استارتاپ مقیاس‌پذیر

استارتاپ مقیاس‌پذیر

اگر شما به مباحث کارآفرینی و استارتاپ علاقه‌مند هستید، شما هم می‌توانید استارتاپ مقیاس‌پذیر خود را راه‌اندازی کنید. ما پیش این درباره انواع کارآفرینی و استارتاپ‌ها صحبت کرده‌ایم. درباره تقسیم بندی‌های  فعلی موجود در بازار کارآفرینی که به سمت تکنولوژی کسب و کار مقیاس‌پذیر و یا استارتاپ مقیاس‌پذیر پیش می‌رود و در مقایسه با سایر رویکردها پیشرفت بهتری داشته است. در این نوشته نیز قصد داریم به صورت دقیق و مفصل درباره استاتاپ مقیاس‌پذیر با هم صحبت کنیم.

استارتاپ مقیاس‌پذیر

مورد دوم از انواع کارآفرینی کارآفرینی استارتاپ مقیاس‌پذیر است که هدف استارتاپ‌های مقیاس پذیر این است که رشد سریعی داشته باشند و به شرکت‌های بزرگی تبدیل شوند. انگیزه این گونه از انواع کارآفرین درآمد نیست بلکه سود و افزایش قیمت سهام آن‌ها است. شرکت‌های پیشرو در زمینه وب و مبتنی بر نرم افزار مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام جزء استارتاپ‌های مقیاس پذیر لحاظ می‌شوند.

فشارهای بسیار زیادی بر روی شانه‌های کارآفرینان جوان وجود دارد. فشارهایی مبنی بر ایجاد یک استارتاپ مقیاس‌پذیر به جای تمرکز و تلاش بر روی انواع دیگری از کسب و کار و راه‌های ایجاد آن. شما می‌توانید این مشکل و فشار را تقریباً در همه جا ببینید. اگر شما نتوانید یک پلتفرم یا سیستم عاملی با رشد بالا طراحی کنید در واقع شما دارید وقت خود را هدر می‌دهید. این کار هم مضر است و هم خطرناک. تقریباً وابسته به این طرز تفکر است که همیشه مشاغلی وجود دارند که به صورت ذاتی بهتر از بقیه هستند. آن‌ها تنها مشاغلی هستند که می‌توانند به‌شرکت‌های صد میلیون دلاری تبدیل شوند. برای برخی از افراد داشتن یک استارتاپ مقیاس‌پذیر و همین‌طور کسب و کار مقیاس‌پذیر تنها راه برای گام گذاشتن به مسیر موفقیت است. با انجام این سیستم آن‌ها هم خوشحال خواهند بود و هم خواهند توانست به‌نتایج باورنکردنی دست پیدا کنند. اما باید بدانید این تنها روش موجود نیست. “مارک سستر” در مقاله‌ی خود می‌نویسد:‌ “شما تصمیم دارید با شغل، خدمات و یا کسب و کار کوچک و کم درآمد خود چه کار کنید؟” همیشه کارآفرینانی وجود دارند که در ساخت و طراحی وب و شبکه برای یک شرکت، طراحی برچسب‌های لباس و یا مشاوره در امور نرم افزاری بهتر از بقیه عمل می‌کنند. این یک اتفاق عادی است.

استارتاپ مقیاس‌پذیر

تنها سه کار اصلی وجود دارد که قبل از شروع هر کسب و کاری و فرای مقیاس‌پذیری باید به آن توجه کنید.

اگر شما به‌دنبال شروع یک کسب و کار جدید هستید، در واقع فقط کافی است  تمام تلاش و تمرکز خود را بر روی سه نگرانی اصلی بگذارید. فقط سه موضوع:

.  آیا می‌توانم درآمد مورد نظر را داشته باشم؟

.  آیا خواهم توانست به کاری که انجامش می‌دهم افتخار کنم؟

.  آیا خواهم توانست از کاری که انجام می‌دهم لذت ببرم؟

در واقع هیچ موضوعی مهم‌تر از این سه موضوع وجود ندارد که ما بتوانیم به عنوان موضوعات اصلی تفکرات شما قبل از ایجاد یک شغل و کسب و کار جدید به آنها بپردازیم. شاید این سه موضوع تنها موضوعاتی باشند که با جواب دادن آن‌ها می‌توانید به‌یک کسب و کار موفق قدم بگذارید. شاید تمام اهداف شما در این سه موضوع ختم شده باشد. چرا که شما هم مانند هر کارآفرین تازه کار دیگری می‌خواهید در مرحله اول سود داشته باشید، در مرحله‌ی دوم کار و شغلی داشته باشید که از ارائه آن محصول یا خدمات به خود افتخار کنید و احساس رضایت داشته باشید و موضوع مهم دیگر این است که از زندگی اقتصادی و کاری خود لذت ببرید. در واقع به همین راحتی و سادگی است. هیچ چیز دیگری نمی‌تواند به این اندازه مهم باشد و شما کافی است با در نظر گرفتن این سه موضوع مهم و بسیار ساده تصمیم خود را گرفته و با توجه به شرایط قدم در راه شروع بگذارید.

به یاد داشته باشید همیشه کسب و کار مناسب برای یک فرد همان کسب و کاری است که او آرزوی داشتنش را دارد.

طبق مصاحبه‌ای که با یک کارآفرین جوان و موفق به نام” جان وستنبرگ” شده است. ” جان وستنبرگ” یک کارآفرین جوان و بسیار موفقی است که در حال ساختن یک استارتاپ خدماتی فوق‌العاده است. مقالات” جان وستنبرگ” در نشریه‌های بزرگ کارآفرینی و اقتصادی به چاپ می‌رسد. او درباره‌ی کارآفرینی و نوآوری‌های مربوط به آن فکرهای خلاقانه‌ای دارد. “جان” توانسته است به رشد و راه اندازی و همین‌طور موفقیت صدها کسب و کار کوچک و بزرگ در جهان کمک کند. در واقع او یک سرمایه گذار کارآفرین و ناشر دیجیتال است. “جان” و اعضای تیمش در بخش خدمات حرفه‌ای کار می‌کنند و از این راه سود بسیار زیادی به دست می‌آورند. سودی که در ابتدا فکرش را هم نمی‌کردند. وی علاوه بر کارآفرینی یک بنیان‌گذار موفق هم می‌باشد. آنچه که ما در اینجا به شما معرفی می‌کنیم از میان چندین میلیون مصاحبه و یا نظرسنجی از میان افراد مختلف به دست آمده است. درمیان  مصاحبه‌ها با این کارآفرین جوان که درباره‌ی چند نوشیدنی بود موضوع استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر هم به میان آمد. وی اعلام کرد زمانی که برای اولین بار قدم در راه شروع  کسب و کار خود گذاشت، بزرگترین نگرانی او تفکر درباره‌ی این واقعیت بود که تنها راه داشتن یک کسب و کار مقیاس‌پذیر برای او استخدام چندین کارمند و ایجاد یک دفتر کار ماهواره‌ای بود. اما بعدها و به آرامی متوجه شد که عاشق همین کار گشته است. عاشق فروش محصولات و ارائه خدمات و مشتریانی بود که آن خدمات و یا محصول‌ را دریافت می‌کنند. هیچ نیازی به تلاش اضافی برای غالب آمدن بر عامل‌های مزاحم لازم نبود، زیرا او توانسته بود قبل از هرچیزی کسب و کار و استارتاپ مقیاس‌پذیر خود را داشته باشد و این به او کمک می‌کرد، تا تمامی راه را بتواند به درستی حدس بزند. این تنها عاملی بود که باعث می‌شد او از کسب و کار خود لذت برده و عاشق کارش بشود.

شاید به نظر فکر عجیب بیاید که به او پیشنهاد دهیم ارائه استارتاپ مقیاس‌پذیر و طرح و برنامه‌ریزی شغلی که او برای خودش انجام داده را وسعت داده و به جای کسب و کار فعلی خود از درآمد بالای این طراحی بهره ببرد. ما مطمئنیم که این تغییر شغل می‌تواند ارزش مالی بیشتری داشته باشد و بنیان‌گذاران آن ممکن است سودی بسیار بیشتر از اکنون به دست بیاورند، اما در نهایت به طور ذاتی این تغییر شغل برای او خوب نیست؛ چرا که او عاشق شغل فعلی خود است. داشتن یک کسب و کار موفق همیشه مبنی بر این نیست که دیگران بتوانند شما را با سودهای زیاد و پیشرفت‌های بزرگ مورد تحسین قرار دهند، بلکه داشتن کسب و کار موفق بر پایه‌ی عشق و علاقه‌مندی و ارزش اجتماعی شما بنا می‌شود. در واقع بهترین نوع کسب و کار برای شما، کسب و کاری است که خودتان دوست دارید و آن را انجام دهید. شغلی که در ۱۰ یا ۱۵ سال آینده همه بتوانید خود را در حال انجام آن تصور کنید. این همان کاری است که می‌توانید برای آن زحمت زیادی بکشید، عرق بریزید و زمان زیادی را صرف کنید، همان شغلی که همیشه در عمق وجودتان رویای داشتن آن را در سر می‌پروراندید.