نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

همانند تمام صنایع، کسب‌­وکارها نیز دارای مجموعه‌ای از اصطلاح‌­ها است. از آنجا که یادگیری و فهم چگونگی کسب ­وکار برای موفقیت تعیین ­کننده است، حتی به عنوان یک کسب وکار کوچک یک نفره، مهم است که این اصطلاح­‌ها را بدانیم.

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

یکی از این اصطلاح­‌ها نرخ بازگشت سرمایه یا ROI است. نرخ بازگشت سرمایه نشا‌ن­دهنده سود مالی دریافت‌ ­شده از یک سرمایه‌­گذاری است. در واقع، این یک اندازه‌گیری از آنچه که شما به ­دست آوردید در مقایسه با آنچه که سرمایه­ کرده‌­اید، است. این شاخص در بسیاری از زمینه‌های مالی و هم‌چنین در کسب‌­وکار استفاده می­‌شود. در کسب‌­وکار، اغلب برای تعیین اثربخشی برند استفاده می‌­شود، گرچه این تنها عرصه‌­ای نیست که می­‌توانید ROI را اندازه‌­گیری کنید. سایر سرمایه­‌گذاری­‌های تجاری مانند تجهیزات و خدمات باید ROI مطلوب داشته باشد.

هنگامی که صحبت از ROI به میان می­‌آید، هدف شما این است که حداکثر درآمد برای حداقل سرمایه­‌گذاری داشته باشید. شما می­‌خواهید بیشتر از چیزی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید، بدست آورید.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا ROI

هدف این است که ROI بالا باشد. این معمولاً به عنوان یک نسبت بیان می­‌شود و با تقسیم سود حاصل از سرمایه‌­گذاری توسط مقدار سرمایه‌­گذاری به دست می­‌آید. به عنوان مثال، اگر شما ۱۰۰۰ دلار در ماه برای تبلیغات خود به روش پرداخت هزینه به ازای کلیک Pay Per Click )PPC) هزینه کنید و درآمد ۲۰۰۰ دلار را به طور مستقیم از عملیات  PPC خود به­ ­دست آورید، مبلغ ۲۰۰۰ دلار را به ۱۰۰۰ دلار تقسیم کنید که نتیجه به دست آمده ۲ دلار خواهد بود. ROI پس از آن ۲ دلار است یا ۲ به ۱. به­ عبارت دیگر، با صرف هر ۱ دلار شما در تبلیغات PPC ، شما ۲ دلارکسب می‌­کنید.

شما باید نرخ بازگشت سرمایه یا ROI را روی تمام تلاش‌های بازاریابی خود اندازه­‌گیری کنید تا بتوانید وقت و پول خود را صرف فعالیت‌­هایی کنید که بهترین نتایج را کسب می­‌کنند. با این حال، شما باید ROI یا مزایای هر هزینه‌­ای را داشته باشید. چه مقدار کامپیوتر جدید و سریع‌تر به کسب­‌و­کار شما کمک خواهد کرد؟ آیا پولی که برای یک دستیار مجازی صرف می‌­کنید منجر به افزایش توانایی شما در کسب درآمد بیشتر از آن چیزی که او را نداشتید می‌­شود؟

علاوه بر­این، در حالی که ROI به طور کلی به سرمایه­‌گذاری مالی پیوست می­‌شود، به نظر نم‌ی­رسد که به زمان به عنوان سرمایه‌­گذاری آسیب برساند. اگر مبلغ ۳۰۰۰ دلار در هر ماه بدست آورید، اما ۶۰ ساعت کار در هفته (۲۴۰ ساعت در ماه)، ROI شما ۱۲.۵۰ دلار است. برای هر ساعت کاری فقط ۱۲.۵۰ دلاردریافت می‌­کنید (۱۲.۵۰دلار در هر ساعت) .

چرا نرخ بازگشت سرمایه یا ROI مهم است

محاسبه ROI می­‌تواند به شما در درک کارهایی که در کسب وکار شما کارآیی دارند کمک کند تا تغییرات  را ایجاد کنید. اگر آگهی PPC شما تولید سود نداشته باشد، شما از آن ضرر می‌­کنید. دانستن این شما را وا می‌­دارد که آگهی را تغییر دهید تا ROI را بهبود بخشد یا همه‌­ی آن را متوقف کنید .

درست است که هنگام محاسبه ROI زمان خود را درنظر می‌­گیرید. با استفاده از مثال بالا، احتمالاً نمی‌­خواهید ۶۰ ساعت در هفته کار کنید و مطمئناً نه برای ۱۲.۵۰ دلار در ساعت. دانستن اینکه چگونه زمان خود را به درآمد تبدیل کنید می­‌تواند اطلاعاتی به شما دهد که تغییرات را ایجاد کنید، بنابراین می‌­توانید ۳۰ ساعت در هفته کار کنید و ۲۵ دلار در هر ساعت بدون از دست دادن درآمد کسب کنید. البته، از زمان شروع، شما احتمالاً زمان زیادی را صرف می‌کنید و نتایج کمتری به دست آورید، اما هدف شما این است که آن را تغییر دهید؛ بنابراین شما می‌­توانید کمتر کار کنید و درآمد بیشتری کسب کنید.

