مهارت های یک بازاریاب

یک بازاریاب موفق چه به مهارت‌هایی نیاز دارد؟

یک دیدگاه رایج و بسیار نادرست درباره بازاریابی و فرد بازاریاب این است که فروش و تبلیغات همان بازاریابی است. با وجود اینکه فعالیت‌های فروش و تبلیغات قسمتی از آمیزه بازاریابی بوده و به طور کلی به عنوان تنها خروجی اندازه گیری شده از تلاش‌های بازاریابی هستند، ولی در واقع این نوع فعالیت‌ها تنها یک بخشی از فرآیند بازاریابی می‌باشند.

تفاوت بازاریاب و ویزیتور

وظیفه ویزیوتر بازدید از محل مشتریان و دریافت سفارش کالا از آنان است. این در حالی است که دست ویزیتورها در قیمت‌گذاری چندان باز نیست و براساس آن‌چه که از طرف کارشناسان واحد سفارش شرکت به آن‌ها ابلاغ می‌شود، اقدام به دریافت سفارش از مشتریان می‌کنند.

یک بازاریاب به طور متداول نقش‌های زیر را بین مصرف کننده و سازمان به عهده می‌گیرد: شریک استراتژیک، راهنما، تحویل دهنده، برقرار کننده ارتباط، هماهنگ کننده، مذاکره کننده و صدای مشتری.

مهم‌ترین مسئولیت‌های یک بازاریاب

  • درک اقتصاد و ویژگی‌های رقابتی بازار
  • شناسایی بازارهای هدف
  • شناسایی بخش‌ها در بازار هدف
  • شناسایی مناسب‌ترین استراتژی ها
  • راه اندازی، درک و فعالیت بر تحقیق بازار
  • درک رقبا و استراتژی‌های آن‌ها و پاسخ‌های احتمالی شان
  • توسعه محصولات جدید
  • رسیدگی به تجربه برند مصرف کنندگان
  • ایجاد بررسی محیطی برای فرصت‌ها و تهدیدها
  • درک استحکام و ضعف یک سازمان
  • ایجاد و تحویل طرح‌های بازاریابی برای رسیدن به اهداف
  • ایجاد سیستم‌های اطلاعات مدیریتی برای شناسایی پیشرفت

بازاریابی چیست؟

بازاریابی فرآیند جلب علاقه‌مندی مصرف کنندگان به محصولات و یا سرویس‌های ارائه شده توسط شرکت شما است. این فرایند از طریق تحقیق بازار، آنالیز و درک جامع از برداشت شما درباره‌ی نیازمندی‌ها و خواسته‌های مصرف کنندگان است. بازاریابی به همه جنبه‌های بیزینس و کسب و کار مربوط است و شامل توسعه‌ی محصول، روش‌های توزیع، فروش و تبلیغات می‌شود. بازاریابان برای تعیین دقیق نحوه‌ی فروش محصولات و رساندن آن به مشتری و همین‌طور برای بهینه‌سازی و پیشبرد موفقیت بسیار ضروری هستند.

مارکتینگ چیست و تفاوت بین مارکتینگ و تبلیغات چیست؟

یکی از معتبرترین سایت‌های مارکتینگ، در تعریف مارکتینگ چیست این گونه مارکتینگ را تعریف می‌کند:” اقدام یا کسب و کاری که مبتنی بر فروش محصولات یا خدمات و همین‌طور شامل تحقیقات بازار و تبلیغات باشد را مارکتینگ می‌گویند.”

۵ ویژگی شخصیتی یک متخصص فروش موفق

برترین متخصصین فروش باید همه‌فن‌حریف باشند.

برترین متخصصین فروش باید مبتکر و کاردان باشند.

برترین متخصصین فروش، متخصص زمینه تجاری و صنعتی مشغول به کار خود هستند.

یکی از خصیصه‌های ذاتی متخصصین برتر فروش، کمک به دیگران است.

دقت و سرعت عمل متخصصین برتر فروش بیشتر از دیگران است.

یک بازاریاب چه به مهارت‌هایی نیاز دارد؟

با توجه به اینکه فعالیت‌های تبلیغاتی یا آمیزه بازاریابی بیشتر شناخته‌تر شده هستند، گسترش بیشتری نیز دارند. بازاریابی شامل استراتژی‌ها و مجموعه تاکتیک‌های عملکردی وسیع‌تری است که شامل تحلیل و حسابرسی، طرح ریزی، توسعه محصول، بسته بندی، قیمت گذاری، توزیع، خدمات مشتریان و ارزیابی هستند.

بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارها مسئولیت‌های کارهای بازاریابی را به یک مدیر بازاریاب یا گروه خاصی در درون سازمان محول می‌کنند.

با توجه به این امر، بازاریابی یک نهاد منحصربه فرد و جداگانه است. کسانی که دپارتمان بازاریابی را به وجود می‌آورند، می‌توانند شامل مدیران برند و محصول، محققان بازاریاب، فروشندگان، مدیران تبلیغات، متخصصان قیمت گذاری و پرسنل خدمات مشتریان نیز باشند.

چطور بازاریاب شویم

بازاریابی به چه نتیجه‌ای می‌رسد؟

به عنوان یک فرآیند مدیریتی، بازاریابی راهی است که در آن یک سازمان با استفاده از اهداف و منابعش بهترین فرصت‌هایش در بازار را تعیین می‌کند.

فلسفه مدیریتی بازاریابی تایید زیادی بر رضایت مصرف کننده به عنوان راهی برای کسب و حفظ وفاداری مصرف کنندگان دارد. بنابراین، بازاریاب‌ها باید سازمان‌های مربوط خود را ملزم کنند تا به دقت و به طور پیوسته انتظارات مصرف کنندگان‌شان را سنجیده و مرتباً این انتظارات را بر آورده ساخته یا از آن‌ها فراتر روند.

به منظور تحقق این امر، هر کسی در همه قسمت‌های سازمان باید بر درک و خدمات دهی مصرف کنندگان متمرکز شود؛ در صورتی که بازاریابی فقط در دپارتمان بازاریابی صورت بگیرد و همه افراد در آن مشارکت نکنند، سبب کاهش کارآیی سازمان و بهره‌وری کسب و کار می‌شود.

شاید افراد بسیاری این سوال را از خود بپرسند که تعریف دقیق بازاریاب به چه معنا است؟ پاسخ به این سوال توسط برخی از بازاریابان حرفه‌ای بسیار مشکل است. چون این گونه افراد قبل از اینکه تبدیل به یک بازاریاب حرفه‌ای شوند، به خوبی و به روشنی حرفه بازاریابی برای آن‌ها واضح و مبرهن است ولی مشکل اینجا است که نمی‌توانند حرفه خود را توضیح دهند. با این حال بسیاری از برخی از سوال‌های این چنینی سبب شده است تا لحظاتی مکث کوتاهی کرده و یک ایده را بدون تعصب دوران جوانی خود بسنجیم، آیا مردم کاری را که ما انجام می‌دهیم را” درک می‌کنند؟” جواب این سوال هم می‌تواند بلی باشد و هم نخیر.

بازاریابی یک حرفه چالشی است. همه افراد کارهای این تخصص را درک و تایید نمی‌کنند و بسیاری از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند این کار را خودشان به خوبی یک فرد حرفه‌ای انجام دهند (این بزرگ‌ترین چیزی است که یک بازاریاب حرفه‌ای را آزار می‌دهد). با این حال چیزی که واقعاً یک بازاریاب حرفه‌ای را از یک آماتور متمایز می‌سازد، عمق تحقیق و داده‌هایی است که آن‌ها باید قبل از ایجاد کمپین استخراج و آنالیز کنند.

استراتژی کارآمد کسب و کار نیازمند زمان و مراقبت است. برای مثال، شما می‌توانید پیش نویسی از قرارداد کسب و کار خود را بنوسید، اما بدون یک وکیل شما نمی توانید مطمئن شوید که همه مبانی خوب  را پوشش داده‌اید، که این کار می‌تواند نقاط خاکستری بازی برای افراد سودجو از کسب و کار شما باقی گذارد. شما هم‌چنین می‌توانید همه امور حسابداری خود را در خانه انجام دهید، ولی برای این که مشکلات مالیاتی و حسابرسی برای شما پیش نیاید، بهتر است از یک متخصص حسابداری راهنمایی بخواهید. همین کار برای همه بازاریاب‌های آماتور امکان پذیر است. تبلیغات یک فعالیت بازاریابی است، اما این تنها یکی از روش‌های بسیار آن است. بدون یک اساس و پایه مناسب و استراتژی مستحکم مبنی بر تحقیقات عمیق پشت آن، یک کمپین تبلیغاتی عالی ممکن است شکست خورده و قادر به فروش نشود.