۱۰ نکته برای اینکه چگونه استارتاپ بسازیم

دنیای استارتاپ پر از کسانی است که می‌خواهند و تلاش می‌کنند اما در پیشبرد استارتاپ خود موفق نیستند. دلیل اصلی آن نیز این حقیقت است که بیشتر کارآفرینان نمی‌دانند که چگونه کسب و کار خود را از نقطه آ (یعنی ایده ناب درون ذهن کارآفرین) به نقطه ب (یعنی جایگاهی که کسب و کار تثبیت شده است و درآمدزایی دارد) ببرند. به عبارت ساده‌تر نمی‌دانند که در راه‌اندازی استارتاپ چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم و چگونه استارتاپ بسازیم.

به لحاظ استراتژیکی، یکی از بهترین راه‌های ساختن یک کسب و کار این است که ایده خود را سریعاً به یک کسب و کار در بازار تبدیل کنید، زیرا تاخیر موجب نابودی ایده است. سرعت عمل باعث می‌شود تا ایده شما در انحصار شما بماند. در این نوشتار ۱۰ نکته را معرفی می‌کنیم تا بتوانید استارتاپ خود را سریع‌تر بسازید و یاد خواهید گرفت که در هنگام راه‌اندازی استارتاپ چه نکاتی را باید رعایت کنید و باید چگونه استارتاپ بسازیم.

  1. فقط شروع کنید!

اولین توصیه در مورد اینکه چگونه استارتاپ بسازیم این است که فقط اقدام به شروع کنید. تجربه نشان داده است که یک شروع سریع‌تر، بهتر از یک شروع صحیح است. فکر کنید! اگر شروعی نداشته باشید، چیزی اتفاق نخواهد افتاد. پس هر چیزی که مانع شما است یا شما را به تاخیر می‌اندازد را دور انداخته و شروعی زود هنگام داشته باشید.

هیچ چیز نمی‌تواند مانعی برای شروع یک استارتاپ باشد مگر خود شما. پس اولین قدم لازم را سریع‌تر بردارید.

  1. هر چه هست را بفروشید!

یکی دیگر از نکات مربوط به راه‌اندازی استارتاپ و اینکه چگونه استارتاپ بسازیم این است که برخی کارآفرینان وجود دارند که دقیقاً می‌دانند که چه خواهند فروخت. برخی دیگر از کارآفرینان نیز وجود دارند که حتی نمی‌دانند چه می‌خواهند بفروشند. آن‌ها فقط می‌خواهند چیزی را بفروشند. توصیه ما این است: هر چه در چنته دارید را بفروشید!

بسیاری از برترین کارآفرینان جهان چیز جدید و بدیعی نمی‌فروشند. تنها کاری که انجام دادند این است که آن را متفاوت و بهتر می‌فروشند:

  • سام والتون (وال‌مارت) چیزی را می‌فروشد که می‌توان در تمامی فروشگاه‌ها و خرازی‌فروشی‌ها یافت.
  • تد ترنر فقط برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات می‌فروشد.
  • هاوارد شولتز قهوه می‌فروخت.
  • وارن بافت مشغول خرید و فروش سهام دیگران بود.

کارآفرینی همواره به معنی نوآوری نیست. حتی می‌توانید محصول تولید شده توسط شخص دیگری را گرفته و بفروشید. ریچارد برنسون شرکت هواپیمایی Virgin Airlines را در حالی به راه انداخت که تنها و مستاصل بود. او زمانی که می‌خواست به جزایر ویرجین سفر کند، پروازش کنسل شد. بنابراین با اینکه پولی نداشت، یک پرواز اختصاصی را رزرو کرد. بقیه ماجرا را از زبان خود وی بشنوید:

تخته سیاه کوچکی برداشتم و بر روی آن نوشتم “خطوط هوایی ویرجین، ۲۹ دلار” و به میان جمعیتی رفتم که مسافرین پرواز کنسل شده بودند. تمامی صندلیهای آن پرواز اختصاصی را که رزرو کرده بودم فروختم و پول پرواز اختصاصی را پرداخت نمودم. این گونه همگی توانستیم در آن شب به جزایر ویرجین برویم.

  1. نظر و نصیحت شخصی را بشنوید، سپس بخواهید تا آن را انجام دهد!

