شعار تبلیغاتی مواد غذایی

راه و چاه نوشتن شعار تبلیغاتی مواد غذایی: برند خود را در ذهن مخاطب جاودانه کنید

شعارهای تبلیغاتی به طرز عجیبی دنیای ما را احاطه کرده و در ذهن ما جا خوش کرده‌اند. شاید در نگاه اول مخالف این موضوع باشید. اما با کمی تفکر در مورد برندهای مختلف( از بانک‌ها گرفته تا صنایع مواد غذایی) به این نتیجه خواهید رسید که شعار اکثر آنها را در ذهن خود دارید. صنعت مواد غذایی یکی از حساس‌ترین صنایع برای داشتن شعار تبلیغاتی است. چرا که مخاطبان در ناخودآگاه خود ممکن است بر اساس همین شعارها در مورد انتخاب و یا عدم انتخاب یک محصول تصمیم بگیرند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی دلایل اهمیت و چگونگی نوشتن یک شعار تبلیغاتی مواد غذایی بپردازیم.

چرا شعار تبلیغاتی برای صنایع غذایی اهمیت بالایی دارد؟

شعار تبلیغاتی یک عبارت بسیار کوتاه و ماندگار در ذهن مخاطب است. این شعار می‌تواند راهی برای جذب مخاطبان بالقوه بیشتر فراهم کند. شعار تبلیغاتی نشان دهنده هویت و مزیت رقابتی شرکت شما نسبت به سایر رقبا است. تصور کنید که به عنوان یک مشتری قصد انتخاب و خرید مواد غذایی از میان انواع برندهای مختلف را دارید. با این تصور که تا کنون تجربه‌ای از هیچ یک از این برندها ندارید، انتخاب خود را بر چه اساسی انجام می‌دهید؟ آیا ترجیح خواهید داد تا به صورت تصادفی گزینه‌ای را از میان آنها انتخاب کنید؟ اگر در این بین ناگهان به یاد یکی از شعارهای تبلیغاتی آنها افتادید، چگونه عمل خواهید کرد؟

درست است! شعار تبلیغاتی مواد غذایی تأثیر بسزایی در اعتماد مصرف‌کنندگان به برند شما دارد. در نتیجه اگر قصد نوشتن یک چنین شعار برای صنعت خود را دارید، توصیه می‌کنیم که از راهنمایی‌های زیر استفاده کنید.

۵ نکته مهم در برای نوشتن شعار تبلیغاتی مواد غذایی

نوشتن شعار تبلیغاتی مواد غذایی در عین حساسیت، کار چندان دشواری هم نیست. تنها کافی است تا در حین نوشتن آن به نکات زیر دقت کند.

۱- طول شعار تبلیغاتی

وقتی صحبت از صنایع غذایی به میان می‌آید، یک شعار کوتاه و شیرین بهترین نتیجه را خواهد داشت. شعارهای کوتاه مزیت‌های بسیاری نسبت به شعارهای طولانی  و بلند دارد. یک شعار کوتاه به سادگی می‌تواند در پوسترهای تبلیغاتی شما جای گرفته و به آسانی توجه مخاطبان‌تان را به سمت خود جلب کند. چرا که مطالعه یک پاراگراف طولانی چیزی نیست که مشتریان عجول امروزی حوصله خواندن آن را داشته باشند. همچنین هرچه طول شعار شما کوتاه‌تر باشد، بهتر و بیشتر در حافظه مخاطبان ماندگار می‌شود. در حالت کلی سعی کنید تا طول شعار تبلیغاتی شما بیشتر از ۷ کلمه نباشد.

 

نوشتن شعار تبلیغاتی برای مواد غذایی

۲- میزان اشاره به جزییات

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات برندهای غذایی مختلف در هنگام نوشتن یک شعار تبلیغاتی، بیان یک عبارت کلی است. برای مثال عبارت« محصولات خوشمزه، کیفیت عالی» نمی‌تواند یک شعار تبلیغاتی ایده ‌آل برای شما باشد! همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، شعار تبلیغاتی باید نشان دهنده هویت و مزیت رقابتی شما باشد. بدون شک تمام برندهای مواد غذایی ادعای ارائه محصولاتی باکیفیت و خوشمزه را دارند. پس یک شعار کلی مانند نمونه بالا چگونه می‌تواند نشان دهنده مزیت رقابتی شما باشد؟

برای لحظاتی خود را جای یکی از مشتریان و خریداران مواد غذایی تصور کنید. چه شعاری می‌تواند در عین سادگی و کوتاهی، توجه و علاقه شما را به سمت خود جلب کند؟ آیا یک شعار عمومی و کلی چنین یک ویژگی را به همراه دارد؟ به احتمال زیاد خیر. چه چیزی باعث خاص شدن شما می‌شود؟ تنوع محصولات؟ سابقه طولانی؟ یا ابداع یک محصول برای اولین بار؟ سعی کنید که شعار تبلیغاتی شما به هیچ وجه حالت عمومی و کلی نداشته باشد. حتی در صورتی که دستاورد خاصی برای قرار دادن در شعار تبلیغاتی خود نداشته باشید، از عباراتی خاص تر و زیباتر برای نشان دادن هویت برند خود استفاده نمایید.

