اصول کمپین تبلیغاتی

اصول تبلیغات اثربخش در کمپین تبلیغاتی، بررسی ویدئوی پاکشو در جشنواره نیویورک

برای تولید اقلام تبلیغاتی اثربخش، عوامل مختلفی بررسی شدند که آفرینش فیلم تبلیغاتی اثربخش، تولید پیام تبلیغاتی با جاذبه و ساختار اثربخش، و تعیین رسانه مناسب و اثربخش و برگزاری کمپین تبلیغاتی  از جمله آن‌ها بودند. مجموعه جدیدی که می‌توان به این عوامل افزود، اصول کمپین تبلیغاتی اثربخش است. برخی از این اصول عبارتند از:

۱) اصل سادگی از اصول کمپین تبلیغاتی

تبلیغ باید به راحتی از سوی مخاطب درک شود. تبلیغات، یک فرآیند ارتباطی است که طی آن پیامی هدف‌دار ارسال می‌شود و مخاطب باید آن را آن‌گونه درک کند که طر‌ح‌ریزی شده است. برای اینکه این اتفاق بیفتد، تبلیغات باید ساده باشد. اگر حجم زیادی از اطلاعات پیچیده را برای مخاطب ارسال کنیم، مخاطب با برداشت متفاوت یا درک قسمت‌های غیر مهم پیام ما، ممکن است به گونه‌ای متفاوت از انتظار ما رفتار کند و واکنش او حتی نقطه مقابل چیزی باشد که ما از پخش پیام، انتظار داشته‌ایم.

اگر تمامی امتیازات و افتخارات سازمان خود را در یک پیام حجیم تبلیغاتی برای مخاطب بگوییم، طبیعتن آن پیام نمی‌تواند تاثیر مطلوبی بر مخاطب داشته باشد. اگر در یک صفحه روزنامه به خاطر هزینه‌ای که کرده‌ایم، تمامی خطوط را پر کنیم یا در یک تبلیغ تلویزیونی از ابتدا تا انتها صحبت کنیم. از میزان اثرگذاری پیام کاسته‌ایم. تبلیغ باید فضای تنفس داشته باشد. در برخی از بیلبوردهای اتوبان‌ها دیده می‌شود که تمامی فضای بیلبورد، پر از متن فشرده است که اگر مخاطب( راننده) بتوان آن را بخواند حتمن تصادف خواهد کرد! پیام‌های تبلیغاتی با استفاده از لغات روشن و عینی، معمولن تاثیر بیشتری از پیام‌های حاوی اطلاعات انتزاعی بر دریافت‌کنندگان دارد. اگر اطلاعات، مشکل و پیچیده باشد و به شکلی آشفته و نا مفهوم ارائه شود، احتمال کمتری دارد که مخاطب پیام آن را بفهمد و متقاعد شود. عرضه بیش‌از حد اطلاعات، منجر به بی نظمی و کاهش توجه مخاطب می‌شود. اثرگذارترین پیام در تبلیغات، کاشتن کلمه‌ای در ذهن مخاطبان است.

در تبلیغات، ابتدا یک کلمه یا مفهوم را به ذهن مخاطب وارد و سپس بقیه مطالب را به آن ضمیم کرد. اگر می‌خواهیم یک خودرو را تبلیغ کنیم بهتر است ابتدا فقط یک ویژگی‌ مانند سرعت بالا، امنیت یا راحتی آن را برجسته کنیم. چنانچه همه مزایای خودرو را به مخاطب بگوییم، در ذهن مخاطب تاثیر کمتری می‌گذاریم.

۲) اصل تمایز در تبلیغات از اصول کمپین تبلیغاتی

در تبلیغات هیچ‌گاه نباید از تبلیغ دیگران تقیلد کرد، بلکه باید حرکتی متفاوت با رقیب انجام داد. اگر رقیب شما تبلیغی ساخته که خیلی مردم‌پسند و جذاب است، به شرکت سازنده تبلیغات خود بگویید که تبلیغی متفاوت با آن برای شما بسازد و این را یک قانون بدانید. می‌گویند در دعوایی که همه چاقو به دست هستند، کسی که یک هفت‌تیر دارد، برنده است. تمایز بسیار تاثیرگذار است. قانون بازاریابی می‌گوید اول بودن بهتر از بهتر بودن است. کسانی که اول هستند متمایز هستند.

چناچه یک شرکت رقیب در یک تبلیغ در یک وجه تمایز مقام اول را به دست آورده است و برای خود تمایزی ایجاد و اعلام کرده، شما دیگر آن را انجام ندهید. ممکن است این سوال پیش آید که یک سبک یا طبقه تبلیغات، تمایز ایجاد کرده، سایر شرکت‌ها باید در چیز دیگری برای خود تمایز ایجاد کنند. این، یکی از نشانه‌های راست‌گویی و صداقت با مخاطب است. تجربه نشان‌داده است که برای موفقیت در بازاریابی، باید حرکت جسورانه، منحصربه فرد و متمایز از دیگران داشته باشیم.

اگر یک شرکت تبلیغاتی با یک شرکت تولید یا خدماتی کار می‌کند نمی‌تواند برای شرکت رقیب دیگری که همان محصول یا خدمت را ارائه داده، کار کند. چناچه یک دفتر تبلیغاتی، تبلیغات و کمپین تبلیغاتی یک بانک را بر عهده دارد، نمی‌تواند برای بانک رقیب نیز کار کند. مشاور تبلیغاتی ایران خودرو از نظر اخلاق حرفه‌ای نباید با سایپا کار کند. فعالیت همزمان یک شرکت تبلیغاتی برای دو رقیب، هم از لحاظ اخلاقی و هم از نظر حرفه‌ای نادرست است. پایبندی به این رویکرد، احتمال انتقال وجه تمایز تبلیغاتی یک شرکت به شرکت رقیب را کاهش می‌دهد. شرکت‌ها برای اینکه خود را متمایز سازند، لازم است تبلیغاتی متفاوت از رقبا بسازند. برای دیده‌شدن باید متفاوت بود. در یک مسابقه اسب دوانی، امکان اول شدن دو اسب به طور همزمان وجود ندارد.

نمونه‌های موفق ایرانی که اصول کمپین تبلیغاتی اثربخش را رعایت کرده‌اند.

برندهای ایرانی معدودی هستند که اصول کمپین تبلیغاتی اثربخش را رعایت کرده‌اند و به موفقیت دست یافته‌اند. برخی از این برندها با اتکا بر اصول بازاریابی و استفاده از ابزارها و تکنیک‌ها بازاریابی به روز و اثربخش و برگزاری کمپین تبلیغاتی اثر بخش، اعتماد مخاطبان را جذب کرده و سبب افزایش جایگاه برند در ذهن مخاطبان شده است. در ادامه این نوشته می‌خواهیم تبلیغات جدید گروه صنعتی گلرنگ( پاکشو) و اصول کمپین تبلیغاتی  اثربخش را بررسی کنیم.

گروه صنعتی گلرنگ

گروه صنعتی گلرنگ با اتکاء به تلاش‌های بخش خصوصی شکل گرفته؛ دارای ۴۰ برند فعال می‌باشد و نزدیک به ۱۰۰ شرکت متنوع را در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌الملل، در حوزه‌های مختلف کسب و کار شامل می‌شود؛ حوزه‌هایی چون: صنایع شوینده و بهداشتی، صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع سلولزی، توزیع و فروش، صنایع آرایشی و زیبایی، صنعت خودرو، نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، انرژی، ساختمان، خدمات بازرگانی بین‌المللی، چاپ و بسته‌بندی، خدمات بیمه، حمل و نقل سراسری، تولید مواد شیمیایی پلاستیک و پلیمر، خدمات آموزشی، فناوری اطلاعات، تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی و غیره.

در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰۰ نفر در این گروه صنعتی مشغول به‌کار هستند و چشم‌انداز آن، پیوستن به فهرست ۵۰۰ شرکت برتر بین‌المللی تا سال ۱۴۰۴ است؛ به گونه‌ای که ۴۰ درصد از فروش این گروه صنعتی، بین‌المللی و برون مرزی باشد. گروه صنعتی گلرنگ دارای ده‌ها برند مشهور در صنایع گوناگون فعال در عرصه‌های مختلف اقتصادی است؛ که از جمله آنها می‌توان به: گلرنگ، اوه، سافتلن، اویلا، فامیلا، اکتیو، بایودنت، بارلی، نانسی، هوم پلاس، مرسی، مریدنت، گلدنت و … اشاره کرد.

ارائه و فروش بیش از یک میلیارد واحد محصول در سال، برخورداری از نرخ رشد بیش از سه برابر رشد صنعت در طول ۲۰ سال گذشته، تولید بیش از ۶۰ گروه محصول، سرمایه‌گذاری با ارزش بیش از ۴۰۰میلیارد ریال در صنایع گوناگون، و بسیاری موارد دیگر از جمله توانمندی‌های گروه صنعتی گلرنگ به حساب می‌آید.

موفقیت کورپوریت ویدئوی تولید شده توسط گروه صنعتی پاکشو

فستیوال نیویورک New York Festivals World’s Best TV & Film مهمترین جشنواره‌ی امریکایی فیلم و ویدئوهای شرکتی و صنعتی، گزارشات خبری برندها، معرفی ویژگی‌های محصول و مواردی از این دست است. ایران اولین بار است در حوزه‌ی تبلیغات، یک فیلم به جشنواره‌ی بین‌المللی ارسال کرده که علاوه ‌بر داشتن استاندارهای لازم برای حضور در لیست پذیرفته‌شدگان، به فینال معرفی و جایزه می‌گیرد. در این فستیوال رقابت سختی بین بزرگترین برندها و شرکت‌های تبلیغاتی برقرار است. پاکشو هنوز برای کسب جوایز بیشتر شانس دارد. پاکشو جایزه سطح انتخابی را از آن خود کرده است. این جایزه همان سرتیفیکیت فینالیست‌های ۲۰۱۸ است.

پاکشو در دوبخش شرکت کرده و در هردو بخش توانسته به فینال برسد. در بخش روابط عمومی شاخه‌ی کورپوریت تصویر فیلم، حدود ۷۰ اثر از ۵۰ کشور دنیا شرکت کرده که پاکشو جزء ۱۴ فینالیست انتخاب شده و جایزه برده است. در بخش متن و نوشتار هم حدود ۱۰۰ اثر از ۵۰ کشور دنیا شرکت کرده که پاکشو جزء ۱۸ فینالیست انتخاب بوده و جایزه برده است. پاکشو اگر جایزه؛ سطح بعدی را از آن خود کند، طلا، نقره یا برنز را بدست خواهد آورد. هیئت داوران با توجه به هر بخش، گروهی از مدیران اجرایی کسب‌کارها، مدیران تبلیغات و گروه‌های تخصصی مثل نویسنده‌های تجاری، کارگردان و غیره هستند که براساس بریف و اهداف سفارش‌دهنده، مخاطبان، اندازه بازار ، استراتژی‌ و نتایج ، ایده و اجرا، همراه با سایر اطلاعات مرتبط در مورد محتوا و زمینه‌ی اصلی، آثار را ارزیابی نموده و رای گیری می‌کنند.