ایده کسب‌وکار جدید

۷ راه ساده برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید

به طور معمول هر محصول بزرگ با یک ایده ساده شروع می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های شما به عنوان یک کارآفرین، قابلیت نقدینگی ایده‌های شما است. اکثر کارآفرینان از طریق ایده کسب‌وکارهای خود درآمد کسب می‌کنند. کارآفرینان بزرگ با ایده‌های خود می‌توانند آینده خود را بهبود بخشند. ایده کسب‌وکار جدید یکی از مهم‌ترین مسائلی است که افرادی که تمایل به راه‌اندازی خود دارند با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

افرادی که جرات می‌کنند تا به صورت متفاوت تفکر کنند می‌توانند آینده را بسازند و کارهای غیرممکن را عملی می‌کنند. این گونه افراد در نقاط درد واقعی که باید حضور داشته باشند، حضور دارند. آن‌ها با بهینه‌سازی حال حاضر، آینده را شبیه‌سازی می‌کنند و مسائل را به شیوه‌ی متفاوت می‌بینند و آن‌ها را عملی می‌کنند.

در آفریقا، منابع محدود و نقاط متعدد درد بر نیاز به راه‌اندزی ایده کسب‌‌وکار جدید و ابتکاری تاکید دارند. کارآفرینان آفریقایی نیاز به ایجاد محصولاتی دارند که مشکلات روزمره این قاره را حل کنند. انواع اید‌ه کسب‌وکار جدید لزومن پیچیده‌ترین ایده‌ها نیستند. آن‌ها فقط یک مشکل را حل می‌کنند که یا بسیاری از مردم مایل به پرداخت آن هستند یا برخی از سازمان‌های دیگر حاضر به پرداخت پول به ازای آن هستند.

هر چند خلق ایده‌های تولیدی عالی نیازی به استعداد یا نبوغ ندارد. فقط لازم‌است که شاهد این موارد باشین و سعی کنید که تفکر سنتی را کنار بگذارید و ایده کسب‌وکار جدید را هم پذیرا باشید.

۱- برای یافتن ایده کسب‌وکار جدید لیستی از مواردی که شما را آزار می‌دهد را به همراه داشته باشید.

چه چیزی شما را آزار می‌دهد؟ ترافیک شهری یا استرس یافتن یک آپارتمان؟ هنگامی که درباره مواردی که شما را آزار می‌دهد فکر می‌کنید، این امکان وجود دارد که افراد دیگری نیز با این مشکل دست‌وپنجه نرم کنند. لیستی از این مواردی که شما را آزار می‌دهد را نگه دارید و راه‌حل‌های خود را نیز در جایی یادداشت کنید.

نگه داشتن یک دفتر رویدادهای روزانه برای یادداشت کردن ایده‌ها، عالی است. تنها چیزی که بدتر از عدم توانایی انجام یک ایده است، یاداشت نکردن یک ایده در زمانی که آن را دریافت می‌کنید، است. از آن‌جایی که شما ۹۹% از مواقع آن را فراموش می‌کنید و بعداً خودتان را به خاطر این رفتار سرزنش می‌کنید. ابزارهای متعددی در اینترنت وجود دارد که می‌تواند به شما در این مورد کمک کند. ابزارهای مختلفی مانند Evernote ، Google Keep و یا One Note وجود دارد که زمانی که یک ایده کسب‌وکار جدید به ذهن‌تون خطور کرد می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به همراه داشتن چند برگ اضافی کاغذ در کیف، هم یک ایده خوبی است!

۲- نیازهای مشتری را شناسایی کنید.

بهترین محصولات انهایی هستند که مشتری خودشان را دارند. اصول اساسی و روش متدوال راه‌اندازی ایده کسب‌وکار جدید این است که محصولات را متناسب با نیاز مشتریان ایجاد کنید نه اینکه محصولاتی تولید کنید و سپس اقدام به پیدا کردن مشتری بکنید. علاوه بر یافتن از نیازهای مشتریان یا گروه خاصی از مشتریان خود می‌توانید ایده کسب‌وکار جدید را از شکایت کاربران پیدا کنید. بررسی و رسیدگی به این شکایات سبب می‌شود تا بتوانید ایده کسب‌وکار جدید خودتان را عملی کنید.

یک راه خوب برای شناسایی نیاز مشتریان، خواندن نظرات کاربران در سایت‌های مختلف مانند آمازون، Ebay و در ایران دیجی‌کالا، بامیلو و … است. شما می‌توانید با مطالعه نظرات کاربران نکات ارزشمندی درباره نگرانی، خواسته‌ها و منافع مورد نظر مشتریان کسب خواهید کرد.

