استراتژی بازاریابی رانشی

استراتژی بازاریابی رانشی چیست؟

یک استراتژی بازاریابی رانشی که با عنوان استراتژی ارتقایی رانشی نیز از آن یاد می‌شود، به استراتژی گفته می‌شود که در آن یک شرکت در تلاش برای هدایت (“رانش”) محصولات خود به مصرف‌کننده است. در استراتژی بازاریابی رانشی، هدف استفاده از تکنیک‌های بازاریابی فعال مختلف جهت “راندن” محصولات برای مشاهده توسط مصرف‌کنندگان در نقطه خرید است.

استراتژی بازاریابی رانشی معمولا برای در معرض دید بودن محصولات به کار گرفته می‌شوند. هنگامی که یک محصول در بازار منتشر شد، استراتژی بازاریابی کششی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مثال‌هایی در خصوص استفاده از استراتژی بازاریابی رانشی

در استراتژی بازاریابی رانشی، شرکت محصولاتش را به مصرف کنندگان عرضه می‌کند. مصرف کنندگان بی اطلاع بوده یا به طور فعال به دنبال محصول هستند، اما توسط چندین روش بازاریابی کششی به آن معرفی می‌شوند:

  • فروش مستقیم به مصرف کنندگان در نمایشگاه ها
  • نمایش پایانه فروشگاهی (POS)
  • ارتقاء نمایشگاهی
  • طراحی بسته بندی جهت ترغیب مصرف کنندگان برای خرید

بازایابی مستقیم چیست؟ انواع تکنیک‌های بازاریابی مستقیم

تصویر استراتژی بازاریابی رانشی

یک استراتژی بازاریابی رانشی به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

استراتژی بازاریابی رانشیهمان طور که در تصویر بالا نمایش داده شده است، یک استراتژی رانشی شامل استفاده از فعالیت‌های بازاریابی برای راندن یک محصول به سمت مصرف کنندگان است.

با مراجعه به تصویر بالا، یک شرکت تولیدی ممکن است یک خرده فروش را متقاعد کند تا محصولش را در بازار به فروش برساند. هنگامی که خرده فروش محصول را به فروش رساند، خرده فروش محصولات را با کمی افزایش در قیمت به دست مصرف کنندگانی که محصولات را خریداری می‌کنند، می‌رساند.

یک استراتژی بازاریابی رانشی می‌تواند با استراتژی بازاریابی کششی، که در آن فعالیت‌های بازاریابی به مستقیماً با مصرف کنندگان صورت می‌گیرد، در تضاد باشد.

مثال‌های عملی از استراتژی بازاریابی رانشی

کولین اخیرا یک محصول جدید منتشر کرده است—Fanner 3000. پس از صرف چندین ماه در آب و هوای گرم هنگ کنگ، کولین یک محصول فن نوآورانه توسعه داده است که هیچ صدایی از خود تولید نمی کند، قیمتش رقابتی است و از لحاظ انرژی کارآمد می‌باشد، هم‌چنین این محصول قادر است تا دمای اتاق را تا دمای تعیین شده‌ای خنک کند.
بازاریابی رانشی

برای بازاریابی این محصول کولین خرده فروش‌های اصلی را متقاعد کرده تا این محصول را به بازار عرضه کنند و آماده شده است تا محصول خود را در نمایشگاه پیش رو ارائه و به فروش برساند. در معرض دید بودن اولویت بالایی است، بنابراین کولین تصمیم گرفته تا خرده فروش‌های اصلی را راضی کند تا Fanner 3000 را در نزدیکی صندوق‌ها به نمایش گذارند. علاوه بر این، کولین اطمینان می‌یابد که محصولش به بازار عرضه شده و با افزایش نیاز مصرف‌کننده به وفور تامین می‌شود.

انواع استراتژی بازاریابی، معرفی ۸ استراتژی رایج بازاریابی

مزایای استراتژی بازاریابی رانشی

  • این استراتژی برای تولیدکنندگانی که در تلاش برای تاسیس یک کانال فروش بوده و به دنبال توزیع کنندگانی برای کمک به ارتقاء محصولشان هستند، مفید است.
  • این استراتژی محصول را در معرض دید قرار داده، نیاز به محصول را به وجود آورده و آگاهی مصرف‌کننده در خصوص محصول را افزایش می‌دهد.
  • نیاز می‌تواند قابل پیش بینی باشد زیرا که تولیدکننده قادر است به اندازه زیاد یا کم دست به تولید و عرضه کالا کند.
  • در صورتی که به دلیل نیاز بالا قادر به تولید مقیاس بالای محصول شویم، صرفه جویی‌های تولید انبوه دست یافتنی هستند.

معایب استراتژی بازاریابی رانشی

  • این استراتژی نیاز به تیم فروش فعال دارد که بتوانند به طور فعال با خرده فروش‌ها و توزیع کنندگان اقدام به شبکه سازی و ایجاد رابطه کنند.
  • قدرت مذاکره ضعیف با خرده فروشان و توزیع کنندگان؛ تولیدکنندگان کسانی هستند که از خرده فروشان درخواست می‌کنند تا محصول‌شان را به بازار عرضه کنند.
  • ممکن است در میان خرده فروشان، عمده فروشان یا مصرف کنندگان نیازی وجود نداشته باشد؛ ممکن است محصولاتی که قابلیت توزیع شدن ندارند در دست تولیدکننده باقی بمانند.
  • این استراتژی نیازمند پیش بینی نیاز است که این کار می‌تواند در تغییرات سریع بازار که علایق مصرف کنندگان به سرعت تغییر می‌کند، کار دشواری باشد.

آیا می‌توانید یک نمونه موفق ایرانی استراتژی بازاریابی رانشی را نام ببرید؟