هفت عادت مردمان موثر

خلاصه ‌ای از کتاب هفت عادت مردمان موثر

استیفان کاوی نویسنده کتاب محبوب هفت عادت مردمان موثر معتقد است برای افرادی که زندگی موفق و رضایت بخش دارند استقلال فردی هدف نهایی نیست بلکه هدف نهایی سازگاری و هم‌راستایی درونی با اصولی مانند صداقت و درستی است.

چه کسانی باید کتاب هفت عادت مردمان موثر را بخوانند

هرکس که به دنبال توسعه فردی و مدیریت خود است و افرادی که تعریف این ۷ عادت را شنیده‌اند و کنجکاو هستند که بدانند چی هستند.

استیفان کاوی، نویسنده، مشاور و سخنران آمریکایی است. علاوه بر تهیه کتاب‌های انگیزشی و خودیاری متون مذهبی را هم نوشته است که هفت عادت مردمان موثر مشهورترین اثر وی است.

هفت عادت مردمان موثر

در کتاب هفت عادت مردمان موثر دو مسیر برای بهبود خود و تغییر زندگی بیان شده است:

  • هدف گرفتن مهارت‌های ضروری برای یک رفتار مورد نظر است. مانند مطالعه مهارت‌های ارتباطی یا تکنیک‌های مدیریت زمان.
  • در مباحث مورد نظر عمیق‌تر شوید و سراغ شخصیت خود بروید. عادت‌های بنیادی و باورها که جهان‌بینی شما را شکل می‌دهد.

رویکرد اول میانبری برای رسیدن به موفقیت است. ثروتمند شدن بدون کار کردن برای پول یا دستیابی به رشد شخصی بدون از سر گذراندن هیچ‌گونه توسعه فردی.

اما رشد واقعی با راه میانبر به دست نمی‌آید در مسیر پایدار و رشد حتی نمی‌توان یک قدم را نیز نادیده گرفت. اگر واقعن می‌خواهید تغییر کنید باید از درون شروع کنید فقط با متحول کردن خودتان می‌توانید دنیای اطراف‌تان را تغییر دهید. مثلن اگر می‌خواهید ازدواج شاد و موفقی داشته باشید باید اول خودتون فرد مثبت‌تری شوید.

کارکردن روی شخصیت یعنی هم‌سوی کردن پاردایم‌های فردی با اصول جهان‌شمول

پارادایم‌ها سنگ‌بنای شخصیت ما و در واقع شخصیت ما را تشکیل می‌دهند. عینکی که با آن جهان را می‌بینیم یعنی تفسیرهای ذهنی از واقعیت است. پارادایم‌ها هسته شخصیت ما را می‌سازند و کلید ایجاد هر نوع تغییری هستند. اگر می‌خواهیم خود را تغییر کنیم باید به صورت بنیادی خود را تغییر دهیم.

باید نسبت به پارادایم‌های خود آگاه باشیم. برای اصلاح رفتارهای مانند خود محوری، به تعویق انداختن امور و .. باید در ابتدا اصول بنیادی که این رفتارها را شکل می‌دهند را شناسایی کنید.

مقیاس یا معیارهایی که می‌توانیم ارزش‌های خود را محک بزنیم. رفتارهای انسانی که به کمک آن می‌توانیم براساس این اصول ارزیابی کرد. هرچه بیشتر رفتار خود را با آن انطباق دهیم بیشتر با جهان پیرامون خود یکپارچه خواهیم بود.

اگر می‌خواهید به اره کردن ادامه دهید اره را تیز کنید

برای موفقیت در بلند مدت مراقبت از منابع ضروری است. این منابع نیروی کار شما هستند باید در این زمینه پیش‌رو باشید و این اصل در همه حوزه‌های زندگی صادق است. برای سلامت جسمی باید ورزش کنید، برای سلامت روحی باید بیشتر کتاب مناسب بخوانید.

برای مراقبت از سلامت اجتماعی و عاطفی باید روابط مثبت ایجاد کنید و هرگز نیازهای اجتماعی خود را نادیده نگیرید. سلامت معنوی هم نقش مهمی در اثربخشی پایدار دارد. از همه مهم‌تر باید زمانی را برای ریکاوری و تجدید قوا در نظر بگیرید. این قانون در همه موارد کاربرد دارد. کسب‌وکارهایی که محصولی تولید می‌کنند نباید فقط به محصول تولید شده بلکه باید به سلامت تولید کننده نیز توجه داشته باشند.

پیشرو باشید و کنترل سرنوشت خود را به دست بگیرید

در هریک از ما نیاز به تاثیرگذاری بر جهان، به عبارت دیگر نیاز به پیش‌رو بودن وجود دارد. این همان عامل تمایز ما با حیوانات است. انسان‌ها خود را برنامه‌نویسی می‌کنند و می‌توانیم تصمیم بگیریم.

نمونه اعلای پیش‌رو بودن ویکتور فرانکل بود که توانست کنترل احساسات خود را درطی کمپ‌های کار اجباری به دست بگیرد. او تصمیم گرفت که اجازه ندهد شکنجه‌گران احساسات درونی او را به دست بگیرند.

در جامعه امروزی خیلی از مردم پیش‌رو نیستند و واکنشی هستند یعنی به شرایط محیطی واکنش نشان می‌دهند و رفتار و احساسات آن‌ها به شرایط محیط بستگی دارد. به عنوان مثال این‌گونه افراد در صورتی که هوا خوب باشند حال خوبی خواهند داشت در حالی که افراد پیش‌رو حالشان را خود تعیین می‌کنند و مسئولیت زندگی خودشان را برعهده می‌گیرند. رفتارهای‌شان را تصمیم‌های شخصی تعیین می‌کند نه شرایط بیرونی.

افراد واکنشی مسئولیت سرنوشت خود را به شرایط بیرونی می‌گذارند ولی افراد پیش‌رو مسئولیت سرنوشت خود را بر عهده می‌گیرند.

از نقطه شروع پایان مسیر را در ذهن خود ترسیم کنید اگر می‌خواهید به موفقیت برسید باید اهداف و بیانیه ماموریت داشته باشید.

بسیاری از مردم نگران کارآیی هستند نه اثربخشی. کارآ بودن یعنی انجام بیشترین کار ممکن در کم‌ترین زمان. انجام کارهای زیاد بدون دانستن ارزش‌ها و اهداف آن اشتباه خطرناکی است. برای اجتناب از این اشتباه باید اهداف بلندمدت خود را مشخص کنید. به روز خاکسپاری خود فکر کنید که دوست دارید مردم در روز خاکسپاری، شما را با چه صفت‌هایی توصیف کنند.

در این بیانیه ماموریت شخصی اصول و اعتقادات شخصی خود را تنظیم می‌کنیم. ارزش‌ها و اصول پایه‌ای که به آن اعتقاد دارید و اهداف بزرگی که می‌خواهید در زندگی به آن دست بیابید. این یک استاندارد معتبر است که همه‌چیز براساس آن اندازه‌گیری می‌شود و داشتن چنین استانداردی به شما کنترل و امنیت می‌دهد.

برای رسیدن به اهداف باید نتیجه هر اقدامی را قبل از انجام آن به روشنی تجسم کنید.

تمام عمل‌های ما دو بار انجام می‌شوند یک‌بار زمانی که در تصورمان آن را مجسم می‌کنیم و بار دوم زمانی که آن عمل را انجام می‌دهیم. هرچه تصویر ذهنی دقیق‌تر و واقع‌بینانه‌تر باشد اجرای آن با کیفیت‌تر خواهد بود.

دو نکته‌ای که باید همواره مد نظر داشته باشیم:

  • باید همیشه نسبت به اهداف بلند مدت، ارزش‌ها و هنجارهای خود آگاه باشیم.
  • باید یک تصویر ذهنی ملموس و واقعی از آنچه در ذهن دارید، داشته باشید. تصویری که دقیقن مشخص کند آن‌چه واقعن می‌خواهید برسید چه مشخصاتی دارد. باید روش رسیدن به هدف را دقیقن مجسم کنید.

یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید: بهتر است دوبار بپرسید تا مسیر را اشتباه بروید. صرف زمان برای پیش‌بینی یک اقدام و پیامد نتایج آن بسیار بهتر وکارآمدتر از عمل عجولانه و بی‌فکر است.

اگر واقعن می‌خواهید موثر باشید، مهم‌ترین‌ها را اول انجام دهید

یک ماموریت یا چشم‌انداز زمانی تحقق می‌یابد که هر روز براساس آن زندگی کنید و این نیاز به مدیریت زمان قوی دارد. بیشتر تکنیک‌های مدیریت کارآیی را افزایش می‌دهند نه اثربخشی را.

اول از همه کارهای مهم را اولویت بندی کنید و آن‌ها را انجام دهید.

چطور بدانیم چه چیزهایی مهم هستند؟

چیزهای مهم ما را به اهداف نزدیک‌تر می‌کنند و با بیانیه ماموریت و ارزش‌ها و هنجارهای ما سازگار است. کارهای روزمره و روتین مشمول این قانون نیستند بلکه اهداف و کارهایی که اثربخشی زیادی دارند شامل این موارد می‌شوند. برای این‌کار باید یاد بگیرید کی بلی بگویید و کی نه بگویید.

ایجاد رابطه متعدد با افراد مختلف سبب ایجاد رابطه برد برد می‌شود. ایجاد روابط پایدار با دیگران مانند سرمایه‌گذاری بر یک حساب عاطفی است یعنی دو طرف به صورت مداوم بر موجودی اضافه کند و به ندرت از آن برداشت کنید.

اگر می‌خواهید مردم را تحت تاثیر قرار دهید، اول دیگران را درک کنید بعد انتظار درک شدن داشته باشید. در برخی مواقع واقعن گوش نمی‌دهیم و برای سریع جواب‌دادن خود را آماده می‌کنیم. اگر می‌خواهید با مردم خوب باشید و به عنوان یک شنونده خوب مورد احترام قرار بگیرید باید مهارت گوش دادن همدلانه را یاد بگیرید. گوش دادن همدلانه یعنی گوش دادن فعال یا به عبارتی هم‌ذات پنداری با فرد مقابل را گوش دادن همدلانه گویند. درابتدا شاید این اقدام سخت و آزاردهنده باشد.

با رفتار باز و محترمانه دیگران هم‌افزایی ایجاد کنید.

هم‌افزایی با دیگران ارزش قائل شدن بین تفاوت‌های افراد مختلف را گویند. هر یک از ما جهان را به گونه مختلفی می‌بینیم و می‌توانیم با استفاده از منابع مشترک، ضعف‌های شخصی را جبران کنیم یعنی بر نیاز خود به ساختار و امنیت غلبه کنیم و تعاملات خود با دیگران را نوعی ماجراجویی بدانید. به این نکته باور داشته باشید که نتیجه کاری همکاری بین چند نفر بهتر از همکاری به صورت جداگانه و انفرادی است.

نتیجه‌گیری کتاب هفت عادت مردمان موثر

موثر بودن به معنای واقعی یعنی روشن و واضح بدانید که چه می‌خواهید و در تبدیل اهداف خود به اجرا پیشرو و فعال باشید. بهترین راه برای این‌کار، تلاش برای هم‌افزایی با دیگران، سرمایه‌گذاری بر روی روابط پایدار و حفظ یک سبک زندگی متعادل است. کتاب هفت عادت مردمان موثر به این سوالات جواب می‌دهد و یاد می‌دهد که چگونه در خود تغییرات پایدار ایجاد کنید و برای تغییر باید شخصیت خود را هدف قرار دهید نه رفتار خودتان را. کار کردن روی شخصیت شامل هم‌سو کردن پارادایم‌های فردی با اصول جهانی است.

پیشرو باشید و کنترل زندگی خود را به دست بگیرید. از شروع کار نتیجه را در ذهن خود ترسیم کنید. اگر می‌خواهید به جایی برسید باید اهداف بلند مدت و بیانیه ماموریت داشته باشید. برای کسب اهداف باید پیامد هر اقدام را تا جای ممکن روشن و واضح در ذهن خود مجسم کنید و برای موثر و موفق بودن باید مهم‌ترین ها را در اولویت قرار دهید.

کتاب هفت عادت مردمان موثر در ایران توسط انتشارات و مترجم‌های مختلفی تهیه شده است که در بازار موجود است و این کتاب برای افرادی که درصدد توسعه فردی و مدیریت خود هستند توصیه می‌شود.