تدوین اهداف بازاریابی

مزایای تدوین اهداف بازاریابی برای کسب‌وکارها

برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی موفقیت­آمیز، تعیین اهداف بازاریابی مشخص برای موفقیت این طرح ضروری است. در حالی که اهداف معین بازاریابی شما ممکن است تغییر کند، تمام اهداف بازاریابی اصول یکسانی دارند، به عنوان مثال اهداف بازاریابی هر کسب و کاری معین هستند، اندازه گیری آن‌ها راحت، دست یافتنی، بیش از حد بلند پروازانه نیستند و برای یک دوره معین طراحی شده ­است. اهداف بازاریابی شما باید به صورت خاص فرموله شده و نوشته شوند تا نتایج مورد نظر خود را دریافت کنید. هر کسب‌وکاری باید تلاش کند تا اقدام به تدوین اهداف بازاریابی خود بکند، در صورتی که توانایی تدوین اهداف بازاریابی کسب و کار داخل مجموعه وجود ندارد، می‌توانید این خدمت را برون سپاری کرده و از متخصصان این حوزه بهره‌مند شوید.

نمونه‌های عملی از تدوین اهداف بازاریابی

یک نمونه عملی از یک هدف بازاریابی مشخص و قابل اندازه‌گیری “افزایش سهم بازار ۱۵ درصدی” است. علاوه بر این، می‌توانید اهداف بازاریابی خود را در یک بازه زمانی قرار دهید تا آن‌ها را واضح کنید. در مثال قبلی، هدف “افزایش سهم بازار ۱۵ درصدی” را می­توان با افزایش “در شش ماه آینده” تکمیل کرد.

اهداف بازاریابی چیست؟

اهداف بازاریابی به‌ طور کل اهداف مشخص در یک طرح خاص در بازاریابی هستند. این اهداف می‌توانند شامل وظایف، تقسیم‌بندی بازار، بهبود در شرایط ساختاری تولید و محصول یا سایر معیارهای مبتنی بر عملکرد مورد استفاده و اندازه گیری قرار بگیرند، تا بتواند یکی ازعوامل اصلی موفقیت باشد. به‌ یاد داشته باشید هنگامی می‌توانید یک کارآفرین یا یک بازاریاب موفق باشید که بتوانید اقدام به تدوین اهداف بازاریابی به صورت صریح و مشخص کنید.

انواع اهداف بازاریابی

مد نظر قرار دادن همه جانبه طرح یا استراتژی بازاریابی در زمان ایجاد اهداف‌تان، امری ضروری است، زیرا اهداف بازاریابی دارای تنوع هستند.

در حالت کلی ۴ نوع از اهداف بازاریابی اصلی وجود دارد

  • یک هدف قابلیت سوددهی (profitability)، میزان درآمد مورد انتظار را بر مبنای استراتژی تبلیغاتی ترفیعی (promotional strategy) تعیین می‌کند.
  • یک هدف دست‌یابی به سهم بازار (market share)، میزان سهم بازاری را تعیین می‌کند که می‌خواهید به دست آورید.
  • یک هدف ترفیعی (promotional): یک هدف پیشبردی یا ترفیعی سطح مطلوبی از آگاهی محصول یا خدمات کسب و کار شما است
  • یک هدف رشدی (growth)، اندازه کنونی کسب و کار شما و اندازه‌ای که می‌خواهید به آن دست یابید را مشخص می‌کند.

شناسایی

طرح خود را بررسی کرده و آن را به چهار P تفکیک کنید: محصول (Product)، قیمت (Price)، ترفیع یا پروموشن (Promotion) و مکان (Place). اهداف‌تان را در چارچوب هر یک از این‌ها توسعه دهید. برای چارچوب محصولی، اهداف باید بر محصولات و خدمات تمرکز داشته باشند. برای چارچوب قیمتی، طرح قیمت‌گذاری خود را بازبینی کنید و ببینید که آیا به اصلاح آن و ایجاد اهدافی که در چارچوب جدید بگنجند نیاز خواهید داشت یا نه. اقدامات ترفیعی یا پروموشنی را در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید تا احتمالاً به اهداف مبتنی بر افزایش آگاهی و شناخت برند دست یابید. در مورد بخش مکان نیز باید به گونه‌ای اقدام به تدوین اهداف بازاریابی خود کنید تا چگونگی تحویل محصول یا خدمت‌تان را برای مشتریان خود بررسی کنید.

