کمپین تبلیغاتی سامسونگ

بررسی کمپین اینجا ایرانست و دلایل عدم موفقیت برخی از کمپین‌های تبلیغاتی سامسونگ

سامسونگ الکترونیک به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تجاری سامسونگ در ایران جایگاه خوبی در نزد مصرف‌کنندگان دارد. سامسونگ به همراه ال‌جی به عنوان رقیبی از کشور کره توانسته‌ است سهم قابل توجهی از بازار ایران به خصوص در زمینه محصولات صوتی و تصویری را کسب کند. در طی سالیان اخیر، در رسانه‌های گوناگون با انواع کمپین تبلیغاتی سامسونگ مواجه شده‌ایم. محتوای اصلی کمپین‌های اجرا شده با موضوع بازاریابی اجتماعی است. کمپین‌های مختلفی مانند یادگاری توبه زمین، سلام مدرسه، بهترین باشیم و کیوببینیم و چند مورد دیگر است که برخی با استقبال بسیاری خوبی از سوی کاربران مواجهه شده است ولی برخی دیگر از این کمپین‌ها بازخورد و استقبال خوبی از سمت کاربران از آن به عمل نیامده است.

گروه سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خوشه‌ای در کره‌جنوبی و جهان می‌باشد. این شرکت چند ملیتی توانسته‌ است ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی کره را تولید کند. گروه سامسونگ شامل مجموعه‌ای از ۸۰ شرکت است که بزرگترین مجموعه تجاری کره‌ی جنوبی محسوب می‌شود.

در چند سال اخیر سامسونگ در ایران کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی را برگزار کرده است، که برخی از این کمپین‌ها توانست با استقبال خوبی از سمت مشتریان مواجهه شود. محتوای اصلی کمپین‌های برگزار شده در سال‌های اخیر توسط سامسونگ بازاریابی اجتماعی است.

در این نوشته سعی داریم یک نمونه از کمپین تبلیغاتی سامسونگ را که در حال برگزاری است را بررسی کنیم.

اینجا ایرانست

کمپین تبلیغاتی اینجا ایرانست در اوایل بهمن ماه سال ۹۶ توسط سامسونگ اجرا شده است. در این کمپین که با هدف معرفی جاهای دیدنی ایران اجرا شده است و هدف آن مشخص کردن بهترین نقطه ایران به انتخاب هر یک از کاربران است.

ایران، تاریخش و طبیعتش، همه و همه، سرزمین ماست. سرزمینی که از خاکش متولد شدیم و زیر آسمون آن بزرگ شده‌ایم. کمال تبریزی کارگردان خوشنام ایرانی از همه ایرانی‌ها دعوت می‌کند تا برای ایران در کنار هم فیلم تهیه کنیم.

برای شرکت در این کمپین تبلیغاتی سامسونگ فقط کافیه که یک ویدئوی یک دقیقه‌ای از شهر یا روستای محل زندگی‌تون را انتخاب کنین و تو این ویدئو بگین چرا به نظر شما این مکان بهترین نقطه ایران است.

استفاده از شخصیت‌های محبوب و تاثیرگذار در این کمپین تبلیغاتی سامسونگ یکی از نقاط مثبت است که پیشتر چندان به این مقوله توجه نشده بود. کمپین تبلیغاتی اینجا ایرانست با بازی پیمان معاندی

محتوای تولید شده کمپین اینجا ایرانست توسط پیمان معاندی( بازیگر، کارگردان وفیلم‌نامه نویس) انتشار یافته است. البته در برخی دیگر از محتوای ویدئوی توسط کمال تبریزی استفاده است. کمال تبریزی که به عنوان یکی از پر افتخارترین و محبوب‌ترین کارگردان‌های اکنون شناخته می‌شود در این کمپین تبلیغاتی سامسونگ هنرنمایی می‌کند. این در حالی است که در کمپین‌های اجرا شده توسط سامسونگ قبلی، کمتر شاهد استفاده از افراد مشهور و سیلیبریتی‌های ایرانی بوده‌ایم و این یک نکته مثبت در کمپین فوق است.

زمان مناسب اجرای کمپین تبلیغاتی سامسونگ

با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و آغاز سفرهای نوروزی هموطنان ایرانی و توجه ویژه به افزایش گردشگران خارجی، سبب شده است که این کمپین در بازه زمانی مناسبی اجرا شود. البته باید منتظر تهیه فیلم تولید شده توسط کمال تبریزی و انتشار آن باشیم.

تهیه محتوا بومی توسط کاربران

سامسونگ در این کمپین توانسته است محتوای بومی مناسب توسط کاربران تهیه کند. یکی از نکات مهمی که باید در هر کمپینی مورد توجه قرار گیرد درگیری کاربران با کمپین می‌باشد که در این کمپین تبلیغاتی سامسونگ با توجه به حضور کارگردان موفقی همچون کمال تبریزی سبب شده است که جذابیت شرکت در کمپین برای شرکت‌کنندگان بیشتر شود.

آموزش‌های مرتبط با کمپین

یکی از نکات مثبت کمپین اینجا ایرانست، آموزش‌های مربوط به کمپین است که توسط برگزار کننده کمپین تهیه شده است. یکی از حلقه‌های گمشده در برگزاری کمپین‌ها توسط کسب‌وکارهای ایرانی سردرگمی کاربران درباره نحوه شرکت در مسابقه و سایر موارد مربوط به کمپین است که متاسفانه در برخی از کمپین‌های برگزار شده به این مورد توجه چندانی نمی‌شود.

در کمپین تبلیغاتی اینجا ایرانست، نحوه شرکت در مسابقه توسط کمال تبریزی به صورت کامل بیان شده است و نکات مفیدی درباره کمپین بیان می‌شود.

تداخل همزمانی کمپین‌ها

تداخل همزمانی دو یا چند مورد کمپین توسط کمپین یکی از اشکالات استراتژیک شرکت سامسونگ الکترونیک است. به گونه‌ای که هم‌زمان با برگزاری کمپین اینجا ایرانست، کمپین بهترین باشیم نیز اجرا می‌شود. البته در ویدئوی تصویری معرفی کمپین که توسط پیمان معاندی اجرا شده است، هشتگ بهترین باشیم نیز لحاظ شده است که نمی‌توان هیچ‌گونه ارتباط منطقی بین هشتگ و کمپین مورد را تصور کرد.

کمپین اینجا ایرانست به عنوان بخشی از پروژه کمپین تبلیغاتی بهترین باشیم. البته نکته‌ مهم این است که سایر بخش‌های کمپین بهترین باشیم شامل سه بخش فیلمبرداری، آَشپزی و ورزشی است ولی متاسفانه کمپین اینجا ایرانست مانند سایر بخش‌های بهترین باشیم با استقبال چندان خوبی از سوی کاربران مواجه نشده است. انتشار همزمان محتوای تبلیغاتی اینجا ایرانست و بهترین باشیم را می‌توان یک اشتباه استراتژیک قلمداد کرد.

عدم استقبال کاربران مشکلی قدیمی در اکثر کمپین‌های سامسونگ

کمپین تبلیغاتی اینجا ایرانست مانند اکثر کمپین‌های اجرا شده توسط سامسونگ، با استقبال چندان مناسبی از سوی کاربران مواجه نشده است. یکی از دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد، نحوه انتشار کمپین می‌باشد. با توجه به ایده‌پردازی مناسب توسط برگزارکننده کمپین ولی تعداد افراد کم شرکت‌کننده‌ها یک شکست برای این کمپین می‌تواند لحاظ شود. برای نمونه یکی از کمپین‌های تبلیغاتی سامسونگ با نام کیوببینیم اجرا شده بود که در زمان خود، مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت و ما در یک نوشته مجزا به بررسی نقاط ضعف و قوت برگزاری این کمپین پرداخته‌ایم.

امروزه که برگزار کنندگان کمپین‌ها در رسانه‌های مختلف مانند اینستاگرام از اینفلوئنسرها و سیلیبریتی‌های محبوب درخواست همکاری می‌کنند ولی این کمپین تبلیغاتی سامسونگ به علت عدم انتشار مناسب و جامع نتوانست پیغام خود را به مشتریان هدف احتمالی خود منتقل کند.