انواع کسب و کار اینترنتی

انواع کسب و کار اینترنتی: معرفی ۱۱ مدل رایج کسب و کار اینترنتی

در این نوشتار قصد داریم تا انواع کسب و کار اینترنتی رایج، موفق و اثبات شده را معرفی کنیم که بسیاری از کارآفرینان از آن‌ها بهره برده و سودآروی فراوانی داشته‌اند.

Adsense

Adsense یکی از ساده‌ترین انواع کسب و کار اینترنتی است. نحوه کار این کسب و کار به زبان ساده این گونه است که یک وب‌سایت تولید محتوا ایجاد می‌کنید و ترافیک اینترنتی (معمولاً این ترافیک باید ارگانیک باشد، اما انواعی بوده‌اند که از ترافیک پولی استفاده کرده و موفق بوده‌اند) را به سمت وب‌سایت خود هدایت می‌کنید. این ترافیک بر روی تبلیغات Adsense کلیک خواهند کرد و گوگل مبلغی را برای این تبلیغات به شما می‌دهد.

Amazon Affiliate

Amazon قدیمی‌ترین و یکی از قابل اعتمادترین برندها برای برنامه‌های کسب درآمد افیلیت (کسب درآمد همکاری در فروش) است. افراد می‌توانند پورتوفولیوهایی با استایل این وب‌سایت تولید کنند که در آن معمولاً به معرفی محصولات مختلفی می‌پردازند. همانند Adsense، برنامه کسب درآمد افیلیت آمازون نیز یکی از آسان‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای شروع مبتدیان است و اگر متخصص در این زمینه باشید، می‌توانید درآمد بسیار خوبی در ازای تلاش‌های خود کسب نمایید.

بازاریابی افیلیت (Affiliate Marketing)

بازاریابی افیلیت که با نام افیلیت مارکتینگ، بازاریابی همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی نیز شناخته می‌شود، همان مدل کسب و کاری است که در افیلیت آمازون تا حدی معرفی شد. افلیت مارکتینگ یکی از محبوب‌ترین انواع کسب و کار اینترنتی است. در این کسب و کار، شما وب‌سایتی برای معرفی محصولات یا خدمات ایجاد کرده و به فروش آن محصولات می‌پردازید. هر محصول یا خدماتی که فکرتان برسد می‌تواند برنامه همکاری در فروش (فروش پورسانتی) داشته باشد؛ پس محدوده فعالیت بسیار وسیعی دارید. حتی شرکت‌هایی وجود دارند که صرفاً پیشنهادات همکاری در فروش را برای دیگر کسب و کارها ایجاد می‌کنند و افرادی را می‌یابند که به فروش محصولات آن کسب و کارها علاقه‌مند باشند – که با نام شبکه همکاری در فروش یا Affiliate Network شناخته می‌شود. هم‌چنین شرکت‌هایی نیز وجود دارند که شبکه‌های همکاری در فروش گوناگون را مدیریت می‌کنند؛ همانند OfferVault.

مدیریت زنجیره تامین (Dropshipping)

Dropshipping “دراپ شیپینگ” یک روش خرده‌فروشی است که در آن کالاها مستقیمن از انبار تامین کننده -نه لزومن انبار فروشنده- برای خریدار ارسال می‌گردد. در این روش شما محصولات را به قیمت عمده‌فروشی می‌خرید و به قیمت خرده‌فروشی می‌فروشید. دارپ شیپینگ یکی از انواع کسب و کار اینترنتی است که نیازی به داشتن سرمایه نیست و ریسکی متوجه شما نمی‌شود چون بعد از فروش محصولات نیاز به تهیه آن‌ها دارید.

مدیریت زنجیره تامین یا با نام انگلیسی Dropshipping، محلی است برای کسانی که به مدل کسب و کار تجارت الکترونیکی و فروش آنلاین علاقه‌مند هستند. به جای اینکه پیش‌هزینه (upfront cost) هنگفتی را صرف محصولی کنید و آن را در انبارهای شرکت ذخیره کنید، می‌توانید یک قیف فروش (قیف بازاریابی یا Sales Funnel) جامعی را ایجاد کنید و محصولات یک کسب و کار را مستقیماً به خریدار تحویل نمایید. حاشیه سود این نوع کسب و کار شاید کمتر از تجارت الکترونیکی مرسوم باشد، اما می‌تواند نقطه شروع بسیار خوبی برای کسانی باشد که به تازگی وارد دنیای کسب و کار آنلاین شده‌اند. البته اگر در این زمینه متخصص باشید، می‌توانید رشد و سودآوری غیرقابل باوری را تجربه کنید.

