ارائه آسانسوری

چه زمانی و چگونه از روش ارائه‌ آسانسوری باید استفاده کرد؟

روش ارائه آسانسوری یک راه برای به ‌اشتراک گذاشتن مهارت‌ها و اعتبار شما به‌ روشی سریع و تاثیرگذار با افرادی است که شما را به ‌خوبی نمی شناسند. بدین ترتیب شما می‌توانید در زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید خود را به افرادی که به ‌آن زمینه مربوط هستند معرفی کنید.

تمام این سخنرانی مربوط به‌ شما است. مربوط به ‌اینکه شما چه کسی هستید، چه کار می‌کنید یا اینکه اگر هم شغلی دارید قرار است در شغل خود چه پیشرفت‌هایی کنید و یا چه هدفی دارید.

اگر دوست دارید در مورد ارائه آسانسوری بیشتر بدانید، و یا اینکه بدانید قرار است در موقع سخنرانی چه چیزهایی را به‌کار ببرید؛ مثلا اینکه در چه زمانی سخنرانی خود را انجام دهید و یا چه کارهایی انجام بدهید، حتی برای داشتن برخی از راهکارها و نمونه‌های این نوع از ارائه به‌شما پیشنهاد می‌کنیم متنی را که برایتان آماده کرده‌ایم را با دقت بخوانید.

چه زمانی و چگونه از روش ارائه آسانسوری باید استفاده کرد؟

اگر شما در حال جستجوی شغلی برای خود هستید می‌توانید از مزایای ارائه آسانسوری در نمایشگاه‌های اشتغال‌زایی و یا مصاحبه‌های کاری و همین‌طور به ‌صورت آنلاین در صفحات اجتماعی خود در جاهایی مانند توییتر و یا بیوی اختصاصی خود استفاده کنید. روش ارائه آسانسوری یک راه عالی برای به ‌دست آوردن اعتماد به‌ نفس در معرفی خود به‌ مدیران و نمایندگان شرکت‌های بزرگ است.

شما همین‌طور می‌توانید از روش ارائه آسانسوری در رویدادهای شبکه‌های اجتماعی و جاهایی که می‌توان خود را به‌ عنوان یک متخصص معرفی کرد، استفاده کنید. اگر شما در برنامه‌های حرفه‌ای و یا رویدادهای کاری و یا حتی هر گونه از اجتماعات کاری و انسانی شرکت می‌کنید باید به‌ حد کافی باهوش باشید تا بتوانید زمینه‌ی مناسب را برای به ‌اشتراک گذاشتن استعدادها و معرفی خودتان ایجاد کنید.

روش ارائه آسانسوری می‌تواند در انواع مصاحبه‌های شغلی مورد استفاده قرار بگیرد، به ‌ویژه زمانی که از شما خواسته می‌شود تا در یک مصاحبه شرکت کنید و خودتان را به‌ آن‌ها معرفی کنید. عموماً اغلب مصاحبه‌گران در هنگام مصاحبه با یک پرسش تقریبا رایج شروع می‌کنند و آن پرسش این است: “لطفاً کمی درباره‌ی خودتان برای ما صحبت کنید”…در اینجا است که باید بدانید روش ارائه آسانسوری یک نسخه‌ی فوق العاده متراکم از پاسخ‌های احتمالی شما به ‌این سوال خواهد بود. یک نسخه که می‌تواند تمامی آنچه را که برای موفقیت در این مصاحبه‌ی کاری لازم است به‌ شما بدهد.

ارائه آسانسوری

در اینجا ما نکات کوچک و اما بسیار مهمی درباره‌ی روش ارائه آسانسوری به ‌شما خواهیم گفت.

قبل از هر چیز باید بدانید که روش ارائه آسانسوری باید کوتاه باشد. سعی کنید مدت زمان برای ارائه آسانسوری را ما بین ۳۰ ثانیه تا ۶۰ ثانیه محدود کنید. به ‌یاد داشته باشید که این زمان همان زمان لازمی است که شما با آسانسور می‌توانید بالا بروید و به‌ خاطر همین محدودیت زمانی است که نام این روش را روش ارائه آسانسوری گذاشته‌اند. در روش ارائه آسانسوری شما لازم نیست تمام سوابق کاری و اهداف شغلی خود را یک‌جا بیان کنید.

صحبت‌های شما باید قانع‌کننده باشند حتی اگر در زمان کوتاهی بیان می‌شوند، ارائه آسانسوری شما باید به ‌اندازه‌ی کافی متقاعد کننده باشد تا بتواند نظر سازمان و یا مصاحب‌ کننده‌ها را به ‌خود جلب کند.

مهارت‌های خود را به ‌اشتراک بگذارید. ارائه آسانسوری شما باید توضیح دهد که چه کسی هستید و چه مدارک و چه مهارت هایی راجب خود همراه دارید. سعی کنید به ‌دارایی‌ها و مدارک یا مهارت‌هایی که در زمینه‌ی شغلی مورد نظر می‌تواند مفید باشد اشاره کنید. شما باید سعی کنید با اجتناب از غرور در صدا و روش ارائه‌ی خود و با به‌ اشتراک گذاشتن توانایی‌های خود اعتماد به ‌نفس درونی‌تان را به ‌آن‌ها نشان دهید.

تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید. همیشه تمرین بهترین راه ممکن برای داشتن یک روش ارائه آسانسوری راحت و با کیفیت بالاست. با تمرین بسیار شما خواهید توانست در زمان محدود، با سرعت و پیش زمینه‌ی بسیار مناسب و به‌طور طبیعی و به‌ دور از روش‌های ساختگی آن ‌طوری که هستید خود را معرفی کنید. با هر بار تمرین استرس شما کم شده و روش شما راحت‌تر ارائه خواهد شد. سعی کنید در هنگام تمرین آنچه را که قرار است برای گروه مصاحبه کننده ارائه دهید اول با یک دوست بیان کنید یا سعی کنید صدای خودتان را ضبط کنید و بارها به ‌آن گوش دهید و در صورت داشتن مشکلاتی می‌توانید به ‌راحتی آن را حل کنید. این روش به ‌شما کمک می‌کند که اگر مدت زمان محدودی برای تمرین کردن دارید بتوانید پیام منسجم‌تری در اختیار گروه مصاحبه‌گر خود قرار دهید.

ارائه آسانسوری

انعطاف پذیر باشید. شما برای یک موقعیت خاص مصاحبه نمی‌کنید، وقتی شما دارید سعی می‌کنید تا خود را به‌ عنوان یک فرد آگاه و همین‌طور انعطاف‌پذیر به ‌گروه مورد نظر خود معرفی کنید، به ‌یاد داشته باشید که این یک شانس بزرگ است تا بتوانید در همین نگاه اول یک تصویر زیبای شغلی به ‌کارفرمای احتمالی خود ارائه دهید.

اهداف خود را ذکر کنید، شما لازم نیست که بیش از حد وارد جزئیات بشوید. یک هدف بیش از حد بزرگ هم لازم نیست ارائه بدهید، کافی است یک هدف ملموس و با ارزش تحویل گروه مصاحبه گر خود دهید. اما به ‌یاد داشته باشید آنچه را که دقیقاً به ‌دنبالش هستید را به ‌آن‌ها بگویید. مثلاً شما می‌توانید به ‌آن‌ها بگویید که “نقش حسابدار” یا “فرصتی برای اعمال مهارت‌های فروش من به عنوان یک بازاریاب جدید” می‌خواهید، یا برای انتقال به ‌مکان جدید با کار در همان صنعت مشابه به ‌سراغ آن‌ها رفته‌اید.

مخاطبان خود را بشناسید و سعی کنید با آن‌ها وارد صحبت شوید. با ایجاد ارتباط با این گروه نشان خواهید داد که دانش لازم را در مورد صنعت مورد نظر دارید. اما به ‌یاد داشته باشید در هنگام ارائه آسانسوری احتیاط لازم را به ‌خرج دهید، مخصوصاً هنگامی که با کارمندان حرفه‌ای صحبت می‌کنید چرا که ممکن است با دادن اطلاعات نامعلوم و یا نامربوط، چهره‌ی خود را خدشه دار کنید.

یک کارت کسب و کار برای خود آماده کنید یا اگر هم چنین کارتی را دارید سعی کنید در انتهای گفتگو و مصاحبه خود کارت خود را به‌ آن‌ها ارائه دهید. همین‌طور داشتن یک کپی از رزومه خود، دادن اطلاعات کافی در مورد سوابق و دانسته‌هایتان در مورد صنعت مربوطه می‌تواند اعتماد به‌نفس و آمادگی شما را برای وارد شدن به‌ کار مورد نظرتان به ‌آن‌ها القا کند.

کارهایی که در هنگام ارائه آسانسوری نباید آن‌ها را انجام دهید.

سعی کنید خیلی سریع صحبت نکنید. با اینکه شما فقط یک زمان محدود کوتاه برای انتقال اطلاعات خود دارید اما با این حال سعی کنید این موضوع را با سرعت زیاد خراب‌تر نکنید. در صورت داشتن سرعت بالا در ارائه آسانسوری شما شنوندگان خود را در درک پیام‌تان دچار سختی خواهید کرد.

سعی کنید از استرس و خرابکاری در هنگام صحبت خودداری کنید. به‌ همین دلیل است که ما به ‌شما توصیه می‌کنیم بسیار تمرین کنید. با تمرین زیاد و مناسب شما از اظهار نظرهای نا مشخص و یا نامعلوم در زمینه‌های نامربوط خودداری کرده و از مسیر مستقیم سخنرانی خارج نخواهید شد. این به ‌شما کمک خواهد کرد تا بسیار مستقیم بتوانید نظرات خود را به ‌مصاحبه گران خود ارائه کنید.

از حرکات تند بدن و دست ها استفاده نکنید و سعی کنید با صحبت‌های یکنواخت حوصله‌ی گروه را سر نبرید. سعی کنید در تمام طول ارائه آسانسوری انرژی خود را بالا نگه داشته و مثبت و مشتاق به‌نظر بیاید. در موارد لازم سعی کنید با بالا و پایین بردن تن صدای خود بتوانید توجه شنوندگان خود را بیشتر به ‌مسئله جلب کنید. همین طور سعی کنید با یک لبخند ملیح، فرم صحبت و ارائه خود را دوستانه کنید.

مصاحبه خود را تنها به‌ یک ارائه آسانسوری محدود نکنید، شاید شما بتوانید در لابلای صحبت از علاقه و استعدادهای خود چیزهایی را بروز دهید و مصاحبه گران بتوانند در این اثنا کارهای مناسبی دیگری برای شما پیشنهاد دهند.