تحقیقات اولیه بازاریابی

تحقیقات بازاریابی اولیه چیست؟ مهم‌ترین تکنینک‌های تحقیقات بازاریابی اولیه

در صورتی که شما قصد عرضه یک محصول جدید را دارید یا در شرف راه‌اندازی یک کسب و کار جدیدی هستید، نمی‌توانید تحقیقات بازاریابی اولیه را نادیده بگیرید. به عبارت ساده‌تر غفلت کردن از تحقیقات بازاریابی اولیه در این شرایط کار بسیار احمقانه‌ای است. لطفاً در مورد حس ششم با ارزش و بینش‌تان نگوید. قصد نداریم بیان کنیم که حس درونی‌تان را نادیده بگیرید، بلکه قصد داریم در این نوشته نشان دهیم که انجام تحقیقات شما اهمیت بسیار زیادی دارد.

تحقیقات بازار می‌تواند به شما تصویری از کسب و کارتان را ارائه کند که با ارائه‌ی خدمات جدیدتر می‌توانید سود بیشتری به دست بیاورید. اما تحقیقات بازاریابی برای محصولات و خدمات موجود در حال حاضر، این کمک را به شرکت‌ها می‌کند تا آن‌ها بتوانند از شرایط خود در بازار با خبر باشند و بدانند که آیا نیازها و انتظار مشتریان خود را با محصول‌شان پاسخ گفته‌اند یا خیر.

تحقیقات اولیه، اطلاعاتی از تجزیه و تحلیل فروش فعلی و اثربخشی شیوه‌های اعمال فروش به‌شما می‌دهد. تحقیقات اولیه‌ی بازار همین‌طور می‌تواند برنامه‌های رقبای شما را در نظر بگیرد و به شما در مورد رقابت با آن‌ها اطلاعات مناسبی ارائه بدهد. جمع‌آوری تحقیقات اولیه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

دو نوع از تحقیقات بازاریابی وجود دارد: تحقیقات بازاریابی اولیه و ثانویه.

منظور از تحقیقات بازاریابی اولیه چیست؟ تعریف دقیق بازاریابی اولیه چیست؟

تحقیقات بازاریابی اولیه اساساً داده‌هایی است که به طور مستقیم از منبعی، یعنی مصرف کنندگان احتمالی، بدست می‌آید. شما دو راه برای بدست آوردن این اطلاعات دارید: توسط خودتان یا از طریق استخدام کسی که بتواند این کار را برای شما انجام دهد. در این نوشته قصد داریم تا درباره این روش‌ها نکات ارزشمندی را بیان کنیم.

چرا شما باید تحقیقات بازاریابی اولیه را انجام دهید؟ خب، برای اینکه:

  • ایده محصول‌تان را اعتبارسنجی کنید.
  • ببینید آیا مردم به محصول/ خدمات شما نیاز دارند؟
  • دریابید که چه میزان مصرف کنندگان احتمالی آماده پرداخت برای محصول شما وجود دارند.

مبانی روش انجام تحقیقات بازار

دو نوع تحقیق بازاریابی اولیه وجود دارد

شما هنگامی که تحقیقات بازاریابی اولیه را انجام می‌دهید، قادر خواهید بود تا دو نوع اطلاعات به دست آورید: اکتشافی یا خاص.

تحقیق اکتشافی

تحقیق اکتشافی به شما کمک خواهد کرد تا یک مسئله خاص را تعریف نمایید. این روش مربوط به مصاحبه‌های ساختار نیافته است که در آن یک گروه کوچک از پاسخ دهندگان به سوالات آزاد پاسخ می‌دهند.

واضح است که این مصاحبه‌ها می‌تواند به طول انجامد و اطلاعات به دست آمده حجم زیادی داشته باشد.   تحقیق بازاریابی اکتشافی یک راه حل مناسب جهت درک احساسات عمومی مصرف کنندگان نسبت به محصول یا خدماتی است که برای شما بسیار مهم است و شما به دنبال آن هستید. این نوع تحقیق بازاریابی به شما کمک می‌کند تا درباره انجام یا عدم انجام کارها و برنامه‌های‌تان بهتر تصمیم‌گیری کنید.

تحقیقات خاص

 نوع دوم تحقیقات بازاریابی اولیه تحقیقات خاص است. تحقیقات خاص بدین گونه است که به صورت دقیق به موضوع‌های مورد نظر خود پرداخته و عمدتاً به معنای ارزیابی الگوهایی است که روش اکتشافی به دنبال آن است. اگر به دنبال مقایسه هزینه این دو نوع روش تحقیقات بازاریابی اولیه باشید، باید بدانید که روش تحقیق خاص هزینه بالاتری دارد.

تکنیک‌های مربوط به تحقیقات بازاریابی اولیه که می‌توان در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کرد.

مصاحبه ها

 چندین نوع مصاحبه مانند مصاحبه‌های تلفنی یا حضوری وجود دارد. این مصاحبه‌ها امکان بازخورد سریع‌تر از بسیاری دیگر از روش‌ها را فراهم می‌آورند. اما عیب مصاحبه تلفنی این است که مردم اغلب دارای درگیری‌های زیادی بوده و قادر به ارائه اطلاعات جزئی به شما نیستند. در مورد مصاحبه‌های حضوری، این مصاحبه‌ها نسبت به مصاحبه‌های تلفنی دارای هزینه بالاتری هستند، اما ارزش این هزینه را نیز دارند.

تحقیقات بازاریابی

نظرسنجی آنلاین

این روش تبدیل به یکی از محبوب‌ترین روش‌های تحقیقات بازاریابی اولیه شده است و هزینه نسبتاً پایین‌تری نیز دارد. در حال حاضر چندین کسب‌وکار موفق در دنیا و ایران وجود دارد که هر چند وقت یک‌بار از روش نظرسنجی آنلاین استفاده می‌کنند، زیرا این روش‌ها یک راه واقعاً مناسب برای کسب دیدگاه‌ها حول مصرف کنندگان کنونی و احتمالی هستند.

تحقیقات بازاریابی اولیه

گروه‌های متمرکز

این امر زمانی که است شما گروه‌هایی از مصرف کنندگان احتمالی در یک محل گرد هم می‌آورید و از آن‌ها می‌خواهید تا به پرسش‌های برای کشف احساسات‌شان در خصوص بازار و محصول، پاسخ دهند. تعامل با اعضای گروه‌های متمرکز می‌تواند راهی برای جمع آوری اطلاعات درباره اولویت‌های مصرف کنندگان، علایق و سلیقه آن‌ها باشد.

تحقیقات اولیه بازاریابی

مشاهده

این روش شامل مشاهده نحوه رفتار مصرف کنندگان هنگام تعامل با یک محصول است. محصول می‌تواند چیزی شبیه به محصولی باشد که شما به دنبال تولید آن هستید. افرادی هستند که علاقه زیادی به مشاهده مردم هنگام مواجهه با برنامه‌های موبایلی دارند. این کار خیلی جذابی است و شما می‌توانید دیدگاه‌های بسیار معتبری از این طریق کسب کنید و در همان لحظه اقدام به تست ایده‌ها و محصول خود کنید و در تعامل با کاربران، نظرات کاربردی آن‌ها را مشاهده، آنالیز و عملی کنید.

به نظر شما رایج‌ترین روش تحقیقات بازاریابی اولیه در ایران چیست؟ کدام از کسب و کارها در ایران به خوبی توانسته‌اند، تحقیقات بازاریابی خود را عملی کنند.