بازاریابی دیجیتال در سال 2019

۱۰ ترند بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۹

در دنیای بازاریابی که هر لحظه و هر روز تغییر می‌یابد، پیش‌بینی روش‌هایی که به موثرترین شکل ممکن با مشتریان را ارتباط برقرار می‌کند بسیار سخت است. به محض اینکه بازاریاب حس کند که مخاطبان خود را شناخته است و آن‌ها را درک می‌کند، فناوری جدیدی یا رفتار جدیدی یا حتی مخاطبان جدیدی پا به عرصه می‌گذارند و قوانین بازی را عوض می‌کنند.

همواره می‌گویند که بررسی بازتاب‌های الگوهای بازاریابی سال گذشته و توجه کردن به روش‌ها یا ترندهای در حال رشدی که کاربران را در سال پیش‌رو تحت تاثیر قرار خواهند داد، بسیار عملی و موثر است. در اینجا ۱۰ ترند داغ بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۹ را معرفی می‌کنیم که بهتر است در سال ۲۰۱۹ در کسب‌وکار خود از آن‌ها استفاده کنید.

۱۰ ترند رایج بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۹

تغییر در قیف بازاریابی (Marketing Funnel)

اولین ترند بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۹ مربوط به تغییر در قیف بازاریابی است. امروزه قیف بازاریابی (marketing funnel) پذیرای همه است؛ هر کسی که خود را با آن تطبیق دهد سودآوری خواهد داشت و هر کسی که یارای تطبیق و انعطاف ندارد از گردونه رقابت حذف خواهد شد. همان‌طور که جان هال (John Hall) در Forbes می‌نویسد: “بسیاری از شرکت‌ها مشتریان را همانند نگهبانانی برای کیف پول‌های خود می‌بینند؛ پس از انجام خرید نیز مشتریان در بهترین حالت حس می‌کنند نادیده گرفته می‌شوند، و در بدترین حالت نیز حس می‌کنند به آن‌ها توهین می‌شود.” کسب و کارها به جای اینکه مشغول به در نظرگیری قیف های بازاریابی جدید در حال رشد باشند، شروع به استفاده موثر از مدیریت محتوا به منظور هدف‌گیری مخاطبان خاص (niche audiences) کرده‌اند.

نه تنها دست‌یابی به مخاطبانی که بیشترین توجه و علاقه را به برند شما دارند صرفه‌جویانه‌ترین و موثرترین روش خواهد بود، بلکه پایاترین روش و کم‌زمان‌برترین روش است. مشتریان نمی‌خواهند که کسب و کارها آن‌ها را فریب دهند، آن‌ها به دنبال اعتمادی عمیق و روابطی حقیقی هستند.

اصل اساسی مدیریت محتوا

در این شرایط و وضعیت، مدیریت محتوا به معنی مهم‌ترین اصل و اساس است. مطمئناً می‌دانید که در بازاریابی دیجیتال خود باید مخاطبان خود را شیفته کنید، به آن‌ها الهام ببخشید، تفکر آن‌ها را برانگیخته کنید، به آن‌ها هیجان دهید، یا بر طبق احساس و علایق آن‌ها عمل کنید.

هدف این نیست که صرفاً متن محتوایی در اختیار مردم قرار دهید و انتظار پاسخ داشته باشید، بلکه باید تلاش کنید آن‌ها را به تعامل و به اشتراک‌گذاری وادار کنید. محتوای شما (فارغ از اینکه یک مقاله باشد یا ویدئو کلیپی در شبکه‌های اجتماعی) دری را به دو روش ارتباطی خواهد گشاد که برای اعتمادسازی و آگاه‌سازی مشتریان از اینکه به خواسته‌های آن‌ها احترام می‌گذارید، حیاتی است.

ربات سخنگو هم‌چنان ضروری است!

خدمات مشتری کاملاً ضروری است، اما شاید برخی افراد هنگام تلفنی حرف زدن با اشخاص واقعی احساس راحتی نکنند یا زمان کافی برای ارتباط ایمیلی را نداشته باشند. ربات های سخنگو به همین دلیل راحتی و آسانی را به ارمغان می‌آورند. این ربات‌های سخنگو به کمک هوش مصنوعی خود با وب‌سایت شما یکپارچه می‌شوند و می‌توانند سریعاً به سوالات کاربران پاسخ دهند و درخواست‌ها را انجام دهند (مخصوصاً که می‌توانند بسیاری از این درخواست‌ها را بدون اینکه عصبانی شوند انجام دهند).

