آموزش بازاریابی

مهم‌ترین نکات مربوط به آموزش بازاریابی که فروشتان را متحول می‌کند

کتاب‌های آموزشی، کلاس‌ها و دوره‌های بسیار زیادی برای آموزش بازاریابی وجود دارد. اما باید به‌ شما بگوییم چند مهارت اصلی کافی است تا شما بتوانید تبدیل به‌ یک بازاریاب خوب شوید. برای آموزش بازاریابی شما کافی است که بتوانید تمامی مهارت‌های لازم  را به‌ کار بگیرید و کمی علاقه‌مند به علم بازاریابی باشید. با دانستن این توضیحات و مهارت‌های مهم شما دیگر نیازی به‌ پرداخت هزینه‌های بالا برای آموزش بازاریابی و یادگیری مهارت‌های آن نخواهید داشت. باید بدانید که بازاریابی در دهه‌های گذشته تغییرات بسیار زیادی کرده است اما باید این را هم بدانید که با وجود تفاوت‌های بسیار زیاد در انواع بازاریابی‌ها عموماً بازاریابان موفق دارای خصوصیات و ویژگی‌های مشترکی هستند. آموزش بازاریابی مهارت خاصی است که با توجه به‌ شخصیت فرد و کاری که می‌تواند انجام دهد متفاوت است، اما در تمامی زمینه‌ها همیشه ویژگی‌های مشترکی برای موفقیت وجود دارد.

در زمینه‌ی آموزش بازاریابی سوال‌ها و مسائل بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند ذهن هر بازاریاب تازه‌ای را به‌ خود علاقه‌مند و مشغول کند. چیزهایی مانند اینکه:

آیا بازاریابان مبتنی بر درآمد هستند؟

برای تبدیل شدن به‌ یک بازاریاب خوب چه چیزهایی لازم است؟

چگونه از وضعیت مشتری‌ها و بازارهای مناسب اطلاع کسب کنیم؟

چگونه می‌توان هر چیزی را آموزش داد یا تست کرد؟

بازار رقابت بازاریابان چگونه داغ‌تر می‌شود؟

چگونه می‌توان از دستیابی به‌ ترفندهای جدید بازاریابی غافل نشد؟

 دانستن مهارت‌های تکنولوژی تا چه اندازه می‌تواند بر بالا بردن استعداد و مهارت بازاریابی شما تاثیر بگذارد؟

مدیریت و برنامه‌ریزی چه تاثیری بر روی بازاریابی دارد؟

چگونه می‌توان با آموزش بازاریابی به‌ موفقیت‌های بزرگ دست یافت؟

با توجه به‌ تمام مسائل و سوال‌های بالا ما می‌خواهیم به‌ شما چند نکته کلی را گوشزد کنیم تا در کنار آموزش بازاریابی به‌ صورت حرفه‌ای، با استفاده از این نکات مهم و مشترک میان بازاریابان موفق بتوانید پله‌های ترقی را خیلی زود طی کنید:

بازار خود را بشناسید.

یکی از مهارت‌های مهم در آموزش بازاریابی شناخت بازار مقصد می‌باشد. در واقع موفقیت‌های مربوط به‌ یک سازمان و بازاریابان آن بستگی به‌ توانایی آن‌ها در درک و شناخت بازار هدف‌شان دارد. آنچه که بازاریابان از بازار هدف می‌توانند دریافت کنند باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند مشتریان و رقبای خود را بهتر شناخته و با استفاده از آموزش بازاریابی و مهارت‌های حرفه‌ای در این زمینه، پایه‌های محکمی را برای پیشرفت بنا کنند.

بیشتر بخوانید: مفهوم بازاریابی و تعریف بازاریابی از دیدگاه‌های مختلف

برای مشتریان‌تان یک تجربه‌ی لذت بخش و فراموش نشدنی باشید.

موفق‌ترین بازاریابان امروزه، تجربه‌های بسیار خوبی و به‌ یاد ماندنی را برای مشتریان‌شان ایجاد می‌کنند. امروزه با ظهور اینترنت بسیاری از شما به‌ عنوان بازاریابان حرفه‌ای می‌توانید یک نقطه‌ی تعامل بسیار مناسب با مشتریان و نام تجاری خود ایجاد کنید. به‌ وسیله‌ی ‌همین ارتباطات است که شما می‌توانید از نقطه نظرات مشتریان و نیازمندی‌های جدید آن‌ها مطلع شده و بازار رقابت خود را در مقایسه با دیگران بهبود بخشید.

یک داستان سرای خوب باشید.

در امر آموزش بازاریابی یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروز مطرح می‌شود قدرت داستان سرایی یا داستان هر شرکت است. اغلب بازاریابان موفق معتقد هستند که داستان سرایی بسیار مهم است و باید به‌ عنوان یک قاعده‌ی کلی در امر بازاریابی اعمال شود. بهترین و موفق‌ترین کمپین‌های بازاریابی از داستان‌هایی سرچشمه می‌گیرد که با سطح احساسی می‌تواند روی مشتریان تاثیر گذشته و چیزهایی را به‌‌ آن‌ها بیاموزند. به‌ یاد داشته باشید جلب توجه مشتری یکی از ارکان اساسی موفقیت برند و نام تجاری شما است.

 

هر چیزی را امتحان کنید.