Amazon FBA

Amazon FBA چیزی شبیه به یک فروشگاه فروش آنلاین است اما به طور کامل میزبانی آن در وب‌سایت amazon.com خواهد بود. در واقع فروشگاه شما، یک لیست فروش در وب‌سایت آمازون است که از مزایای بی‌نظیر این وب‌سایت می‌توانید بهره ببرید: یعنی ترافیک سرسام‌آور خریداران! Amazon FBA یک نقطه شروع عالی برای شما خواهد بود زیرا می‌توانید فروش محصولات خود (یا محصولی که در فروش آن همکاری دارید) را ارتقاء دهید و سودآوری اغواکننده‌ای را تجربه کنید. حتی می‌توانید به کمک Amazon FBA، کسب و کار و محصولات خود را برندسازی کنید و زمانی که یک برند نام‌آور شدید، فروشگاه آنلاین مختص به کسب و کار خود را داشته باشید.

تجارت الکترونیکی (Ecommerce)

تجارت الکترونیکی همانند داشتن یک فروشگاه است؛ البته فروشگاهی دیجیتال و آنلاین. محصول یا محصولاتی را خریداری می‌کنید، محلی برای نگهداری محصولات ایجاد می‌کنید و سفارشات خرید این محصولات را انجام می‌دهید؛ بدین سان، می‌توانید فروشگاه اینترنتی خود را از طریق استراتژی های بازاریابی اینترنتی متنوع موجود ارتقاء دهید. تجارت الکترونیکی به نوعی در همکاری و هم‌راستایی با مدیریت زنجیره تامین یا Dropshipping است زیرا مدیریت زنجیره تامین به صاحب فروشگاه اینترنتی این امکان را می‌دهد که محصولات جدید را تست کند بدون اینکه پیش‌هزینه‌ای صرف نماید و سپس در صورت موفقیت در فروش آن محصولات، آن‌ها را به لیست محصولات موجود در انبارهای کالا خود بیفزاید.

نرم‌افزار به عنوان سرویس یا SaaS

نرم‌افزار به عنوان سرویس یا با نام انگلیسی Software as a Service، امروزه یکی از موفق‌ترین کسب و کارهای اینترنتی هستند. در این سرویس، مشتریان از طریق اینترنت به یک نرم‌افزار دسترسی می‌یابند و در واقع به صورت آنلاین آن را برای مدتی معین اجاره می‌کنند. محصولات SaaS، راهکاری بسیار اغواگر است زیرا با اینکه شرکت‌ها سود کمتری نسبت به فروش کامل نرم‌افزار خواهند داشت، اما مشتریان مشتاق به استفاده مکرر خواهند شد و سودهای کم روی هم انباشته شده و سودآوری عظیمی به وجود خواهد آمد. بسیاری از کسب و کارهای کوچک مشتاق به استفاده از SaaS هستند زیرا نمی‌توانند از عهده مخارج سرم‌سام‌آور زیرساخت IT برآیند و نرم‌افزار مختص به شرکت خود را داشته باشند. محصولات SaaS بسیار متنوع هستند؛ از نرم‌افزار حسابداری گرفته تا سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و فروش.

اطلاعات محصول یا Infoproducts

امروزه بسیاری از کسب و کارها در حال فروش اطلاعات هستند. آری، تعجب نکنید، اطلاعات محصول! می‌توانید کسب و کارهایی ببینید که در حال بازاریابی اطلاعات محصولاتی هم‌چون نحوه یافتن همسر، همسرداری، مشاوره فیتنس و حتی توصیه‌هایی برای ایجاد اعتماد به نفس هستند. شاید عجیب باشد اما فروش چنین محصولات یا بهتر بگوییم، اطلاعات محصولاتی بسیار سودآور است، زیرا هزینه تولید و فروش ۱۰۰۰ واحد از آن‌ها دقیقاً مساوی با هزینه تولید و فروش ۱ واحد از آن است! به عبارت ساده‌تر، صرفاً لازم است یک بار این اطلاعات محصول را ایجاد کنید و سپس تا می‌توانید آن را بازاریابی کرده و به فروش رسانید.

