تبلیغات گوگل

منسوخ شدن روش تبلیغات گوگل و سقوط گوگل

گوگل تقریباً تمام پول خود را از طریق تبلیغات بدست می‌آورد. تبلیغات گوگل تقریبن تمام درآمد گوگل را شامل می‌شود. این روش زمانی پر رونق بود ولی در حال حاضر اثر خود را از دست داده و کم‌رنگ شده است. همین تبلیغات گوگل باعث شده است تا بزرگ‌ترین سقوطی که دنیای تکنولوژی به خود دیده است را شاهد باشیم. در این نوشته گزارشی از آینده بسیار نزدیک تبلیغات گوگل و شرکت گوگل بیان می‌کنیم و به بررسی منسوخ شدن تبلیغات گوگل و سقوط گوگل می‌پردازیم، شاید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از هم پاشیدن گوگل باشیم.

فروریختن سنگ بنای گوگل

امکان جستجو تنها پیروزی نامبهم و همچنین عمده‌ترین منبع درآمد گوگل بود، بنابراین هنگامی که آمازون به سرعت از گوگل به عنوان نخسیتن مقصد جستجوی کالا پیشی گرفت، بنیاد گوگل شروع به تزلزل پیدا کرد. همان‌گونه که در آن زمان افراد بسیار متوجه شدند، در اواسط دهه ۲۰۱۰صنعت تبلیغات آنلاین تغییر قابل توجهی را از جستجو به اکتشاف تجربه کرد.

در حالی که گوگل از انحصار خود در جستجو و بازار تبلیغات در حال زوال حفاظت می‌کرد، فیس‌بوک به عنوان بزرگ‌ترین رقیب گوگل در فضای تبلیغات آنلاین- در مسیر صحیحی قرار گرفته و با استفاده از تبلیغات همسان درون محتوی نمایشی خود، برتری را در تبلیغات آنلاین بدست آورد.

تبلیغات گوگلدر اواخر سال ۲۰۱۵، شرکت اپل- رقیب اصلی گوگل در فضای تلفن همراه- ویژگی‌هایی به گوشی‌ها و تبلت‌ها افزود که به کاربر اجازه مسدود کردن تبلیغات را می‌دهد.

ابزارهای بر مبنای سیستم عامل IOS، ۷۵% درآمد گوگل را از تبلیغات موبایل تامین می‌کردند، بنابراین با این حرکت، اپل همزمان  هم جدال بزرگ مسدود سازی تبلیغات در دهه ۲۰۱۰ را به نفع خود پیش می‌برد و هم ضربه سختی به آینده تبلیغات آنلاین وارد می‌کند.

یک سال بعد، همزمان با اینکه اینترنت بیشتر به صورت موبایلی در دسترس بود، اپل به این کار خود ادامه داد. بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ تعداد افرادی که تبلیغات را مسدود می‌کردند تا ۱۰۲% افزایش یافت؛ تا اواخر ۲۰۱۶ تقریبا ۱۶%تبلیغات گوگلاز کاربران جهانی گوشی‌های هوشمند هنگام جستجو در اینترنت در موبایل خود، تبلیغات را مسدود می‌کردند. این رقم برای کاربران پی‌سی ها و لپ‌تاپ‌ها در ایالات متحده به ۲۵% می‌رسید. کشوری که ۴۷% درآمد گوگل از آن تامین می‌شود.

افرادی که با احتمال بالایی وجود دارد که تبلیغات را مسدود ‌کنند جز طیف جمعیتی با ارزش قرار می‌گیرند: افراد متولد سال ۲۰۰۰ به بعد و افراد با درآمد بالا.

کاربران از تبلیغات متنفرند

در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی، گوگل اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای ساخت مسدود کننده تبلیغات در مرورگر معروف خود گوگل کروم است. مسدود کننده تبلیغات گوگل تنها تبلیغاتی را مسدود می‌کند که از نظر ائتلاف تبلیغات خوب، غیرقابل قبول به نظر می‌رسد. که به این شرکت اجازه می‌دهد تا از مرورگر برتر خود برای قدرت بخشیدن به کسب و کار تبلیغاتی خود که قبلا برتری قابل توجهی داشت استفاده کند.