گزارشات Grand View Research نشان می‌دهند که بازار جهانی ربات های سخنگو با رشد سالانه ۲۴.۳ درصدی، تا سال ۲۰۲۵ به رقم ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار خواهد رسید. ۴۵ درصد از کاربران نهایی، ترجیح‌شان بر استفاده از ربات های سخنگو در خدمات مشتری است؛ پس اگر از ربات سخنگو استفاده می‌کنید، از مزیت وفاداری مشتریانی نیز برخوردار خواهید بود که ترجیح‌شان بر استفاده از این ربات های سخنگو است.

رشد مستمر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از رایج‌ترین ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۹ به حساب می‌آید. هوش مصنوعی نیز به همین منوال به رشد و برتری خود ادامه خواهد داد. هوش مصنوعی باعث می‌شود آنالیز داده‌ها موثرتر باشد، سرنخ‌های (lead) بالقوه به سرعت هدف‌گیری شوند و وظایفی که انجام آن‌ها برای انسان‌ها سخت است به راحتی انجام شوند. گاهی به شکل یادگیری پیشرفته ماشین (advanced machine learning) خواهند بود، اما حتی سیستم پیشنهاد سریال‌های تلویزیونی شبکه Netflix نیز در عمل یک هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی هم‌چنین می‌تواند الگوهای رفتاری آنلاین مشتریان را رصد کند و کمک می‌کند تا درک آنی خوبی از این رفتارها داشته باشید؛ البته همواره این دغدغه وجود دارد که آیا این رصد و مانتیور رفتارهای مشتریان، اخلاقی است یا نه. حتی اگر نخواهید هوش مصنوعی را بدین طریق استفاده کنید، با این حال باید به واکنش مشتریان به آن و استفاده کردن یا نکردن رقبای‌تان از آن دقت کنید.

امنیت برای مردم بسیار مهم است!

هر شرکتی باید این اطمینان را داشته باشد که امنیت‌شان کامل و جامع است. حتی اگر مشتریان نیز ندانند، مستحق این هستند که اطلاعات شخصی و مالی خصوصی آن‌ها امن بماند. البته همه شرکت‌ها چنین تعهدی نمی‌دهند و مشتریان نیز شروع به اهمیت دادن به این مورد کرده‌اند. با پیاده‌سازی قانون کلی حمایت از داده‌ها (GDPR یا General Data Protection Regulation) در اروپا، مشتریان شروع به اهمیت دادن به این کرده‌اند که شرکت‌ها با اطلاعات آن‌ها چگونه برخورد می‌کنند و چه نوع رفتاری دارند.

در باب امنیت اطلاعات با مشتریان سخن بگویید. چه مزیت و برتری نسبت به دیگران خواهید داشت؟ در اقتصادی که همه مردم نگرانی صحیحی از هک، دزدی و درز اطلاعات دارند، به مؤسسه‌ای اعتماد خواهند کرد که به آن‌ها قول امنیت اطلاعات و امن‌ترین فعالیت‌های تجاری را بدهند.

اهمیت جستجوی صوتی بیشتر و بیشتر می‌شود!

بر اساس گزارشات Search Engine Land، فروش تجاری مبتنی بر صوت در سال ۲۰۱۷ در آمریکا رقم ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار داشت و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ به رقم ۴۰ میلیارد دلار برسد. بله، تعجب نکنید؛ ۴۰ میلیارد دلار! این ترند بدین معنی است که سال ۲۰۱۹ باید سال شروع به ارائه این خدمت باشد و شما در برنامه بازاریابی دیجیتالی در سال ۲۰۱۹ کسب‌وکار خود به جستجوی صوتی اهمیت بیشتری بدهید.

یکی از رایج‌ترین ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۹ و سال‌های آتی مربوط به جستجوی صوتی است. جستجوی صوتی، یک فناوری بسیار هوشمندانه است. هر چه باشد، شما هم دوست دارید دستان‌تان آزاد باشد و تنها با سخن گفتن به نتیجه مطلوب جستجوی خود برسید. این فناوری به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات را به صورت آنلاین، بدون هیچ دخالت دست و بدون نیاز به لمس دستگاه، بیابید. مردم عاشق این فناوری و قابلیت هستند زیرا زمان‌شان با نگاه کردن به مانیتور تلف نخواهد شد. برای سال بعد برنامه‌ای داشته باشید تا کسب و کار خود را با این قابلیت، یعنی جستجوی صوتی، بهینه کنید.

رشد استفاده از ویدئو کلیپ عمودی

همه می‌دانند که بهره‌گیری از ویدئو کلیپ‌ها ضروری است. قبلاً استفاده از ویدئو کلیبپ‌های عمودی شاید بخشی کوچک یا زیرمجموعه‌ای از استراتژی بازاریابی شما بود، اما امروزه باید استراتژی کامل و مختص به خودی داشته باشد! مردم هر روزه ساعت‌های بی‌پایانی را صرف دیدن ویدئو کلیپ‌ها می‌کنند و یوتیوب بعد از گوگل، بزرگ‌ترین موتور جستجو است. ویدئوها چه بر روی فیسبوک باشند چه اینستاگرام و چه بر روی هر پلتفرم دیگری باشند، همواره تاثیرگذار و مهم هستند.

