فیلم فاندر

فیلم فاندر، داستان شگل گیری امپراطوری مک دونالد

معرفی فیلم فاندر موسس

فیلم فاندر ساخته شده توسط John Lee Hancock در سال ۲۰۱۶ روانه بازار شد. این فیلم داستان‌های پشت پرده‌ی کمپانی بزرگ و زنجیره‌ای مک دونالد را بررسی می‌کند. این فیلم در بین فیلم‌هایی که بر اساس زندگی کار آفرینان ساخته شده است در حد وسط قرار دارد و همچنین امتیاز خوبی را به خود اختصاص داده است. در این فیلم شاهد بازی مایکل کیتون هستیم که نقش ری کراک را بازی می‌کند. فردی که رویاهای دو برادر را به واقعیت تبدیل می‌کند و امپراطوری مک دونالد را پایه ریزی می‌کند. مک دونالد جز بزرگترین و موفق‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای دنیاست که در صنعت خوراکی‌ها فعالیت می‌کند. در این فیلم شما شاهد از فرش به عرش رسیدن جمعی از افراد خواهید بود. این فیلم با اینکه جز دسته فیلم‌های بیوگرافی قرار می‌گیرد اما حوصله سر بر نیست و سیر پیشروی داستان در آن حفظ شده است.

فیلم فاندر

در فیلم فاندر بیشتر از عناصر دیگر به زندگی و نقش ری کراک در شکل گیری این امپراطوری پرداخته می‌شود. فروشنده دوره گردی که در تلاش است یک دستگاه میلک شیک را آب کند و پولی به جیب بزند و از طرفی با زندگی درب و داغان خود دست و پنجه نرم می‌کند و این روال را تا مدتی هم ادامه می‌دهد. اما این روند در نهایت در جایی متوقف می‌شود درست زمانی که این فرد نابغه با برادران به اسم موریس و ریچارد مک دونالد و کسب و کار آن‌ها آشنا می‌شود.

کسب و کار آن‌ها چیزی نبود جز یک همبرگر فروشی پیشرفته و تر تمیز که توسط این دو برادر تاسیس شده بود. و در آن زمان با استفاده از سیستم تهیه و سرو غذای پر سرعتی که داشته بودند برای خود کار و کاسبی پر رونقی را راه انداخته بودند. البته زمان تماشای این فیلم شاید دچار ابهام شوید که چرا در ابتدا به زندگی ری(مایکل کیتون) پرداخته می‌شود و زندگی این دو برادر خلاق مورد بررسی قرار نمی‌گیرد؟ خب بگذارید خیالتان را راحت کنم.

داستان این فیلم درباره‌ی مغز نابغه و اقتصادی ری کراک است و تمام داستان بر همین حول پیش می‌رود و در این بین نگاهی هم به زندگی این دو برادر انداخته می‌شود. این فرد به دلیل اینکه مدت‌ها در بازار فعالیت می‌کرده است و به چم و خم بازار آگاهی داشته است و از طرفی بستر هم به گونه‌ای فراهم بود که مک دونالد همیشه جز اولین انتخاب‌های مردم در خرید فست فود بوده است. نباید فراموش کنیم که کسب و کار این دو برادر و کیفیت کار آن‌ها طوری بوده است که ری توانسته بود با ترفند‌های بازاریابی خود آن‌ها را ثروتمند کند.

شاید در حین تماشای این فیلم فکر کنید که حق کسی ضایع شده است اما نباید این نکته را فراموش کنید که جاه طلبی‌ها و همچنین پشتکار ری کراک در این راه می‌تواند برای کارآفرینانی که کار خود را تازه آغاز کرده‌اند انگیزه‌ی بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. همچنین در بخش‌های از فیلم موسس شاهد این هستیم که ری کراک برای اینکه انگیزه کاری دو برادر را بیشتر و بیشتر کند از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. در فیلم فاندر جای خالی برخی از موضوعات به وضوح دیده می‌شود. برای مثال اینکه سرنوشت این دو برادر چه شد؟

فیلم همچنین تصویری جذاب و تحسین برانگیز از ری کراک ترسیم می کند که بخشی از آن که شامل سخت کوشی اوست قابل قبول است اما عطش سیری ناپذیر کراک برای کسب موفقیت و شهرت تا این حد نیز بی دردسر نبوده و او در مسیر رسیدن به اوج قله موفقیت، بسیاری از قواعد بازار را از میان برد تا بتواند خود فاتح یکه تاز باشد. اما لی هنکاک علاقه ای نداشته تا این بخش از فعالیت کراک را برجسته نماید. نتیجه این شده که شخصیت وی در فیلم تحسین برانگیز است و می تواند سبب الگوپذیری پذیری بسیاری از مخاطبین شود؛ در حالی که کراک واقعی هرگز نمی توانست تا این حد الهام بخش باشد. مایکل کیتون که نقش همین فرد جاه طلب یعنی ری کراک را بازی می‌کند توانسته است به خوبی حریص بودن و همچنین اشتیاق بی انتهای ری کراک را جلوه دهد.

فیلم فاندر- ری راکدر این فیلم برادران مک دونالد که در صنعت غذا قدم بزرگی برداشته بودند و همچنین اختراع چشمگیری هم داشتند چندین بار برای گسترش کسب و کار خود اقدام کردند اما چون با شکست مواجه شدند از ادامه دادن دست کشیدند و به همین کسب و کار محدود خود راضی بودند اما درست زمانی که با ری کراک آشنا می‌شوند قضیه فرق می‌کند. این سه نفر دقیقا نقاط مخالف هم بوده‌اند. ری کراک فردی کاربلد بازار و اقتصاد و برادران مک دونالد اشخاصی خلاق و مخترع اما نا آشنا به بازار! در این فیلم شاید سوالی که در حین تماشای فیلم برای مخاطبین پیش بیاید این است که موسس واقعی چه کسی است؟

برادران مک دونالد یا ری کراک دلال؟ بی شک شاید اگر ری کراک این دو برادر را نمی‌شناخت و با کسب و کار آن‌ها آشنا نمی‌شد شاید مک دونالد در جایگاه امروزی خود قرار نمی‌گرفت و هرگز همچنین پیشرفت عظیمی را در خیال خود هم نمی‌دید!!! شاید در این فیلم زیادی به شخصیت ساده لوح این دو برادر اشاره شده است که ممکن است در دنیای واقعی این طور نبوده باشند و از طرفی شاید شخصیت بی روح و مکار ری کراک را هم خیلی بزرگ کرده باشند.

به هر سو در این فیلم شاهد بخش‌ها و صحنه‌هایی هستیم که در دنیای واقعی ممکن است طور دیگری رقم خورده باشند و کمی با داستان فیلم متفاوت باشند. در نهایت برداشتی که از فیلم فاندر می‌شود تماما نظری شخصی است و به مخاطبین بستگی دارد. چیزی که می‌توان از آن در این فیلم درس گرفت انگیزه و پشتکار بسیار زیاد شخصیت‌های حاضر در داستان است.

برای دانلود فیلم فاندر می‌توانید از این لینک اقدام کنید.