استراتژی بازاریابی

۴ استراتژی بازاریابی که هر استارتاپی می‌تواند از عهده آن‌ها بربیاید

آیا محصولات‌تان باعث فروش خودشان می‌شود؟ یا استراتژی بازاریابی مخصوصی برای فروش آن‌ها دارید؟

داشتن یک محصول فوق‌العاده ضروری است، اما داشتن محصول عالی به تنهایی برای موفقیت یک استارتاپ کافی نیست.

علاوه‌بر محصول خارق‌العاده برای رشد استارتاپ‌تان نیاز به یک استراتژی بازاریابی عالی دارید.

اما برای خیلی از کارآفرینان واقع‌بینانه نیست که برای به دست آوردن کسب‌وکار جدید هزینه زیادی را صرف کنند.

در عوض، بررسی مختصر برخی از این استراتژی‌های مقرون‌به صرفه  که در ادامه بیان می‌شود، به شما در گسترش استارتاپ‌تان کمک می‌کند.

مشارکت در فروش(Affiliate marketing)

همکاری در فروش یا Affiliate Marketing) (مدلی از بازاریابی برپایه پرداخت پورسانت به شخصی است که مشتری را معرفی می کند. این شخص ممکن است با نام ها و عناوینی مانند همکارِ فروشنده، بازاریاب، نماینده فروش، Affiliate Marketer یا صدها نام مشابه دیگر شناخته شود.

همکاری در فروش مهم‌ترین استراتژی مقرون‌به صرفه بازاریابی است که استفاده می‌شود. تمام کسب‌وکارها- صرف‌نظر از اندازه آن‌ها- باید استراتژی همکاری در فروش و یا ارجاع را اتخاذ کنند.

نحوه کارکرد همکاری در فروش: مردم را تشویق کنید تا محصولات شما را به دیگران توصیه کنند و زمانی که محصولات از طریق این افراد به فروش رسید کمیسیون فروش را پرداخت خواهید کنید.

برای راه‌اندازی یک برنامه فروش مشارکتی تحت شبکه می‌توانید از سرویس‌هایی  مانند  ShareASale  یا  ImpactRadius استفاده کنید .

پس از آن می‌توانید برنامه همکاری در فروش خود را به وسیله برجسته کردن در وب‌سایت خود و دعوت از مشتریان برای پیوستن به برنامه همکاری در فروش‌تان، ترویج دهید. علاوه بر آن شما می‌توانید یک ساختار پاداش صحیح و مناسبی را انتخاب کنید. ساختاری پاداشی که برای اعضای شبکه شما به اندازه کافی جذاب است و سبب درگیری کاربران و مشتریان بالقوه شما می‌شود.

Email outreach : یک برنامه تبلیغاتی ایمیلی است که به وسیله آن یک ایمیل ایجاد می‌کنید و از افراد مختلفی مانند وب‌لاگ‌نویسان و سایر افراد برای بازبینی محصول سایت، سرویس و … دعوت می‌کنید. هدف از این برنامه تبلیغاتی دریافت لینک است.

ایمیل out reach  می‌تواند به عنوان یک ابزار کارآمد برای تماس با اینفلوئنسرها به کاربرده شود.

  • یک لیست از اینفلوئنسرها و متخصصان صنعت خود را تهیه کنید.
  • یک ایمیل out reach ارسال کنید و از آن‌ها درخواست کنید که محصول شما را به صورت رایگان آزموده و آن را امتحان کنند.
  • نحوه به دست آوردن پاداش‌های پولی در قبال ارجاع مشتریان را توضیح دهید.

بازاریابی محتوایی

طبق مطالعات موسسه بازاریابی محتوایی، نزدیک به ۹۰ درصد از برندها، برای رشد کسب‌وکارهایشان از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند. بازاریابی محتوایی یک استراتژی عالی برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک می‌باشد چون در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی نیاز به منابع مالی محدودی دارد.

اگر چه بازاریابی محتوایی به شدت محبوب است ولی همه کسب‌وکارها نمی‌توانند با استفاده از این استراتژی موفق شوند.

