سیستم مبتنی بر امتیاز

مقایسه سیستم مبتنی بر امتیاز و پاداش: ارتباطات برند بهتری را ایجاد کنید.

هنگامی که درباره اثرگذاری و نتایج تبلیغات صحبت می‌کنیم، تعداد تبلیغات به نمایش گذاشته شده لزومن به معنی موفقیت برندها نیست، بلکه افزایش میزان تاثیرگذاری تبلیغات و ایجاد تعامل با مصرف‌کنندگان لازمه موفقیت است. سیستم مبتنی بر امتیاز و پاداش از روش‌های رایج در تبلیغات است که قصد داریم در این نوشته این دو سیستم را بررسی کنیم.

با استفاده از افزایش تعامل با کاربران، برندها می‌توانند یک برنامه موفق وفاداری مشتریان را ایجاد کنند. این برنامه وفاداری مشتریان سبب می‌شود تا برندها مشتریان وفادارتری داشته باشند و طول عمر مشتریان نیز افزایش یابد. برنامه وفاداری نیز سبب می‌شود تا مصرف‌کنندگان تجربه بهتری داشته باشند که در نتیجه رضایت آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

امروزه شخصیت( پرسونای) مصرف‌کنندگان تغییر پیدا کرده است و استقبال چندانی از سیستم‌های مبتنی بر کوشش و خطا نمی‌کنند.

بهبود روابط بهتر

براساس تحقیقات نتایج مورد تاییدی که حاصل شده است، نشان می‌دهد که تبلیغات مبتنی بر میزان تعداد نمایش مانند تبلیغات بنری برای کسب‌وکارها اصلن مناسب نیست.

آمار بسیار نا امید کننده‌ای درباره تبلیغات بنری وجود دارد. این آمار نشان می‌دهد که فقط ۱/ . درصد افرادی که تبلیغات برای آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، بر روی تبلیغات کلیک می‌کنند و جالب این است که ۳۸ درصد این کلیک‌ها به صورت اتفاقی روی می‌دهد که به اصطلاح سندروم انگشت چاق می‌گویند. بدین معنی که کاربران هنگام استفاده از صفحه کلید به دلیل تراکم و نزدیکی حروف، به اشتباه حروف دیگری را وارد می‌کنند و این خود سبب افزایش کلیک بر روی تبلیغات می‌شود.

نتیجه تحقیقات و تجربه نشان می‌دهد که کاربران به تبلیغات صفحه نمایش توجه نمی‌کنند، مگر در مواقعی که به عنوان یک تبلیغ و صفحه مزاحم توجه کاربران را به خود جلب کرده و کاربران در صدد آن هستند تا صفحه مربوطه را متوقف کرده و صفحه را ببندند.

در عوض، بسیاری از برندها اقدام به تبلیغاتی می‌کنند که بتوانند با مشتریان خود ارتباطات عاطفی برقرار کنند و بدین طریق بتوانند برای مصرف‌کنندگان ایجاد ارزش کنند. برندها این‌گونه اقدام‌ها را از طریق پاداش انجام می‌دهند.

در حالت کلی دو نوع پاداش وجود دارد.

۱- سیستم پاداش مبتنی بر امتیاز

در سیستم پاداش‌های مبتنی بر پاداش، کاربران می‌توانند امتیاز متفاوتی را از طریق فعالیت در برنامه‌های مختلف جمع‌آوری کنند. کاربران در سیستم پاداش مبتنی بر امتیاز، می‌توانند امتیازات خود را به روش‌‍‌های مختلف استفاده کنند. کاربران می‌توانند امتیازات خود را در خرید از برند مورد نظر استفاده کنند یا می‌توان با استفاده از امتیازهای حاصل شده، از برندهایی که با هم همکاری دارند استفاده کرد.

۲- سیستم پاداش لحظه‌ای

در سیستم پاداش لحظه‌ای، پاداش‌ها واقعی‌تر هستند و به صورت بالقوه قابل مشاهده و استفاده کاربران است. بدین ترتیب که شما با پاداش‌های لحظه‌ای و موردی مواجه می‌شوید که در صورت تمایل می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

سیستم پاداش لحظه‌ای می‌تواند شامل پاداش‌های مختلفی باشد. از نمونه‌های رایگان تا کارت‌های اعتباری جهت استفاده در انواع بازی‌ها را می‌توان به عنوان پاداش لحاظ کرد که می‌توان به صورت لحظه‌ای به کاربران معرفی کرد و کاربران می‌توانند در صورت صلاحدید از آن‌ها استفاده کنند.

سیستم مبتنی بر امتیاز  چگونه کار می‌کند؟

برندهای مختلفی مانند Lootsie و SessionM براساس سیستم امتیازدهی کار می‌کنند. در حالی که این دو برند تفاوت‌هایی با هم دارند ولی هر دو برند امکاناتی را فراهم کرده‌اند تا کاربران بتوانند امتیازات خود را افزایش دهند و  امتیازات کسب شده خودشان را برای دریافت جوایز خود خرج کنند.

