تجزیه و تحلیل بازار

مفهوم تجزیه و تحلیل بازار چیست؟ کاربرد و ابعاد تجزیه و تحلیل بازار

تجزیه و تحلیل بازار مطالعه پویایی بازار است. در واقع جذابیت یک بازار خاص در یک صنعت خاص است. تجزیه و تحلیل بازار اساساً یک طرح کسب و کار است که اطلاعات مربوط به بازاری که در آن کار می‌کند را ارائه می‌کند. این مطالعه با پارامترهای متنوعی سر و کار دارد.

کاربرد تجزیه و تحلیل بازار چیست؟

تجزیه و تحلیل بازار به گونه‌ای انجام می‌شود که شما بتوانید یک استراتژی را در خصوص چگونگی اجرای کسب و کار خود فرمول بندی کنید. با در نظر گرفتن پارامترهای مشخصی، شما خواهید دانست که چگونه کسب و کار خود را راه بیاندازید.

این پارامترها کدامند؟

رایج‌ترین پارامترها SWOT هستند، که مخفف کلمات انگلیسی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌ها است. با ارزیابی نقاط قوت و ضعف شرکت، شما می‌توانید یک استراتژی ایجاد کنید که بر کدام یک از پارامترهای تمرکز نمایید. اگر شما نیروی کار خوب، سرمایه گذار کافی و متخصصان تبلیغات ماهری دارید پس شما در مسیر ایجاد استراتژی خود بر تمرکز بر این پارامترها باشید. به طور مشابه، اگر فناوری شما ضعیف‌تر باشد و شما در خصوص حضور آنلاین کمبود دارید، پس به دنبال این چیزها نباشید. هم‌چنین شما می‌توانید به دنبال پارامترهای خارجی مانند موقعیت‌هایی که می‌تواند برای شما یک فرصت یا تهدید فراهم کند نیز باشید. پارامترهای اقتصادی، ناپایداری‌های سیاسی یا حتی تغییرات اجتماعی می‌تواند به شما فرصت‌هایی بدهد که از طریق این فرصت‌ها بتوانید سرمایه بیشتری تصاحب کرده و عملکرد بهتری داشته باشید. این پارامترها هم‌چنین می‌توانند تهدیداتی بوجود آورند که ممکن است مانع کسب و کار شما شود. در نظر گرفتن همه این پارامترها به شما تجزیه و تحلیل از بازار می‌دهد که می‌توانید از آن برای پیاده‌سازی تصمیماتتان بهره گیرید.

مفهوم تجزیه و تحلیل بازارابعاد تجزیه و تحلیل بازار

ابعاد مشخصی وجود دارد که به ما کمک می‌کند تا به انجام تجزیه و تحلیل بازار بپردازیم. این ابعاد به ما کمک می‌کند تا بازاری را که در آن کار می‌کنیم را بهتر درک کنیم. این ابعاد شامل موارد زیر هستند:

  • اندازه بازار
  • نرخ رشد بازار
  • روندهای بازار
  • سودآوری بازار
  • پارامترهای اساسی موفقیت
  • کانال‌های توزیع
  • ساختار هزینه صنعت

اندازه بازار – اندازه بازار پارامتر اساسی در تجزیه و تحلیل بازار است. هر چه قدر بازار بزرگ‌تر باشد، رقیبان بیشتری خواهید داشت. برای یک بازار بزرگ شما نیاز خواهید داشت تا از برجسته بودن محصول و خدمات خود اطمینان یابید. در غیر این صورت، مشتریان می‌توانند به سادگی از محصولات شرکت‌های رقیب استفاده کنند. در کنار این مسئله، بازار بزرگ‌تر شما را وادار به تفکر درباره سیاست قیمت گذاری‌تان می‌کند. قیمت گذاری خیلی بالا باعث از دست دادن پایه مشتریان‌تان به شرکت‌های رقیب خواهد شد. قیمت گذاری خیلی پایین باعث می‌شود تا مردم فکر کنند که شما کیفیت ضعیف‌تری ارائه می‌کنید. اگر اندازه بازار کوچک باشد، شما می‌توانید با قیمت گذاری بالا محصول یا خدمات خود را به فروش رسانید. همه این واقعیات در تجزیه و تحلیل بازار در نظر گرفته می‌شوند. بر اساس این پارامترها شما طرح بازاریابی خود را ادامه می‌دهید.

