معرفی کتاب های بازاریابی

معرفی بهترین کتاب های بازاریابی: بهترین گزینه‌ها برای خودآموزی مبانی مارکتینگ

 

بازاریابی علمی عمیق و گسترده است که علاوه بر مهارت‌های اجتماعی، نیاز به دانش آکادمیک نیز دارد. برای کسب دانش بازاریابی روش‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید در رشته‌های دانشگاهی و یا دوره‌های برگزار شده در این حوزه شرکت کنید. با این حال اگر چندان اهل کلاس‌های طولانی مدت نبوده و ترجیح می‌دهید تا به صورت خودآموز این علم را فرا بگیرید، کتاب های بازاریابی بهترین گزینه برای شما هستند. در این پست قصد داریم تا به معرفی چند نمونه از برترین کتاب های بازاریابی بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این کتاب‌های مفید و سودمند، همراه ما باشید.

معرفی برترین کتاب های بازاریابی

در ادامه به بررسی برخی از بهترین کتاب‌های چاپ شده در حوزه مارکتینگ خواهیم پرداخت. هر یک از این کتاب‌ها به جنبه خاصی از بازاریابی تمرکز دارند. برای مثال برخی از آنها به بررسی تأثیر فناوری بر روی استراتژی و تاکتیک‌های بازاریابی پرداخته‌اند و برخی دیگر به بررسی ذات تغییرناپذیر انسان‌ها و ماهیت رفتار گروهی آنها تمرکز دارند. اکنون به سراغ معرفی دقیق‌تر برخی از این کتاب‌ها می‌رویم.

۱- جایگاه سازی: نبردی در ذهن

این کتاب با نام اصلی Positioning: The Battle for Your Mind با عناوین مختلفی ترجمه شده است. کتاب جایگاه سازی از جمله کتاب‌های کلاسیک بازاریابی به شمار می‌رود. در این کتاب به مشکلات برقراری ارتباط با مشتریان در یک جامعه شکاک و رسانه زده اشاره شده است. کتاب جایگاه‌ سازی رویکردی انقلابی به ایجاد یک جایگاه در ذهن مخاطبان دارد و معتقد است که میزان ماندگاری در ذهن مخاطبان می‌تواند یکی از مهم‌ترین نقاط قوت و یا ضعف شرکت شما در مقایسه با رقبا باشد. با مطالعه این کتاب یاد خواهید گرفت که چگونه با استفاده از تکنیک‌های جدید بازاریابی می‌توانید بیشترین سهم از بازار خود را به دست آورید. همچنین با مطالعه کتاب جایگاه سازی می‌توانید نکته‌های زیر را نیز فرا بگیرید:

  • چگونگی ایجاد استراتژی بر پایه نقاط ضعف رقبا
  • استفاده از جایگاه کنونی به عنوان بهترین مزیت
  • انتخاب یک نام ناسب برای برند
  • تجزیه و تحلیل ترندهای جدیدی که بر روی موقعیت شما تأثیرگذار هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب جایگاه سازی: نبردی در ذهن

جایگاه‌سازی: نبردی در ذهن

۲- دنباله طویل

کتاب دنباله طویل (با نام اصلی The Long Tail) به قلم کریس اندرسون جزو یکی از بهترین کتاب های بازاریابی به شمار می‌رود. در این کتاب برای اولین بار رمز مشخصی بین فضای دیجیتال مدرن و فضای فیزیکی سنتی از دید بازاریابی کشیده شده و به پیشگویی در مورد نحوه تغییر رفتار خرید کاربران قرن جدید پرداخته شده است. کریس اندرسون معتقد است که شیوه‌هایی همچون فروش انبوه که در بازاریابی سنتی قابل استفاده‌اند، نمی‌توانند جایگاهی در بازاریابی دیجیتال نیز داشته باشند. به عقیده نویسنده این کتاب، در قرن بیستم محصولات برتر در بازار حکم‌فرمایی می‌کردند؛ اما در قرن بیست و یکم بازار در اختیار محصولات کوچک (niche products) خواهد بود.

 

۳- بازاریابی پارتیزانی

یکی دیگر از بهترین کتاب‌های بازاریابی و مارکتینگ، بازاریابی پارتیزانی (Guerilla Marketing) نام دارد. در این کتاب شرح داده شده که چگونه می‌توان با استفاده از خلاقیت و بدون پرداخت هزینه‌های کلان، محصولات و برند خود را در معرض دید سایرین قرار دهیم. نکته جالب ماجرا در این است که کتاب بازاریابی پارتیزانی بسیار پیش از این که مباحثی همچون رشد ویروسی در دنیای بازاریابی مطرح شود، نوشته شده و به چاپ رسیده است. در یکی از بخش‌های این کتاب چنین آمده است: «بازاریابی پارتیزانی نیازمند درک جنبه‌های مختلف بازاریابی، آزمایش آنها، حذف گزینه‌های ضعیف، دو برابر کردن گزینه‌های قوی و در نهایت استفاده تاکتیک‌هایی است که کارایی خود را در میدان نبرد زندگی واقعی ثابت کرده‌اند.»

