سیستم همکاری در فروش

همکاری در فروش: یک سیستم دو سر برد در دنیای کسب و کار

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و این خصلت اجتماعی بودن آنها را نیازمند همکاری با یکدیگر می‌کند. این همکاری می‌تواند در جنبه‌های مختلفی خود را نشان دهد. از کمک برای دست‌یابی به یک موفقیت مشترک، پیشبرد یک پروژه و یا انجام یک فعالیت داوطلبانه گرفته تا جنبه‌های حرفه‌ای مانند همکاری در فروش می‌تواند به اثبات همین مسئله بپردازد. از آنجایی که همواره فعالیت‌های گروهی و مشارکتی تأثیر بیشتر و بزرگ‌تری نسبت به فعالیت‌های انفرادی داشته است، به مرور زمان شرکت‌ها، فروشندگان و کسب و کارها اقدام به راه‌اندازی و استفاده از سیستمی به نام سیستم همکاری در فروش نموده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی این سیستم پرداخته و مثال‌های مختلفی از آن را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

سیستم همکاری در فروش چیست و چگونه کار می‌کند؟

برخلاف چیزی که از نام این سیستم استنباط می‌شود، در اینجا لزوماً مسئله ما مربوط به فروش مستقیم یک محصول یا سرویس نیست. سیستم همکاری در فروش با نام‌های مختلفی چون فروش واسطه‌ای و یا بازاریابی پورسانتی نیز شناخته می‌شود. اما با هم تکرار می‌کنیم که در این سیستم همه چیز به یک فروش مستقیم و یا دریافت پورسانت مالی محدود نمی‌شود. برای ایجاد درک بهتری از این موضوع، اجازه دهید تا کار خود را با ارائه یک مثال آغاز نماییم: اسنپ! اپلیکیشن اسنپ یک سرویس ارائه تاکسی آنلاین بوده و تقریباً برای همه ما نامی آشنا و شناخته شده است. این اپلیکیشن در ارائه خدمات خود به نحو احسن از بازاریابی واسطه‌ای استفاده می‌کند و حتی شما نیز به احتمال زیاد در این نوع بازاریابی سهم داشته‌اید. اما چگونه؟

انواع بازاریابی: معرفی ۱۰ مدل رایج بازاریابی کسب‌وکارها

استفاده از سیستم همکاری در فروش در کسب‌وکارهای ایرانی

اسنپ با ارائه یک کد معرف، از شما درخواست می‌کند تا افراد بیشتری را عضو این سرویس نمایید. با عضویت هر شخصی که از کد معرفی شما استفاده کرده باشد، شما از یک سفر رایگان با مبلغ معین بهره‌مند خواهید شد. اگر به جزئیات این مسئله دقت کنید، می‌توانید به پاسخ سوال خود دست یابید. در واقع شما بدون این که از نام آن مطلع باشید، در سیستم همکاری در فروش اسنپ شرکت کرده‌اید. اسنپ از طریق همکاری با شما توانسته به مشتریان و درنتیجه سود بیشتری دست یابد و جایزه( بخوانید پورسانت) شما در این میان یک سفر رایگان است. آیا می‌خواهید بدانید که در چه سیستم‌های مشابه دیگری نیز نقش داشته‌اید؟ با کمال میل به شما توضیح می‌دهیم.

اگر شما صاحب یک وب‌سایت پربازدید باشید، احتمالاً برای کسب درآمد از بنرهای تبلیغاتی و یا تبلیغات پاپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آپ استفاده نموده‌اید. در این نوع از همکاری تعداد کلیک‌ها، بازدیدها، تراکنش‌های انجام شده و هر قسمت مهم دیگری به صورت کاملاً دقیق و از طریق کدهای آماده نوشته شده محاسبه می‌گردد. در واقع طرف دیگر این معامله که همان شخص صاحب تبلیغات بنر است، با کسب هر بازدید کننده و یا هر درآمدی از فروش واسطه‌ای خود، سهم شما را به صورت دقیق پرداخت می‌کند. تبلیغات در شبکه‌های مجازی مانند تبلیغات در صفحه‌های اینستاگرام و تلگرام نیز حالت مشابهی داشته و همگی نمونه‌هایی از سیستم همکاری در فروش به شمار می‌روند.

