مارکتینگ پلن

توسعه‌ی مارکتینگ پلن با استفاده از قالب‌های رایگان

البته که باید چنین باشد. طرح بازاریابی سالانه (مارکتینگ پلن) به شما کمک می‌کند تا بازاریابی کسب‌و‌کارتان را در مسیر درستی پیش ببرید و اهداف تجاری خود را عملی کنید. این طرح همانند نقشه‌ای است تا جایگاه خود را در مسیر کمپین‌ها، اهداف و رشد تجاری ببینید.

بدون مارکتینگ پلن، انجام امور و نظم بخشیدن به آنها سخت خواهد بود (و اداره کسب‌و‌کار با بودجه محدود برای تامین امنیت پروژه و استخدام نیروی کاری در عمل غیرممکن خواهد شد).

با توجه به زمینه صنعتی و تجاری و اهداف تجاری خود باید تغییراتی در طرح بازاریابی مورد نیازتان داشته باشید. برای توسعه آسان‌تر طرح، لیستی از مواردی تهیه کرده‌ایم که باید در طرح تجاری‌تان شامل شوند و هم‌چنین از قالب‌های برنامه‌ریزی موجودی که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

می‌توانید طرح بازاریابی ۱۲ ماهه‌ای را به کمک توصیه‌ها و خدمات ما در کمتر از ۱۰ دقیقه ایجاد کنید.

برای شروع، بیایید نگاهی ریزبینانه‌تری به محتوای یک مارکتینگ پلن بیندازیم.

اجزای مارکتینگ پلن

طرح بازاریابی را می‌توان بر حسب زمینه صنعتی که در آن هستید به بخش‌ها و هسته‌های مختلفی جدا نمود؛ ماورای این مبحث که فروش محصولات و خدمات‌تان مستقیماً به مشتری‌ها است (B2C) یا به دیگر کسب‌و‌کارها (B2B) و اینکه حضورتان در دنیای دیجیتال تا چه اندازه‌ای فعال است. در ادامه، ۶ جزئی که باید در هر طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن) موفق حاضر باشد را آورده‌ایم:

  1. خلاصه معرفی تجارت

مفهوم خلاصه معرفی تجارت در یک طرح تجاری از اسمش هویدا است: خلاصه ترتیب امور. این شامل اسم شرکت، مکان دفتر مدیریت شرکت و بیانیه ماموریت شرکت است؛ همه این‌ها باید با کلیت کسب‌و‌کار در هماهنگی و انسجام باشد.

خلاصه معرفی تجارت برای طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن) شما باید شامل تحلیل سوات (SWOT Analysis) باشد که بیان‌گر نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدات پیش‌روی کسب‌و‌کار شما است. عجله نکنید؛ با مطالبی که در ادامه خواهیم گفت، خواهید توانست بیشتر تحلیل سوات برای کسب‌و‌کار خود را بنویسید.

  1. انگیزههای تجاری

جزء انگیزه‌های تجاری یک طرح بازاریابی به شما کمک می‌کند تا اهداف تجاری خود را میان بخش‌های مختلف کسب‌و‌کار خود تقسیم‌بندی کنید. البته دقت کنید که این جزء را با انگیزه‌های بنیادی شرکت به اشتباه نگیرید. این جزء طرح تجاری شما باید بیانگر و شامل پروژه‌هایی باشد که صرفا به منظور بازاریابی آغاز شده‌اند. باید اهداف این پروژه‌ها را توصیف کنید و نحوه سنجش و ارزیابی اهداف را روشن سازید.

  1. بازار هدف

اینجا مکانی است که برخی تحقیقات بازاری خود را انجام خواهید داد. اگر شرکت شما از قبل مطالعات تحقیقی بازاری وسیع و جامعی را انجام داده است، انجام این جزء از طرح بازاریابی کار بسیار سهلی خواهد شد.

در نهایت، این جزء به شما کمک می‌کند تا زمینه صنعتی و تجاری را که فروش محصولات و خدمات‌تان در آنجا اتفاق خواهد افتاد، را توصیف کنید و تحلیلی از رقبا و شخصیت خریداران خود داشته باشید. پرسونای خریدار یک توصیف نیمه‌کاربردی از مشتری ایده‌آل شما است که شامل ویژگی‌هایی چون سن، محل زندگی، عنوان شغلی و چالش‌های شحصی می‌شود.

  1. استراتژی بازار

استراتژی بازاری شما از اطلاعات موجود در بخش بازار هدف استفاده می‌کند تا بیان کند که شرکت شما باید چگونه رویکردی به بازار هدف داشته باشد. کسب‌و‌کار شما چه مزایایی می‌تواند برای مشتریان فراهم کند که رقبای شما از آن غافل هستند؟

در یک طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن) کامل، این بخش شامل “هفت پ (P) بازاریابی” می‌شود. این P‌ ها شامل محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place)، ارتقاء (Promotion)، مردم (People)، فرآیند (Process) و شواهد فیزیکی (Physical evidence) است.

  1. بودجه

بودجه بخش طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن) را با قیمت محصولات یا بودجه دیگر بخش‌های شرکت خود به اشتباه نگیرید. این بودجه میزان پولی را بیان می‌کند که به تیم بازاریابی اختصاص داده شده است تا به انگیزه‌ها و اهداف شرکت جامه عمل بپوشانند.

با توجه به تعداد انگیزه‌ها و اهداف و همچنین مخارج مجزایی که در طرح بازاریابی خود دارید، باید به هر یک میزان مشخصی بودجه اختصاص دهید. مخارج بازاریابی مثالی باید شامل عوامل بازاریابی، بستر یا نرم‌افزار بازاریابی، پرداختی‌های ارتقاء و رخدادها (که میزبان یا مهمان آن هستید) باشد.