Lootsie یک سیستم قابل مقایسه مانند کارت‌های اعتباری را ارائه می‌دهد. کاربران با استفاده از این سیستم می‌توانند بر مبنای فعالیت‌شان در برنامه‌های یک‌پارچه Lootsie امتیازهای مختلفی را کسب کنند. این امتیازات در حساب کاربری این سرویس جمع‌آوری می‌شود و می‌توان با استفاده از امتیازات کسب شده از طریق فعالیت‌های اخیر هر یک از کاربران، از بازاری که پیش‌بینی شده خرید کرد. برای این کار کافی است به وب‌سایت Lootsie مراجعه کنید و بعد از وارد شدن به نام کاربری خود، با استفاده از امتیازهای کسب‌شده‌ محصولات مورد نظر برند خود را آزاد و خرید کنید.

راه‌های پیشنهادی برای سیستم پاداش‌دهی مبتنی بر امتیاز

برنامه SessionM راه‌های مختلفی را جهت به دست آوردن امتیازات بیشتر توسط کاربران پیشنهاد می‌دهد.

کاربران می‌توانند حضور یافتن خود در موقعیت‌های مختلف را اعلام کنند. یکی دیگر از راه‌کارهای دیگری که کاربران می‌توانند امتیازات خود را افزایش دهند، مشاهده تبلیغات است. کاربران با تکمیل کردن نظرسنجی نیز می‌توان امتیازات خود را ارتقا دهند. کاربران با استفاده از امتیازات کسب‌ شده خود می‌توانند به گونه‌های مختلفی مانند شرکت در قرعه کشی، دریافت کارت هدیه و خرید کالای موردنظرشان امتیازات کسب‌ شده‌شان را استفاده کنند.

با بررسی نتایج حاصل از سیستم امتیازدهی بر مبنای امتیاز و سیستم امتیازدهی بر مبنای پاداش می‌توان به این نتیجه رسید که برندهایی که از سیستم امتیازدهی بر مبنای پاداش استفاده می‌کنند درگیری کمتری را تجربه می‌کنند و احتمال اینکه مشتریان خود را از دست دهند کم‌تر از سیستم امتیازدهی بر مبنای پاداش است.

یک راه بهتر

برخی مسائل درباره سیستم مبنتی بر امتیاز وجود دارد که باید درباره آن نکاتی را بیان می‌کنیم.

۱- امتیاز میزان شکاف بین برند و کاربر را افزایش می‌دهد.

استفاده از سیستم امتیاز سبب افزایش شکاف بین برند و کاربر می‌شود. در واقع استفاده از سیستم مبتنی بر امتیاز سبب پیچیدگی استفاده برای کاربران می‌شود. احتمال دارد که در صورت استفاده از سیستم مبتنی بر امتیاز کاربران تمایل و رغبت کمتری نسبت به استفاده از این سیستم داشته باشند و به مرور زمان ارتباطات برند با کاربران و مصرف‌کنندگان کاهش پیدا کند که این در نهایت به نفع برند نیست.

۲- سیستم مبتنی بر امتیاز و مصائب آن  

هیچ‌گونه گارانتی و تضمینی وجود ندارد که برندها در سیستم مبتنی بر امتیاز در مورد توجه و علاقه کاربران قرار بگیرد. با توجه به اینکه در سیستم مبتنی بر امتیاز، برندها هدیه و جوایز را به صورت مستقیم به کاربران ارائه نمی‌دهد، نمی‌توانند ارتباط نزدیکی با کاربران برقرار کنند و در سیستم مبتنی بر امتیاز، برندها فرصت‌های حیاتی زیادیی در رابطه با ارتباط لحظه‌ای با کاربران را به سادگی از دست می‌دهند.

مشکل کسب‌وکارهای کوچک و نا آشنا، عدم اعتماد کاربران به آن‌ها می‌باشد که در نتیجه از فهرست برندهای کاربران حذف می‌شوند. هم‌چنین برندهای بزرگ فرصت تبلیغات برای محصولات خود را از دست می‌دهند. این بدین معنی است که سیستم مبتنی بر امتیاز سبب می‌شود تا تعداد نمایش تبلیغات افزایش پیدا کند ولی لزومن سبب افزایش میزان تعاملات بین برند و کاربران نمی‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلیل‌های استفاده کاربران از سیستم مبتنی بر امتیاز، رغبت و تمایل کاربران برای استفاده از امتیازها است یعنی امکان دارد به مرور زمان بعد از حذف یا تقلیل امتیازات اعطا شده توسط برند، میزان خرید و تمایل کاربران به استفاده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط برند کاهش خواهد یافت. به عبارت ساده‌تر، وفاداری به برند توسط کاربران مهم‌ترین دلیل استفاده از سیستم مبتنی بر امتیاز نیست و این امتیاز است که کاربران را به استفاده از این سیستم ترغیب می‌کند.