یک بازاریاب حرفه‌ای و خوب یا یک آموزش بازاریابی مناسب، به‌ شما توصیه می‌کند که همیشه کمپین‌هایی برای بازاریابی جدید، نسخه‌های تبلیغاتی تازه و قیمت گذاری‌های به روز را برای داشتن سطح مشتریان بالا برپا کنید. امروزه بسیاری از پلتفرم‌های اینترنتی هستند که می‌توان بر پایه‌ی آن‌ها درصدهای بسیار مهمی از میزان توجه مشتریان و میزان خرید در حال حاضر را اندازه گرفت تا بتوان اثربخشی پیشنهادات جدید خود را در قالب بازاریابی تعیین کرد.

هرگز دست از یادگیری برندارید.

شاید یکی از مهم‌ترین پیام‌های آموزش بازاریابی و مهارت آن همین توصیه باشد. چرا که بازاریابی امروز به‌ سرعت در حال تغییر است و با توجه به‌ پویایی بازار و بازار سیستم‌های ارتباطی مانند اینترنت و رفتارهای متفاوت مشتری شما باید همیشه در حال یادگیری راه های تازه و جدید برای حفظ مشتریان خود باشید. اطلاعات زیادی در همه جا از جمله اینترنت وجود دارد که شما می‌توانید در امر بازاریابی خود از آن استفاده کرده و روند کار خود را بهتر کنید. بسیاری از این موضوعات جدید که در حال حاضر علاقه‌مندی زیادی روی آن‌ها است می‌تواند موضوعاتی مانند رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، داده‌های بزرگ و بازاریابی تلفن همراه و غیره باشد.

به‌ یاد داشته باشید هر چقدر هم که بدانید هرگز کافی نیست و شما همیشه باید در حال یادگیری باشید.

از اطلاعاتی که از طریق مشتریان به دست می‌آورید برای تصمیم‌گیری‌های خود استفاده کنید.

امروزه با استفاده از تکنولوژی جدید شما می‌توانید اطلاعات زیادی را در زمینه‌ی آموزش بازاریابی به‌ دست بیاورید. برای مثال یک شرکت می‌تواند درک زیادی از نحوه‌ی برخورد مشتریان و رفتار آن‌ها با برند خود داشته باشد، بازاریابان حرفه‌ای قادر هستند که نحوه‌ی جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری را بهبود بخشیده و از آن برای تصمیم گیری‌های بهتر خود در زمینه‌ی پیشرفت کاری شرکت استفاده کنند.

سعی کنید تکنولوژی بازاریابی را یاد بگیرید.

باید بدانید که در امر آموزش بازاریابی جدید امروزه فناوری اطلاعات بیشتر از هر چیزی بر روی بازاریابی تاثیر می‌گذارد و تکنولوژی که شما برای بالا بردن مهارت بازاریابی خود از آن استفاده می‌کنید می‌تواند یکی از قدرت‌های اصلی شما در زمینه شغلی‌تان باشد. این به‌ این معنی نیست که شما باید یک مهندس باشید تا موفق شوید اما باید بتوانید بسیاری از برنامه‌های بازاریابی را برای کسب و کار خود استفاده کنید، بلکه منظور این است که شما برای موفقیت در امر بازاریابی نیاز دارید تا بتوانید از تکنولوژی‌های بازاریابی بهره‌مند شوید. 

برنامه بازاریابی مخصوص به خود را داشته باشید.

برنامه‌ها و پروژه‌های وسیعی برای اطمینان از کار خود از برنامه‌ریزی بازاریابی استفاده می‌کنند؛ بیشتر کارها بر اساس تصمیمات سازماندهی شده و برنامه ریزی‌های دقیق انجام می شود. اگر شما بتوانید برنامه‌ی مناسبی برای کار خود تنظیم کنید، می‌توانید از موفقیت کاری خود در آینده مطمئن باشید.

یاد بگیرید که درست بنویسید.

بسیاری از بازاریابان موفق برای آموزش بازاریابی توصیه می‌کنند که قبل از هر چیز بتوانید از اهمیت نوشتن در کار خود با خبر باشید. به‌ یاد داشته باشید که کپی رایت می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار شما باشد؛ منظور ما از نوشتن می‌تواند نوشتن هرگونه ایمیل، صفحات بازاریابی، خلاصه نویسی اطلاعات بازار و همین‌طور روش‌های ارتباط نوشتاری داخل سازمان یا شرکت شما باشد.

نتایج ویژه و نهایی را مشخص کنید.

امروزه بازاریابی به‌ حوزه‌ای دسترسی پیدا کرده است که بازاریابان باید بتوانند نتایج به‌ دست آمده‌ی کارهای خود را به‌ صورت عملی روی میز داشته باشند. در امر آموزش بازاریابی شما باید بدانید که به‌ عنوان یک بازاریاب باید بتوانید آگاهی لازم از نام تجاری، میزان تولید، ارائه‌ی لیست درآمد، انواع فروش و مکان‌های فروش را تعیین کنید. یک بازاریاب موفق می‌تواند نتایج به‌ دست آمده در کسب و کار اولیه را محاسبه کرده و تاثیرات آن را برای کسب و کار خود مشخص کند؛ مهم‌ترین بخش این است که او بتواند ماهانه و به‌ صورت مستمر این نتایج را استخراج کند.