  1. کانالهای بازاریابی

در نهایت، طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن) شما باید شامل لیستی از کانال‌های بازاریابی شما باشد. در حالی که شاید شرکت شما از فضاهای تبلیغاتی خاصی برای ارتقای محصولات خویش بهره می‌برد، کانال‌های بازاریابی شما شامل مکان‌هایی است که محتوای آموزشی برای خریداران دارد، محتوای توسعه رقابتی دارد و آگاهی عمومی را از برند شما افزایش می‌دهد.

اگر قصد دارید از شبکه‌های اجتماعی بهره ببرید، در مسیر درستی هستید. از بخش کانال‌های بازاریابی طرح بازاریابی خود استفاده کنید تا بدانید بهتر است از کدام شبکه اجتماعی برای آغاز بازاریابی تجاری خود استفاده کنید. هم‌چنین بدانید که چگونه از آن شبکه اجتماعی استفاده خواهید کرد و میزان موفقیت خود در این شبکه اجتماعی را با چه معیاری خواهید سنجید. بخشی از هدف این بخش (یعنی کانال‌های بازاریابی) اثبات برتری شما با بهره‌گیری از این کانال‌ها است تا رشد تجاری داشته باشید.

شرکت‌های دارای حضور مستمر در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند استراتژی شبکه‌های اجتماعی خاصی برای پیشبرد و موفقیت در این شبکه‌ها داشته باشند که هم‌چنان قالب‌هایی رایگان در دسترس خواهد بود.

حال که می‌دانید یک طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن) شامل چه اجزایی است، زمان یافتن و استفاده از قالب رایگان طرح بازاریابی و نحوه سازمان‌دهی بهینه به این شش جزء فرا رسیده است. قالب طرح بازاریابی زیر فایلی برای نرم‌افزار Microsoft Word است که می‌توانید آن را بر حسب نیاز خود تغییر دهید:

دانلود قالب طرح بازاریابی

در این قالب طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن)، باید محتواهای زیر را نسبت به شرکت و زمینه تجاری خود پر نمایید:

خلاصه معرفی تجارت

  • نام شرکت
  • تیم رهبری بازاریابی
  • آدرس دفتر مدیریت شرکت
  • بیانیه ماموریت (Mission Statement)
  • تحلیل سوات (SWOT Analysis)

انگیزه‌های تجاری

  • انگیزه‌های کلی شرکت
  • انگیزه‌ها، اهداف و سنجش بازاریابی

بازار هدف

  • نام زمینه صنعتی یا تجاری
  • شخصیت خریدار(ان)
  • تحلیل رقابت

استراتژی بازار

  • محصول
  • قیمت
  • ارتقاء
  • مردم
  • پروسه
  • شواهد فیزیکی

بودجه

کانالهای بازاریابی

تدوین مارکتینگ پلن

 

قالب‌های طرح بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

با رشد دپارتمان‌های بازاریابی، حضورشان در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال‌تر می‌شود، با رشد حضورشان در شبکه‌های اجتماعی، باید به دنبال راهی برای ارزیابی، طرح‌ریزی و بازنگری طرح‌ها و محتواهای منتشر شده‌شان باشند.

اگر به دنبال راهی برای عمیق‌تر کردن و بهبود استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هستید (حتی فراتر از قالب طرح بازاریابی ارائه شده در بالا)، مجموعه قالب‌های طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن) شبکه‌های اجتماعی زیر می‌توانند برای شما نتیجه‌ای عالی داشته باشند:

دانلود ۱۰ قالب گزارش شبکه‌های اجتماعی

در مجموعه بالا از قالب‌های طرح بازاریابی، باید محتواهای زیر را کامل کنید تا منطبق بر زمینه فعالیت تجاری شما شوند:

  • بودجه سالانه حضور در شبکه‌های اجتماعی
  • تم‌های هفتگی برای حضورتان در شبکه‌های اجتماعی
  • طرح‌بندی ابعادی و ساختاری تصاویر در شبکه‌های اجتماعی
  • نمودار دایره‌ای از ترافیک شبکه‌های اجتماعی که توسط خود شبکه ارائه می‌شود
  • تقویم بارگذاری و زمان نشر در شبکه‌های اجتماعی

قالبی ساده برای طرح بازاریابی

البته این نوع طرح‌ریزی نیازمند زمان و تلاش زیادی است. پس اگر از لحاظ زمانی در مضیقه هستید، از توسعه‌دهنده طرح بازاریابی ما کمک بگیرید. این ابزار ساده، طرح‌ریزی سالانه را آسان کرده و استراتژی‌ها، انگیزه‌ها و اهداف را در قالبی ساده بیان می‌کند تا بدانید اولویت‌ها و اهم‌ها در سال جاری یا سال پیش رو چه چیزهایی هستند.

زمانی که اطلاعات لازم زیر را پر کنید، به طرح بازاریابی دست خواهید یافت:

  • بیان استراتژی سالانه بازاریابی
  • تشخیص مهم‌ترین انگیزه‌های سالانه
  • تعلیق پروژه‌هایی که در مسیری مخالف با اهداف سالانه شما هستند
  • پیروی از یک ارزیابی درست در کل طول سال
  • هماهنگی تیم برای ماموریتی مشترک

توصیهای حرفه

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان

ای: بهترین راه برای ایجاد طرح بازاریابی برای سال جاری، شروع با موفقیت‌های زود‌بازده و سپس ادامه مسیر و هماهنگی بیشتر در میان تیم بازاریابی برای موفقیت‌های بزرگتر و دیر‌بازده است.