مدیریت شبکه‌های اجتماعی

مدیریت شبکه‌های اجتماعی: ۷ نکته اساسی برای دست‌یابی به موفقیت

طبق تحقیقات صورت گرفته، شبکه‌های اجتماعی پس از موتورهای جست‌و‌جو در رده دوم محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای تحقیق و کسب اطلاعات در مورد یک برند هستند. در جهانی که چهره افراد و کسب‌و‌کارها هویتی دیجیتالی به خود گرفته است، آموزش اصولی مدیریت شبکه‌های اجتماعی یک امر ضروری برای هر فرد و برندی است. اما بر خلاف اهمیت این موضوع، مدیریت این شبکه‌ها با رعایت چند نکته اساسی می‌‌تواند بسیار آسان شود. آیا علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این مورد هستید؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اصول مدیریت شبکه‌های اجتماعی

مدیریت شبکه‌های اجتماعی مانند هر امر مدیریتی دیگری اصول مربوط به خود را دارد. در ادامه به معرفی ۷ مورد از جامع‌ترین و اساسی‌ترین اصول‌های این کار خواهیم پرداخت.

۱- بر روی کیفیت تمرکز کنید

تعداد پست‌های بالا و منظم بودن در ارسال آنها در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است، اما در این مسیر نباید کیفیت را فدای کمیت کرد. در هنگام مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود همواره از کیفیت بالای محتوای ارسالی اطمینان حاصل کنید. کیفیت بالا باعث می‌شود تا مخاطبان چندین بار در روز از پست‌های شما بازدید کرده و آنها را با دوستان خود در سراسر جهان به اشتراک بگذارند. همچنین ارسال پست‌های بدون تاریخ مصرف نیز بسیار مهم است. اگر در هنگام ایجاد پست بتوانید بر روی روندهای ماندگار تمرکز کنید، صفحه شما به سرعت یک ارزش طلایی و ماندگار به خود خواهد گرفت. زیرا پست‌های سابق شما همواره همانند منبع بی‌پایان قادر به جذب مخاطبان جدید برای صفحه خواهند شد.

۲- برای رسیدن به کمیت مناسب، داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید

ایجاد تعادل در کمیت پست‌ها نیز دست کمی از تمرکز بر روی کیفیت بالای آنها ندارد. تعداد پست‌های شبکه اجتماعی باید از تعادل مناسبی برخوردار باشد. برای مثال در شبکه‌های اجتماعی مختلف با افزایش تعداد پست‌های ارسالی خود می‌توانید به تعامل بالاتری از جانب مخاطبان دست یابید. افزایش تعداد پست‌ها به معنای ایجاد محتوای جدید و ارگانیک نیست. بلکه می‌توانید پست‌های قبلی و مفید خود را دوباره بازنشر کنید. به خصوص اگر احساس می‌کنید که یکی از پست‌های ارزشمند شما بازدید و تعامل کمتری داشته، این روش می‌تواند بسیار کاربردی باشد. اما ارسال رگباری و متعدد پست در شبکه‌های اجتماعی نیز روش نادرستی است. چرا که علاوه بر آزرده شدن خاطر مخاطبان، ممکن است از جانب الگوریتم‌های هر شبکه به عنوان یک اسپم و هرزنامه شناخته شوید.

۳- جذاب باشید( و از ابزارها کمک بگیرید!)

مدیریت شبکه‌های اجتماعی به معنای ایجاد یک ارتباط یک طرفه نیست. برای موفقیت صفحه شخصی و برند خود در شبکه‌های اجتماعی لازم است تا کمی جذابیت از خود نشان دهید! یکی از روش‌های جذاب بودن، ایجاد تعامل با کاربران دیگر است. هرچه تعامل بیشتری با دیگران داشته باشید، تعاملات دریافتی شما نیز افزایش خواهد یافت. این تعامل می‌تواند با پاسخ به کامنت و پیام‌های کاربران و یا حتی به اشتراک‌گذاری مطالب آنها شکل بگیرد.

یکی دیگر از راه‌های افزایش جذابیت صفحه اجتماعی، ارسال محتوا در مورد روندهای داغ روز است. برای این کار می‌توانید از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی مانند Mention و Buzzsumo کمک بگیرید.

با کمک این ابزار می‌توانید از هر پست جدیدی که در رابطه با کلمه کلیدی مورد انتخاب شما است، اطلاع یابید. یک ابزار مناسب دیگر در این حوزه Feedly است. با افزودن سایت‌های مورد علاقه خود به فیدلی می‌توانید از جدیدترین مطالب آنها اطلاع یافته و از روندهای روز با خبر شوید.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ: هر آنچه که یک بازاریاب دیجیتالی باید بشناسد

۴- از ابزار زمان‌بندی استفاده کنید.