 

آموزش همکاری در فروش

البته این سیستم حالت‌های دیگری نیز دارد که بیشتر تداعی کننده یک وضعیت فروش هستند. برای مثال وب‌سایت نام‌آشنا و محبوب دیجی‌کالا یک سیستم همکاری در فروش بزرگ را ایجاد کرده است. این سرویس با عضوگیری از فروشگاه‌های مختلف و ارائه لوازم آنها در وب‌سایت خود، با هر فروش خود از محصولات دیگران مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت می‌کند. به غیر از دیجی‌کالا فروشگاه‌ها و سرویس‌های بزرگ دیگری نیز چنین سیستمی را برای خود راه‌اندازی کرده‌اند.

۴ مرحله فرآیند بازاریابی

یک همکاری سودمند

سیستم همکاری در فروش از جهات بسیاری می‌تواند برای هر دو طرف معامله سودمند باشد. در ادامه به شرح بیشتر مزایای این سیستم می‌پردازیم:

  • افزایش تعداد کاربران: اپلیکیشن‌های جدید می‌توانند با استفاده از این سیستم تعداد کاربران خود را به صورت شاخه‌ای افزایش دهند( مثال اسنپ را به یاد بیاورید). در چنین حالتی هم سمت ارائه کننده سرویس از افزایش کاربران خود رضایت خواهد داشت و هم افراد مشارکت کننده بدون پرداخت هزینه‌ای از یک سرویس رایگان بهره خواهند برد. به غیر از اسنپ برخی از شرکت‌های خدماتی دیگر نیز به ازای جذب تعداد مشخصی از کاربران، به صورت رایگان سرویس‌های خود را به مدت محدودی برای کاربران ارائه می‌کنند.
  • افزایش بازدید سایت و بهبود سئو: همان‌طور که در این مقاله شرح دادیم، استفاده از بنرهای تبلیغاتی در وب‌سایت یکی از شیوه‌های بازاریابی واسطه‌ای است. در این حالت نیز هر دو سمت معامله از یک همکاری سودمند بهره می‌برند. چرا که در یک سمت تعداد بازدیدکنندگان از یک وب‌سایت به واسطه تبلیغات در وب‌سایت‌های دیگر افزایش می‌یابد و در سمت دیگر وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌هایی که اقدام به قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در صفحات خود کرده‌اند، از امتیاز بک‌ لینک و افزایش رتبه سئو بهره خواهند برد.
  • یک فروش بی دردسر: در نهایت بازاریابی واسطه‌ای یک فروش بی دردسر را برای طرفین مهیا می‌کند. برای مثال اگر شما مسئولیت قرار دادن تبلیغات یک محصول و دریافت پورسانت به ازای هر فروش از آن را به عهده بگیرید، بدون نگرانی از همه مراحل ارسال محصول، بررسی موجودی انبار و یا هر زحمت دیگر یک فروشگاه اینترنتی می‌توانید کسب درآمد کنید. در سمت دیگر اگر شما مسئولیت یک فروشگاه را به عهده دارید، می‌توانید با استفاده از سرویس همکاری در فروش وظیفه بازاریابی محصولات و خدمات خود را به اشخاص ثالث سپرده و سود حاصل از این کار را با آنها تقسیم کنید. این روش در مقایسه با برنامه‌های بازاریابی پرهزینه که آینده نامشخصی دارند، بسیار معقول‌تر به نظر می‌رسد.

روش های همکاری در فروش

چگونه می‌توان از سیستم همکاری در فروش بهره برد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، اغلب ما تاکنون به صورت مستقیم و غیرمستقیمی در سیستم‌های همکاری در فروش نقش داشتیم. اما اگر به مزایای این سیستم علاقه‌مند بوده و می‌خواهید از مزایای آن بهره‌مند شوید، کار نسبتاً آسانی در پیش رو دارید. امروزه شرکت‌های مختلفی به ارائه چنین سیستم‌هایی می‌پردازند. با جست‌و‌جوی عبارت «همکاری در فروش» می‌توانید به ارائه دهندگان این خدمات دسترسی داشته باشید. در کنار این در صورتی که یک وب‌سایت و یا صفحه اجتماعی پر بازدید دارید، می‌توانید به سادگی آغاز به کسب درآمد از طریق همکاری با دیگران کنید.

در این مقاله سعی داشتیم تا حالت‌های مختلفی از این سیستم را مثال زده و تعریف روشنی از این نوع همکاری ارائه دهیم. به نظر شما سیستم بازاریابی واسطه‌ای چه حالت‌های دیگری می‌تواند داشته باشد و چگونه می‌توان استفاده بیشتری از آن برد؟ چه سرویس‌های معتبر دیگری را می‌شناسید که از این سیستم استفاده می‌کنند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.