راه‌های جذب مشتری

ارزان‌ترین راه های جذب مشتری برای کسب و کارهای کوچک

جذب مشتری یک موضوع حساس و حیاتی برای هر کسب و کاری است. چرا که بقای هر شغل و صنفی به میزان کسب درآمد آن از مشتریانش بستگی دارد. با این حال اغلب راه های جذب مشتری هزینه‌بر بوده و کسب‌و‌کارهای کوچک از عهده آن برنمی‌آیند. اما اگر شما مدیریت یک چنین کسب و کاری را به عهده دارید، نباید خود را در مقابل غول‌های صنعت خود از پیش باخته بدانید. فراموش نکنید که هر کسب‌و‌کار بزرگی روزی از یک اتاق و شرکت بسیار کوچک و بدون داشتن حتی ۱ مشتری کار خود را آغاز کرده است. ما نیز در این مسیر همراه شما خواهیم بود و در این مقاله به معرفی راه های جذب مشتری در کسب و کارهای کوچک خواهیم پرداخت. اگر به دنبال آشنایی با این روش‌های ارزان و تأثیرگذار هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

راه های جذب مشتری در کسب و کارهای کوچک

اغلب کسب و کارهای خرد به دلیل عدم توانایی مالی و بی‌بهره بودن از یک بودجه تبلیغاتی و بازاریابی بزرگ، همواره در آغاز راه دوران سختی را برای جذب مشتریان خود سپری می‌کنند. با این حال همه ‌راه های جذب مشتری به تبلیغات پرهزینه مربوط نمی‌شود و در این مسیر می‌توان راه‌های بسیار ارزان ولی تأثیرگذاری را نیز امتحان نمود. در ادامه به معرفی چند مورد از این راهکارها می‌پردازیم:

مشتریان راضی بهترین مبلغان شما هستند.

از زمان آغاز جهان تبلیغات شفاهی همواره اثربخشی بسیار بالایی را داشته‌اند. اما برای این تبلیغات لازم نیست هزینه بسیاری در رسانه‌ها کنید. در واقع اولین مشتریان می‌توانند تبدیل به بهترین مبلغان شما شوند. هنگامی که یک مشتری تجربه‌ای عالی از محصولات و خدمات شما را به دست می‌آورد، این تجربه را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک می‌گذارد. در صورتی که بتوانید در اولین برخورد چنین رضایتی را در مشتریان ایجاد کنید، بدون هیچ هزینه‌ای و به صورت گسترده نام شما در دهان‌ها خواهد پیچید. پیش از هر چیزی باید قدر همه مشتریان خود را دانسته و تمام تلاش خود را برای کسب رضایت آنها به کار بگیرید.( فراموش نکنید که در صورت عدم رضایت مشتریان، این مسئله می‌تواند به صورت معکوس عمل کرده و کسب و کار شما را با خطری جدی مواجه کند!)

ده گام اصلی برای شروع یک کسب و کار کوچک

 

روش های تبلیغات ارزان

کلمه جادویی «رایگان»!

هر کسی عاشق دریافت خدمات و محصولات رایگان است. همین مسئله می‌تواند یک شروع طوفانی را برای شما رقم بزند. کافی است تا به مدت محدودی و بسته به توانایی و بودجه خود اولین خدمات و محصولات‌تان را به صورت رایگان برای مشتریان عرضه کنید. چنانچه مشتریان از این محصول و سرویس شما رضایت داشته باشند، در دفعات بعدی حاضر خواهند بود تا هزینه آن را پرداخت کنند. این موضوع از لحاظ روانشناسی نیز اثبات شده و بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری با ارائه نسخه‌های رایگان و مدت‌دار سعی در ایجاد حس وابستگی مشتریان به محصولات خود را دارند.

رایج‌ترین روش‌های تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک

ارائه تخفیف به مدت محدود

ارائه تخفیف نیز یک روش بسیار کارآمد برای یک آغاز سریع و طوفانی و ازجمله راه های جذب مشتری برای کسب و کارهای کوچک است. به خصوص هنگامی که مدت ارائه تخفیف محدود باشد، مشتریان تمام تلاش خود را خواهند کرد تا این فرصت را غنیمت شمرده و به صورت انبوهی از خدمات و محصولات شما استفاده کنند. شما می‌توانید در کنار ارائه تخفیف برای بخشی از محصولات، مشتریان را به سمت خود کشانده و دیگر محصولات خود را نیز برای آنها به عرضه بگذارید. این تخفیف می‌تواند به صورت چرخشی برای محصولات مختلفی صورت گیرد.

یک مسابقه ایجاد کنید.

همهعاشق برنده شدن هستند. علاقه به پیروزی تنها به کسب جایزه محدود نمی‌شود. بلکه هر مسابقه دارای یک حس هیجان و رقابتی است که به اندازه خود دریافت جایزه دلنشین است. امروزه کسب‌و‌کارهای بسیاری از ایجاد مسابقه به عنوان یکی از راه های جذب  مشتری بهره می‌برند. با این حال بسیاری از آنها مشابه یکدیگر بوده و خلاقیتی در خود ندارند. شما می‌توانید با توجه به نوع کسب و کار خود، یک مسابقه با جایزه‌ای خاص تعریف کنید. برای مثال اگر شما در زمینه طراحی و فروش لباس عروس فعالیت دارید، می‌توانید جایزه خود را کمک هزینه یک ماه عسل رویایی تعریف کنید. نحوه مسابقه نیز باید با جو کسب و کار شما همخوانی داشته باشد.( باور کنید منشن کردن افراد در کامنت‌های یک پست تنها روش ایجاد یک مسابقه نیست!) چنانچه محتوای مسابقه از طرف کاربران ایجاد شده و جذابیت داشته باشد، می‌تواند کسب و کار کوچک شما را در فضای مجازی به شدت محبوب کند.

آیا وب‌سایت خود را ایجاد کرده‌اید؟

درست است! مشاغل کوچک نیز نیازمند ایجاد یک وب‌سایت هستند؛ حتی اگر این وب‌سایت تنها دارای یک صفحه باشد. با گسترش اینترنت دنیای ما به سمت دیگری شروع به حرکت کرد. فراوانی امکانات و روش‌های موجود باعث شده تا امروزه وب‌سایت از یک ویژگی لوکس و منحصر به شرکت‌های بزرگ خارج شده و به یک ابزار عمومی تبدیل شود. یک وب‌سایت خوب می‌تواند از جمله بهترین راه های جذب مشتری برای کسب و کارهای کوچک باشد. تنها کافی است تا با استفاده از کمی خلاقیت، محصول و خدمات خود را به خوبی معرفی کرده و با رعایت نکات سئو سعی در دیده شدن در میان نتایج موتورهای جست‌و‌جو داشته باشید.

 

روشهای ارزان جذب مشتری

چند نمونه استراتژی بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

تبلیغات آنلاین به هر روش ممکن!

شبکه‌های اجتماعی راهی( نسبتاً) رایگان را برای تبلیغات ایجاد کرده و گزینه‌ای مناسب در میان راه های جذب مشتری به شمار می‌روند. با ایجاد یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی محبوب و ارائه محتوای کاربردی و خلاقانه در کنار معرفی محصولات و خدمات، می‌تواند پایگاه داده مشتریان شما را به مرور زمان افزایش دهد. اما اگر قصد پرداخت اندکی هزینه برای دست‌یابی به نتیجه‌ای سریع‌تر هستید، استفاده از امکاناتی مانند Google Adwords می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. این ویژگی باعث خواهد شد تا تبلیغات کسب‌ و کار شما در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شده و خیل عظیمی از کاربران به سمتتان راهی شوند.

در کارهای داوطلبانه شرکت کنید.

شرکت در امور خیریه و داوطلبانه یکی دیگر از راه های جذب مشتری است که عمدتاً توسط کسب و کارها نادیده گرفته می‌شود. در این روش می‌توانید با حمایت از یک رویداد خیریه، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و یا هر فعالیت داوطلبانه دیگری با نام برند خود توجه مشتریان را به سمت خود جلب کنید. از لحاظ روانشناسی مشتریان ترجیح می‌دهند تا از کسب‌و‌کارهایی حمایت کنند که بازده مستقیمی برای جامعه داشته باشد. در نتیجه شما می‌توانید از این خصلت انسانی استفاده کرده و در کنار کمک به دیگران برای حل بخشی از مشکلات جامعه، نام کسب و کار کوچک خود را نیز مطرح کنید.

پرداخت هزینه همیشه تنها راه چاره نیست.

بدون شک با پرداخت هزینه فراوان می‌توان نتایج سریع‌تری را کسب کرد! اما چه بسا شرکت‌هایی که با استفاده ناصحیح از منابع مالی خود در جذب مشتری ناکام مانده و ضرر بسیاری را به کسب و کارشان وارد کرده‌اند. با این حال پرداخت هزینه تنها راه چاره نیست! در این مطلب سعی داشتیم تا برخی از موثرترین راه های جذب مشتری به شیوه‌ای ارزان را به شما معرفی کنیم. به نظر شما به غیر از این روش‌ها، از چه طریق دیگری می‌توان مشتریان را به سمت یک کسب و کار کوچک جذب کرد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.