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب بازاریابی چریکی

 

کتاب بازاریابی چریکی

۴- بازاریابی اجاره‌ای

برای سالیان طولانی بازاریابان فکر می‌کردند که می‌توانند به زور فشار و با ارسال پیام‌های تبلیغاتی فراوان، مخاطبان را مجاب به استفاده از محصولات خود کنند. در واقع بازاریابان سنتی سعی داشتند از هر طریق ممکن( حتی روش‌های آزاردهنده) توجه مشتریان را به سمت خود جلب کنند. اما در سال ۱۹۹۹ سث گودین با انتشار کتاب بازاریابی اجاره‌ای( Permission Marketing) نشان داد که امروزه مخاطبان با پیام‌های بسیاری مواجه بوده و همین مسئله باعث شده تا آنها آزادی بیشتری در انتخاب برند مورد نظر خود داشته باشند. به عبارت دیگر، بازاریابی به شیوه‌های سنتی دیگر نتیجه بخش نخواهد بود. در این کتاب به این نکته اشاره شده که در هنگام بازاریابی باید به مشتری زمان کافی داد تا به صورت داوطلبانه محصول شما را انتخاب کند. این کتاب به ایجاد روابط عمیق و طولانی مدت با مشتریان تأکید می‌کند.

 

۵- فروش آنچه که نامرئی است.

همان گونه که از نام آن نیز مشخص است، کتاب فروش آنچه که نامرئی است (Selling the invisible) به ارائه راهکاری برای فروش خدمات اشاره دارد. محتوای این کتاب شامل مقالاتی کوتاه برای ارائه راهنمایی به افرادی است که قصد فروش خدمات خود را دارند. با توجه به این که خدمات بر خلاف محصولات فیزیکی دارای شکل ظاهری مشخص و معینی نیستند، بازاریابی آنها کمی چالش برانگیزتر است. با استفاده از نکات بیان شده در این کتاب می‌توانید با تاکتیک‌های بازاریابی و فروش خدمات آشنا شوید. کتاب«  فروش آنچه که نامرئی است» از جمله بهترین کتاب‌های بازاریابی در حوزه فروش خدمات است.

بیشتر بخوانید: بازاریابی خدمات: هنر فروش یک محصول غیرقابل لمس و مشاهده!

 

۶- خرید شناسی

ما تا چه اندازه‌ای در مورد رفتار و علت خریدهای خود اطلاع داریم؟ در دنیای مبتنی بر پیام امروزی، عوامل تأثیرگذار خارجی چگونه رفتار خرید ما را تحت کنترل خود در می‌آورند؟ آیا واقعاً تصمیم‌گیری در ذهن ناخودآگاه ما اتفاق می‌افتد و ما کنترل چندانی بر آن نداریم؟ اگر این مسئله صحت داشته باشد، چگونه می‌توان ذهن ناخودآگاه مخاطبان را در دست گرفت و به سمت محصولات خود هدایت کرد؟ با یک تبلیغات چشمگیر یا یک شعار تبلیغاتی جذاب؟ کتاب خریدشناسی (Buy.logy) به یافته‌های حیرت‌انگیز اخیر دانشمندان علوم اعصاب در حوزه مبانی عصبی تصمیم‌گیری پرداخته و راهکارهایی برای به کارگیری این یافته‌ها در بازاریابی نوین ارائه کرده است.

در این کتاب نتیجه آزمایش بر روی ۲ هزار داوطلب از سراسر دنیا در مورد انتخاب لوگو، تبلیغات، مارک‌ها و محصولات مختلف ارائه شده است. به بیان دیگر کتاب خرید شناسی سعی در پاسخگویی به یک سوال اساسی دارد: چه چیزی باعث ایجاد علاقه و کشش در ما برای انتخاب یک محصول می‌شود؟

 

کتاب: بهترین گزینه برای خودآموزی مبانی بازاریابی

در این مطلب به معرفی چند نمونه از بهترین کتاب‌های بازاریابی پرداختیم. همان طور که اشاره شد، کتاب‌ها جزو بهترین گزینه‌های خودآموزی مبانی بازاریابی بوده و می‌توانند در هر زمان و مکانی تجارب ارزشمند نویسندگان خود را به شما منتقل کنند. به غیر از موارد معرفی شده در این لیست، کتاب‌های بسیار مفید و کاربردی دیگری نیز در حوزه بازاریابی به چاپ رسیده که در بخش معرفی کتاب وبلاگ شبتا به صورت مجزا به آنها پرداخته می‌شود. به نظر شما چه کتاب‌های دیگری می‌توانند در لیست بهترین کتاب‌های مارکتینگ قرار بگیرند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.