چگونه بازاریابی کنیم

در سال ۱۳۹۷ کسب‌وکار خود را چگونه بازاریابی کنیم؟

شما دوست داشته باشید یا نداشته باشید سال جدید فرا رسیده است. اصلن قابل باور و تصور نیست که چطور سال ۹۶ به سرعت هرچه تمام‌تر به پایان رسید و سال جدید فرا رسید. قصد داریم در این نوشته نکاتی درباره اینکه در سال جدید کسب و کار خود را چگونه بازاریابی کنیم بیان کنیم.

آیا تمام اهداف بازاریابی کسب و کار خود را در سال قبل عملی کرده‌اید؟ آیا برنامه‌های بازاریابی سال ۹۷ کسب و کار شما در جریان است؟ اگر جواب شما به سوال‌های بالایی منفی است، نگران نباشید چون شما تنها نیستید و اکثر کسب و کارها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق یک نظرسنجی (البته غیر رسمی) که از خوانندگان یک وب‌سایت پربازدید در زمینه بازاریابی کسب و کارها صورت گرفته است. از خوانندگان درخواست شده است که مهم‌ترین چالش بازاریابی آن‌ها در حال حاضر چیست؟

۱/۳نظردهندگان بیان کردند که زمان کافی برای بازاریابی کسب و کار خود ندارند.

۱/۳ نظردهندگان بیان کردند که بودجه کافی برای بازاریابی کسب و کار خود ندارند.

۱/۳ نظر دهندگان بیان کردند که به ابزارها و راهنمایی‌های بیشتری جهت بازاریابی بهتر کسب و کار خود دارند.

بنابراین می‌توان بیان کرد که ۲/۳ نظردهندگان به صورت کامل به زمان یا بودجه جهت انجام فعالیت بازاریابی برای کسب و کار خود نیاز دارند.

طبق آمار۲/۳ افراد به زمان و بودجه نیاز دارند ولی افراد نمی‌توانند در زمینه زمان بیش‌تری به کسی اهدا کنند و مسئله ۱/۳ افراد این است که چگونه بازاریابی کنیم.

علاوه براین، همیشه ما به دنبال آخرین، زیباترین و جالب‌ترین چیز بعدی هستیم که تولید کنیم و تعداد زیادی مشتری عاشق این محصول خواهند شد.درسته؟

شاید شما تصور کنید که یک فرمول جادویی است که باعث می‌شود که فروش شما افزایش پیدا کند یا یک دکمه‌ جادویی است که با فشردن آن مشتریان بابت محصولات شما دست و پا خواهند شکست. این‌ها یک باور است که در دنیای واقعی به سادگی قابل عملیاتی کردن نیست. مهم‌ترین بخش این است که کسب و کار خود را چگونه بازاریابی کنیم؟

بهتر برگردیم به موضوع اصلی یعنی کسب و کار خود را در سال جدید چگونه بازاریابی کنیم؟

برای بدست آوردن پول باید هزینه کنید.

بلی این حرف درست است ولی این بدین معنا نیست که باید مقدار بسیار زیادی هزینه جهت بازاریابی کسب و کار خود هزینه کنیم. راه‌های زیادی هستند که هزینه بسیار کمی یا حتی هیچ هزینه‌ای ندارند و شما به راحتی می‌توانید به راحتی با استفاده از آن‌ها کسب و کار خود را به مشتریان بالقوه خود معرفی کنید.

شبکه‌های اجتماعی (رایگان)

می‌توانید به راحتی یک کانال ارتباطی با مشتریان خود به وسیله شبکه‎‌های اجتماعی رایج ایجاد کنید. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید ارتباط مستقیمی با کاربران و مشتریان خود برقرار کنید.

بهینه سازی موتورهای جستجوگر، SEO (رایگان)

نحوه کارکرد موتورهای جستجوگر را به خوبی یاد بگیرید. این کار سبب می‌شود تا وب‌سایت شما در موتورهای جستجوگر محبوبی مانند گوگل رتبه مناسبی پیدا کند که نتیجه آن جذب مشتریان بیش‌تر و فروش بیش‌تر خواهد بود. یادگیری بهینه سازی موتورهای جستجوگر چندان سخت نیست فقط یک پروسه است که باید زمان صرف کنید و یاد بگیرید.

جستجوی محلی (رایگان)

اطمینان حاصل کنید که مشتریان بالقوه محلی می‌توانند اطلاعات شما را در رسانه‌های مختلف پیدا می‌کنند. چون مشتریان محلی یکی از بالقوه‌ترین مشتریان شما می‌باشد که می‌توانند به عنوان مشتری وفادار شما تبدیل شوند.

