به آینده فکر کن

بررسی کمپین به آینده فکر کن بانک آینده

در روزهای اخیر اخبار و حواشی زیادی درباره بانک آینده به گوش می‌رسد کافی است که یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید و انواع اخبار مختلف مانند ورشکستی و … که در ارتباط با بانک آینده است را مشاهده کنید. البته ما در این نوشته قصد نداریم درباره صحت یا عدم صحت این اخبار صحبت کنیم. در این نوشته قصد داریم کمپین نامه به آینده که به تازگی توسط بانک آینده اجرا شده است را بررسی کنیم.

بانک آینده

بانک آینده به عنوان یک بانک خصوصی در آخرین روزهای سال ۹۳ مجوز فعالیت از بانک مرکزی را اخذ کرده است.

افتخارات بانک آینده

از سوی نشریه بنکر، بانک آینده به عنوان بانک سال ایران در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد. این نشریه با سابقه بیش از ۹۰ سال، در زمینه بانکداری در سطح جهانی به عنوان یکی از نشریه‌های معتبر بین‌المللی شناخته می‌شود.

در سال جاری نیز، بانک آینده به عنوان یک” برترین بانک تحول ساز خاورمیانه” توسط موسسه یورومانی شناخته شده است.

کمپین‌های تبلیغاتی اجرا شده شده توسط بانک آینده

مدتی است که بانک آینده با همکاری آژانس‌های معتبر کشور کمپین‌های مختلفی را با موضوع‌های گوناگونی برگزار کرده است. کمپین‌هایی با محتوای مسئولیت اجتماعی و محیط زیست تا کمپینی با نام به آینده فکر کن.

به آینده فکر کن: به آینده فکر کن، بهش نامه بنویس و آینده‌ت رو برنده شو

” به آینده فکر کن” راهی برای رسیدن به آینده است. آینده‌ای که دوستش دارید. برای رسیدن به آینده‌ی موردنظرتون کافیه به سایت این کمپین مراجعه کنید و نامه‌های خودتون را بنویسید و ارسال کنید و منتظر اتفاق‌های خوب باشید.

کمپین” به آینده فکر کن” با این شکل گرفته است که افراد در این کمپین آینده‌ای را که برای خود تصور می‌کنند را به صورت نامه بیان می‌کنند و نامه را در یک وب‌سایت با همین نام( به آینده فکر کن) منتشر می‌کنند.

نکته مثبت کمپین به آینده فکر کن

مهم‌ترین نکته مثبت کمپین به آینده فکر کن محتواهای تولید شده این کمپین می‌باشد که علاوه بر استفاده از ویدئوهای جذاب و تاثیرگذار، متن‌های احساسی و منحصربه فردی تولید شده است.

نکات منفی کمپین به آینده فکر کن

علی‌رغم اینکه اولین ویدئو این کمپین- در صفحه اینستاگرام مربوط به کمپین- در تاریخ ۱۰ دی سال ۹۶ بارگذاری شده است ولی تا به امروز که آخرین روزهای سال ۹۶ را سپری می‌کنیم، استقبال چندانی از این کمپین به عمل نیامده است.

مهم‌ترین عامل استقبال نکردن کاربران و به طبع آن عدم موفقیت این کمپین با ایده جذاب را می‌توان اینگونه بررسی کرد که علاوه‌بر اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف، مشخص نبودن اصول و قواعد کمپین نیز بیان کرد.

همان‌گونه که در نوشته‌های قبلی مرتبط با کمپین تبلیغاتی بیان کردیم، کمپین‌های تبلیغاتی شامل ۴ سوال اساسی می‌شود:

سوال اول: کمپین برای رسیدن به چه هدف یا اهدافی برنامه‌ریزی شده است؟

سوال دوم: چه امکانات مادی و غیر مادی برای تحقق اهداف کمپین به کار رفته است.

سوال سوم: زمان‌بندی برای اجرای کمپین چگونه است؟( کوتاه مدت، میان‌مدت، بلندمدت)

سوال چهارم: نتایج کمپین چگونه و توسط چه کسانی سنجیده و ارزیابی می‌شود؟

کمپین به آینده فکر کن، هیچ‌‌کدام از موارد بیان شده لحاظ نشده است. کافی است برای مشاهده میزان سردرگمی کاربران به پیج اینستاگرام مربوط به این کمپین مراجعه کنید و با حجم زیادی از نظر کاربران که در مورد نحوه شرکت در قرعه‌کشی، زمان قرعه‌کشی، جوایز قرعه کشی و …. مواجه شوید.

یکی دیگر از نقاط ضعف مجموعه برگزار کننده این کمپین مربوط به عدم پاسخ‌گویی مناسب و سریع به کاربران و کمک به آموزش و گسترش این کمپین می‌باشد. همان‌گونه که بیان شد حجم زیادی از نظرات کاربران در مورد محتوای کمپین و مسائل مربوط به آن می‌باشد که در ابتدا ادمین اینستاگرام به صورت خصوصی جواب کاربران را می‌داد ولی در اواخر هیچ‌گونه جوابدهی مناسبی از سوی مجموعه برگزار کننده کمپین صورت نمی‌گیرد.

کافی است کلمات مرتبط با بانک آینده و کمپین به آینده فکر کن را جستجو کنید تا متوجه شوید که هیچ‌نشانه‌ای از این کمپین در صفحات اول گوگل قابل مشاهده نیست و بعد از یافتن سایت مربوط به کمپین با مشقت زیاد، یک دکلمه زیبا و با تصاویر گرافیکی جذاب مشاهده می‌شود که می‌توان نامه را یادداشت کرد که با پیغامی به شما اعلام می‌کند که بعد از چند روز- ۸۰ تا ۹۰ روز دیگر- نامه به دستت خواهد رسید!!! و باید منتظر باشی تا آینده‌ات را برنده شی.

مشکل همیشگی کمپین‌های اجرا شده توسط بانک آینده

همزمان با برگزاری کمپین به آینده فکر کن، بانک آینده در یک اقدام پسندیده یک کمپین در راستای مسئولیت اجتماعی و مسائل مربوط به محیط زیست در هفته طبیعت برگزار کرده است که مانند نمونه‌های قبلی هیچ‌گونه انتشاری در رسانه‌های اجتماعی صورت نگرفته است.

سوال اساسی از برگزارکنندگان کمپین بانک آینده می‌توان پرسید این است که: با توجه به هزینه‌های زیادی که برای راه‌اندازی هر یک از کمپین‌های نام‌ برده صرف شده است، چرا به صورت مناسب در معرض دید مخاطبان مورد نظر قرار نگرفته است و چگونه می‌توان بعد از برگزاری چندین کمپین ناموفق، دوباره اقدام به برگزاری کمپین با هزینه‌های زیاد کرد.