اغلب اوقات مردم دوست ندارند تا گوشی موبایل خود را گوشه‌ای بگذارند و به آن استراحتی دهند. اینستاگرام در ماه ژوئن IGTV را راه‌اندازی کرد تا ویدئوها را در حالت عمودی نمایش دهد. IGTV این امکان را فراهم می‌کند تا ویدئوها درازای بیشتری داشته باشند و این گونه می‌توانید ویدئو انیمیشن‌ها، دموها، مصاحبه‌ها، مطالعات موردی، واقعیت مجازی ۳۶۰ درجه‌ای، ویدئوهای زنده و غیره را نشر دهید. باید در استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود باید ویدئوهای عمودی IGTV را در نظر داشته باشید.

زمان تمرکز بر فناوری Gen Z

قدمت فناوری Gen Z در حال بیشتر شدن است؛ این بدین معنی است که باید به این فناوری نیروی انسانی اختصاص دهید و از قدرت آن بهره ببرید. شاید به یاد داشته باشید که بازاریابان چگونه به سمت و سوی درک نسل هزاره (millennials) سرازیر شدند؛ اکنون نیز زمان این است به فناوری Gen Z توجه کنید.

بازگو کردن اظهارات یک جانبه و کلی در باب نسل جدید جوانان ممکن نیست، اما چند چیز را باید به خاطر بسپارید: این نسل به دنبال اصالت و اعتبار است و کسب و کارهایی را ترجیح می‌دهند که از منظر اجتماعی مسئولیت‌پذیر است. این نسل در دنیایی ترسناک و اقتصادی پر از چالش، بزرگ می‌شوند و به همین دلیل است که به دنبال حس امنیت و اعتماد از سوی شرکت‌ها هستند، شرکت‌هایی که دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند.

ظهور جستجوی تصویری

گوگل مدت‌های مدیدی است که جستجوی معکوس تصاویر را فعال کرده است، اما این فناوری تصویری جدیدی، یعنی جستجوی تصویری، این را میسر ساخته است تا عکسی در دنیای واقعی بگیرید و اطلاعات راجع به آن را بیابید. بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۹ شاهد جستجوی تصویری و صوتی بیشتری خواهد بود.

پینترست (Pinterest) قابلیت Lens را در ماه فوریه راه‌اندازی کرده است، و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی نیز گزارش کرده‌اند که کاربرانشان بیش از ۶۰۰ میلیون جستجوی ماهانه تصویری را روی هم رفته در آن انجام داده‌اند. برای قدرت‌دهی به ویژگی جستجوی تصویری، نباید در تلاش‌های بازاریابی خود از پینترست غافل شوید و باید تصاویر وب‌سایت (یا شبکه‌های اجتماعی) خود را برای SEO بهینه کنید.

تغییر هویت اینفلوئنسرها

بازاریابی اینفلوئنسر نیز یک استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی قدیمی است، اما هویت اینفلوئنسرها در حال تغییر است. قبلاً شرکت‌ها وابسته سلبریتی‌ها بودند تا مردم را برای خرید کالای آن‌ها قانع کنند، اما در حال حاضر، مردم دوست دارند این توصیه‌ها را از کسانی همانند خودشان بشنوند. به عنوان یک تغییر اساسی و ترند در بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۹ شاهد استفاده بیشتر شرکت‌ها از اینفلوئنسرها به جای سلبریتی‌ها خواهیم بود.

به عنوان مثال، یک شرکت خرده‌فروشی مواد غذایی منجمد در ایسلند به جای استفاده از سلبریتی‌ها، شروع به بهره‌گیری از مردم واقعی (میکرواینفلوئنسرها) کرده‌اند زیرا مشتریان آن‌ها به دیگر مصرف‌کنندگان اعتماد دارند و مردم واقعی را متخصص می‌دانند. سال بعد، استراتژی بازاریابی اینفلوئنسری خود را بر این مبنا تنظیم کنید که مردم به چه کسانی اعتماد دارند و پاسخ و واکنش مردم به چه کسانی خواهد بود.

بازاریابی هر روز و هر ثانیه در حال پیچیده‌تر شدن است؛ پس بهتر است که بازاریابان همواره در حال رصد فناوری‌ها، روش‌ها و الگوهای نوظهور باشند.

کدام یک از ترندهای مطرح شده بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۹ را پسندید؟ به نظر شما بهتر است کدام ترند بازاریابی دیجیتال را در ایران در سال جدید به کار ببریم؟