مسئولیت اجتماعی برند

مسئولیت اجتماعی برند های ایرانی و نمونه‌های موفق خارجی

امروزه برندها در حال تمرکز بر روز مسئولیت اجتماعی برند خود هستند و این گو‌نه فعالیت‌ها را به عنوان هسته‌ی اصلی فعالیت‌شان معرفی می‌کنند. در دنیای رقابتی امروز تمرکز و توجه به بازاریابی جهت برانگیختن احساسات کافی نیست و نیاز است تا اهمیت خاصی به فعالیت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی دهند.

بازاریابی اجتماعی به انگلیسی ( Societal Marketing) یک مفهوم بازاریابی است که معتقد است که یک شرکت یا سازمان باید تصمیمات بازاریابی را نه تنها با در نظر گرفتن خواسته‌های مصرف‌کننده، بلکه نیازهای شرکت، و همچنین منافع بلندمدت جامعه تعیین کند. سپس باید ارزشی برتر به مشتری ارائه کند به گونه ای که جنبه‌های رفاهی مشتری و جامعه را حفظ نماید یا آنها را بهبود بخشد. دیدگاه بازاریابی اجتماعی از جدیدترین فلسفه‌های مدیریت بازاریابی است.

“اهدای هزینه سررسیدهای نوروزی به زلزله‌زدگان سرپل ذهاب، نمونه‌ای از مسئولیت اجتماعی برند های ایرانی می‌باشد”.

موسسات مالی و اعتباری از مهم‌ترین بنگاه‌های مالی به حساب می‌آیند که سالیانه هزینه‌های بسیاری برای هدایای عید نوروز می‌شود. هدایایی مانند سر رسید، انواع تقویم و سایر ابزارهای بازاریابی که با احتساب جمع‌آوری تمام هزینه بانک‌های دولتی و خصوصی میزان بسیار زیادی نقدینگی می‌شود که به وسیله آن می‌توان امور خیریه بسیاری را عملی کرد. این درحالی است که بانک‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش مالی کشور هر ساله کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی را برای عید نوروز هزینه و اجرایی می‌کنند. ولی با توجه به اهمیت وافر مسئولیت اجتماعی برندها، بانک‌ها نیز از این مقوله استثنا نبوده و سعی می‌کنند تا اقدام‌های عملی مثبت و پسندیده‌ای در زمینه مسئولیت اجتماعی برند خود انجام دهند. البته تاثیر غیر مستقیم این اقدامات پسندیده توسط برندها به شکل نامحسوس علاوه بر خدمت رسانی به بخش‌های آسیب پذیر اجتماع و فرهنگ و محیط زیست، سبب ارتقای جایگاه برند در نزد مخاطبان برند می‌شود.

به گفته قزوینیان مدیر روابط عمومی بانک دی، مبلغی در حدود ۷۰۰ میلیون تومان از چاپ سر رسید و مشارکت داوطلبانه همکاران در بانک دی به زلزله‌زدگان شهر سرپل ذهاب اهدا گردیده است.

به گفته شیخ الاسلامی از بانک مهر اقتصاد، این بانک در راستای مسئولیت‌های اجتماعی برند خود مبلغی در حدود ۵ میلیارد توان به زلزله‌زدگان کرمانشاه تخصیص داده است. از دیگر اقدامات بازاریابی اجتماعی بانک مهر اقتصاد مقابله با ریزگردهای استان‌های جنوبی و غربی به خصوص خوزستان است که از محل هزینه‌های چاپ سر رسید و تقویم که هر ساله بانک مهر اقتصاد منتشر می‌کرده است مبلغ یک میلیارد تومان جهت جنگل‌کاری هزینه شده است که در مناطقی از اراضی فوق بحرانی شهر اهواز حدود ۳۰ هزار اصله نهال در ۱۸۰ هکتار کاشته شده است و طی سه سال مسئولیت نگهداری و آبیاری آن بر عهده بانک خواهد بود و بانک مهر اقتصاد در صدد اختصاص مبالغ بیشتری به جنگل‌کاری و ایجاد ۱۸۰ هکتار جنگل‌کاری جدید نیز است.