 

اهداف بازاریابی

تخصص و نهان‌بینی

در هنگام ایجاد و تدوین اهداف بازاریابی ۴ عامل اصلی وجود دارد. اول، “اجتماعی بودن شما است”  که شامل توصیف و درک مخاطبان هدف استراتژی بازاریابی است. درک مصرف کنندگان عامل دوم است و پیشنهاد می‌شود که چگونگی درک کسب‌وکار و برنامه‌های تبلیغاتی‌تان توسط مشتریان خود را بررسی کنید. عامل دوم مربوط به چارجوب زمان طراحی اسمارت(SMART)  به معنای تعیین مهلت برای هر هدف است. چهارچوب زمانی در یک طراحی هوشمند بدین معنی است که برای هر هدف باید ددلاین یا تاریخ انقضایی تعیین کنید. چهارم این است که نه تنها بازده کل، بلکه هم‌چنین سود حاصل از سرمایه گذاری را در نظر بگیریم و هزینه هایی را که با آن اهداف درآمد حاصل می­شود، به شرکت می­‌رسد.

 

روش SMART

چهارچوب زمان SMART شرایطی را فراهم می‌کند تا بتوانید به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود دست یابید. این روش برای تنظیم اهداف به کار می‌رود. SMART ابتدای حروف زیر است

Specific : هدف باید مشخص باشد.

Measurable :هدف باید قابل اندازه‌گیری باشد.

Achievable  : هدف باید دست یافتنی باشد.

Relevant : هدف باید مرتبط باشد.

Timely  : هدف باید زما‌ن‌بندی شده باشد.

مهم‌ترین هدف‌های تدوین اهداف بازاریابی

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان

  • بازارهای هدف: بسیاری از محصولات، شانس بسیار بالایی برای فروش در یک بازار شدیداً خاص با یک دموگرافی (ویژگی‌هایی خاصی چون سن، جنسیت و غیره) خاص دارند. به عنوان مثال، بازی‌های ویدئویی معمولاً توسط مردان ۱۳ الی ۴۹ ساله خریداری می‌شوند. البته این به معنی نیست که مردم خارج از این بازه دموگرافی هرگز بازی ویدئویی نمی‌خرند، بلکه بدین معنی است که تبلیغات در معرض دید این دموگرافی خاص، نتایج فروش بسیار بهتری خواهند داشت تا دموگرافی‌های دیگر.
  • شناخت برند: یکی از هدف‌های تدوین اهداف بازاریابی کسب و کار، بهبود شناخت برند خود در میان جامعه دموگرافی هدف است. یک شرکت هم‌چنین می‌تواند اهداف بازاریابی خود را به گونه‌ای استفاده کند تا پایه و اساسی شود برای تماس تبلیغاتی به آن شخص یا کسب و کار خاص. هم‌چنین باید مساله اشباع بازار (market saturation) را نیز در نظر گرفته باشید.
  • افزایش درآمد: مقصود اصلی اهداف بازاریابی، افزایش ملموس درآمد شرکت است. برای دست‌یابی به این هدف، باید همه تکنیک‌های بازاریابی که مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد را به کار ببندید.
  • اهداف بازاریابی در مقابل اهداف فروش: یکی از اشتباهات معمول این است که اهداف بازاریابی (marketing objectives) را با اهداف فروش (sales objectives) به اشتباه بگیرید و آن‌ها را یکسان فرض نمایید. با اینکه مقصود اصلی هر دوی این اهداف، افزایش درآمد کلی است، یک هدف بازاریابی به معنی یک پیغام یا ابزاری است که متخصصین فروش را کمک کرده و تجهیز می‌کند تا محصولات و خدمات را به فروش برسانند. اهداف بازاریابی در چارچوب برقراری ارتباط هستند، با اینکه اهداف فروش به منظور نهایی کردن قرارداد با استفاده از این پیغام یا ابزار هستند.