این استراتژی باعث افزایش چند برابری بازده کسب و کار آنها شده است. موسسه تحقیقاتی Forrester Research پیش‌بینی می‌کند که تا انتهای سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۲ میلیون رویداد بازاریابی در سراسر جهان برگزار خواهد شد.

یک استراتژی بازاریابی مشتری‌پسند

بازاریابی رویدادی اگر در زمان مناسب و به طور صحیح مورد استفاده قرار گیرد، بسیار کاربردی و مفید واقع می‌شود. در این استراتژی می‌توانید به روش‌های مختلفی (ازجمله ارائه یک نمونه کوچک از محصول، عرضه تخفیف و سایر روش‌ها) لذت استفاده از خدمات و محصولات‌تان را به مشتریان هدف نشان دهید. در نهایت مشتریان هدف شیفته کیفیت محصولات و خدمات شما شده و تبدیل به مشتریان دائمی می‌شوند.

به نظر شما برای افزایش بازده این استراتژی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ چه روش‌هایی برای ارائه محصول از این کانال وجود دارد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.