کتاب عبور از طوفان

کتاب عبور از طوفان: راهنمای کاربردی شرکت‌های نوپا در ایران

کتاب عبور از طوفان با توجه به شرایط کسب‌وکار ایران و مشکلات رایج در آن نوشته شده است. در این کتاب به حوزه‌های اصلی تاثیرگذار بر عملکرد شرکت‌های نوپای ایرانی، از جمله نکات حقوقی، تامین منابع مالی، حمایت از حقوق مالکیت فکری، حسابداری، تبدیل نمونه اولیه به محصول و …. توجه شده است.

در تدوین کتاب عبور از طوفان جمعی از متخصصان با تجربه کشور در حوزه‌های مختلف درگیر نگارش فصول مختلف کتاب همکاری کرده‌اند.

کتاب عبور از طوفان با زبانی ساده و روان بیان شده است. به نحوی که کم‌ترین اصطلاحات تخصصی در آن به کار رفته است و خوانندگان محترم با هرگونه پیشینه فنی و تخصصی براحتی می‌توانند با آن برقرار کنند و از آن بهره‌مند شوند.

در پایان هر فصل از کتاب عبور از طوفان ، منابع فارسی به خواننده معرفی می‌شود. این منابع به افراد علاقه‌مند کمک می‌کند تا مطالب هر فصل در صورتی که نیاز به یادگیری بیشتری داشته باشند مطالعه کنند.

کارمندی یا کارآفرینی

اکثر جوانان کشور ترجیح می‌دهند که کارمند یک شرکت بزرگ دولتی باشند تا مدیر شرکت کوچکی که خودشان راه انداخته‌اند. این مسئله خیلی هم عجیب نیست، زیرا اگر دردسرهای تهیه پول، ثبت شرکت، گرفتن مجوز و… بگذریم، متوجه می‌شویم که اطلاعات آن‌ها در مورد مدیریت شرکت، بیمه، مالیات، بازاریابی، حسابداری و… بسیار محدود است و همین مسائل آن‌ها را به هراس می‌اندازد، به همین دلیل از خیر تاسیس شرکت می‌گذرند و افرادی که دل به دریا می‌زنند، گرفتار پیامدهای بعدی مشکل می‌شوند.

این در صورتی است که تجربه دیگر کشورها نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک، کانون اشتغال‌زایی و موتور محرک توسعه اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی هستند. این شرکت‌ها که معمولن برا پاسخگویی به نیاز مشخصی در بازار شکل می‌گیرند، محلی برای تبدیل ایده‌های جدید به محصولات و خدمات مشتری‌پسند هستند. برگ برنده شرکت‌های کوچک” خلاقیت”، ” انعطاف‌پذیری” و ” انگیزه بالای موسسان” است. تمام موارد بیان شده، مشکلات شرکت‌های بزرگ است که به دلیل ساختار کند، دیوانسالاری و سلسله مراتب بلند نمی‌توانند رشد سریع و انعطاف داشته باشند.

وبسایت FastCompany در تحقیقی راجع به استارتاپ ها متوجه شده ۷۵٪ آنها در سال های اول شکست می خورند. مطالعه ی جامع تری توسط Statistic Brain صورت گرفته که آمار شکست استارتاپ های ایالات متحده را پس از ۵ سال ۵۰٪ و پس از ۱۰ سال ۷۰٪ اعلام کرده است.

با توجه به  اینکه آمار رسمی دقیقی در ایران در رابطه با استارتاپ‌ها وجود ندارد ولی شواهد نشان می‌دهد که آمار شکست استارتاپ‌ها بیش‌تر اعلام شده در ایالت متحده آمریکا است.

اکثر کتاب‌های رایج در بازار نیز ترجمه کتاب‌های موفقی هستند که در دنیا شناخته شده هستند. کتاب‌هایی که شاید درک صحیحی از فرهنگ و فضای کسب‌وکار ایران نداشته باشند. لذا میزان مفید و کاربردی بودن این کتاب تا حدی کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که نیاز به کتاب‌هایی که با توجه کامل به محیط کسب‌وکار ایران و مشکلات آن تالیف شود.

بخشی از صاحبان استارتاپ‌ها در ایران دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌باشند. با توجه به سرفصل و مباحث درسی در سطح تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های ایران و مسائل و مشکلات رایج در بازار و مشتریان، می‌توان به وضوح مشاهده کرد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی آمادگی حضور در بازار و مواجهه با فضای واقعی کسب‌وکار نیستند.

کتاب عبور از طوفان: از ایده ایجاد یک کسب‌وکار تا نحوه تهیه پول و تعیین ارزش و قیمت شرکت

همان‌گونه که بیان شد کتاب عبور از طوفان یکی از کاربردی‌ترین کتاب‌ها در زمینه استارتاپی و کسب‌وکار نوپا است که به تازگی در ایران تالیف شده است.

شروع یک کسب‌وکار نوپا از یک ایده خام شروع می‌شود که به مرور زمان و طی مراحل مختلفی می‌تواند به یک استارتاپ تبدیل شود.

در بخش اول کتاب عبور از طوفان درباره چالش‌های پیش‌روی کارآفرینی و مصائب آن به صورت اجمالی نکاتی بیان شده است و از خواننده می‌خواهد درباره قطعیت انتخاب کارآفرین شدن بیشتر تامل کند. در ادامه این فصل درباره ویژگی‌های مشترک و لازم برای مدیران موفق شرکت‌های نوپا نیز چند مورد بیان شده است.

ویژگی‌هایی مانند صبوری، شجاعت، مهارت‌های کلامی، انگیزه بالا و تسلط بر خویشتن، خوش‌بین بودن و ریسک‌پذیری بالا، آمادگی برای استفاده از موقعیت‌های پیش‌رو، تمرکز بر اهداف، قدرت تحمل مشکلات و… جز خصوصیات و ویژگی‌های مدیران موفق بیان شده است.

بعد از بررسی ایده‌های خام، نوبت به اصلاح و بهبود این ایده‌ها است.

پیدا کردن یک ایده خوب+ عملی کردن و توسعه آن از طریق کاربردهایش در بازار= موفقیت

کتاب عبور از طوفانبا توجه به اینکه افرادی که اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا می‌کنند، شناخت کامل با مواردی که نیاز دارند ندارند و البته در واقع توانایی کسب تمامی مهارت‌ها را ندارند و نمی‌توانند افراد مختلفی را جذب کنند، در نتیجه نیاز است که به صورت اجمالی و به اندازه نیاز، مهارت‌ها را یاد بگیرند و در صورتی که علاقه‌مند باشند یا نیاز بیشتری داشته باشند می‌توانند با مراجعه به منابعی که در آخر هر یک از فصل‌های کتاب عبور از طوفان بیان شده است، مطالب مورد نیاز خود را آموزش ببینند.

کتاب عبور از طوفان نیازهای افرادی که در صدد راه‌اندازی کسب‌وکار هستند و یا راه‌اندازی کرده‌اند را به خوبی شناسایی کرده و آموزش می‌دهد. مواردی مانند نحوه نگارش طرح تجاری که شامل نکات کلیدی مانند اجزای طرح تجاری، باورهای غلط درباره آن و نحوه پرهیز از دام‌های رایج نکات ارزشمندی بیان شده است.

یکی از دغدغه افرادی که ایده راه‌اندازی کسب‌وکار دارند، مسائلی مانند مالکیت فکری و مسائل مربوط به آن است که در بخش ۴ کتاب عبور از طوفان مطالبی درباره حمایت از ایده بیان شده است.

برای ورود به بازار و سنجش میزان رضایت و استقبال مشتریان نیاز است تا محصول اولیه خود را تهیه کرده و آن را به بازار عرضه کنید. مسائلی مانند دغدغه‌های توسعه محصول، توسعه بازار و مدیریت کیفیت مواردی که در یکی دیگر از بخش‌های کتاب به آن اشاره می‌شود.

هماهنگی پروژه‌ها و نظارت بر آن‌ها یکی دیگر از مسائلی است که در استارتاپ‌ها لحاظ شود. شاید شما تا قبل از این با پروژه‌های دیگری درگیر بوده‌اید ولی حالا زمان آن فرا رسیده است که پروژه مربوط به کسب‌وکار خود را مدیریت و عملی کنید. بخش ۷ کتاب حاوی نکات ارزشمندی در ارتباط با مدیریت پروژه است.

روابط انسانی، کنترل و مدیریت آن‌ها یکی از سخت‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای مدیریت در هر نوع کسب‌وکاری است. در بخش ۸ کتاب در باره مواردی مانند نظام جذب، استخدام، حقوق و دستمزد، آموزش و توسعه نیروها، ارزیابی عملکرد کارکنان، سازماندهی، ارتباطات و کارگروهی صحبت شده است.

مباحث مرتبط با حسابداری یکی از ضروری‌ترین نیازهای کسب‌وکارهای نوپا است که نیاز است از ابتدای شروع هر کسب‌وکار به این مهارت اساسی توجه شود. نکاتی مانند صورت‌ حساب‌های سود و زیان، صورت‌های جریان نقدی، ترازنامه، تفسیر حساب‌ها و نه اشتباه رایج در حسابداری به خوبی در فصل ۹ کتاب عبور از طوفان بیان شده است.

مفاهیم اولیه بازاریابی مانند بخش‌بندی بازار، انواع بازاریابی، خدمات پس از فروش و اطلاعات بازار در فصل بعدی کتاب توضیح داده شده است.

مدیریت رشد و مباحثی مانند استراتژی رشد، مدیریت فرآیند رشد، تحلیل رقبا شامل مباحث فصل ۱۱ می‌شود.

شناخت و تسلط بر قوانین رایج در کشور یکی از مواردی است که هر کسب‌وکار نیاز دارد تا به آن توجه کند. مواردی مانند ثبت شرکت‌های تجاری در ایران، خرید یا اجاره دفتر کار، روابط استخدامی و بیمه کارکنان، اسناد مالی، انحلال و ورشکستگی و تصفیه شرکت از مطالب آموزنده فصل ۱۲ کتاب عبور از طوفان است.

یکی از رایج‌ترین مشکلات صاحبان کسب‌وکار، تامین مالی مورد نیاز پروژه است. نکاتی درباره نحوه تهیه پول، معرفی بانک‌ها، صندوق‌های حمایتی و مراکز رشد به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا در صورت امکان بر این مشکل بزرگ فائق آیند و بتوانند کسب‌وکار خود را گسترش دهند.

دانستن قیمت و ارزش فعلی شرکت، می‌تواند کمک بزرگی به شما و اطرافیان شما بکند. حتی برخی مواقع نیاز است که ارزش فعلی کسب‌وکارتان را مشخص کنید. با استفاده از مطالب فصل شانزدهم می‌توانید ارزش و قیمت شرکت‌تان را برآورده کنید.

کتاب عبور از طوفان (راهنمای کاربردی شرکت‌های نوپا در ایران) توسط کامران باقری، مهدی کنعانی، جواد محبوبی و همکاران‌شان در انتشارات رسا به چاپ رسیده است.