ابزارهای دیجیتال مارکتینگ: هر آنچه که یک بازاریاب دیجیتالی باید بشناسد

شکل و شمایل بازاریابی در چند سال اخیر به کلی تغییر یافته است. دنیای سریع و دیجیتال امروزی یک بازاریاب دیجیتالی یا به اصطلاح دیجیتال مارکتر را می‌طلبد. به بیان ساده یک بازاریاب دیجیتال کسی است که با استفاده از ابزار خاصی سعی در بازاریابی برای یک سرویس و یا محصول در فضایی دیجیتالی را دارد. اگر شما نیز به چنین حوزه‌ای علاقه داشته و یا در این زمینه فعالیت دارید، باید با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید. در این مطلب سعی داریم تا به معرفی برخی از بهترین نمونه‌های این ابزار بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معرفی کاربردی‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

بازاریابان دیجیتالی اغلب از ابزارهای مفید و کاربردی متنوعی استفاده می‌کنند. برخی از این ابزارها به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته و برخی دیگر از آنها نیاز به پرداخت هزینه برای استفاده دارند. در ادامه این مطلب به معرفی چند نمونه از کاربردی‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم. اولویت انتخاب ابزارهای این لیست بر اساس عمومیت استفاده و یا رایگان بودن آنها است. این ابزارها عبارتند از:

Google Trends

گوگل ترندز ابزار بسیار مفیدی است که امکان مشاهده روندهای داغ روز در نقاط مختلف دنیا و منطقه خود شما را فراهم می‌کند. استفاده از این ابزار بسیار ساده بوده و برای این کار تنها کافی است تا کلمه و روند مورد نظر خود را در قسمت مربوطه وارد کنید. در Google Trends امکان جست‌و‌جو بر اساس کشورها، دوره‌های زمانی، دسته‌بندی‌ها و همچنین نوع جست‌و‌جوها( برای مثال جست‌و‌جوهای انجام گرفته در یوتیوب) فراهم شده است. بنابراین اگر قصد آغاز یک کسب‌و‌کار، تحقیق در مورد رقبا ایجاد یک کمپین تبلیغاتی جدید و یا صرفاً کنجکاوی در مورد میزان جست‌و‌جو در مورد یک کلمه خاص را دارید، گوگل ترندز یکی از بهترین گزینه‌های ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای شما است.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ رایگانAhrefs

این ابزار یکی از بهترین گزینه‌های مدیریت و بهینه‌سازی سئو است. چرا که به کمک آن می‌توانید تقریباً به هر اطلاعات مورد نیازی در مورد رقبای خود دست یابید. Ahrefs زیر و بم فعالیت رقبای شما را برای شما آشکار خواهد ساخت. به عنوان مثال با کمک این ابزار می‌توانید بدانید که رقیبان شما بر روی چه کلمات کلیدی تمرکز دارند، کلمات کلیدی آنها در رتبه‌بندی گوگل در چه جایگاهی قرار گرفته است، هر یک از آنها چند بک‌لینک داشته و بیشترین ارتباط را با کدام یک از وب‌سایت‌های دیگر دارند. همچنین این ابزار گزینه‌ای به نام Content Explorer را دارد که به کمک آن می‌توانید مقاله‌ای با بیشترین تعداد اشتراک را در مورد حوزه‌ای خاص( برای مثال یک گوشی خاص) پیدا کنید. همچنین گزینه Keywords Explorer 2.0 با پایگاه داده عظیم خود امکان تحقیق در مورد کلمات کلیدی در بیش از ۱۷۰ کشور از جهان را فراهم می‌کند.

App Annie

یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها App Annie است. اگر شما یک توسعه‌دهنده بوده و یا مسئولیت بازاریابی برای استارت‌آپی را به عهده دارید که محصول اصلی آن یک اپلیکیشن است، این ابزار به شدت می‌تواند برای شما مفید باشد. App Annie امکان یک بررسی کامل در هر یک از فروشگاه‌های نرم‌افزار یا همان اپ استور (app store) را فراهم می‌کند. برای مثال با کمک این ابزار می‌توانید عملکرد اپلیکیشن رقبای خود در این فروشگاه‌ها را به دقت تحلیل کنید. علاوه بر این در App Annie گزینه‌ای برای بهینه‌سازی موتور جست‌و‌جو تعبیه شده است. با استفاده از این گزینه می‌توانید جایگاه اپلیکیشن خود در موتورهای جست‌و‌جو بر اساس یک کلمه کلیدی خاص را مشخص کرده و در نتیجه توضیحات و اطلاعات ارائه شده خود را ویرایش و بهینه‌سازی کنید.