اعتبار اینترنتی خود را مدیریت کنید (رایگان)

در دایرکتوری‌های مختلف مانند Google My Business و Yelp استفاده کنید. در دایرکتوری‌های داخلی مانند دانرو و دیجی‌کالا به صورت فعال حضور داشته باشید و به مردم کمک کنید. نظرات مشتریان خود را بررسی کرده و پاسخ دهید. همیشه از مشتریان راضی و خوشنود خود درخواست کنید تا نظرات خود را دایرکتوری‌های محبوب قید کنند. افراد بسیار زیادی وجود دارد که قبل از خرید نظرات سایر کاربران و استفاده کنندگان را مطالعه می‌کنند. با مراجعه وب‌سایت‌هایی که نظرات کاربران را قید کرده اند می‌توان متوجه شد که باید چگونه بازاریابی کنیم.

وب‌لاگ نویسی (رایگان)

وب‌لاگ نویسی به شما آموزش می‌دهد که کسب و کار خود را چگونه بازاریابی کنیم. با استفاده از وب‌لاگ می‌توانید با مشتریان و خوانندگان خود ارتباط برقرار کنید و به سوالان آن‌ها پاسخ دهید. مطالب وب‌لاگ شما به صورت مستقیم به ایمیل کاربران ارسال می‌شود و شما اطلاعات کافی از مشتریان بالقوه خود دارید. در صورتی که تمایل به تولید بلاگ‌های ندارید می‌توانید از بلاگ‌های ویدئویی (Vlogs) استفاده کنید. برای افزایش بهره‌وری می‌توانید یک نفر متخصص را استخدام کنیم تا به آموزش دهد که چگونه بازاریابی کنیم.

بازاریابی ایمیلی (تقریبن رایگان)

برخلاف تصور بسیاری از مردم ایمیل مرده نیست و کاربرد خوبی بین کسب‌وکارهای مختلف دارد. بازاریابی ایمیلی یکی از روش‌های موثر برای افزایش توجه مشتریان بالقوه و بازار هدف شما است. توصیه می‌شود که ارتباط به صورت ثابت و منظم صورت بگیرد زیرا استفاده از این پلتفرم آسان است و مطالعات نشان داده است که به ازای هر ۱ دلار هزینه‌ای که جهت بازاریابی ایمیلی صرف می‌شود، بازده شما به طور متوسط ۴۴ خواهد بود یعنی به عبارتی ROI بالغ بر ۴۴۰۰ % که این یک آمار بسیار فوق‌العاده است. شما می‌توانید با هزینه بسیار اندک یا بدون هیچ هزینه‌ای اقدام به بازاریابی ایمیلی بکنید. می‌توان با کارشناسان و متخصصان بازاریابی ایمیلی ارتباط برقرار کرد تا آن‌ها آموزش دهند چگونه بازاریابی کنیم.

وقت طلاست

این ضرب‌المثل معرفی است که بسیاری از افراد آن را شنیده‌اند. اگر برای برنامه‌ریزی زمان صرف نکنید، این اتقاق نخواهد افتاد. ساده‌ترین کار که می‌توانید انجام دهید این است که بنشینید و یک تقویم کاری برای یک سال یا حداقل برای شش ماه آینده خود تنظیم کنید.

برای اینکه بدانیم چگونه بازاریابی کنیم باید به صورت منظم کارها را مشخص و زمان‌بندی کرده و سپس اقدام کنیم که بعد از آن موفقیت به سوی کسب و کار سرازیر خواهد شد.

برنامه خود را بنویسید و در تقویم خود لحاظ کنید. زمان برای برنامه‌ریزی شامل موارد زیر است:

  • پست‌های بلاگی که می‌نویسید را زمان‌بندی کنید (یا یک نفر پست‌ها را بنویسد و برای شما ارسال کند).
  • ارسال ایمیل و خبرنامه‌های خود را زمان‌بندی کنید (روزانه، هفتگی یا ماهیانه).
  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود را زمان‌بندی کنید.

سعی کنید برنامه منظم برای ارسال محتوا در بلاگ و شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشید. برای به یاد سپاری و منظم بودن ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از نرم‌افزارهایی که مخصوص این کار هستند استفاده کنید مانند Hootsuite که یک نرم افزار بسیار کاربردی و محبوب است که می‌توان با استفاده از آن پست‌های شبکه اجتماعی را زمان‌بندی کرد.

برای جذب مشتریان مخاطب می‌توانید از وبینار استفاده کنید. برای جلب توجه کاربران می‌توانید از ثبت نام خبرنامه و سایر ابزارها استفاده کنید تا کاربران از آن‌ها استفاده کنند. ارسال مقالات مطبوعاتی، برگزاری وبینارها، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی سبب می‌شود تا بتوانید مشتریان و مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

اگر زمان لازم برای انجام موارد بیان شده توسط خودتان را ندارید، می‌توانید یک نفر را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهند. شما می‌توانید کسی را برای این‌کار آموزش دهید و سپس وی را استخدام کنید.

بازاریابی در سال ۲۰۱۸ کار بسیار سختی نیست فقط کافی است بدانیم چگونه بازایابی کنیم و سپس اقدامات مورد نظر را گام به گام و پشت سر هم انجام دهیم.