چالش‌های تعیین ROI

دشواری در محاسبه ROI، این است که چگونه درآمدها (آنچه کسب می­‌کنید) را می‌توان به سرمایه­‌گذاری خاص متصل کرد. به عنوان مثال، اگر از بهینه‌­سازی موتور جستجو (SEO) استفاده می‌­کنید، ممکن است نتوانید به طور دقیق تعیین کنید که آیا افزایش درآمد شما نتیجه مستقیم جستجوگرها است، چرا که عوامل دیگر (به عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی) نیز ممکن است باعث افزایش ترافیک شود. به‌ ویژه شبکه‌های اجتماعی را به سختی می‌­توان سنجید، اگر چه ابزارهایی وجود دارد که می‌توانند کمک کنند. فیس بوک گزارش‌ها را ارائه می‌­دهد و بسیاری از ابزارهای مدیریتی رسانه­‌های اجتماعی مانند Hootsuite نیز تحلیل‌هایی را ارائه می‌­دهند.

ROI چیستاما حتی بعداز آن، دانستن اینکه که آیا کلیک‌ها از شبکه‌های اجتماعی منجر به فروش می­‌شود می­تواند سخت باشد.

علاوه بر این، در بیشتر موارد، مشتریان در اولین برخورد با شما پولی هزینه نمی­‌کنند. شاید آن‌ها شما را از یک آگهی PPC پیدا کنند، سپس آن‌ها  شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌­کنند، بعد آن‌ها برای لیست ایمیل شما ثبت نام می­‌کنند و سپس آن‌ها را خریداری می‌­کنند. سوال این است که چه چیز منجر به فروش می­‌شود؟ شما می­توانید PPC را استدلال کنید زیرا آن چشم‌‎­انداز را برای شما معرفی کرد، اما ممکن است توییت (Tweet) یا ایمیل به خرید واقعی منتهی شود.

علاوه بر این، چون در محاسبه ROI سود حاصل را بر هزینه خود تقسیم می‌کنید، در صورتی که در مسیری قرار بگیرید که هزینه‌ای انجام ندهید در این صورت مخرج صفر خواهد شد که نتیجه یک خطای ریاضی است. به عنوان مثال، اگر شما ۱۰۰۰ دلار از در اثر پست اینستاگرام به دست آورید، در ریاضی ۱۰۰۰ دلار تقسیم شده بر ۰ می‌شود ۰. به طور معمول،ROI  صفر بد است، اما در این مورد، خوب است. شما بدون اینکه پولی صرف کنید پولی به دست آوردید، همان­‌طور که گفته شد بازاریابی آزاد اغلب شامل سرمایه­‌گذاری شخصی از زمان است که دارای ارزش مالی است و شما می­‌توانید از آن برای تعیین ROI استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌­دانید ارزش هر ساعت شما ۵۰ دلار است و شما در اینستاگرام یک ساعت در روز صرف می­‌کنید، می­‌توانید درآمد حاصل از تلاش‌­های فعالیت در شبکه‌های اجتماعی خود را به ۵۰ دلار تقسیم کنید و نتایج حاصله را کسب کنید.

نحوه استفاده از ROI برای کسب و کار خانگی

هر گاه پول (یا زمان) خود را در کسب وکار خود سرمایه‌­گذاری می‌­کنید، باید هدف خود را در ذهن داشته باشید و راهی برای سنجش آن پیدا کنید، تا ازسود آن اطمینان حاصل کنید. از خودتان بپرسید «با سرمایه­‌گذاری این زمان و پول در کسب وکار من چه چیز به دست خواهم آورد؟» به عنوان مثال، اگر کار خود را با یک دستیار مجازی انجام می­‌دهید، پولی است که به VA پرداخت می­‌کنید که منجر به افزایش درآمد می‌­شود و اگر چنین است، (ROI) یا نرخ بازگشت سرمایه شما چقدر است؟ برای هر دلار شما در VA هزینه می‌­کنید، چه مقدار بازدهی (درآمد) شما دریافت می‌­کنید؟

ROI ثابت نیست بسیاری از متغیرها می‌­توانند ROI شما را تغییر دهند. به عنوان مثال، حتی اگر شما هیچ چیزی را در مورد تبلیغات PPC تغییر ندهید، احتمالاً آن‌ها می‌توانند در ROI  افت کنند( به خوبی انجام ندهند) یا بهبود پیدا کنند (تولید نتایج بهتر). بنابراین شما می­‌خواهید به طور منظم ROI را محاسبه کنید و در صورت نیاز در سرمایه‌­گذاری خود تغییرات دهید.

توجه داشته باشید که ROI سود نیست بلکه شما با کم کردن هزینه‌های خود از درآمد خود، سود را تعیین می­‌کنید. اگر مبلغ ۵۰۰۰ دلار در ماه فروش کنید و هزینه‌های تجاری شما ۳۰۰۰ دلار باشد، سود شما ۲۰۰۰ دلار (۳۰۰۰-۵۰۰۰ دلار) است. ROI یا نرخ بازگشت سرمایه یک شاخص متفاوتی است. این شاخص چگونگی سرمایه‌گذاری‌های شما در کسب‌وکارها را اندازه‌گیری می‌کند و بیان می‌کند که چگونه این سرمایه‌گذاری‌های شما در تولید درآمد موثرتر است. شما می‌توانید با استفاده از مثالی که در بالا( PPC) بیان کردیم، مشخص کنید که به ازای هر واحد پول جهت سرمایه‌گذاری، چه مقدار واحد پول دریافت می‌کنید.

منبع: thebalancesmb