۱۰ ابزار کاربردی اینستاگرام برای سال ۲۰۱۹

Google Analytics

این ابزار بسیار کاربردی عصای دست دیجیتال مارکترهای سراسر دنیا است. طبق آمار ارائه شده در حال حاضر حدود ۳۰ الی ۵۰ میلیون وب‌سایت از این سرویس بهره می‌برند. اگر شما یک دیجیتال مارکتر، هکر رشد، مدیر بازاریابی و یا حتی یک مدیرعامل هستید، آشنایی با طرز استفاده از این ابزار بسیار برایتان سودمند خواهد بود. Google Analytics انواع اطلاعات( از رفتار کاربران وب‌سایت گرفته تا رزولوشن صفحه نمایش آنها) را در قالب گزارش‌های مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهد. با کمک این ابزار می‌توانید به هر اطلاعات ریز و درشتی در مورد کاربران وب‌سایت خود دست یابید. علاوه بر این Google Analytics امکان ایجاد تست A/B در وب‌سایت را نیز به شیوه موثرتری فراهم می‌کند. اگر قصد استفاده از این ابزار تحلیلی را دارید، بهتر است حداقل استفاده از آن را تا ۷ الی ۱۴ روز ادامه دهید. چرا که با گذشت زمان اطلاعات به دست آمده جنبه سودمندتری پیدا خواهند کرد.

Unsplash

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تنها به گزینه‌های تحلیلی و سئو ختم نمی‌شوند. گاهی یک بازاریاب دیجیتال ممکن است به دنبال یک عکس جذاب و با کیفیت برای قرار دادن در صفحه فرود وب‌سایت و یا تبلیغات ایمیلی خود باشد. چرا که تصاویر نقش بسیار مهمی در جذب بصری و ایجاد کشش اولیه از سوی مخاطبین را دارند. Unsplash یک وب‌سایت رایگان بوده که عکس‌های باکیفیت و جذاب بسیاری را در دسته‌بندی‌های مختلف به شما ارائه می‌کند. تنها کافی است تا کلمه مورد نظر خود را در قسمت ابتدایی این سایت وارد کنید تا بهترین تصاویر ممکن با رزولوشن بالا به صورت کاملاً رایگان برای شما ارائه شوند.

Evernote

ذهن دیجیتال مارکترها همواره درگیر یافتن راه‌حل و ایده‌های جدیدی است. Evernote ابزاری است که امکان ثبت ایده‌های پدیدار شده در هر لحظه را فراهم می‌کند. این ابزار بر روی دستگاه‌های مختلف قابل نصب بوده و ایده‌های نوشته شده در آن در یک حساب کاربری همگام‌سازی می‌شوند. همچنین شما می‌توانید ایده‌های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و با آنها همفکری کنید. امکان اسکن اسناد، افزودن فایل PDF، تصاویر و ذخیره ایمیل‌های مهم از دیگر قابلیت‌های Evernote هستند.

HeadReach

یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه بازاریابی ایمیلی است. با این ابزار می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه برای حساب کاربری پریمیوم لینکدین و یا صرف ساعت‌ها برای یافتن افراد مختلف، به سرعت کاربران مورد نظر خود را یافته و ایمیل تبلیغاتی خود را برای آنها ارسال کنید. در این ابزار تنها کافی است تا نام شرکت، دامنه و یا شخص خاصی را وارد کنید تا HeadReach افراد مناسب برای ارسال ایمیل را برایتان لیست کند. به عبارت دیگر این ابزار امکان یافتن افراد متخصص در یک حوزه خاص را فراهم می‌کند. با دسترسی به ایمیل این افراد، کارایی تبلیغات ایمیلی شما بسیار افزایش خواهد یافت.

وارد دنیای بی‌کران دیجیتال شوید.

تنوع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به اندازه‌ای بالا است که نمی‌توان همه آنها را در یک مقاله جمع‌بندی و خلاصه کرد. در این مطلب سعی داشتیم تا به چند مورد از مهم‌ترین و کاربردترین ابزار در حوزه‌های مختلف بپردازیم. علاوه بر موارد ذکر شده، ابزارها و وبلاگ‌های بسیاری در این حوزه وجود دارند. به عنوان یک بازاریاب دیجیتالی تنها کافی است تا با جست‌و‌جو و آشنایی با نحوه استفاده صحیح از این ابزارها، در این دنیای سریع و بی‌کران به کسب‌و‌کار خود رونق ببخشید.

آیا تجربه استفاده از این ابزارها را داشته‌اید؟ آیا ابزارهای دیگری می‌شناسید که می‌توانند برای یک بازاریاب دیجیتالی مفید باشند؟ چه موارد مهم دیگری می‌توانست در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران شبتا در میان بگذارید.