کمپین من طراحم

کمپین من طراحم، شغل من را بیش‌تر درک کنید

کمپین من طراحم یک حرکت فرهنگی و غیرانتفاعی است که توسط مرکز طراحی اسپیرال راه اندازی شده و در آن بخشی از دغدغه‌های شغلی روزمره طراحان مطرح و به طنز تصویرسازی شده است.

هدف از راه اندازی این وب‌سایت تثبیت جایگاه شغلی یک طراح در مقابل سفارش‌دهنده و ارتقای فرهنگ عمومی در این زمینه است. حالا خواه این طراح، طراح گرافیک باشد، یا طراح وب، یا طراح دکوراسیون و طراح صنعتی و معمار و سایر مشاغلی که با طراحی سروکار دارند، مخاطب ما شناخته می‌شوند. موارد مطرح شده در این سایت بخشی از مسائلی است که یک طراح همیشه با آن سر و کله می‌زند. از جمله مباحثی مثل پیش پرداخت، جلسات حضوری قبل از قرارداد، اعمال سلیقه ها، بازخوردها و نظرات غیرتخصصی و کلی، حق امضای طراح و… در این سایت با زبانی صریح شرح داده شده اند تا با حمایت طراحان تبدیل به یک مانیفست غیررسمی شود، و از آن بتوان در مذاکرات با سفارش دهندگان طراحی استفاده کرد.

کمپین من طراحم قصد دارد تا تنها بخشی از دغدغه‌های جامعه طراحان گرافیک، طراحان وب، طراحان دکوراسیون، طراحان صنعتی، معماران و تمام کسانی که حرفه آنها دیزاین را در حد توان خود حل کند.

شروع به کار کمپین من طراحم

کمپین من طراحم به همت حامد بیدی موسس آموزشگاه اسپیرال در سال ۱۳۹۴ شروع به کار کرده‌است. از زمان شروع به کار کمپین من طراحم تا به امروز بیش از ۷۷۷۷ نفر این کمپین را امضا کرده‌اند. افرادی که به این کمپین پیوسته‌اند افراد و مشاغل مختلفی مانند گرافیست‌ها، معماران، طراحان پارچه و لباس و طراحان وب را شمل می‌شوند.

به اعتقاد حامد بیدی کمپین من طراحم قصد دارد تا امتیاز بالاتری نسبت به انجمن صنفی طراحان گرافیک به اعضای خود ارائه دهد. این کمپین همه طراحان را شامل می‌شود و قصد دارند تا فرا صنفی فعالیت کنند و نگرش آن‌ها نسبت به طراحی و طراحی فراصنفی است و درصدد فرهنگ‌سازی هستند نه قانون‌گذاری

وی اظهار داشت: به دنبال اتفاقی بزرگتر از امضای کمپین و … بودیم، به همین جهت همایش‌هایی را تدارک دیدیم که سال اول در فرهنگسرای اندیشه و سال دوم و سوم در برج میلاد برگزار شد. جالب اینکه پیشکسوتانی که ۵۰ سال هم در حرفه طراحی فعال هستند، دغدغه‌های مشترکی با ما دارند و این نشان می‌دهد جامعه ما مفاهیم و شناخت درستی از شغل طراحی ندارد.

کمپین من طراحمسومین گردهمایی بزرگ کمپین من طراحم در اسفند ماه سال ۹۶ در برج میلاد برگزار شد که در این گردهمایی طراحان موفق و شناخته شده ایران در رشته‌های مختلف تجربیات خود را با اعضای کمپین به اشتراک گذاشتند. پنل گفتگوی پیشکسوتان گردهمایی سال ۹۶ شامل این استادها بود.

  • قباد شیوا: استاد طراحی گرافیک
  • ایرج کلانتری: استاد معماری
  • مریم مهدوی: استاد طراحی لباس
  • حامد بیدی: بنیان‌گذار کمپین من طراحم

کمپین من طراحم توانسته است در مدت فعالیت خود از سال ۹۴ اقدامات ارزشمندی برای طراحان کشور انجام دهد برای نمونه طراحی و تدوین اصول و مبانی نکات کاربردی در بستن قرارداهای طراحی است که در یک حرکت دسته جمعی مبلغ دو میلیون و ششصد هزار تومان جمع‌آوری شد و با استفاده از آن توسط متخصصان مختلف تالیف شد.

کمپین من طراحم قصد دارد تا برنامه‌های مختلفی را در آینده تدارک ببیند. اقداماتی مانند

  • برگزاری رویدادهای فرهنگی مختلف آموزشی
  • برگزاری رویداد من طراحی در سایر شهرهای کشور

کمپین من طراحم آیا واقعن کمپین است؟

همان‌گونه که در نوشته‌های قبلی وب‌سایت شبتا درباره کمپین تبلیغاتی نکاتی را بیان کرده‌ بودیم. یکی از انتقادهای وارد بر من طراحم نام‌گذاری آن به عنوان کمپین است.

در تعریف علمی، کمپین تبلیغاتی را” برنامه‌ریزی هدف‌مند تبلیغاتی” می‌خوانند، زیرا مهم‌ترین تفاوت یک کمپین تبلیغات علمی با یک برنامه تبلیغاتی سنتی، تعیین هدف یا اهداف کاملن مشخص و شفاف برای فعالیت‌های تبلیغاتی و تلاش برای تحقق آن‌هاست. اگر به دنبال طراحی و اجرای برنامه‌ای ترکیبی با اهداف بازاریابی، تبلیغات، فروش و روابط عمومی باشیم، به دلیل دنبال کردن اهداف جداگانه ولی مرتبط با یکدیگر آن‌را ” برنامه‌ریزی جامع هدف‌مند” می‌نامند.

استفاده از واژه کمپین بی درنگ ۴ سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که بیانگر تفاوت میان برنامه‌ریزی علمی و غیر علمی است.

سوال اول: کمپین برای رسیدن به چه هدف یا اهدافی برنامه‌ریزی شده است؟

سوال دوم: چه امکانات مادی و غیر مادی برای تحقق اهداف کمپین به کار رفته است.

سوال سوم: زمان‌بندی برای اجرای کمپین چگونه است؟( کوتاه مدت، میان‌مدت، بلندمدت)

سوال چهارم: نتایج کمپین چگونه و توسط چه کسانی سنجیده و ارزیابی می‌شود؟

با توجه به موارد بیان شده کمپین دارای زمان شروع و پایان مشخصی است و مجموعه از تبلیغات هدف‌مند و یکپارچه است که هیچ‌کدام از موارد بیان شده در مورد من طراحم صدق نمی‌کند و پیشنهاد می‌شود که مسئولان برگزاری این رویداد در نام‌گذاری آن تجدید نظر کنند.

مشارکت پایین برخی از رشته‌های طراحی

با توجه به هدف قراردادن من طراحم در مورد رشته‌های مختلف طراحی، ولی برخی از رشته‌ها مشارکت چندانی در این رویداد و حرکت ندارند. به عنوان مثال استقبال چندانی از سمت متخصصان معماری صورت نگرفته است این در حالی است که تعداد قابل توجهی از متخصصان حاضر در زمینه طراحی کارشناسان معماری هستند.

کیفیت گردهمایی‌های برگزار شده

برخی از شرکت‌کنندگان در گردهمایی سوم من طراحم در اسفند ۹۶ که در برج میلاد شرکت کرده بودند، اعلام داشتند که برخی از مباحث مطرح‌ شده در پلن پیشکوستان مطرح شده بود که جذاب چندانی نداشته است. مباحث کلیشه‌ای و همیشگی مانند تعریف گرافیک و طراحی در این پنل مطرح شد که چندان به مذاق کاربران خوش نیامده است.

با توجه به اینکه برخی از سخنرانان دعوت شده به این رویداد هم سن و سال کمی دارند، در برخی مواقع تسلط کلامی خوبی بر ارائه‌های ندارند که پیشنهاد می‌شود در گردهمایی های سال‌های آتی افراد انتخاب شوند که تجربه بیشتری‌ داشته باشند یا جوان‌هایی که بتوانند مباحث ارزشمندی را برای کاربران مطرح کنند.

من طراحم یک حرکت ارزشمند که نیاز به حمایت بیشتری دارد.

من طراحم یک حرکت ارزشمند است که به همت حامد بیدی انجام گرفته است و در طی چند سال اخیر قدم‌های خوبی را برداشته است. با توجه به اینکه حامدی بیدی و همکاران ایشان نیاز به حمایت بیشتری دارند انتظار می‌رود تا با استفاده از حمایت سایر طراحان شاغل در رشته‌های مختلف کیفیت برگزاری این رویداد افزایش یابد.