۳- لحن شعار تبلیغاتی

انتخاب یک شعار تبلیغاتی از جهاتی همانند ویترین یک مغازه و یا دکوراسیون خانه است! همان طور که هر کدام از اتاق‌های خانه دکوراسیون و فضای خاص خود را دارند، شعار تبلیغاتی مواد غذایی نیز می‌تواند با توجه به مخاطب هدف خود تنظیم شود. برای مثال اگر محصولات شما خوراکی‌هایی مخصوص کودکان هستند، می‌توانید از جملاتی شادتر و سرزنده استفاده نموده و بازیگوشی خاصی را در لحن شعار خود داشته باشید. اما در صورتی که مواد غذایی شما مخصوص افراد سالمند ارائه شده، شاید یک لحن بازیگوش انتخاب درستی نباشد. در این حالت بهتر است از لحن متین و ادبی‌تری استفاده کنید. مخاطبان محصولات مواد غذایی می‌توانند شامل گروه‌های مختلفی مانند خانواده‌ها، بانوان، کودکان و یا هر قشر دیگری باشند. در هنگام انتخاب یک شعار مناسب، توجه به قشر مخاطبان هدف شما برای تنظیم لحن بسیار اهمیت دارد.

۴- محتوای شعار تبلیغاتی

هرچند که شعارهای تبلیغاتی باید از ویژگی جذابیت برخوردار باشند، اما چنانچه شعار تبلیغاتی شما یک وعده کاذب و دروغین باشد، باعث از دست رفتن اعتماد مخاطبین خواهد شد. برای مثال اگر در شعار تبلیغاتی خود ادعای نادرست اولین بودن و یا حتی داشتن یک جایزه بین‌المللی کنید، در صورتی که مخاطبان به دروغ بودن این شعارها پی ببرند به هیچ وجه به محصولات شما اعتماد نخواهند کرد. شعار تبلیغاتی به همان اندازه که می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد، به همان اندازه نیز ممکن است باعث تخریب کسب و کار شما شود.

بیشتر بخوانید: اشتباهاتی که باعث شد تبلیغات، برای این برندها عملکرد معکوس داشته باشد

 

۵- الگو گرفتن یا تقلید؟

از این موضوع اطمینان حاصل کنید که شعار تبلیغاتی شما فقط تکرار آنچه که در نام و توضیحات شما آمده، نیست. به عنوان مثال اگر برند شما در زمینه تولید بیسکوئیت فعالیت دارد، شعار تبلیغاتی «بیسکوئیت‌های ترد و خوشمزه» چیز جدیدی برای مخاطب نخواهد داشت. اما شاید شعاری مانند «به تردی برگ‌های پاییزی» احساس متفاوت‌تری از یک بیسکوئیت را در ذهن مشتری به وجود آورد. در هنگام نوشتن شعار تبلیغاتی مواد غذایی باید سعی کنید به جزئیاتی اشاره شود که این جزییات در نام و توضیحات برند وجود نداشته باشد.

 

یک شعار جاودانه

شعار تبلیغاتی مواد غذایی چیزی است که تا سالیان سال می‌تواند در ذهن مخاطبان بماند. اگر نگاهی به شعارهای تبلیغاتی برندهای ایرانی مانند صنایع غذایی مهرام (آیا می‌توانید در عرض چند ثانیه شعار این برند را در ذهن خود تجسم کنید؟) و یا برندهای خارجی مانند مک دونالد داشته باشید، به سادگی متوجه این موضوع خواهید شد. استفاده از شکل شعار با لحن، طول و محتوای مناسب به همراه یک حالت آهنگین و وزن دار، می‌تواند هویتی جاودانه به برند شما ببخشد.

به نظر شما بهترین و ماندگارترین شعار تبلیغاتی مواد غذایی که تا به حال شنیده‌اید، کدام است؟ چرا این شعار در ذهن شما ماندگار شده است؟

به نظر شما چه نکات دیگری در هنگام نوشتن یک شعار تبلیغاتی مواد غذایی اهمیت دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.