انقلاب چهارم صنعتی

کمپانی‌های بزرگ جهان در ۱۰ سال گذشته در چه صنایعی فعالیت می‌کردند؟

همانطور که می‌دانیم در سال‌های اخیر تکنولوژی با سرعت بالایی در حال رشد بوده است و با انقلاب صنعتی چهارم تغییرات زیادی در این سال‌ها در روند زندگی مردم به وجود آمده است. این تغییرات سیستم کاری و اهمیت شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف را نیز تغییر داده است. برای مثال در سال‌های ۲۰۰۶ یا ۲۰۰۷ برترین شرکت‌ها در حوزه‌ی انرژی و در زمینه‌ی بانک‌ها بودند و موضوع تکنولوژی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات مطرح نبود. اما در سال‌های اخیر کمپانی‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات به شدت رشد کرده‌اند و جایگزین تمامی کمپانی‌های بزرگ دنیا شده‌اند. در واقع بزرگترین سرمایه گذاری‌های دنیا در حال حاضر در حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد و کمپانی‌های این چنینی از سرمایه‌ی بالایی برخوردار هستند.

انقلاب صنعتی چهارم
انقلاب صنعتی چهارم

از سویی می‌توان گفت این تحولات صنعتی نوعی انقلاب در صنعت جهان است و نام آن را انقلاب صنعتی چهارم گذاشته‌اند. این انقلاب به معنی رویکرد فن آوری‌های مختلف در زمینه های مختلفی چون زمینه‌های زیستی، فیزیکی، دیجیتال، درمان، کشاورزی و غیره است. این روزها بیش از ۵۰ درصد زندگی مردم به صورت دیجیتالی و توسط تکنولوژی صورت می‌گیرد و این موضوع باعث رشد کمپانی‌های تکنولوژی شده است.

موج چهارم انقلاب صنعتی در واقع توسعه و تکامل تکنولوژی است. این انقلاب رویاهای انسان را به حقیقت نزدیک کرده و انسان را در دنیای ماشینی غرق کرده است. این عصر جدید قدرت کمپانی‌های تکنولوژی را تغییر داده و اکنون قدرت در دست کمپانی‌هایی مانند فیس بوک، گوگل، آمازون، اپل و مایکروسافت است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۶، مشخص شده است که در سال ۲۰۰۶یعنی ۱۱ سال قبل برترین و ثروتمندترین کمپانی‌ها، مربوط به کمپانی‌های نفت، گاز، برق و در واقع کمپانی‌های مربوط به انرژی و هم‌چنین بانک‌ها بودند. اما از سال ۲۰۱۶ کمپانی‌های تکنولوژی جای تمامی این کمپانی‌های را گرفتند. برای مثال در سال ۲۰۰۶ کمپانی‌هایی مانند Exxon Mobile و General Electric که مربوط به تولیدات گاز، برق و نفت بودند در صدر قرار داشتند و جزو ثروتمند‌ترین کمپانی‌های سال بودند، در حالی که هیچ کمپانی جز مایکروسافت به عنوان کمپانی ثروتمند تکنولوژی در لیست قرار نداشت.

در آن سال کمپانی مایکروسافت در جایگاه چهارم قرار گرفت. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ این کمپانی های انرژی به شدت سقوط کردند و جای خود را به کمپانی‌هایی چون اپل، آلفابت و مایکروسافت دادند. لازم به ذکر که در سال ۲۰۱۶ کمپانی Exxon Mobile در جایگاه پنجم قرار گرفت و کمپانی General Electric در جایگاه نهم لیست سال ۲۰۱۶ قرار گرفت. نکته‌ی جالب‌تر این است که تقریبا تمامی کمپانی‌های برتر سال ۲۰۱۶ کمپانی‌های مربوط به فناوری اطلاعات هستند و این تفاوت عظیم در ۱۰ سال به معنای یک انقلاب بزرگ صنعتی است.

اما علت ناگهانی این رشد چیست؟ چه چیزی باعث چنین تحول بزرگی در صنعت شده است؟ در اواخر سال ۲۰۰۰، یک بحران بانکی و مالی بزرگ به وجود آمد و از سوی دیگر شرکت‌های نفتی پس از ریختن نفت BP خلیج مکزیک نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند. در همین حال، شرکت های تکنولوژی افزایش و رشد پیدا کرده و منجر به نتایج بدست آمده در سال ۲۰۱۶ شدند. همانطور که شاهد هستیم با ورود تکنولوژی و گسترش فناوری اطلاعات کارها برای مردم راحت تر صورت گرفت و ارتباطات گسترده تر شد. در نتیجه با ورود اینترنت و همگانی شدن آن، همچنین با ورورد عصر جدیدی از گوشی های موبایل، سرمایه گذاری در این کمپانی ها نیز آغاز شد و نتایج خوبی به همراه داشت. این موضوع کم‌کم بخشی از هویت مردم را تشکیل داد و مردم به سرعت به شکل گسترده ای با فناوری و تکنولوژی خو گرفتند.

این انقلاب صنعتی چهارم و پیشرفت روز افزون تکنولوژی از مزایای بسیاری برخوردار بود و دوره‌ی جدیدی را برای مردم به ارمغان آورد. از سوی دیگر می توان به رشد فناوری در تمام زمینه‌ها نیز اشاره کرد. در سال‌های اخیر تکنولوژی و فناوری تاثیر بسیار زیادی در زمینه‌ی درمانی و تشخیص بیماری‌ها داشته است که این موضوع یک قدم بسیار بزرگ است. به طور کلی، به وضوح تاثیر فناوری را بر اقتصاد می توان دید.

این روند رشد فناوری اطلاعات و تکنولوژی، ترسیم آینده برای بشریت است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. اما کدام یک از کمپانی های فناوری اطلاعات تا ۱۰ سال آینده دوام خواهند آورد و جایگاه خود را حفظ خواهند کرد؟ آن چیزی که قابل پیش بینی است پیشرفت مداوم و بدون وقفه‌ی تکنولوژی است اما اینکه کدام کمپانی‌ها تا سال های آینده بر جای خود باقی باشند به عملکرد و استراتژی هر کمپانی بستگی دارد. در نتیجه نمی‌توان پیش بینی کرد که کدام کمپانی‌ها پا برجا می‌مانند و کدام یک، تا ۱۰ سال آینده از دور خارج می‌شوند.

در نهایت ما همچنان منتظر اتفاقاتی که قرار است در دهه‌های آینده روی دهد هستیم و امیدواریم این پیشرفت آسیبی به انسان و زندگی بشر وارد نکند. انقلاب صنعتی چهارم این قدرت را دارد تا انسان را به مرحله‌ی جدیدی وارد کند و طبیعت و سرشت انسان را از او بگیرد.