۳- نقص محصولات موجود را بیابید.

شما می‌توانید با بررسی به آنچه که افراد دیگر انجام می‌دهند، ایده کسب‌وکار جدید دیگری را در ذهن خود بپرورانید. در اینجا شما ایده‌های دیگر افراد را کپی نمی‌کنید اما می‌توانید ایده‌های دیگر را گسترش و پرورش دهید.

نقص‌ها را پیدا کنید.

نقص‌های محصولات موجود در بازار، یک راه حل مناسب برای ایجاد ایده کسب‌وکار جدید است. موسسین Buffer با شناسایی نقص و مشکلات آشکار موجود در بازار، یک کسب‌وکار بسیار سودآور را ایجاد کردند. در این نرم‌افزار با استفاده از یک  ابزار مدیریت و برنامه‌ریزی پست‌ها برای حساب‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف، این مشکل را حل می‌کند.

به دنبال آن‌چه که باید در محصولات یا خدمات موجود در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید، شما می‌توانید به عملکرد، قابلیت استفاده، قیمت‌گذاری یا بهبود ظاهر را می‌توانید به محصول یا خدمت خودتان استفاده کنید.

۴- از محیط جدید الهام بگیرید.

بازدید از یک مکان جدید، می‌تواند یک راه عالی برای شناسایی فرصت‌های جدیدی برای شما باشد. سفر به شما فرصت می‌دهد تا تفاوت‌های موجود بین فرهنگ‌های مختلف را مشاهده کنید. چنین تجربیاتی می‌تواند ذهن شما را جهت یافتن ایده کسب‌وکار جدید یاری کند.

شما ممکن است یک سرویس یا محصول دیگری را پیدا کنید که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد.

همواره برای الهام گرفتن نیاز نیست که سفر کنید. یک مسیر جدید رانندگی، رفتن به یک رستوران جدید برای ناهار، مسافرت عمومی، یک سرگرمی جید، کار در یک مکان دیگر، گوش دادن به یک سبک جدید موسیقی را برای یافتن ایده کسب‌وکار جدید می‌توانید امتحان کنید.

این‌گونه رفتارها نه تنها سبب می‌شود تا شما را به تفکر بیندازد، شما با افراد جدید ارتباط برقرار خواهید کرد که این یک راه عالی برای یافتن ایده‌ کسب‌وکار جدید است.

۵- کتاب بخوانید

خواندن یکی از موثرترین راه‌ها برای یافتن ایده کسب‌وکار جدید، از اندیشه دیگران است. هر چه بیشتر بخوانید بیشتر و بهتر یاد خواهید گرفت. برای این‌ کار بهتر است مفاهیم به ظاهر غیر مرتبط را کنار هم قرار دهید.

با این حال، نباید فقط به کتاب‌های کسب‌وکار غیر تخیلی اکتفا کنید. مطالعاتی تخیلی سبب افزایش هوش هیجانی افراد می‌دهد و مسیرهای عصبی مغز را فعال می‌کند که به طور قابل توجهی به خواننده کمک می‌کند تا احساسات واقعی انسان‌ را بهبود بخشد.

۶- با افراد خارج از دایره دوستان و نزدیکان خود معاشرت کنید.

رفت‌وآمد با افراد و دوستان نزدیک تکراری سبب می‌شود تا شما یک تفکر ثابت و روتینی داشته باشید. از شبکه‌های اجتماعی آنلاین و آفلاین استفاده کنید و سعی کنید تا دایره افرادی را که با آن‌ها در تعامل هستید را افزایش دهید.

هم‌چنین زمان‌هایی وجود دارد که شما به یک انجام یک پروژه خیلی نزدیک هستید که یک محدودیت ذهنی سبب می‌شود تا نتوانید راه‌کار تازه‌ای را برای آن مد نظر بگیرید. دیدگاه تازه از سوی سایر افراد سبب می‌شود تا شما همه این تفاوت‌ها را ایجاد کنید، به شما کمک می‌کند تا یک تفکر جدید و یا احتمالن یک ایده‌ی جدید و دیگری را ایجاد کنید.

۷- مراقبه انجام دهید.

زمانی که ذهن شما مخشوش است، بسیار سخت اس که ایده‌های بزرگی را مطرح کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد که رهبران کسب‌وکارهای موفق زمانی که ذهن آن‌ها آرام است، پیشرفت بهتری را کسب می‌کنند.

یک پناهگاه آرام برای ذهن خود بیابید. شاید این جلسات دو ساعت از زمان شما را در طول هفته بگیرید ولی ممکن است ایده‌های جدیدی را پیدا کنید.