البته علاوه بر بانک‌ها سایر موسسات دولتی و خصوصی دیگر نیز به این کمپین پیوستند و هزینه‌های مربوط به هدایای عید نوروز خود را به زلزله‌زدگان شهر سرپل ذهاب تقدیم کردند.

مسئولیت اجتماعی بانک دی

ترابیان مدیر روابط عمومی بانک دی در زمینه بازاریابی اجتماعی خود هزینه اقلام تبلیغاتی مانند تقویم و سر رسید را به مناطق زلزله زده اختاص داده است و این هزینه صرف ساخت ۲۵ مرکز بهداشت در روستاهای منطقه سر پل ذهاب قرار خواهد گرفت که کار احداث و ساخت آن‌ها شروع شده است.

مسئولیت اجتماعی برند بارسلونا: مبارزه با چاقی

در دیدار ال کلاسیکوی روز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت بارسلونا در نیوکمپ میزبان رئال مادرید خواهد بود و براساس طرحی از یونیسف قرار است روی آستین بازیکنان بارسا شعار” مانند یک حرفه‌ای غذا بخور” درج شود تا با معضل چاقی مفرط کودکان در دنیا مبارزه شود.

هاکان بولگورلو رئیس بکو درباره اهمیت چاقی در دوران کودکی در سراسر جهان بیان می‌کند که قرار است به ازای هر پستی که در اینیستاگرام یا توئیتر با این هشتگ به اشتراک گذاشته شود، یک پوند برای مبارزه با این مشکل به یونیسف اهدا کند. هدف این کمپین تلاش برای جلوگیری از سوء تغذیه کودکان در تمام اشکال آن، از جمله اضافه وزن و چاقی در کودکان در سطح جهانی است.

مسئولیت اجتماعی برند

اقدامات عملی مسئولیت اجتماعی برند Vitea

Vitae London، برند باکیفیت ساعت، نیز فرصت مناسب برای ایجاد تغییر در صنعت خود پیدا کرد. ویل آدواسی، بنیان‌گذار برند، تحت تاثیر داستان پدرش قرار گرفته بود. پدر آدواسی در غنا بزرگ شده بود و اولین فرد در خانواده بود که سواد خواندن و نوشتن داشت.

برند جهانی ساعت Vitae London در راستای مسئولیت اجتماعی خود در صدد اقدامات عملی در صنعت خود می‌باشد. به گفته ویل آدواسی بنیان‌گذار این برند جهانی ساعت، وی تحت تاثیر داستان پدرش قرار گرفته است چون پد وی در غنا بزرگ شده است و اولین فرد در خانواده بود که سواد خواندن و نوشتن داشت. پدر وی توانست با تلاش بسیار فقر را ریشه کن کند. با توجه میزان ارزش صنعت حدود ۳۵ میلیارد دلاری ساعت لوکس ولی تا کنون کسی نتوانسته است بخشی از این سود را به جوامع فقیر اختصاص دهد و اقداماتی در راستای مسئولیت اجتماعی عملی کند. در همین راستا در تحقیقاتش به این نتیجه رسید که انگلیسی‌ها در کمک‌هایشان به ملموس بودن و شواهد قابل اندازه‌گیری اهمیت می‌دهند.

بر همین اساس هر ساعتی که از محصولات کلاسیک Vitae خریده شود، هزینه‌ی دو لباس فرم، یک کیف و یک جفت کفش کودکی در آفریقای جنوبی را تامین می‌کند و مصرف‌کنندگان می‌توانند فرایند کمک را پی‌گیری کنند.
او در ادامه می‌گوید: “همین که بگوییم بخشی از پول صرف مسائل اجتماعی و مشکلات مردم می‌شود، کافی نیست. کسب و کارها باید محل مخصوصی را برای کمک در نظر بگیرند و با شفافیت آن را توضیح دهند و به نمایش بگذارند. پیام واضح و شفاف است که به مردم اطمینان می‌دهد”

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان