بهترین کسب‌وکار در ایران

بهترین کسب‌وکار در ایران: ایده‌های راه‌اندازی کسب و کار با سرمایه کم

ایران با اختیار داشتن بیش از ۱۰ درصد ذخایر نفت خام و حدود ۱۶ درصد ذخایر گازی دنیا به عنوان یک” قدرت فوق‌العاده مهم” در منطقه و جهان محسوب می‌شود که دسترسی به این منابع آن‌را به هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل کرده‌ است. با توجه به شرایط ویژه کشورمان از حیث موقعیت منحصر بفرد جغرافیایی، اقتصادی و جمعیتی، حمایت از راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و نوپا در دستور کار مسئولان کشور قرار گرفته است که نوشتار حاضر قصد دارد تا برخی از انواع فرصت‌های راه‌اندازی بهترین کسب‌وکار در ایران را تبیین نماید.

توسعه برنامه‌نویسی

بسیاری از افرادی که در ایران برنامه‌نویسی می‌کنند، فاقد آموزش‌های دانشگاهی و آکادمیک بوده و صرفا براساس تجربه به این مهارت دست یافته‌اند. این امر درحالی است که نیروهای متخصص زیادی در این حوزه فعال هستند.

در عین حال، واقعیت آن است که علیرغم وجود تعداد زیادی از جوانان ایرانی باهوش و با استعداد، مجموعه‌ای وجود ندارد که این جوان‌ها را در زمان مواجه با سختی‌ها همراهی و حمایت کند. ایجاد یک اکوسیستم که بتواند برنامه‌ نویسان را سازماندهی کرده و از آن‌ها در تولید نرم‌افزارهای کاربردی مورد تقاضا در بازار بهره گیرد، یکی از ایده‌هایی است که می‌تواند به عنوان یکی از بهترین فرصت‌های کسب‌وکار در ایران لحاظ شده و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را بخود جذب نماید.

آموزش تحت وب

حوزه آموزش همواره یکی از بازارهای بزرگ و جذاب در ایران بوده است. آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و مدارس در ایران بسیار رقابتی است و افراد هزینه‌های زیادی را برای این مورد اختصاص می‌دهند. در هر سال به طور میانگین یک میلیون نفر در آزمون‌های دانشگاه (کنکور) شرکت می‌کنند و والدین هزینه‌های زیادی را صرف قبولی فرزندان خود در دانشگاه می‌کنند.

منابع انرژی 

با توجه به اینکه در اکثر مناطق ایران روزهای آفتابی در طول ایام سال بسیار زیاد است، نور خورشید امکان تولید یکی از انواع انرژی‌های پاک را فراهم می‌کند.

هر چند استفاده از انرژی‌های پاک در ایران چندان نهادینه نشده است ولی باید در نظر داشت که مصرف انرژی در ایران در مقایسه با استاندارد جهانی بسیار بالاتر است. اگر چه هزینه مصرف انرژی در ایران زیاد نیست ولی با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده و احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در آینده، سرمایه گذاری در حوزه انرژی پاک، یکی از انواع بهترین فرصت‌های کسب‌وکار در ایران خواهد بود.

هیجان

جمعیت بزرگ جوان و تحلیل فضای اجتماعی کشور بیانگر آن است که ایجاد مراکز تفریحی و پارک‌های مختلف می‌تواند یکی از انواع بهترین فرصت‌های کسب‌وکار در ایران لحاظ شود. مراکزی که جوانان بتوانند به همراه دوستان و یا اعضای خانواده خود به آن‌ها مراجعه کرده و از طریق امکانات تفریحی آنجا فرصتی برای بروز سالم هیجانات خود پیدا کنند.

مشاوره کاریابی

یافتن شغل مناسب و برنامه‌ریزی برای موفقیت در مسیر شغلی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان ایرانی و خانواده‌های آنها بوده است. با توجه به بازار کار شدیدا رقابتی در کشور، ایجاد یک موسسه مشاوره کاریابی که امکان جمع‌آوری اطلاعات متخصصان در حوزه‌های مختلف را فراهم کند می‌تواند یکی از انواع بهترین کسب‌وکار در ایران باشد.

محصولات رنگ‌پردازی

شاید این ایده کسب‌وکار در ابتدا کمی ساده به نظر برسد ولی با توجه به اینکه هر روزه در کشور چارچوب‌ها و ساختارهای جدیدی به وجود می‌آید فروش محصولات مربوط به رنگ‌پردازی می‌تواند یکی از انواع بهترین کسب‌وکار در ایران باشد. مزیت این ایده کسب‌وکار این است که می‌تواند هر ۱۲ ماه سال فروش خوبی داشته باشد.

مشاوره آموزشی

آموزش به عنوان یکی از نیازهای پایه‌ای در سبد خانوار بخش مهمی از اقتصاد کشورها را بخود اختصاص می‌دهد. اما یافتن اساتید، موسسات و دوره‌های مناسب آموزشی خود یکی از مسایل جدی متقاضیان است. در چنین شرایطی شما می‌توانید به یک متخصص مشاوره آموزش تبدیل شوید که به افراد متقاضی دوره‌های آموزشی کمک می‌کند تا از بین گزینه‌های مختلف، انتخاب‌های بهتر و  مناسب‌تری داشته باشند.

طراحی لباس

خرید لباس یکی از تفریحات بخش بزرگی از ایرانیان است. هرچند برخی از مردان و زنان ایرانی مشتری پر و پا قرص لباس‌های غربی هستند اما در سال‌های اخیر لباس‌هایی با طراحی‌های خلاقانه بومی هم علاقمندان زیادی پیدا کرده است. در نتیجه شاید بتوان این‌گونه نتیجه گرفت که ایده طراحی، تولید و ارائه لباس‌هایی به طرح‌های خاص و خلاقانه می‌تواند یک تجارت سودمند در ایران تلقی شود.

غذاهای خوراکی

مردم ایران مانند مردم سایر نقاط دنیا به غذای تازه علاقه دارند و در این بین محصولات کشاورزی از علاقه‌مندی‌های ویژه ساکنان ایران زمین بوده است. اکثر جمعیت ایران در محدوده سن جوانی است که این گروه در آستانه ورود به دوره میان‌سالی قرار دارند. استفاده از محصولات ارگانیک برای این رده سنی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. و لذا یکی از انواع بهترین کسب‌وکار در ایران تولید و فروش محصولات ارگانیک خواهد بود.

فروش محصولات ارگانیک می‌تواند به چندین صورت انجام گیرد. وارادات محصولات ارگانیک و گیاهی و یا ایجاد چرخه تولید محصولات ارگانیک هر دو از زمینه‌های جذاب این حوزه کسب‌وکاری است.

شهد و نوشیدنی

نوشیدنی‌های آماده و شهد خالص جزء محصولات پرطرفدار در ایران محسوب می‌شود. با توجه به آمار ارائه شده مصرف نوشابه در ایران ۴ برابر استاندارد جهانی است و مصرف نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی نیز به طور دائم افزایش می‌یابد. فروش محصولات نوشیدنی یکی از انواع بهترین کسب‌وکار در ایران می‌توان است که شرکت‌های وارد کننده یا توزیع کننده می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

طبق آمار ارائه شده هر شهروند ایرانی در طول هفته حداقل یک بار از نوشیدنی‌های صنعتی استفاده می‌کنند و میزان مصرف و حاشیه سود این نوع کسب‌وکار باتوجه به میزان مصرف بالای آن در ایران زیاد است.

بهترین کسب‌وکار در ایران

اگر چه در این نوشته کوتاه سعی کردیم تا لیستی از بهترین کسب‌وکارها در ایران به صورت مختصر معرفی شود اما هنوز بسیاری از کسب‌وکارها هستند که در این لیست گنجانده نشده‌اند. به نظر شما چه کسب‌وکارهایی را می‌توان به عنوان بهترین کسب‌وکار در ایران لحاظ کرد؟ بد نیست که در قسمت نظرات تجربیات خودتان را در این زمینه با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.