کسب‌ و کار جدید در ایران

اشتباهات رایج در راه‌اندازی کسب و کار جدید در ایران

برای هر نوع استارتاپی بدون توجه به‌ اینکه از کجا شروع شده یا با چه برنامه‌ریزی‌هایی پیش می‌رود، هنوز هم احتمال شکست وجود دارد. از اعلام این آمار نمی‌توانیم زیاد خوشحال باشیم اما باید صادق باشیم و به‌ شما بگوییم که طبق تحقیقات اخیر، احتمال وقوع هرگونه شکست در یک استارتاپ جدید تقریباً ۷۵ درصد است که این یک آمار یک آمار وحشتناک است.

البته باید بدانید که آماری که در بالا اعلام شده، آمار عمومی است و در تمامی کسب و کارهای موجود صرف نظر از بازار یا مشتری‌های هدف می‌تواند اتفاق بیفتد. اما ما در اینجا می‌خواهیم موضوع را کمی اختصاصی کرده و به‌ اشتباهات رایج  در راه اندازی کسب و کار جدید در ایران با شما صحبت کنیم. بدون هیچ‌ گونه توضیح اضافی مستقیماً می‌رویم به‌ سراغ اشتباهات متفاوت و رایجی که در هنگام راه اندازی کسب و کار جدید در ایران می‌تواند رخ دهد. هدف ما از بیان این اشتباهات، اطلاع رسانی بیشتر به‌ کسانی است که در حال راه اندازی کسب و کار جدید در بازارهای ایران هستند.

مهم‌ترین اشتباهات رایج در بازار کسب و کار جدید در ایران

۱-  عدم درک شرایط بازار

مطمئناً در هر استارتاپ یا راه اندازی کسب و کار جدید باید مطالعات دقیقی از بازار و مقیاس آن به‌ عمل بیاید. از اشتباهات رایج راه اندازی کسب و کار در ایران عدم داشتن اطلاعات دقیق و مقیاس سنجی است. به‌ کسانی که تصمیم به‌ راه اندازی کسب و کار جدید در بازار ایران را دارند به‌ شدت توصیه می‌شود که اطلاعات دقیقی از مقیاس بازار، رقبا، مشتری و سایر اطلاعات لازم را به‌ دست بیاورند.

شروع کسب و کار جدید در ایران

۲. انجام تحقیقات بازار در جایی خارج از منطقه مربوط یا دوری از تحقیقات محلی

از مهم‌ترین اشتباهات رایج در راه اندازی کسب و کار جدید در ایران این است که آن‌ها بدون توجه به‌ محلی که قرار است کسب و کار خود را در آن را راه‌اندازی کنند، سعی می‌کنند با استفاده از آژانس‌های بین المللی یا کارکنان خود یا همین‌طور استفاده از اینترنت و منابع محدود تحقیق و مطالعه انجام دهند. به‌ یاد داشته باشید آژانس‌های بین‌المللی صرفاً جهت منافع شخصی خود اقدام به‌ تحقیق و مطالعه می‌کنند. اما برای راه اندازی کسب و کار جدید در بازارهای ایران شما نیاز به‌ اطلاعات خاص، محدود و همین‌طور دقیق‌تری برای داده‌های خود دارید. تجربه نشان داده است که عموماً تمام نتایج حاصل از تحقیقات بازار که خارج از بازار واقعی هستند بسیار متفاوت‌تر از نتایج واقعی هستند و عموماً باعث گمراهی در راه اندازی کسب و کار نوپا می‌شوند. همین‌طور به‌ شما توصیه می‌کنیم حتی اگر قرار است که تحقیقات خود را در محل مربوطه هم انجام دهید باز هم از تیم‌هایی استفاده کنید که به‌‌ آن‌ها و اطلاعاتی که به‌ شما می‌دهند اطمینان کامل داشته باشید.

بیشتر بخوانید: رکود در بازار ایران و کسب‌وکار موفق در آن

۳. تکیه بر مجموعه‌ای از داده‌های محدود

توصیه می‌کنیم همیشه از داده‌هایی که قرار است بر روی آن‌ها آزمایش یا تحقیق انجام دهید مطمئن باشید و هرگز به‌ یک داده یا مجموعه‌ی محدودی از داده‌ها بسنده نکنید. سعی کنید اطلاعاتی را که از نمایندگان محلی دریافت می‌کنید به‌ دقت ارزیابی کنید و آن‌ها را با تیم تحقیقاتی خود در میان بگذارید. در برخی از موارد گزارش‌هایی به‌ ما داده شده است که نشان می‌دهد که برخی از داده‌های محلی دستکاری شده یا اطلاعات غلطی در اختیار صاحبان کسب و کار جدید قرار داده شده است.

۴.  استخدام ضعیف

همه‌ی ما به‌ عنوان صاحبان کسب و کار دوست داریم، بهترین استعدادهای موجود را برای تیم‌های همکاری خود برگزینیم، اما زمانی که صحبت از حقوق و دستمزد کافی برای آن‌ها می‌شود می‌تواند این مسئله کمی چالش برانگیز و گمراه کننده باشد. بیایید روراست باشیم، با توجه به‌ شرایط پیش آمده در ایران و تمام مراحل تحریم‌های قبلی و جدید، شرکت‌های بسیاری به‌ سرمایه گذاری در ایران میل چندانی نشان نمی‌دهند، اکثر بازارها به‌ علت مشکلات فراوان از دست رفته‌اند. به‌ عنوان مثال افراد چند ملیتی که مشغول به‌ کار در ایران بودند به‌ خاطر کمبود شرایط کسب و کار و تحریم‌ها ایران را ترک کرده‌اند. شاید شما در این میان ترجیح دهید که از مردم محلی یا افرادی که تخصص کمتری دارند برای استخدام استفاده کنید، چرا که آن‌ها از میزان حقوق کمتری برخوردارند و این می‌تواند در نگاه اول برای شما سودآور باشد. اما به‌ یاد داشته باشید که اگر شما به‌ صورت ضعیف اقدام به‌ استخدام کارمندان خود کنید در آینده هزینه‌های بسیار بیشتری را برای جبران این نوع از سودجویی‌ها پرداخت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: ایده‌های راه‌اندازی کسب‌وکار با هزینه کم در ایران

۵.  زمان‌بندی بد و راه‌اندازی کسب و کار در یک زمان نامناسب

زمان‌بندی مناسب تقریباً می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین علل موفقیت یا عدم موفقیت یک استارتاپ یا کسب و کار جدید باشد. همیشه در هر کاری تحقیق و بررسی کافی انجام داده و بهترین زمان را برای راه اندازی کسب و کار خود تخمین بزنید. زمان‌های نامناسب از جمله، راه اندازی کسب و کار در زمانی زودتر از زمان مناسب یا دیرتر از آن می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر بدنه‌ی کسب و کار شما وارد کند. اما اگر زمان مناسب را به‌ درستی تشخیص دادید و حتی اگر آمادگی کافی برای شروع و راه اندازی کسب و کار خود را ندارید به‌ شما توصیه می‌کنیم با وجود تمام  کمی‌ها و کاستی‌ها اقدام به‌ شروع و راه اندازی کسب و کار خود کنید.

بیزینس در ایران

۶.   تنبلی و یا دوری از کارهای سخت

برای راه اندازی کسب و کار جدید در ایران باید با واقعیت‌های مختلفی روبرو شوید و یکی از واقعیت‌های اصلی این است که شما نیازمند کار سخت و خشن هستید. نیازمند اینکه همیشه با کار خود درگیر باشید. بازار ایران بازاری نیست که بتوان از راه دور یا از پشت میزتان آن را کنترل کنید. شما باید بتوانید با اعضای تیم خود در ارتباط مستقیم باشید و هر مرحله از کار را به‌ صورت فردی و شخصی کنترل کنید. نمونه‌های زیادی از افراد سخت کوش وجود دارند که با زحمت فراوان به‌ مراحل بسیار بالایی در کسب و کار خود رسیده‌اند.

منبع:

www.linkedin.com

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 150
دوست نداشتم: 150
میانگین امتیازات: 1

2 دیدگاه در “اشتباهات رایج در راه‌اندازی کسب و کار جدید در ایران

سلام
مشکل اصلی من همینه که توی مورد اول آوردی: عدم درک شرایط بازار
همه وب سایت ها از جمله خود شما فقط میان و خیلی خیلی کلی میگن باید بازار هدف رو درک و اندازه گیری کنید و آمار مخاطب هدف رو بگیرید ولی هیچوقت نمیان بگن چه جوری. من خیلی سایت های فارسی رو خوندم و سرچ کردم و همه فقط همینو میگن و هیچ راهکار عملی برای این کار ارائه نمیدن. زدن این حرف راحته اما انجامش خیلی سخته و منی که با این روش ها آشنایی ندارم نمیدونم از کجا شروع کنم.

دوست عزیز ممنون که به سایت ما سر می‌زنید و نظر خودتون را با ما به اشتراک می‌گذارید.
مطالب مطرح شده در سایت شبتا صرفاً جهت آشنایی کلی و اجمالی با مباحث مرتبط با بازاریابی و کارآفرینی است.
مانند تمام علوم، برای حل مشکلات بازاریابی بهتر است تا به کارشناس این حوزه مراجعه کنید تا متخصصان این حوزه مشاوره‌های مورد نظر را ارائه کنند. همکاران ما در شبتا می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.
در صورتی که تمایل داشته باشید تا خودتان اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا کتاب‌های مرتبط به این حوزه را خوانده و به صورت عملی انجام دهید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *