کسب‌وکار خانگی

کسب‌وکار خانگی: مزایا و معایب آن

کسب‌وکار خانگی به هر کسب‌وکاری اطلاق می‌شود که دفتر اصلی آن در خانه صاحب کسب و کار قرار دارد. در این نوع از کسب‌وکار، نیازی نیست که شما مالک کسب‌وکار باشید. اما برای اداره کسب‌وکار خانگی نیاز است تا خارج از پیش‌فرض‌های رایج اداره شوند.

تصوری که ما از صاحبان کسب‌وکار خانگی داریم این است که این افراد در خانه مشغول هستند و کارهای خود را انجام می‌دهند ولی لزومن این گونه نیست، مشاغلی هستند که به عنوان مشاغل و کسب‌وکار خانگی شناخته می‌شوند. برای نمونه مربیان و آموزش‌ دهنده‌های نرم‌افزارهای مختلف، رانندگان کامیون و طراحان داخلی به عنوان افرادی شناخته می‌شوند که می‌توانند کسب‌وکار خانگی را اجرا کنند ولی برخی از اوقات نیاز است تا برای ارائه خدمات خود اقدام به سفر کنند.

امروزه مردم بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی هستند و بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین این امکان را دارند که به عنوان یک کسب‌وکار خانگی تبدیل شوند. برخی از نمونه‌های کسب‌وکارهای گوناگون مانند آژانس‌های مسافرتی، کسب‌وکار خود را از خانه خود مدیریت می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم در صورت که تمایل دارید تا یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید، پست۱۰ ایده راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی را مطالعه کنید.

تعریف کسب‌وکار خانگی

کسب‌وکار خانگی یا کسب‌وکار مبتنی بر خانه یک کسب‌وکار کوچکی است که از خانه توسط صاحب کسب‌وکار مدیریت می‌شود.

ویژگی‌های کسب‌وکار خانگی

علاوه براین، یک کسب‌وکار خانگی، کارکنان کمی دارد که این کارکنان هم جزء افراد خانواده هستند، در نتیجه در برخی مواقع کسب‌وکار خانگی را می‌توان به صورت کسب‌وکار خانوادگی نیز لحاظ کرد. این نوع کسب‌وکارها لزومن فضای فروشگاهی و ویترین ندارند، پارکینگ مخصوص مشتریان و هم‌چنین تابلوهای تبلیغاتی و سردرب فروشگاه هم ندارند. البته باید این موضوع را هم مد نظر داشته باشید که برخی از کسب‌وکارهایی که به صورت خانگی انجام می‌شوند، محدودیت‌های قانونی برای‌شان وجود دارد.

اعتبار چند ساله صاحبان کسب‌وکار، سبب می‌شود تا کسب‌وکار خانگی رشد خوبی داشته باشد. یکی از مزیت‌های این نوع کسب‌وکار با سایر کسب‌وکارهای کوچک دیگر دارد، صرفه‌جویی در میزان هزینه‌ها است. هزینه‌های مانند اجاره یا خرید خانه، حامل‌های انرژی مانند گاز، آب، برق و موارد مشابه، هزینه اینترنت و هزینه رفت‌وآمد و زمان صرفه‌جویی بابت مراجعه به دفتر و بازگشت به خانه از مزایای این نوع کسب‌وکار است.

تعریف کسب‌وکار خانگی

کسب‌وکار خانگی به آن دسته از فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که توسط یک عضو از خانواده یا به همراه تعداد زیادی از اعضای خانواده در فضای خانه و براساس یک طرح کسب‌وکار، عملی می‌شود. این کسب‌وکار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار می‌شود. انواع کسب‌وکار داخلی در دسته‌بندی کسب‌وکارهای کوچک یا به اصطلاح Small Business دسته بندی می‌شود.

اهمیت کسب‌وکار خانگی

اگر چه این نوع کسب‌وکارها بخش پنهان و غیر رسمی اقتصاد هستند، اما نقش قابل توجهی در ثروت و رشد اقتصادی یک جامعه و توسعه سرمایه اجتماعی جامعه دارند. برخی از اندیشمندان معتقدند که این نوع کسب‌وکارها فرصت‌های زیادی را ایجاد می‌کنند و سبب خود اشتغالی در راستای رفع کاستی‌ها و تامین نیازهای محلی یک اقتصاد می‌شود و توسعه پایدار اقتصادی را ایجاد می‌کنند.

تاریخچه کسب‌وکار خانگی

در ابتدا کسب‌وکارهای خانگی در یک طبقه جداگانه خانه صورت می‌گرفت به عنوان مثال در طبقه دوم یا اول و یا حتی در کاراژ منزل. افراد بدین صورت فعالیت می‌کردند که شروع به فعالیت می‌کردند و زمانی که مطمئن می‌شدند که کسب‌وکار سود ده است، کسب‌وکار خود را بیشتر گسترش می‌دادند.

از زمان‌های قدیم کسب‌وکارهای خانگی ریشه دیرینه‌ای داشته است. شاید بتوان بیان کرد این ریشه به ظهور مفهوم خانه و یکجانشینی انسان بازمی‌گردد. افراد قبل از عصر صنعتی شدن بخش اعظمی از فعالیت‌های خود را در خانه و محل زندگی‌شان انجام می‌دادند و مرزهای مشخصی بین منزل و محل کار وجود نداشت. کسب‌وکار خانگی در جوامع سنتی و کشاورزی بیشتر متداول بوده است. اما بعد از انقلاب صنعتی به دلیل مرزی که بین محل کار و خانه به وجود آمد، اهمیت آن کاهش یافت.

بعد از انقلاب صنعتی مرز به وجود آمده بین کسب‌وکار و خانه پر رنگ‌تر شد، به طوری که مراکز صنعتی و تجاری به عنوان یک محل برای فعالیت‌های اقتصادی و خانه به محلی برای آرامش بعد از کار روزانه و وقت گذراندن به همراه خانواده تبدیل شد. بعد از شوک اقتصادی که در اثر بحران انرژی اپک در سال ۱۹۷۳ منجر شد، توجه به خانه‌ها به عنوان محلی برای راه‌اندازی و ادامه فعالیت کسب‌وکارها بیش‌تر جلب شد.

مزایای کسب‌وکار خانگی

۱- صرفه‌جویی در رفت‌وآمد

واضح‌ترین و مهم‌ترین مزیت افرادی که در خانه مشغول به کار هستند صرفه‌جویی در زمان رفت‌وآمد است. اکثر افراد زمان‌های زیادی، شاید چند دقیقه و یا چند ساعت در روز را صرف رفت‌وآمد به محل کار خود انجام می‌دهند و مجبور هستند که این زمان را در ماشین یا اتوبوس یا مترو بنشینند ولی افرادی که در خانه مشغول به انجام کار هستند، می‌توانید این زمان را ذخیره کنند( البته اگر شما جز افرادی هستید که بنا به شرایط کاری مجبور هستید تا به مشتریان سر بزنید و یا سفر کنید نمی‌توانید از این مزیت مهم بهره‌مند شوید).

۲- کاهش هزینه‌ها

همان‌گونه که می‌دانید هزینه‌های کسب‌وکار به هزینه‌های ثابت و متغییر تقسیم می‌شود. اگر شما یک کسب‌وکار خانگی دارید می‌توانید از مزایای عدم تخصیص هزینه اضافی جهت خرید یا اجاره محل کسب‌وکار خود بهره‌مند شود و می‌توانید این هزینه را در جاهای دیگری به کار ببرید. بخش اعظمی از هزینه‌های یک کسب‌وکار، شامل هزینه اجاره یا خرید محل کسب‌وکار است که شما با این کار می‌توانید در بسیاری از هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. علاوه بر موارد بیان شده شما در سایر هزینه‌های جانبی و سربار نیز مانند هزینه‌های آب، برق و گاز و …. نیز می‌توانید صرفه‌جویی کنید. البته یک مزیت دیگری که کسب‌وکارهای خانگی دارند این است که شما می‌توانید در هزینه موارد دیگری مانند مجوزهای تجاری و مالیاتی براساس نوع کسب‌وکار خود نیز صرفه‌جویی کنید.

۳- مالیات بردرآمد

در اکثر کشورهای جهان کسب‌وکارها درصد زیادی از فروش و سود خود را به مالیات اختصاص می‌دهند. در ایران هم بخشی از درآمدهای حاصله از کسب‌وکارها به دارایی، مالیات و موارد مشابه اختصاص پیدا می‌کند. کسب‌وکارهای خانگی می‌تواند یک راه مناسب برای شما باشد تا بتوانید مقداری کمی از فروش و سود خود را به دارایی، مالیات و موارد مشابه تخصیص بدهید که در نتیجه سود حاصل شما از کسب‌وکارتان افزایش پیدا خواهد کرد.

۴- زمان بیشتر با خانواده

یکی از مزیت‌های قابل تامل کسب‌وکارهای خانگی این است که شما می‌توانید زمان بیشتری و منعطف‌تری را با خانواده خود صرف کنید. اگر شما دارای کودک هستید می‌توانید زمان بیشتری را در اختیار دارید تا در کنار همسر و فرزندان خود باشید. علاوه بر این در آینده نیز می‌توانید همسر و فرزندان خود را در کسب‌وکارتان استخدام کنید.

معایب کسب‌وکار خانگی

۱- محدودیت‌های قانونی و فرهنگی

برخی از موانع قانونی و فرهنگی در راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی وجود دارد. برای نمونه قوانین برخی از ارگان‌ها مانند امکان و موارد مشابه وجود دارد که می‌تواند برای کسب‌وکار شما محدودیت‌هایی ایجاد کنند. علاوه بر این اگر شما قصد کرایه خانه‌ای را داشته باشید که کسب‌وکار خود را هم در آنجا راه‌اندازی کنید، صاحب‌خانه‌ها تمایل ندارند که منزل خود را به شما کرایه دهند.

۲- شاید نتوانید کسب‌وکار خود را به صورت کسب‌وکار خانگی انجام دهید.

حتی در صورتی که شما بتوانید کسب‌وکار خود را به یک کسب‌وکار خانگی تبدیل کنید ولی شاید شرایط مهیا نباشد تا شما کسب‌وکار خودتان را در منزل انجام دهید. مسائلی مانند پارکینگ، دعوت کردن مهمان یا مشتری، مسائلی مانند بیمه و دیگر مواردی که شما ترجیح می‌دهید تا کسب‌وکار خود را به منزل منتقل نکنید و در خانه فعالیت نکنید.

۳- انزوا و مسائل مرتبط با آن

افرادی که در خانه کسب‌وکار خود را ادامه می‌دهند، از مسائلی مانند انزوا و عدم ارتباط با دیگران رنج می‌برند. اگر شما در یک شرکت فعالیت می‌کنید، احتمال دارد که در حلقه دوستان و نزدیکان خود معاشرت اجتماعی داشته باشید. افرادی که کسب‌وکار خود را در خانه ادامه می‌دهند، با یک معضل به نام تعادل کار و زندگی مواجه هستند.

کسب‌وکار خانگیپیشنهاد می‌شود قبل از اینکه تصمیم بگیرید تا کسب‌وکار خود را در خانه ادامه دهید، بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا می‌توانید کسب‌وکار خود را در خانه اجرایی کنید؟