درگیری‌ها و مشغله‌های روزمره باعث شده تا همه ما در تمام طول روز وقت کافی برای ارسال محتوا و پست در شبکه‌های اجتماعی خود نداشته باشیم. اما این مسئله دیگر به عنوان یک مشکل به شمار نمی‌رود. چرا که با وجود ابزارهای زمان‌بندی، شما تنها مسئول ایجاد پست‌های مفید خود خواهید بود! برای مثال می‌توانید با استفاده از ابزارهایی نظیر Hootsuite و Buffer محتوای خود را زمان‌بندی کرده و به صورت خودکار ارسال کنید. از نمونه‌های موفق ایرانی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌توان به نوین هاب اشاره کرد.

همچنین ارسال پست در زمان اوج تعامل و بازدید نیز یکی از نکات کلیدی در هنگام زمان‌بندی است. برخی از شبکه‌های اجتماعی (مانند اینستاگرام) به صورت پیشفرض ابزاری را برای تجزیه و تحلیل زمان اوج بازدید ایجاد کرده‌اند. با این حال می‌توانید با استفاده از ابزار مناسب، چنین تحلیلی را در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز داشته باشید.

۵- وظایف تکراری خود را به دست روبات‌ها بسپارید.

در هنگام مدیریت شبکه‌های اجتماعی همواره وظایفی تکراری وجود خواهند داشت که بخشی از وقت ارزشمند شما را به خود اختصاص می‌دهند. اگر شما نیز با چنین مشکلاتی سر و کار دارید، بهتر است از روبات‌های ویژه انجام کارهای تکراری استفاده کنید. برای مثال سرویس IFTTT چنین امکانی را فراهم می‌کند. این سرویس بر مبنای دستورات اگر آنگاه عمل کرده و می‌تواند شما را از شر بسیاری از کارهای تکراری راحت کند. برای مثال می‌توانید دستوری در این سرویس ایجاد کنید که اگر کسی شما را در تصویری تگ کرد، آنگاه آن تصویر به صورت خودکار بر روی گوشی شما ذخیره شود. این عمل می‌تواند برای موارد مختلفی نظیر به اشتراک‌گذاری خودکار مطالب وبلاگ در شبکه‌های اجتماعی و یا هر کار تکراری دیگری بسیار مفید باشد.

۶- داده‌های صفحه خود را تجزیه و تحلیل کنید.

تجزیه داده‌های به دست آمده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند اطلاعات مفید بسیاری را در اختیار شما قرار دهد. با توجه به اطلاعات کسب شده از این داده‌ها می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید. برای این کار لازم نیست تا همچون یک متخصص تجزیه و تحلیل اطلاعات ماهر باشید؛ بلکه با استفاده از ابزار درست این کار به سادگی امکان‌پذیر است. برای مثال دو سرویس Kissmetrics و Buffer می‌توانند اطلاعات مفیدی از میزان تعامل کاربران با صفحه شما را فراهم کنند. استفاده از این سرویس‌ها بسیار آسان بوده و به سرعت می‌توانید نحوه کار با آنها را فرا بگیرید.

تحلیل داده ها در شبکه اجتماعی

چگونه یک برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی ایجاد کنیم؟

۷- همانند یک شخص واقعی عمل کنید.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که کاربران بیش از صفحات برند و کسب‌و‌کارها، با صفحات شخصی تعامل برقرار می‌کنند. درنتیجه حتی در صورتی که مدیریت یک حساب کاربری شرکت و یا برند را به عهده دارید، همانند یک انسان و شخص واقعی عمل کنید. برای این کار می‌توانید ارتباطات خود را با کاربران تان صمیمی‌تر کرده و لحن و شیوه نوشتن خود را کمی محاوره‌ای و دوستانه کنید. پاسخ دادن به سوالات مشتریان و رسیدگی به شکایات افراد ناراضی که از طریق کامنت‌ها با شما ارتباط برقرار می‌کنند، یک شیوه بسیار مناسب برای ایجاد یک ارتباط حقیقی با کاربران است. البته این مسئله بدان معنا نیست که باید به تمامی کامنت‌ها پاسخ داد. بلکه تنها کافی است تا به چند مورد از سخنان و ابراز احساسات کاربران‌تان واکنش نشان دهید تا همگی یک حس انسانی‌تر به صفحه شما داشته باشند. استفاده از تصاویر مناسب، شوخی‌های به جا و همچنین اموجی و شکلک‌ها در متن نیز برای جلب احساسات کاربران بسیار موثر است.

یک پست مدیریتی شیرین و عمومی!

مدیریت شبکه‌های اجتماعی در نوع خود می‌تواند کار بسیار جذاب و سرگرم‌کننده‌ای باشد. پس به جای نگرانی و ایجاد حساسیت افراطی در مورد افزایش و کاهش تعداد دنبال‌ کنندگان و تعامل آنها با صفحه، سعی کنید تا به این نکات ساده ولی مهم توجه داشته باشید. البته مدیریت یک حساب کاربری تنها به این اصول کلی محدود نشده و در این حوزه می‌توان از ترفندهای مختلفی استفاده کرد. به نظر شما چه ترفندها و اصول دیگری برای انجام این کار می‌تواند موثر باشد؟ ما و دیگر کاربران مشتاقانه در انتظار شنیدن تجربیات شما هستیم.