انواع کسب و کار اینترنتی

اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌ها تجارتی عظیم و سودآور هستند. به عنوان مثال، تعداد کاربران فعال اپلیکیشن بازی Pokemon Go بیشتر از تعداد کاربران فعال توییتر است! این نشان می‌دهد که علی رغم رقابت شدید در این حوزه، اپلیکیشن‌ها هم‌چنان می توانند یک تجارت پرسود باشند. فقط یک نکته ساده و در عین حال اساسی وجود دارد: اپلیکیشن خود را تا می‌توانید اعتیادآور طراحی کنید. این گونه همواره کاربران فعال زیادی خواهید داشت. این صنعت و این کسب و کار مختص کسانی است که شیفته و متخصص زمینه تعامل کاربر هستند و از مهارت خود برای خلق اپلیکیشنی استفاده می‌کنند که می‌تواند به کسب و کاری جهانی برای‌شان تبدیل شود.

خدمات محصول‌سازی شده (Productized Services)

خدمات محصول‌سازی شده، یا Productized Services، یکی از جدیدترین انواع کسب و کار اینترنتی است. این کسب و کار جدید هم‌چون هدیه‌ای الهی برای فریلنسرهای کارآفرین است. در این کسب و کار، خدماتی هم‌چون طراحی وب و بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و غیره را در قالب یک پکیج محصول به مشتریان ارائه می‌دهید. به همین دلیل، این کسب و کار می‌تواند یکی از کابوس‌های فریلنسرها را محدود نموده و تحت کنترل درآورد: این کابوس با نام Scope Creep یا خزش محدود شناخته می‌شود. خزش محدود زمانی رخ می‌دهد که تغییرات یا رشد یک برنامه یا پروژه از حد کنترل خارج شود و تعهدات یا کارهای اجرایی به میزان سرم‌سام‌آوری افزایش یافته و بسیار فراتر از تعهدات اولیه باشد. بدین سان، یک وظیفه معمول به آرامی به یک وظیفه غول‌آسا مبدل می‌شود که میزان سودآوری فریلنسر را شدیدا تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. اما در کسب و کار خدمات محصول‌سازی شده، خریداران پکیج محصول را خریداری می‌کنند و حاضرند برای یک راه حل منحصر‌به‌فرد، پول بیشتری پرداخت نمایند. کسب و کارهایی همچون WPCurve و Design Pickle گواهی بر این ادعا هستند که خدمات محصول‌سازی شده می‌تواند کسب و کاری بسیار سودآور باشد.

تولید لید (Lead Generation)

Lead Generation یا تولید لید، می‌تواند فرصتی استثنائی برای کسب و کارهای در سطح بازار محلی یا حتی بازار کشوری یا بین‌المللی باشد. تولید لید می‌تواند شامل برنامه‌های افیلیت (همکاری در فروش) باشد که در آن لیدها را به عنوان مثال به سمت یک دانشگاه خصوصی سرازیر می‌کنید تا دانشجویان خواهان تحصیلات عالیه را جذب نماید یا مشتری شما می‌تواند حتی یک تعمیرکار ساده باشد که حاضر است برای تولید لید (به عبارت ساده‌تر، مشتری‌یابی برای وی) مبلغی را به شما پرداخت نماید. نکته مثبت این کسب و کار این است که محدود نیستید و می‌توانید از انواع استراتژی بازاریابی اینترنتی برای تولید لید بهره ببرید.

با توجه به معرفی انواع کسب و کار اینترنتی رایج، به نظر شما کدام کسب و کار اینترنتی برای کسب و کار شما مناسب است؟ آیا انواع کسب و کار اینترنتی دیگری را می‌شناسید که در این طبقه‌بندی لحاظ نشده است؟