کمپین وقت خوب قدردانی

کمپین وقت خوب قدردانی در راستای مسئولیت اجتماعی برندها

با توجه به رقابتی شدن رقابت در فضای کسب‌وکار، برندها روز به روز سعی می‌کنند تا کیفیت خدمات و محصولات خود را بهبود بخشند. بازیگران اصلی هر صنعتی که سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند، سعی می‌کنند تا مزیت‌های رقابتی بهتری را نسبت به رقبای خود ارائه کنند.

در گذشته با توجه به تعداد کم ارائه دهندگان خدمات یا انحصاری بودن خدمات، رقابت بین رقبا چندان ضروری نبود و یک کسب‌وکار با خلاقیت اندک و کیفیت محصول یا خدمات قابل قبول، مشتریان خوبی داشت ولی امروزه کسب‌وکارها برای حفظ یا افزایش سهم بازار و کسب سهم بازار و رقابت با سایر برندها، از سایر روش‌های بازاریابی استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی مانند مدیریت ارتباط با مشتری،  تبلیغات خلاق، برگزاری کمپین‌ها، استفاده از اینفلوئنسرمارکتینگ و توجه به مسئولیت اجتماعی و … استفاده می‌کنند.

اسکات ام دیویس، مدیریت دارایی برند” معتقد است: مشتریان روزانه به طور میانگین در معرض شش هزار آگهی بازرگانی و سالانه در معرض بیش­از بیست­و پنج هزار محصول جدید قرار می­گیرند. برندها کمک می­کنند تا مصرف­کنندگان از میان هر رده­ی محصول و خدمات بی­شمار به انتخاب دست­بزنند.

همان­طور که رقابت موجب ایجاد انتخاب‌‌های بی­شماری می­گردد. شرکت­ها در جستجوی روش­هایی هستند تا به طور عاطفی با مشتریان ارتباط برقرار کنند. بی همتا و غیر قابل جانشین گردد و روابط دائمی ایجاد نمایند. برند قوی حتی در بازار شلوغ هم خودش را نشان می­دهد. مردم عاشق یک برند می­شوند، به آن اعتماد و برتری­اش را باور می­کنند. فارغ از این­که برند در آغاز کارش باشد. یک برند غیرانتفایی باشد یا برند یک محصول، چگونگی درک مردم از یک برند بر موفقیتش اثرگذار است.

برندسازی فرآیندی منظم است که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده می­شود. برندسازی استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم چرا مردم باید یک برند را نسبت به سایر برندها انتخاب کنند. از جمله دلایل اهمیت برندسازی در نزد شرکت­ها، تمایل به رهبر بودن، پیشی­گرفتن در صحنه­ی رقابت و دسترسی کارمندان به بهترین امکانات به منظور دست­یابی به مشتریان می­باشد.

انوع روش‌های مختلفی برای برندسازی وجود دارد که یکی از آن‌ها برندسازی علّی است. در برندسازی علّی برندها با یک نیت خیرخواهان همسو می‌شوند و سعی می‌کنند مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند.

مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی ( Corporate social responsibility ) از موارد” اخلاق در کسب‌وکار ” است که به نقش شرکت‌ها در حوزه اجتماع می‌پردازد. مسئولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایغ و تعهداتی است که شرکت بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، می‌پردازد.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه انسان‌ها و محیطی است که شرکت در آن فعالیت می‌کند و این مسئولیت از جستارهای اقتصادی و مالی فراتر می‌رود.

به عبارت ساده‌تر مسئولیت اجتماعی عبارتست‌از: مسئولیت اجتماعی شرکت فعالیت‌هایی است که پیش برنده سود و منغعت اجتماعی بوده و فراتر از مناغع سازمان و آن چیزی است که قانون بایسته می‌دارد.

مطالبه از سازمان­ ها برای «مسئولانه عمل کردن» در قبال جامعه، موضوعی است که با گسترش روز افزون اثرگذاری آنها بر محورهای تشکیل­ دهنده توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیط­زیست»، در دهه­ های پایانی قرن بیستم شدت گرفته و منجر به این شده است که مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی سازمان­ها یا CSR در دنیای مدیریت ظهور پیدا کند. CSR در یک تعریف ساده، یعنی اینکه سازمان­ ها در مقابل جامعه ­ای که در آن فعالیت می ­­کنند مسئول هستند؛ چرا که از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی آن استفاده می­ کنند. بر خلاف نگاه سنتی به مدیریت و کسب و کار، سازمان­ ها دیگر فقط در مقابل سهام­داران­ شان مسئول نیستند و نباید فقط به افزایش سود کوتاه­ مدت سهامداران خود بیاندیشند. بدین ترتیب انتظار می ­رود سازمان­ ها که در ارتباط با ذی­نفعان دیگری نیز هستند، خواسته­ های مشروع آنها را هم مورد لحاظ قرار دهند.

فضای رقابتی شوینده‌ها در ایران

به تازگی در فضای کسب‌وکار رقابتی شوینده‌ها در ایران برندها نیز با استفاده از روش‌های نوین بازاریابی در صدد بهبود و ارتقای جایگاه برند خودشان در ذهن مخاطبان‌شان هستند. مطابق برنامه هفتگی در راستای بررسی کمپین‌های برگزار شده، کمپین وقت خوب قدردانی را برررسی می‌کنیم.

در بازار پودر ایران بیش از ۵۰ شرکت و ۱۰۰ برند مختلف وجود دارند. براساس تحقیقات صورت گرفته شده توسط شرکت پژوهش بازار، در این بازار به شدت رقابتی سه شرکت هنکل پاک‌وش با برند پرسیل، شرکت هنکل پاک‌وش با برند سافتلن و شرکت پارس با برند هوم کر بازیگران اصلی این صنعت هستند.

برند هنکل پاک‌وش با استفاده از بسته‌بندی و کیفیت مناسب ۷۰ درصد کانال‌های فروش بازار را در اختیار دارد. هم‌چنین پرسیل با خریداری برند قدیمی و معتبر تاژ توانسته است تا جایگاه خود را مستحکم کند. گسترش نفوذ سافتلن در بازار ایران به صورت آهسته و پیوسته است و البته فاصله سافتلن با پرسیل به صورت چشم‌گیری است. در جایگاه سوم برند هوم کر از شرکت پارس قرار دارد.

وقت خوب قدردانی

مدتی است کمپین وقت خوب قدردانی توسط برندهای پریل، پرسیل و ورنل با مسئولیت اجتماعی شروع به کار کرده است. وقت خوب قدردانی راوی داستان‌های قدردانی افراد است و هدف آن گسترش مفهوم قدردانی در زندگی است.

در ویدئوهای تولیدشده در کمپین وقت خوب قدردانی از کودکان و افراد مهمی که وجهه خوبی در زمینه فعالیت خود دارند استفاده شده است. در محتوای تولید شده در کمپین وقت خوب قدردانی از کودکان استفاده شده است. در یکی از این ویددو ها از کودکان ناشنوا مدرسه باغچه‌بان استفاده شده است که با همکاری گروه موسیقی پالت به پاس قدردانی از زحمت‌های معلم خود یک موسیقی شاد را اجرا می‌کنند.

 

در ویدئوی دیگری که در کمپین وقت خوب قدردانی منتشر شده است، گروهی از کودکان را به نمایش می‌گذارد که در یک منطقه دور افتاده به همراه مربی خود مشغول فوتبال بازی کردند و در ادامه مجتبی جباری بازیکن سابق استقلال به آن‌ها اضافه می‌شود و کودکان از مربی خود به خاطر نکاتی که به آن‌ها آموزش می‌دهد و از جان‌گذشتگی‌ها تشکر می‌کنند.

در کمپین وقت خوب قدردانی از افرادی که تاثیر صحبت‌ها و مهربونی‌هاشون تو زندگی‌ افراد باقی می‌ماند و حتی گاهی اوقات مسیر رسید به هدف‌ها را راحت‌تر می‌کنه، قدرداتی می‌شود.

استفاده مناسب از اینفلوئنسرها

 

در محتواهای تولید کمپین وقت خوب قدردانی به خوبی از چهره‌های تاثیرگذار و محبوب استفاده شده است که سبب تاثیرگذاری و به اشتراک‌گذاری بیشتر توسط مخاطبان می‌شود.

اطلاع رسانی ضعیف محتوای کمپین

علی‌رغم محتوای تولید شده در کمپین وقت خوب قدردانی ولی متاسفانه به طور مناسب انتشار و پشتیبانی نشده است. به طوری که بعد از انتشار چند هفته‌ای از این کمپین تعداد بسیار اندکی به این کمپین ملحق شده اند.

نکته‌ آخر این که هیچ‌گونه اطلاع رسانی در مورد نحوه شرکت در کمپین یا اهداف کمپین و یا جوایز احتمالی کمپین چیزی بیان نشده است.