نرخ رشد بازار –  نرخ رشد بازار یک پارامتر بزرگ در هر نوع تجزیه و تحلیل بازار است. این امر به این دلیل است که شما ایده‌ای در خصوص اینکه تا چه زمانی این بازار وجود خواهد داشت، به دست می‌آورید. قبل از اینکه سرمایه گذاری انجام دهید، شما باید نرخ رشد بازار را تحلیل نمایید. اگر این احتمال وجود داشته باشد که با گذشت زمان بازار رشد داشته باشد، شما می‌توانید سرمایه گذاری بیشتری انجام دهید. اگر هیچ رشدی وجود نداشته باشد، شما از سرمایه گذاری منصرف خواهید شد. میزان زمان و اهمیتی که شما به یک بازار می‌دهید، بستگی به نرخ رشد بازار دارد.

روندهای بازار – روندهای بازار قسمت چشم گیری از تجزیه و تحلیل بازار هستند. داشتن دانش درباره روندها به شما کمک می‌کند تا درباره نوع محصولی که شما به فروش خواهید رساند، تصمیم بگیرید. هنگامی که شما کسب و کاری را شروع می‌کنید، نیاز خواهید داشت تا بدانید روند کنونی بازار چیست. مشتریان چه چیزهایی دوست دارند؟ آن‌ها تا چه میزان تمایل به هزینه کردن دارند؟ چه روندهای دیگری می‌تواند توجه آن‌ها را جلب نماید؟ این‌ها ترتیب چیزهایی است که در تجزیه و تحلیل شما بررسی می‌شود. از سوی دیگر، روندهای بازار می‌تواند هر روزی تغییر کند. این امر می‌تواند به یک فرصت برای کسب و کار شما تبدیل شود. اگر این موردی باشد که پیش می‌آید شما باید آن را تصاحب کرده و بیشترین استفاده را از آن ببرید. تغییرات در روند می‌تواند به عنوان تهدید نیز باشد. اگر شما با تولید یک نوع کالا راحت هستید، تغییر روند بازار به شما بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت.

سودآوری بازار – انگیزه بسیاری از شرکت‌ها برای راه اندازی کسب و کار سودآوری این کار است. به عبارت دیگر، آن‌ها کسب و کارهایی با انگیزه سود آوری هستند. بنابراین قبل از راه انداختن کسب و کار شما نیاز دارید تا تحلیلی از سود آوری بازار موردنظر انجام دهید. اگر بازار سودآوری خوبی داشته باشد، شما با سرمایه گذاری سنگینی می‌توانید به آن وارد شوید. در غیر این صورت، این کار اتلاف زمان و سرمایه شما خواهد بود. به منظور محاسبه سود آوری یک بازار، چند مطلب را باید در نظر بگیرید. این موارد عبارتند از: قدرت خریدار، قدرت تامین کننده، محدودیت‌های ورود و غیره.

پارامترهای اساسی موفقیت – پارامترهای اساسی موفقیت، المان‌هایی هستند که به کسب و کار شما کمک می‌کنند تا به موفقیت خوبی در بازار دست یابید. چنین المان‌هایی برای برجسته بودن در میان باقی رقبا ضروری هستند. این‌ها چیزهایی هستند که انجام درست آن‌ها شما را قادر می‌سازد تا نتایج خوبی بدست آورید. پارامترهای اساسی موفقیت عبارتند از:

  1. پیشرفت فناوری
  2. صرفه جویی مقیاس
  3. استفاده کارآمد از منابع

کانال‌های توزیع – کانال‌های توزیع برای یک کسب و کار بسیار حائز اهمیت هستند. بدون این کانال ها، شما نمی‌توانید محصولات‌تان را به دست مشتریان برسانید. بنابراین این کانال‌ها پارامترهای بسیاری مهمی در تجزیه و تحلیل بازار هستند. این امر به این دلیل است که شما نیاز به ارزیابی میزان خوب عملکردن این کانال‌ها دارید. اینکه کانال‌های توزیع موجود به اندازه کافی خوب هستند یا شما نیاز به توسعه کانال‌های توزیع جدید هستید. بعضاً شما با توسعه کانال‌های برند جدید مانند بازاریابی انلاین مواجه می‌شوید.

ساختار هزینه صنعت ساختار هزینه صنعت یک فاکتور مهم در حین کار با یک کسب و کار است. این پارامتر اساساً میزان هزینه مورد نیاز برای به فروش رساندن یک محصول را نشان می‌دهد. برخی اوقات شرکت‌ها می‌توانند با راه‌هایی این هزینه‌ها را کاهش داده و بنابراین سود بیشتری بدون افزایش قیمت بازار کسب کنند. انجام تجزیه و تحلیل بازار به شما کمک خواهد کرد تا راه‌های جدیدتری برای کاهش هزینه‌ها بیابید. در عین حال، این کار به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌هایی برای توسعه یک مزیت رقابتی در برابر رقیبان‌تان ایجاد کنید.