زمانی که می‌خواهید یک استارتاپ بسازید، به صورت دقیق جواب تمامی سوالات را نمی‌دانید. برای یافتن پاسخ از یک صاحب‌نظر یا یک وکیل سرشناس کمک بگیرید. وکیل نیز توصیه‌‌ای را خواهد گفت – فرض کنید بگوید یک شرکت نوع S تاسیس کنید (شرکتی که سود و زیان و مالیات مستقیماً به سهامداران منتقل می‌شود). حال چه کنیم؟ از وکیل بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد. در آن واحد توانسته‌اید تا متخصصی بیابید که ایده خود را برای شما پیاده‌سازی می‌کند که نتیجه آن درآمد شما است. حق‌الزحمه وکیل؟ می‌توانید پرداخت وی را از طریق واگذاری سهام شرکت یا چک برای مدتی بعد انجام دهید.

زمانی که مشکلی پیش می‌آید که جواب و راه‌حلش را نمی‌دانید، شخصی را بیابید که پاسخ را می‌داند. سپس زمانی که او به شما توصیه‌ای کند، از خود وی بخواهید تا آن را برای شما انجام دهد.

کسب و کار شما به میزانی از یاری، دانش و مهارت حرفه‌ای نیاز دارد که زمان و توانایی کسب همه آن‌ها را نخواهید داشت. پس کسانی را بیابید که آن‌ها را دارند و آن‌ها را به خدمت بگیرید.

  1. کارکنان دورکار استخدام کنید!

با استخدام افراد دور کار و متعهد می‌توانید در استارتاپ خود موفق شوید و این یک نکته کلیدی برای افرادی است که می‌خواهند بدانند که چگونه استارتاپ بسازیم. اگر می‌خواهید بهترین و ارزان‌ترین نیروی کار را بیابید، شاید آن نیروی کار در نزدیکی شما نباشد. بنابراین از استخدام کارمندان دورکار (remote workers) نهراسید.

چگونه استارتاپ بسازیم

 

  1. قراردادی استخدام کنید!

استخدام کارمندان ثابت می‌تواند مسئولیت و بار کاری فراوانی بر دوش کارفرما بگذارد. در حقیقت می‌تواند چنان مانعی شود که پروسه شروع استارتاپ را شدیداً کند نماید. علاوه بر این، افراد کمی وجود دارند که می‌خواهند در یک استارتاپ نوپا استخدام کامل شوند.

به جای اینکه کارمندان ثابتی داشته باشید، کارها را به صورت قراردادی انجام دهید و کارکنان قراردادی داشته باشید. اصل ماجرا این است که شما به استعدادهایی نیاز دارید تا کارها را برای شما انجام دهند. پس لزومی ندارد که کارکنان ثابتی داشته باشید و مسئولیت‌ها و مشکلات داشتن کارکنان ثابت مانع از پیشرفت و سرعت عمل انجام کارها شود.

  1. یک هم بنیان گذار بیابید!

بسیاری از کارآفرینان در صورتی که هم بنیان گذار (cofounder) نداشتند، به موفقیت دست نمی‌یافتند. لازمه شروع یک کسب و کار بسیار بیشتر از سخت‌کوشی و بردباری است. شما نیاز به هم بنیان گذاری دارید تا از مهارت‌های وی استفاده کنید. سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری در سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی دارند که یک تیم آن را مدیریت می‌کند نه یک شخص تنها. حتی داشتن سه هم بنیان گذار نیز زیاده از حد نیست.

  1. با کسانی کار کنید که شما را تا مرز چالش‌ها ببرند!

یکی از دلایل اصلی موفقیت استیو جابز در تبدیل کردن Apple به یکی از نوآورترین و پرارزش‌ترین برندهای جهان این بود که کارکنانش را به چالش می‌کشید و تا مرز سخت‌کوشی می‌برد. رویکرد مدیریتی وی را از زبان خود وی بشنوید:

کار من این نیست که کارها را برای کارکنانم آسان بگیرم. کار من این است که آن‌ها را بهتر کنم. کار من این است که چیزهای مختلف را از بخشهای مختلف شرکت به کنار یکدیگر جمع نمایم و راه را هموار کنم و منابع را به سمت پروژههای اصلی هدایت کنم. کار من این است که کارکنان بینظیرم را به مرز چالشها ببرم و آن‌ها را بهتر و بهتر کنم و دیدگاه آن‌ها را تهاجمیتر از توان فعلیشان کنم.