یکی از اساسی‌ترین دلایل موفق نبودن بازاریابی محتوایی برای کسب‌وکارها، عدم وجود استراتژی محتوایی مستند می‌باشد. بدون داشتن استراتژی محتوایی مستند تلاش‌های شما اثر کمی خواهد داشت.

در نتیجه، زمانی که در تلاش هستید تا تکنیک‌های بازاریابی محتوایی را اجرا کنید، چالش‌های مهمی را تجربه خواهید کرد.

فرآیند بازاریابی محتوایی خودتان را با استفاده از ایجاد یک  تقویم محتوایی ساده کنید. گلوگاه و مشکلات برنامه‌ بازاریابی محتوایی خود را شناسایی کنید و در ادامه برنامه بازاریابی محتوایی خودتان را این نقاط را شناسایی و ارزیابی کنید.

همواره پیشرفت استراتژی بازاریابی خود را اندازه‌گیری کنید. در طول انجام برنامه بازاریابی محتوایی میزان جذابت محتوای تولیدشده برای مخاطب‌تان را بررسی کنید و برنامه بازاریابی خود را متناسب با نتایج حاصل به دست آمده به روز رسانی کنید.

استراتژی بازاریابی

امور مربوط به ارتباط بامشتری( public relations) را خودتان انجام دهید

در آمریکا در هر ماه بیش از ۵۴۰ هزار کسب‌وکار جدید شروع به کار می‌کند. این بدان معنا است که شما برای گرفتن سهم بازار و جلب توجه مشتریان با رقابت جدی روبرو هستید.

اگر می‌خواهید روابط عمومی مطلوبی و تکرار شونده را با مشتریان خود ایجاد کنید نیاز است که با روزنامه‌نویسان و وب‌لاگ نویسان صنعت خود ارتباط برقرار کنید.

آمادگی این را داشته باشید که همواره جواب از ارائه خود نگیرید. شما می‌توانید برای افزایش احتمال موفقیت ارائه خود لحن و محتوای خود را متناسب با هر روزنامه‌نگار و رسانه‌های مورد نظر آن بهبود دهید. تحقیقاتی را انجام دهید تا نویسندگان و تولید کنندگان محتوا مانند تولید کنندگان ویدئوی صنعت خود را شناسایی کنید و جنبه‌هایی که پوشش می‌دهند را نیز مشخص کنید.

برای دسترسی به آدرس‌های ایمیلی که متعلق به روزنامه‌نگارانی که به دنبال مصاحبه در فضای خود هستند می‌توان از ابزارهای رایگانی مانند Help reporter out استفاده کرد. در کشورمان هم می‌توان می‌توانید برای دسترسی به ایمیل روزنامه‌نگاران به وب‌سایت‌ خبرگزاری‌های مورد نظر خود مراجعه کنید و اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورید.

استفاده از پلتفرم piggyback

زمانی که اقدام به راه‌اندازی یک کسب‌وکاری بدون کمک دیگران می‌کنید. با چالش اصلی استراتژی بازاریابی که نیاز به بودجه زیادی ندارد. یکی از استراتژی بازاریابی که می‌توانید به کار ببرید استفاده از پلتفرم piggyback است.

در این پلتفرم که یک استراتژی ورود به بازار کم هزینه است دو یا چند شرکت محصولات غیر رقابتی( تکمیلی) خود را به مشتریان خود معرفی می‌کنند. ادغام Airbnb و craiglist یک نمونه موفق از ادغام ویژه برای بدست آوردن کاربراست. این پلتفرم به تازگی به خوبی رشد کرده است و کمک می‌کند تا محصول در معرض دید مشتریان بالقوه قرار بگیرد.

قاعده و قانون کلی در تعیین استراتژی بازاریابی

پلت‌فرم مناسب استارتاپ خودتان را شناسایی کنید تا بتوانید استارتاپ خودتان را رشد بدهید و استراتژی بازاریابی مناسبی را ایجاد کنید که سبب به دست آوردن مشتریان بیشتری برای استارتاپ شما شود.