حتی پس از این حرکت مستاصل و قابل بحث از نظر قانونی، برای گوگل مشخص شده که هرچند تبلیغات در حال بهتر شدن است، تعداد مسدود کنندگان تبلیغات نیز در حال افزایش است. حتی گوگل به تعداد افراد بیشتری طعم هر چند اندک از اینکه  تجربه اینترنت بدون تبلیغات به چه چیز شبیه خواهد بود، را چشاند.

 

شرکت فهمید که تنها تبلیغات مزاحم نبود که مردم از آن متنفر بودند، بلکه آنها  کلا ازخود تبلیغات متنفرند.

بستر اصلی که گوگل تبلیغات را ارائه می‌کند، یوتیوب بود، که در سال ۲۰۰۶ معرفی شده و به سرعت تبدیل به یکی از بزرگترین نهادهای آن شد. اما این غول به اشتراک گذاری ویدیو ماهانه با وجود داشتن رتبه ششم در بین سایت‌های پربازدید جهانی، هرگز سود ده نمی‌شود. در یک تلاش برای مبارزه با تاثیر مسدود کننده‌های تبلیغات، یوتیوب در اواخر سال ۲۰۱۵یک نوع اشتراک بدون تبلیغات را عرضه کرد، اما تعداد اشتراک‌ها چندان امید بخش و موثر نبود.  مشکلات قبلی غیرقابل حل گوگل در اویل سال ۲۰۱۷ میلادی چندبرابر شدند، چرا که سرمایه‌گذران کنندگان در میان مباحث مربوط به جایگاه تبلیغات، از سرمایه گذاری منصرف شده و بخش عظیمی از تامین کنندگان درآمد شروع به ترک گوگل کردند.

حتی کسانی که قادر به مسدود کردن تبلیغات نبودند، با خود تمرین می‌کردند تا به طور کلی تبلیغات را نادیده بگیرند. محققان این پدیده را تحت عنوان ” نابینایی بنر” تعبیر کرده‌اند. تعداد متوسط بنرهای تبلیغاتی که بر روی آن کلیک شده، رقم ناامید کننده ۰۶/۰% ببیندگان بوده و از میان این کلیک‌ها، به جرات ۵۰% آنها تصادفی بوده است.

تحقیقات نشان داد که ۵۴% کاربران، عدم اعتماد را دلیل کلیک نکردن روی بنرهای تبلیغاتی اعلام کرده‌اند و ۳۳% از آنها، تبلیغات را غیرقابل تحمل اعلام کرده‌اند. این ارقام تصویری زشتی از دوام و پایداری تبلیغات آنلاین به ویژه برای جایگاه گوگل در این صنعت، به وجود آورده است.

موتور عظیم گوگل شروع به ریپ زدن کرده بود. فرصتی برای به کار افتادن موتور و اینکه گوگل چگونه آن را از دست داد

اگر از دست دادن بخش عظیمی از مخاطبان و به ستوه آوردن بقیه آنها به اندازه کافی بد نبود، گوگل در پیشی گرفتن در بزرگترین تغییر دنیای تکنولوژی نیز ناکام ماند. آنها به اهمیت هوش مصنوعی پی بردند اما روش آنها به خطا رفت. از آنجا که پایه و ستون تحقیقات گوگل ناپایدار شده بود، استراتژی شرکت در زمینه هوش مصنوعی اهمیت بسزایی در موفقیت شرکت داشت.

ما از رده نخست در زمینه تلفن همراه به رده نخست در زمینه هوش مصنوعی جابجا خواهیم شد.

پیش بینی مشهور مدیر عامل اجرائی گوگل Sundar Pichai در سال ۲۰۱۶ :” گام بعدی در این راستا خواهد بود که مفهوم ابزار به تدریج از بین خواهد رفت” و در ادامه ” در طول زمان خود کامپیوتر – صرف نظر از شکل و ابعاد آن- یک دستیار هوشمند خواهد بود که به شما در کارهای روزمره کمک خواهد کرد. ما از رده نخست در زمینه تلفن همراه به رده نخست در زمینه هوش مصنوعی منتقل خواهیم شد. ”

توانایی گوگل در تصدیق روند پیشرو در دنیای تکنولوژی و شکست آن در قرار گیری در صف اول این روند تغییرات، به بسیاری از شاهدان، شکست مصیبت بار آن را در صنعت در حال پیشرفت رسانه‌های اجتماعی و پیام رسانی سریع، یادآوری کرد.