شاید استیو جابز در نظر بسیاری اشخاص، مهربان نبود. اما توانایی وی این بود که می‌توانست افراد را تبدیل به افرادی حتی بهتر از تصور خودشان کند. می‌توانید چنین مهارتی را در یک هم‌بنیان گذار ، یک دوست، یا یک کارفرما بیابید. مهم این است که همان میزان انتظار را از تیم خودتان داشته باشید. جمله استیو جابز را از یاد نبرید:

با داشتن انتظار انجام بهترین کارها، میتوانید کارکنانتان را وادار به خلق بهترینها کارها کنید.

  1. تمرکزتان صرفاً بر درآمد و پول نباشد!

توصیه طلایی Creative Bloq در باب استارتاپ‌ها را آویزه گوش خود کنید:

تنها نگرانی شما نباید منبع و محل درآمد باشد. یک محصول یا خدمات خوب همواره درآمدزا است.

این یک حقیقت است. تمرکز کوته‌بینانه بر پول می‌تواند کسب و کار شما را از موفقیت دور کند. این تمرکز کوته‌بینانه می‌تواند تمرکز بر سرمایه‌ گذاری، وام یا یک مدل قیمت‌دهی باشد. رشد و توسعه مساوی با سرمایه‌گذاری و تامین بودجه نیست. رشد و توسعه به معنی تلاش، عبور از فراز و نشیب‌ها، فروش و بازاریابی و چیزهایی غیر از صرف درآمد و پول و تامین بودجه است.

  1. زمان و پول کافی برای بازاریابی اختصاص دهید!

در صورتی که می‌خواهید در راه‌اندازی استارتاپ خود موفق شوید و بدونید که چگونه استارتاپ بسازیم باید این نکته را مد نظر داشته باشید که بازاریابی یکی از اصلی‌ترین کارهای یک کسب و کار است. زمانی که محصول یا خدمات خود را بازاریابی می‌کنید، در واقع آن را در مقابل چشمان اشخاصی می‌گذارید که شاید آن را حقیقتاً خریداری کنند. بازاریابی به معنی هدر دادن زمان نیست. بازاریابی یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید بر روی کسب و کار خود کنید.

  1. با مشتریان بالقوه تماس برقرار کنید!

استارتاپ صرفاً چیزی درون ذهن کارآفرین نیست. بلکه چیزی است که باید در میدان دید مشتریان اصلی و مشتریان بالقوه باشد. اگر اشخاصی وجود دارند که محصولات یا خدمات شما را خواهند خرید، باید تا می‌توانید آن‌ها را بهتر بشناسید و درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنید. کامیابی یا ناکامی کسب و کار شما در گرو رغبت و پذیرندگی آن‌ها نسبت به محصولات و خدمات شما است.

هر چه مشتریان خود را زودتر و بهتر بشناسید، بهتر خواهید توانست به آن‌ها خدمت‌رسانی کرده و آن‌ها را مجذوب کسب و کار خود کنید.

نتیجه گیری

در صورتی که در صدد راه‌اندازی استارتاپ هستید و می‌خواهید بدانید که چگونه استارتاپ بسازیم باید این نکته را مد نظر داشته باشید که یک شروع سریع به معنی یک شروع بزرگ و همه جانبه نیست. توسعه همه جانبه چیزی است که باید به دقت و با هوشیاری انجام پذیرد و سرشار از فراز و نشیب است.

استارتاپ هم‌چون یک مسابقه است. هرچه سریع‌تر باشید، احتمال برد و موفقیت بیشتر است.

کار اصلی شما، شروع هرچه سریع‌تر استارتاپ است. زمانی می‌توانید به موفقیت برسید که شروع کرده باشید.

در صورتی استارتاپ موفق یا شکست خورده دارید و تجربه‌ای در این زمینه دارید، لطفن تجارب خود را با کاربران ما در میان بگذارید و بگویید چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم و چگونه استارتاپ بسازیم.