تبلیغات گوگلگوگل در برابر آمازون

در حالی که در سال ۲۰۱۴، آمازون محصولی را تحت عنوان Amazon Echo عرضه کرد. یک بلندگوی کوچک که می‌تواند در خانه شما قرار گرفته و به سوالات جواب دهد، کارهای محوله را انجام دهد و خریدهای آنلاین را برای شما انجام دهد. Echo یک موفقیت بسیار بزرگ بود. دو سال بعد گوگل محصول کپی برداری شده خود  تحت عنوان Google Homeرا عرضه کرد، اما برای رسیدن به آمازون دیگر دیر شده بود  و استراتژی درآمد زایی روشنی نداشت.

از طرف دیگرAlexa- دستیاری که داخل Echo زندگی می‌کند- به سرعت در چندین محصول و خدمت دیگر به کار گرفته شد، و مدل کسب درآمد آن روشن، قابل اعتماد و مهمتر از همه سازگار با آینده بود. Echo سفارش آنلاین از آمازون را تسهیل کرد و در هر زمان که کسی از Echo برای خرید چیزی استفاده می‌کرد، آمازون کسب درآمد می‌کرد.

گوگل دسترسی به دستیار مجازی خود را با ساخت نسخه اندروید آن گسترش داد، اما انجام این کار هنوز نتوانست پاسخ این را که چگونه تکنولوژی خواهد توانست درآمد کافی برای پرکردن حساب‌های در حال گسترش مربوط به نورآوری‌های گران قیمت را پرکند، فراهم آورد.

تبلیغات گوگل برمبنای صفحه نمایش است، در حالی که تعامل صوتی به طور کلی صفحات نمایش را مغلوب کرد. گوگل تلاش مختصری کرد تا تبلیغات صوتی را در Google Home به کار ببرد، اما کاربران حاضر به پذیریش این موضوع نبودند. سرمایه گذران در سال ۲۰۱۷ شروع به ابراز نگرانی کردند، اما Sundar Pichai به آنها گفت که نگران نباشند، و به آنها اجازه داد چنین تصور کنند که گوگل از استراتژی قدیمی آنها استفاده کرده و جستجوهای صوتی کاربران را تحلیل خواهد کرد تا این امکان فراهم شود تبلیغات مناسب‌تری بر روی دستگاه‌های مجهز به صفحه نمایش به کاربران نشان داده شود.

اخبار در اوایل سال ۲۰۱۷ اعلان کردند ” Alexa موفق به فتح نمایشگاه CES شد. فتح جهان مرحله بعدی خواهد بود”.  سپس  آمازون تکنولوژی خود را در اختیار دسته سوم تولید کنندگان قرار داد، که فاصله بیشتری بین دو شرکت ایجاد کرد. آمازون که یک بار گوگل را شکست داده بود، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۴% سهم بازار محاسبات فضای ابری را در اختیار داشت( در مقایسه با گوگل که ۳% بود)، و این تازه فقط شروع کار بود.

در اویل ۲۰۱۷ میلادی، آمازون شروع به بدست آوردن تمام بازار خرده فروشی کرد.

تبلیغات برای همیشه نبودند

در شرایط اوج، گوگل یک پایگاه کاربران عظیم و وفادار در بین تعداد بیشماری از محصولات داشت، اما درآمد تبلیغات همانند چسبی بود که همه چیز را کنار هم نگه داشته بود. همزمان با کاهش رقم درآمدها، هسته مرکزی گوگل شروع به خم شدن در زیر وزن امپراطوری عظیم آن کرد.

گوگل از زمان حضور مخرب خود در سال ۱۹۹۸ نیروی محرک صنعت تکنولوژی بوده است. اما در جهانی که مردم از تبلیغات بیزارند، مدل کسب و کار گوگل چندان مبتکرانه نبود و آنها چندین فرصت را برای رسیدن به پیشرفت و حرکت روبه جلو از دست دادند، که نهایتاً منجر به عدم موفقیت و پایداری چندین پروژه بزرگ و بلندپروازانه آنها شد. نوآوری هزینه بر است و جریان اصلی درآمد گوگل شروع به خشک شدن کرد.

در طی سالیان اندکی، گوگل از یک لغت بامزه و فراگیر تبدیل به لغتی شد که یادآوری می‌کند به خاطر منسوخ شدن روش تبلیغات گوگل یک غول چگونه می‌تواند سقوط کند.

منبع: hackernoon.com